Mitä prof. Cox tarkoittaa

avaisitteko

Televisiosta tuli hiljattain ohjelma Ihmisen universumi, jossa hiukkasfyysikko professori Brian Cox kertoi universumista ja sen synnystä. Yksi lause jäi soimaan päähän. Hän sanoi, että "Kvanttifysiikka kieltää olemattomuuden ja tyhjyyden." Mitä tämä tarkoittaa?

16

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri sitä, mitä Cox sanoi. Ei ole tyhjää tilaa, vaan vähintäänkin kvanttiflyktaatiota tapahtuu Plancin ajan puitteissa ja Heisenbergin epätarkkuusteorian kuvaamalla tavalla.
      Oikokaa oikeat fyysikot, jos laitoin liikaa mutkia suoraksi.

      • avaisitteko

        Vähän laajemmin ja yksinkertaisemmin, please. Mikä on kvanttiflyktaatio?


      • omatoimisuutta

        Wikipedia auttaa


      • KVG____

      • gggsg

        Eikö tämä kvanttifluktuaatio syntynyt samassa big bangissä maailmankaikkeuden kanssa? Kraussi vissiin ainakin väittää, että juuri se fluktuaatio käynnisti big bang tai jokseenkin noin. Jos se syntyi samalla, niin ennen sitä on ollut olemattomampaa, eli ei-kvanttifluktuaatiota, eikä siten voinut olla big bangin käynnistäjäkään.


      • lhbjkkj

        Olen käsittänyt, että kvanttifluktaatio on siinä suhteessa fundamentaali, ettei sitä voi poistaa.


      • tgfvcd

        Cox kertoi universumista ja sen synnystä. Yksi lause jäi soimaan päähän. Hän sanoi, että "Kvanttifysiikka kieltää olemattomuuden ja tyhjyyden." Mitä tämä tarkoittaa?


    • Hallaahon.äänestäjä7

      kosmologia on irtutunut tieteest ja sen edustajat kuten Kari Enqvist ja se rullatuolimie myös kertovat erilaisia satuja

      Toimittajat luulevat että kosmologia on keskeinen osa fysiikkaa vaikka siinää häärä enintään muutama kymmenen ihmistä maailmassa (joo Cernissä on teknikkoa kuin maan mutaa mutta siis ne joilla on jotain ajatuksia)

      mikä on saman verran kuin klassisessa mekaniikassa, sitäkin tutkitaan edelleen kumma kyllä

      Tällaiset kysymykset sadunkertojista eli kosmologeista johtuvat juuri siitä että heidän ohjelmiaan levitellään televisiossa jossa he saavat kertoa satujaan

      Jopa tähtien tutkijat tai vielä tylsemmät planeettojen eli kivenkappaleiden seurailijat esiintyvät kosmologeina tai haluvat kosmologeiksi tai alkeishiukkasfyysikoiksi kuten Valtaoja

      tähtitiedehän on selvää, tähti syntyy tähti elää tähti kuolee eläköön tähti
      eikä kovin mielenkiintoista

      • Säälittävää-ruikutusta

        No jos maailmankuva on tuollaisissa kantimissa, niin kai silloin voi äänestää vaikka Halla-ahoa.
        Sanovatko seuraavat nimet mitään: Hawking, Krauss, De Grasse, Cox, Weinberg, Sagan, Räsänen, Enqvist. Millä kompetenssilla väität heidän irtautuneen tieteestä tai kertovan satuja.
        Jos sinun kognitiiviset kykysi eivät riitä ymmärtämään kertotaulua vaikeampia ongelmia, niin ei se sitä tarkoita, etteivät muut voisi ymmärtää.


      • Hallaahon.äänestäjä7

        NIMET EIVÄT TEE LUONNONTIETEITÄ miksi luettelet jotain joukkoa

        NIMILLÄ TEHDÄÄN SOSIOLOGIAA JA SEN KALTAISTA NÄPERTELYÄ
        MARX SITÄ kognitiivisyys tätä

        listasi on lisäksi pikkuisen epätasainen

        räsänen, joku hesarin kommunisti kolumnisti

        Weinberg on nopelistina tietää sähkövoiman

        Hawking sadunkertoja joka näkyy televisiossa eikä saa nobelia

        Sagan toinen samanlainen tarinaniskijä hyvin menneitä ajoilta sitä sun tätä

        KOSMOLOGIT KERTOVAT SATUJA ASIOISTA JOTKA OVAT JOKO LIIAN PITKÄN AJAN PÄÄSSÄ TAI KAUKANA TAI MOLEMPIA MITATTAVAKSI

        erittäin vähän tutkijoita
        paljon televisio-oppilaita
        ei työpaikkoja

        koska satusetiä löytyy muutenkin

        lukemalla kosmologiaa voi päästä hesarin kommunistikolumnistiksi tms.


    • vaahdon_vatkaaja

      Kun järki irtautuu reaalitodellisuudesta lopputuloksena on vain ajatusten hörhöistä vaellusta tyhjässä virtuaaliuniversumissa.

      Miten tyhjiö voi alkaa itseään vatkaamaan ilman tarkoitusta? Professori taitaa olla poikamies koska ei tunne edes keittiötarviketta vatkainta.

      • lklkjjlkll

        Miksi kvanttifluktaatiolla piäisi olla tarkoitus?


      • avaisitteko

        Syy prof. Coxin aivojen pehmenemiseen voi olla se, että häntä tituleerataan Englannin seksikkäimäksi fyysikoksi.

        Kiitos, että annoitte minulle muutaman lisäminuutin elinaikaa. Nauroin katketakseni julkisella paikalla ja herätin huomiota. Olisiko minun syytä laittaa Coxin kuva seinälle ja tuijottaa sitä sen sijaan, että murehtisin maailmakaikkeuden olemusta?


      • Mössöaivo-mölisi
        avaisitteko kirjoitti:

        Syy prof. Coxin aivojen pehmenemiseen voi olla se, että häntä tituleerataan Englannin seksikkäimäksi fyysikoksi.

        Kiitos, että annoitte minulle muutaman lisäminuutin elinaikaa. Nauroin katketakseni julkisella paikalla ja herätin huomiota. Olisiko minun syytä laittaa Coxin kuva seinälle ja tuijottaa sitä sen sijaan, että murehtisin maailmakaikkeuden olemusta?

        Hyvä jos sait lisäaikaa, mutta tee ihmiskunnalle palvelus äläkä jatka sukuasi. Jos et tiedä, mitä tarkoitin, kipaise kysymään äidiltäsi.


      • Hallaahon.äänestäjä7
        Mössöaivo-mölisi kirjoitti:

        Hyvä jos sait lisäaikaa, mutta tee ihmiskunnalle palvelus äläkä jatka sukuasi. Jos et tiedä, mitä tarkoitin, kipaise kysymään äidiltäsi.

        eikö valtaoja tehnyt virheen asettumalla asumaan Töölööseen Turusta
        koska Stadissa on paljon partaisia kosmologeja, spurguja jne. iskemässä tarinaa eli kilpailu on kovempi


      • Olet-vajakki
        Hallaahon.äänestäjä7 kirjoitti:

        eikö valtaoja tehnyt virheen asettumalla asumaan Töölööseen Turusta
        koska Stadissa on paljon partaisia kosmologeja, spurguja jne. iskemässä tarinaa eli kilpailu on kovempi

        Mihin "Töölööseen?"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2936
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2692
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2168
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1757
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe