Mandela-efekti

Nyt on diippiä juttua! Mä muistan selvästi kun Darth Vader sano Lukelle :
Luke, I am your father. VW logo on muuttunut. Japani on ollut vähän aikaa sitten Maapallon Etelä puolella. Etelä Amerikka ei ollut noin lähellä Afrikkaa :D Mitä tämä on?

https://ylilauta.org/paranormaali/53374730

178

13216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koökokpo

      Darth Vader sanoi Lukelle : Luke, I am your father!!! Et ole selvästikkään katsonut kyseistä Mestari teosta. Japani on Etelässä lähellä Australiaa.

      • lyulyu

      • AuringonlaskunMaa

        Alkuperäinen Tuntematon sotilas leffan loppu oli eri kuin ennen, vaikma sitä on katsottu joka Itsenäisyyspäivä, itse Mandelako sen muutti?


      • AnonyyniAP

        Mandela-efekti

        Oletteko huomanneet 2012 loppuvuodesta lähtien alkaneen Mandela-efektin? Osa ihmisistä muistaa historian yhdellä tavalla, ja muut toisella. Ihmisten tietoisuus on jotenkin jakautunut kahden rinnakkaistodellisuuden kesken. Muistatko itse tuttaviesi kanssa jotain yleisesti tunnettuja asioita "väärin"?

        Tälle on kuitenkin simppeli selitys. Monien tutkijoiden mukaan maailma voi olla simulaatio. Simulaation kehittäjät vain modaavat välillä maailmaa tai korjaavat jonkun bugin tai palauttavat jonkun varmuuskopion kun asiat menevät mynkään.

        Softassa on kuitenkin bugi, jolloin simulaatiossa elävien tekoälyjen (eli meidän) muisti ei tyhjene kokonaan, vaan jäljelle jää epämääräisiä muistoja simulaation edellisestä versiosta. Selittäisi varmaan mukavasti myös kaikenlaiset ennaltatietämiset?

        Kivointahan olisi jos jollain olisi tosi hämärä mielikuva esimerkiksi ydinsodasta, kun simulaatio on tosiaan päättynyt maailmanloppuun ja palautettu edelliseen varmuuskopioon riittävillä muutoksilla ydinsodan välttämiseksi.

        - Aivan - mehän elämme tietokonesimulaatiossa tai Matrixissa, jossa saattaa aina silloin tällöin havaita "glitchejä" – ihan niin kuin Matrix-leffassa.

        Koneeseen kadonneet.


    • LopettajaaKrakPoltto

      Tervetuloa Planeetta Maalle.

      Täällä Japani on aina ollut pohjoisessa lähellä Koreoita.

      Muussa tapauksessa esim. 1972 Sapporon tai 1998 Naganon talviolmypialaiset eivät olisi olleet mahdollisia helmikuussa; ja 1964 Tokyon kesäolympialaisetkin olisivat olleet hieman haastavat päiväntasajan helteessä.

      Ylipäätään päiväntasajalla ei isommin talviolympialaisia järjestellä; kesällä tai talvella.

      Vai sekoittavatko vajakit Japanin ja Australian "sivussa" olevan Uuden Seelannin toisiinsa? No, onhan niillä jotain yhteistäkin, kummatkin on saarivaltioita.

      Vihjeena todettakoon että matka Australiasta Uuteen Seelantiin kestää lentokoneella kolmisen tuntia, ja soutuveneellä olisi hieman haastavaa kulkea se muutaman tuhat kilsaa. Jotenka "vieressä" on tässä vain suhteellista. Esim. Suomesta tarkasteltuna kyseessä on tosiaan näin, mutta paikan päällä kumpikaan ei ajattele toisesta ihan läheisenä naapurina; ainoastaan lähimpänä naapurina.

      • opklpokp

        Mandela efekti väitetysti muuttaa Historiaa, joten me muistamme nyt Talviolympialaisten olleen Japanissa. Me muistamme kun katsoimme niitä, mutta me emme katsoneetkaan niitä välttämättä silloin, vaan todellisuutemme muuttui niin, että me katsoimme niitä. Japani on ollut joskus minunkin elinaikana Etelämpänä ja muistan Star Wars fanina kun Vader sano Lukelle juuri sillä tavalla kun aloittaja mainitsee


      • MandelaHousuissasi

        Minä en pelkästään muista, vaan tiedän katsoneeni niitä olympialaisia. Luin niistä myös tietokirjateoksista yms koko lapsuuteni. Kirjat joita luin ovat edelleen olemassa isäni kirjahyllyssä eikä tarinat ole mitenkään muuttuneet.

        Ja minä muista että Han ampui ensin; ja että ET:ssä poliiseilla oli aseet. Elokuvia muutetaan ajan kuluessa.

        Tuo Vaderin juttu on normaali väärä muisto; siitä tehtiin aikanaan meemi (aikana ennen meemejä) joka aiheuttaa väärän muistikuvan.

        Japani on aina ollut suurin piirtein samassa paikassa missä se on tänäänkin; siitä on todisteena lukuisat eri vuosikymmeniltä olevat karttakirjat ja karttapallot joita sukuuni kuuluvilla henkilöillä on. Totta on että esim. 2011 maanjäristys saaria paikaltaan mitattavasti siirsi, ei voida siis sanoa että ovat täsmälleen samassa paikassa kuin 1950 luvulla.

        Minä muistan vielä kun Suomessa oli myös järkeviä ihmisiä; en tiedä miksi vaihtuivat kaltiasiisi vajakkeihin, tai tarkasti koska, saatika kenen toimesta.


      • pojogyug
        MandelaHousuissasi kirjoitti:

        Minä en pelkästään muista, vaan tiedän katsoneeni niitä olympialaisia. Luin niistä myös tietokirjateoksista yms koko lapsuuteni. Kirjat joita luin ovat edelleen olemassa isäni kirjahyllyssä eikä tarinat ole mitenkään muuttuneet.

        Ja minä muista että Han ampui ensin; ja että ET:ssä poliiseilla oli aseet. Elokuvia muutetaan ajan kuluessa.

        Tuo Vaderin juttu on normaali väärä muisto; siitä tehtiin aikanaan meemi (aikana ennen meemejä) joka aiheuttaa väärän muistikuvan.

        Japani on aina ollut suurin piirtein samassa paikassa missä se on tänäänkin; siitä on todisteena lukuisat eri vuosikymmeniltä olevat karttakirjat ja karttapallot joita sukuuni kuuluvilla henkilöillä on. Totta on että esim. 2011 maanjäristys saaria paikaltaan mitattavasti siirsi, ei voida siis sanoa että ovat täsmälleen samassa paikassa kuin 1950 luvulla.

        Minä muistan vielä kun Suomessa oli myös järkeviä ihmisiä; en tiedä miksi vaihtuivat kaltiasiisi vajakkeihin, tai tarkasti koska, saatika kenen toimesta.

        mandela efekti on muuttanut todellisuutesi, niin et sä muistat kaiken väärin. tietosana kirjat ja kaikki on muuttunut. vain jotkut ihmiset havaitsevat muutokset. ilmeisesti olet ihan tyhmä kun kommentoit tänne asiasta mistä et tiedä mitää ja viel nimittelet


      • JohnssonMandela
        MandelaHousuissasi kirjoitti:

        Minä en pelkästään muista, vaan tiedän katsoneeni niitä olympialaisia. Luin niistä myös tietokirjateoksista yms koko lapsuuteni. Kirjat joita luin ovat edelleen olemassa isäni kirjahyllyssä eikä tarinat ole mitenkään muuttuneet.

        Ja minä muista että Han ampui ensin; ja että ET:ssä poliiseilla oli aseet. Elokuvia muutetaan ajan kuluessa.

        Tuo Vaderin juttu on normaali väärä muisto; siitä tehtiin aikanaan meemi (aikana ennen meemejä) joka aiheuttaa väärän muistikuvan.

        Japani on aina ollut suurin piirtein samassa paikassa missä se on tänäänkin; siitä on todisteena lukuisat eri vuosikymmeniltä olevat karttakirjat ja karttapallot joita sukuuni kuuluvilla henkilöillä on. Totta on että esim. 2011 maanjäristys saaria paikaltaan mitattavasti siirsi, ei voida siis sanoa että ovat täsmälleen samassa paikassa kuin 1950 luvulla.

        Minä muistan vielä kun Suomessa oli myös järkeviä ihmisiä; en tiedä miksi vaihtuivat kaltiasiisi vajakkeihin, tai tarkasti koska, saatika kenen toimesta.

        Et näköjään edes tajua mistä puhut! Ota asioista selvää ennen kuin avaat turpasi ja vielä haukut toisia.

        http://eksopolitiikka.fi/tietoisuus/todisteita-moniulotteisesta-todellisuudesta-mandela-efekti/


      • AjatteluUlkoistettu
        JohnssonMandela kirjoitti:

        Et näköjään edes tajua mistä puhut! Ota asioista selvää ennen kuin avaat turpasi ja vielä haukut toisia.

        http://eksopolitiikka.fi/tietoisuus/todisteita-moniulotteisesta-todellisuudesta-mandela-efekti/

        Jos haluat uskoa tuollaista auktoriteettia tässä asiassa, se on sun oma valinta. Älä pakota muita.

        Moniulotteinen maailmankaikkeus ja mandela ei liity suoraan mitenkään toisiinsa, en tiedä miksi sulla on noin suuri tarve uskoa juuri mandelaan?

        Muistatko jotain hävettävää ja toivot ettei sitä tapahtunut?

        Kerro meille.


      • ökoökäkä
        AjatteluUlkoistettu kirjoitti:

        Jos haluat uskoa tuollaista auktoriteettia tässä asiassa, se on sun oma valinta. Älä pakota muita.

        Moniulotteinen maailmankaikkeus ja mandela ei liity suoraan mitenkään toisiinsa, en tiedä miksi sulla on noin suuri tarve uskoa juuri mandelaan?

        Muistatko jotain hävettävää ja toivot ettei sitä tapahtunut?

        Kerro meille.

        Lukkis on taas noussu kiven kolostaan esiin


      • TajuaKokonaisuus
        JohnssonMandela kirjoitti:

        Et näköjään edes tajua mistä puhut! Ota asioista selvää ennen kuin avaat turpasi ja vielä haukut toisia.

        http://eksopolitiikka.fi/tietoisuus/todisteita-moniulotteisesta-todellisuudesta-mandela-efekti/

        Sinä tässä et tajua.

        Tuon teorian mukaan planeetalla on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka tosiaan muistaa kaiken kuten se on tapahtunut (minä); ja niitä jotka saapuivat tänne toisesta ulottuvuudesta muistaen asioita eri tavalla (sinä).

        Muussa tapauksessa ei voisi olla keskustelua missä osa muistaa yhdellä ja osa toisella tapaa.

        Loogista, eikös niin? Vai eikö siellä teidän universumissa ymmärretä logiikkaa ollenkaan? Tämä selittäisi paljon nykymaailmasta.


      • TajuaKokonaisuus kirjoitti:

        Sinä tässä et tajua.

        Tuon teorian mukaan planeetalla on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka tosiaan muistaa kaiken kuten se on tapahtunut (minä); ja niitä jotka saapuivat tänne toisesta ulottuvuudesta muistaen asioita eri tavalla (sinä).

        Muussa tapauksessa ei voisi olla keskustelua missä osa muistaa yhdellä ja osa toisella tapaa.

        Loogista, eikös niin? Vai eikö siellä teidän universumissa ymmärretä logiikkaa ollenkaan? Tämä selittäisi paljon nykymaailmasta.

        Et näköjään vaan tajua lukemaasi. Sisäistä lukemasi ja tule sen jälkeen vinkumaan.


      • Looool
        opklpokp kirjoitti:

        Mandela efekti väitetysti muuttaa Historiaa, joten me muistamme nyt Talviolympialaisten olleen Japanissa. Me muistamme kun katsoimme niitä, mutta me emme katsoneetkaan niitä välttämättä silloin, vaan todellisuutemme muuttui niin, että me katsoimme niitä. Japani on ollut joskus minunkin elinaikana Etelämpänä ja muistan Star Wars fanina kun Vader sano Lukelle juuri sillä tavalla kun aloittaja mainitsee

        Minäkin muistan kun hän sanoi aloittajan malliin


      • aswwewww
        TajuaKokonaisuus kirjoitti:

        Sinä tässä et tajua.

        Tuon teorian mukaan planeetalla on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka tosiaan muistaa kaiken kuten se on tapahtunut (minä); ja niitä jotka saapuivat tänne toisesta ulottuvuudesta muistaen asioita eri tavalla (sinä).

        Muussa tapauksessa ei voisi olla keskustelua missä osa muistaa yhdellä ja osa toisella tapaa.

        Loogista, eikös niin? Vai eikö siellä teidän universumissa ymmärretä logiikkaa ollenkaan? Tämä selittäisi paljon nykymaailmasta.

        "Tuon teorian mukaan planeetalla on kahdenlaisia ihmisiä, niitä jotka tosiaan muistaa kaiken kuten se on tapahtunut (minä); ja niitä jotka saapuivat tänne toisesta ulottuvuudesta muistaen asioita eri tavalla (sinä)."

        Tärkeintä kuitenkin olisi, että otat sinulle määrätyt lääkkeet säännöllisesti


    • Jajomieli

      Oletteko huomanneet 2012 loppuvuodesta lähtien alkaneen Mandela-efektin? Osa ihmisistä muistaa historian yhdellä tavalla, ja muut toisella. Ihmisten tietoisuus on jotenkin jakautunut kahden rinnakkaistodellisuuden kesken. Muistatko itse tuttaviesi kanssa jotain yleisesti tunnettuja asioita "väärin"?

      https://ylilauta.org/paranormaali/53374730

      Joidenkin mielestä tämä Manela-efektinä ilmenevä divergentti historia alkoi juuri 21.12.2012. Terence McKennahan ennusti historian loppua tapahtuvaksi juuri tuolloin. Mahdollinen tämän laukaissut konkreettinen tapahtuma olisi ensimmäinen aikamatka menneisyyteen. Osa ihmisistä muistaa kausaalisen muistin kautta "nykyisen" aikajanan ja taas toiset "alkuperäisen" aikajanan kvanttimuistista, johon makromaailman kausaliteetti ei vaikuta.

      Tietoisuuden kvanttiluonteesta johtuen tietoisuus on moniuniversumikonstruktio. Yhden aikajanan muuttaminen aikamatkailulla tuo konkreettisen muutoksen kyseiseen aikajanaan, mutta moniuniversumitietoisuus tiedostaa, että asiat ovat muuttuneet.

      Lankaa lukiessani tuli kyllä helvetin vahvasti mieleen kirja Vuonna 1984, ja kuinka siinä eliitin toimesta historiaa muutettiin jatkuvasti ja suurin osa ihmisistä uskoivat uuden kirjoituksen täysin vaikka olivat jopa mukana kirjoittamassa sitä historiaa uusiksi.

      Olisiko Orwell jotenkin pystynyt ennustamaan tämän Mandela-efektin, vai mitä mieltä olette liittyneekö nämä asiat edes toisiinsa?

      Vittu nyt on mielenterveys lähtenyt tai jotain. Vittu norjasta pohjoseen ei todellakaan ollut mitään Svalbardia, Uusi-Seelanti oli suorassa Austraaliaan nähden ja kattokaa tota etäisyyttä Papua-Uusi-Guinean ja Australian välillä. Mitä aktuaalista vittua. Ja missä vitussa on pohjoisnapa? Itse olen elänyt maailmassa jossa siellä pitäis olla ainakin suht massiivinen jäälautta ja pohjoisnapakin ihan paikannettavissa. Goolge Earthia tossa kun tuijottelin niin lötyty lähinnä vettä. Ja sitten viel toi itelleni kaikkein raskain. Jos joku on Bondeja joskus seurannut niin kai te nyt vittu muistatte että tolla mimmillä oli satavarmasti raudat hampaissa ja se oli nimenomaan se syy miks Jaws rakastu siihen ensi silmäyksellä. Mua pelottaa jätkät.
      https://youtube.com/watch?v=3_8m3Fz0G1I

      Osa esimerkeistä ei mahdu mitenkään järkeilyyn: esim. Kuuraketin kohtaus jossa tytöllä ei olekaan hammasrautoja. Lähinnä siitä syystä että koko kohtaus ollut aina läppä siitä että molemmilla henkilöillä raudat suussa ja siksi rakastuvat toisiinsa.

      Svalbard meinaa Huippuvuoria, tuolla ne ovat aina olleet. Näyttää kyllä jotenkin isommalta kuin muistin.

      Ja mitä vittua on tuo Etelä-Amerikka? Miten vitussa se näyttää liikkuneen Afrikkaa kohti? Väli-Amerikka oli ennen paljon "suorempi", nyt se menee viistoon. Mitä aktuaalista vittua. Ja Australia on liikkunut pohjoiseen, ei se noin lähellä Papuaa ollut ennen.


      Korkea lentoisesti Mandela-efektin voisi selittää multiversumi-teorialla. Jostain syystä olemme joutuneet toiseen, läheiseen universumiin, jossa lähes kaikki tapahtumat ovat tapahtuneet lähes samoin kuin "alkuperäisessä" universumissa.

      Ihmisten muisti/tietoisuus ei vaan siirtyny mukana, mahdollistaen pienien erojen huomaamisen.

      • UusiTodellisuus

        Maailmanloppu 2012 ja kvanttikuolemattomuuden teoria jonka mukaan valikoituu se jossa havainnoitsija selviää.


      • aswwewww

        Maailmassa on paljon ns. höpö-höpö -juttuja. Tässä esimerkki;
        "Joidenkin mielestä tämä Manela-efektinä ilmenevä divergentti historia alkoi juuri 21.12.2012. Terence McKennahan ennusti historian loppua tapahtuvaksi juuri tuolloin. Mahdollinen tämän laukaissut konkreettinen tapahtuma olisi ensimmäinen aikamatka menneisyyteen. Osa ihmisistä muistaa kausaalisen muistin kautta "nykyisen" aikajanan ja taas toiset "alkuperäisen" aikajanan kvanttimuistista, johon makromaailman kausaliteetti ei vaikuta."


      • Anonyymi

        "Jostain syystä olemme joutuneet toiseen, läheiseen universumiin"

        Nyt on taas katsottu Hollywood-mekkomiesten ynnä -pedofiilien elokuvia liikaa. Emme elä "matriisissa" emmekä rinnakaistodellisuudessa. Vai oliko II maailmansota sittenkin hämäys (atomipommit) jolloin hyppy toiselle planeetalle (Mars) tehtiin? Sinne mentiin Etelmämantereella olevasta tulivuoresta, totta kai.


    • KaikkiTyhmistynyt

      Mandela-efekti

      Oudot säätiedotukset?
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/14357706/oudot-saatiedotukset
      "Vasta pari vuotta sitten säätiedotukset oli hyvin luotettavia. Osaako joku sanoa tai edes spekuleerata mistä johtuu, että viimeaikoina säätiedotukset on muuttuneet todella epäluotettaviksi ja sääkartat saattavat heittää häränpyllyä monta kertaa päivässä. Tunnin välein jos käy kartan päivittämässä niin säänkuva saattaa olla täysin päinvastaiseksi muuttunut. Kokeilkaa vaikka itse".
      http://ilmatieteenlaitos.fi/etusivu

      Oletteko huomanneet että arkijärkisyys jota 80- ja 90-luvuilla oli, on muutenkin kadonnut hallinnosta, työelämästä, politiikasta ym. ym.?

      • Todellisuusmuokkaus

        Liittyykö chemtrails kemikaalivanat tähän? Omat vanahavainnot ja muiden havannointi on lisääntynyt huomattavasti.


      • Alamäki.alkanut

        "Oletteko huomanneet että arkijärkisyys jota 80- ja 90-luvuilla oli, on muutenkin kadonnut hallinnosta, työelämästä, politiikasta ym. ym.?"

        Joo, sekä äänestäjät että poliitikot ovat nykyään tyhmempiä, mikään muu ei selitä Suomen ja EU:n nykytilaa. Ja myös älykkyysosamäärä on laskenut.


      • Anonyymi
        Todellisuusmuokkaus kirjoitti:

        Liittyykö chemtrails kemikaalivanat tähän? Omat vanahavainnot ja muiden havannointi on lisääntynyt huomattavasti.

        Ja nyt viime vuosina taas vähentynyt selvästi tai jopa loppunut?


    • Mandelaef

      TODISTEITA MONIULOTTEISESTA TODELLISUUDESTA: MANDELA-EFEKTI
      http://eksopolitiikka.fi/tietoisuus/todisteita-moniulotteisesta-todellisuudesta-mandela-efekti/

      Olemmeko astuneet vaihtoehtoiseen todellisuuteen siitä mitä me muistamme? Onko maailmamme astumassa sisään ja ulos toiseen todellisuuteen?

      ”Mandela-efekti” on termi joka on otettu käyttöön kuvaamaan sitä kun suuri ihmismäärä muistaa asioiden olevan tietyllä tavalla, ja toiset muistavat asian olevan toisin.

      Tämän ilmiön laajuus on niin suuri että kun katsoo hieman tarkemmin, saattaa kysyä itseltään elämmekö oikeasti Matrixissa.

      Teoria sanoo, että molemmat ihmisryhmät ovat oikeassa, mutta vain yksi ryhmä tuli yhdestä aikalinjasta tai todellisuudesta, ja toinen tuli toisesta todellisuudesta. Perustuen nykyiseen kvanttimekaniikan tietämykseemme, tämä voisi pitää paikkansa.

      Sitä kutsutaan ”Mandela-efektiksi” kiitos Fiona Broomen, joka huomasi kun Nelson Mandela tuntui kuolevat yhä uudelleen ja uudelleen. Hänen muistonsa Mandelan kuolemasta kaikui yhä muiden ihmisten muistoissa myös.

      Tämä termi kuvaa myös vaihtoehtoisen historioiden kuten maapallon geografisten erojen, elokuvien julkaisuaikojen ja viimeaikojen tapahtumien kulkua.

    • ddgtry

      muistan selvästi ku jim carrey kuoli. mutta äsken huomasin siitä uutisen missä kävi ilmi et se elää. olin armeijassa sillon ku se kuoli. kaikki puhu siitä

      • MaksaHeti

        ja mulla on muistikuva jossa sinä lainasit mulle kymppidonan.

        koskas meinasit maksaa takaisin?


    • MandelaaVajakeille

      Tässähän on kyse siitä että kerrotaan ihmisille että asioita joita he muistavat tapahtuneeksi ei ole tapahtunut, ja annetaan sille hieno nimi.

      Mikä on lopullinen tavoite selviää vasta myöhemmin. Mutta oletan sen liittyvän siihen että testataan kuinka suurille ihmisjoukoille annetaan vääriä mielikuvia.

      Kaiken taustalla on ihmisten hallinta. Älä antaudu orjaksi.

    • grgtege

      Olen suomalainen ja vaimoni on hollantilainen. Me olemme asuneet hollannissa . Vielä muutama vuosi sitten Hollannilla ei ollut siirtomaita Amerikassa. Mutta nyt on. Natoon on myös ilmestynyt Etelä Amerikkalaisia valtioita

      • ÄlynKato

        Minä taas olen Marsista, muutama vuosi sitten Planeetta Maalla oli vielä viisaita asukkaita.

        Ei ole enää.

        Mandelassa on kyse selvittää ihmisjoukosta ne joille erilaisten auktoriteettien, youtube tms, sanoma uppoaa herkiten. Mihin tuota tietoa tullaan käyttämään jää nähtäväksi. Kenties he ovat jäljelle jätettävä puoli miljardia.

        Miksi juuri Mandela? Jo muinoin todettiin että valeen pitää olla tarpeeksi iso jotta sitä ei valeeksi tajuta. Parhaiten kartoitus onnistuu kun jutuksi valitaan joku niin ulkopuolella normaalia että vain helpoiten vaikutettavissa olevat omaksuvat sen todeksi kyseenalaistamatta asiaa.


      • ÄlynKato kirjoitti:

        Minä taas olen Marsista, muutama vuosi sitten Planeetta Maalla oli vielä viisaita asukkaita.

        Ei ole enää.

        Mandelassa on kyse selvittää ihmisjoukosta ne joille erilaisten auktoriteettien, youtube tms, sanoma uppoaa herkiten. Mihin tuota tietoa tullaan käyttämään jää nähtäväksi. Kenties he ovat jäljelle jätettävä puoli miljardia.

        Miksi juuri Mandela? Jo muinoin todettiin että valeen pitää olla tarpeeksi iso jotta sitä ei valeeksi tajuta. Parhaiten kartoitus onnistuu kun jutuksi valitaan joku niin ulkopuolella normaalia että vain helpoiten vaikutettavissa olevat omaksuvat sen todeksi kyseenalaistamatta asiaa.

        Älä valehtele. Säkin olet selvästi niin uskomattoman tyhmä ihmisperse, että sinuna menisin itseeni ja häpeäisin. Taidat olla eka kommentoija koskaan ketä haukun täällä.


      • YlälinjaHallitseeSinua

        Heti kun jollain on salaliittoteoria jota Ylälinja ei sulle kertonut julistat asiat valeeksi.

        Näinkö se toimii?

        Vain ne salaliitot jotka on varustettu Ylälinjan vahvistuksella on tosia?


    • fgdfsdsdasd

      mun mielestä katainen murhattiin 2012...vittu haluun sinne takaisin

      • Sekoomustodellisuus

        Mä muistan miten suomalaiset oppi Kokoomuksen metkut ja piti sen oppositiossa siitä asti. Ja nyt se onkin suosituin puolue 10%:n karmaperseiden politikallaan???


      • HerääTodellisuuteen
        Sekoomustodellisuus kirjoitti:

        Mä muistan miten suomalaiset oppi Kokoomuksen metkut ja piti sen oppositiossa siitä asti. Ja nyt se onkin suosituin puolue 10%:n karmaperseiden politikallaan???

        Kokoomushan oli oppositiossa Moskovan käskystä Kekkosen diktatuurin aikaan ja vielä vuosia sen jälkeen.

        Nykypolvet maksaa edelleen tuon ajan päätöksistä; suuret ikäpolvet rakensivat itselleen sellaisen eläkepommin että sitä ei heidän lapset lapsineen pysty maksamaan.

        Noita aikojako kaipailet?

        Syy toki tuossa maksukyvyttömyydessä on myös itse näillä ikäpolvilla; kun lapsia ei ole tehty kolmea per perhe niin kansan ikärakenne muuttuu hyvin nopeasti nykyisen kaltaiseksi ja pahemmaksikin missä eläkeläisiä tulee olemaan 9 yhtä maksajaa kohti.

        Tyhmemmänkin pitää tajuta ettei tuo voi toimia.

        Ja Mandelaahan tuossa ei ole missään kohtaa.

        Miksi Kokoomus on suosituin? Pääosa kansasta kun haluaa kaikki itselleen, eikä mitään naapurille.


    • fygretg

      Cristiano Ronaldo on pelannu ennen Brasseilla. Oltiin vaimoni kanssa aivan äimän käkenä ku kuultiin et se on Portugalilainen

      • NeitiCrissuRolle

        Mä muistan kun se pelasi Jokereissa ringetteä pinkissä hameessa.

        Mistä tuli mieleen, koskas maksat sen sata donaa jotka lainasit toissapäivänä?

        Korko juoksee.


    • CIA-Psychological-Operat

      Madela effekti on samaa Psy-Op paschkaa kuten Falt Earth teoria, CFR Infosonta idoottit saa ottaa sekä Obama että Putin suihin ja peppun.

    • HankkikaaApuaSeonneet

      Mandela-Effektiin uskovat vain tämän palstan hourepäät. 3-CPO jalka on tosiaan joissain kuvissa esimerkiksi hopeinen, kaikkiin Mandela-Effektin "todisteisiin" löytyy ihan oikeat selitykset. Voisitte houreiset kakkapäät ottaa selvää asioista ennen kuin täällä sekoilette nolosti.

      • Selityksiä löytyy aina.


      • EkiMyönsiTotuuden

        Hienoa että ollaan kerrankin samaa mieltä; järkiselitys aina löytyy jokaiseen asiaan joka alunperin vaikuttaa epäselvältä ja salaperäiseltä.


      • Mitään järkiselitystä tohon ei kyllä löydy. Mistä sä päättelit mun sanoneen niin? Miksi sä varjostat mua jatkuvasti?


      • YdinParanoidiEki

        Itse sanoit että selitys löytyy aina. Eks lue mitä sanot, vai et vain ymmärrä kirjoittamaasi?

        Pientä paranoidiaa ilmassa? Et ole niin tärkeä että muut kuin poliisi sua seurais.


      • YdinParanoidiEki kirjoitti:

        Itse sanoit että selitys löytyy aina. Eks lue mitä sanot, vai et vain ymmärrä kirjoittamaasi?

        Pientä paranoidiaa ilmassa? Et ole niin tärkeä että muut kuin poliisi sua seurais.

        Sanoin kyllä, että selityksiä löytyy aina. Jokaiseen asiaan on selityksiä. Vai on paranoidiaa ilmassa? Miksi poliisi seuraisi mua?


      • YVEkinGSJohtaja
        YdinVoimaEki kirjoitti:

        Sanoin kyllä, että selityksiä löytyy aina. Jokaiseen asiaan on selityksiä. Vai on paranoidiaa ilmassa? Miksi poliisi seuraisi mua?

        Parhaiten tiennet itse miksi poliisi seuraa.

        Siellä se on taas, valkoinen pakettiauto lähikadulla. Katso jos et usko.


      • En tiedä miksi poliisi seuraisi. Kurkkasin äsken varovasti ikkunasta ja huomasin, että siellä seisoo tosiaan valkoinen paku :D Onko se sun autos?


      • kpokopkpok
        YdinVoimaEki kirjoitti:

        En tiedä miksi poliisi seuraisi. Kurkkasin äsken varovasti ikkunasta ja huomasin, että siellä seisoo tosiaan valkoinen paku :D Onko se sun autos?

        eki.toi sua täällä piinaava jannu saattaa olla lukkijurpo?mulla on ainakin vahva näkemys asiasta.se on sulle vihanen ku sä teit lopun sen profiilista


      • ValvontaToteutuu
        kpokopkpok kirjoitti:

        eki.toi sua täällä piinaava jannu saattaa olla lukkijurpo?mulla on ainakin vahva näkemys asiasta.se on sulle vihanen ku sä teit lopun sen profiilista

        Vahva näkemyksesti ei voisi olla enempää väärin tämän ketjun osalta. En tiedä mikä pakkomielle teillä on tuohon tyyppiin, hän ei ole kaikkialla. Ei ole eka kerta kun paranoidit palstalla yhdistää kirjoitelmani toisiin ihmisiin joita he jostain syystä pelkäävät (tai ihailevat).

        Tämä taitaa olla kautta historian kaiketi kolmas ketju missä edes näen Ekin kirjoittelevan. Ensimmäinen oli vasta muutama viikko sitten. Sitä ennen en muista vuosien saatossa koskaan nähneeni Ekin nimimerkkiä koko palstalla.

        En omista pakettiautoja, tai ylipäätään asu Suomessa. Nyt voit kysyä itseltäsi miten saatoin tietää...

        Ja en ymmärrä mitä piinaavaa siinä on että vaihtaa mielipiteitä jonkun toisen tänne kirjoittavan kanssa; en ole edes ainut Ekin kanssa kirjoitteleva, tässäkin viestiketjussa Ekille on kirjoitellut ainakin kaksi muuta kuin minä; tosin ovatko ne muut sitten Ekin itsekeskustelua?

        Onko se jotenkin outoa, kiellettyä tai sääntöjen vastaista keskustella, tai yrittää keskustelua? Luulin että tämä on keskustelupalsta jossa normaali käytös on vaihtaa mielipiteitä? Tosin pois muuttaneena olen jo eksynyt kauaksi Suomalaisen yhteiskunnan oudoista käytösmalleista.

        Onneksi.


      • ValvontaToteutuu kirjoitti:

        Vahva näkemyksesti ei voisi olla enempää väärin tämän ketjun osalta. En tiedä mikä pakkomielle teillä on tuohon tyyppiin, hän ei ole kaikkialla. Ei ole eka kerta kun paranoidit palstalla yhdistää kirjoitelmani toisiin ihmisiin joita he jostain syystä pelkäävät (tai ihailevat).

        Tämä taitaa olla kautta historian kaiketi kolmas ketju missä edes näen Ekin kirjoittelevan. Ensimmäinen oli vasta muutama viikko sitten. Sitä ennen en muista vuosien saatossa koskaan nähneeni Ekin nimimerkkiä koko palstalla.

        En omista pakettiautoja, tai ylipäätään asu Suomessa. Nyt voit kysyä itseltäsi miten saatoin tietää...

        Ja en ymmärrä mitä piinaavaa siinä on että vaihtaa mielipiteitä jonkun toisen tänne kirjoittavan kanssa; en ole edes ainut Ekin kanssa kirjoitteleva, tässäkin viestiketjussa Ekille on kirjoitellut ainakin kaksi muuta kuin minä; tosin ovatko ne muut sitten Ekin itsekeskustelua?

        Onko se jotenkin outoa, kiellettyä tai sääntöjen vastaista keskustella, tai yrittää keskustelua? Luulin että tämä on keskustelupalsta jossa normaali käytös on vaihtaa mielipiteitä? Tosin pois muuttaneena olen jo eksynyt kauaksi Suomalaisen yhteiskunnan oudoista käytösmalleista.

        Onneksi.

        Mäkään en asu Suomessa. Sun keskustelut on sellaisia, että sä teet ihan pimeitä olettamuksia kanssa keskustelijoista, solvaat, valehtelet, käsität asioita väärin etkä ymmärrä lukemaasi. Miksi edes vaivaudut keskustelemaan tälläisen paranoidisen hörhön kanssa ja mitä noi sun GS jutut on? Luuletko, että olen GS uhri vai mistä sä revit noita juttujas?


      • EkiMeniMetsään

        En ole vielä yhtään GS juttua kirjoittanut, kun en koko paskaan usko edes niin paljoa kuin uskon Joulupukkiin.

        Ehkä valkoinen pakettiauto tuossa ylempänä oli mun puolesta vain hupaisa sattuma; pidin hyvin todennäköisenä että ikkunasta ulos katsoessa sellaisen näkisit ottaen huomioon valkoisten pakettiautojen yleisyyden... Vai mitä luulet? Ehkä se oli, ehkä se ei ollut...

        Ilmeisesti oletat edelleen että olen useampikin eri kirjoittaja samassa paketissa? Ei, meitä kirjoittavia sun lisäksi ei ole yhtä, meitä on useampi.

        Onnea poispääsyn johdosta. Lienet silti jossain Euroopan tienoilla kirjoitusaikojen perusteella. EU:stakin on syytä paeta kun vielä ehtii.


      • EkiMeniMetsään kirjoitti:

        En ole vielä yhtään GS juttua kirjoittanut, kun en koko paskaan usko edes niin paljoa kuin uskon Joulupukkiin.

        Ehkä valkoinen pakettiauto tuossa ylempänä oli mun puolesta vain hupaisa sattuma; pidin hyvin todennäköisenä että ikkunasta ulos katsoessa sellaisen näkisit ottaen huomioon valkoisten pakettiautojen yleisyyden... Vai mitä luulet? Ehkä se oli, ehkä se ei ollut...

        Ilmeisesti oletat edelleen että olen useampikin eri kirjoittaja samassa paketissa? Ei, meitä kirjoittavia sun lisäksi ei ole yhtä, meitä on useampi.

        Onnea poispääsyn johdosta. Lienet silti jossain Euroopan tienoilla kirjoitusaikojen perusteella. EU:stakin on syytä paeta kun vielä ehtii.

        Kirjoitit nimimerkillä: ``YVEkinGSJohtaja`` että poliisi seuraa mua.


      • HupiaKaikilleTasapuolin
        YdinVoimaEki kirjoitti:

        Kirjoitit nimimerkillä: ``YVEkinGSJohtaja`` että poliisi seuraa mua.

        Ai tarkoitit tuota. Lainasin palstan lempi-termiä nimimerkkiin ihan parodiana. Kontekstissahan ei ollut mitään GS:ää.

        Tosikko. :D

        En muuten sanonut että poliisi seuraisi. Kai. Mistä mä tiedän vaikka seuraisi, olihan se valkoinen pakettiautokin vahingossa totta?

        Samoin kuten palstan syväkurkut ennustelee kaikenlaista, miksei me muutkin ennustella epätosia. Joku päivä niistä miljoonasta ennusteesta joku voikin olla totta!


      • HupiaKaikilleTasapuolin kirjoitti:

        Ai tarkoitit tuota. Lainasin palstan lempi-termiä nimimerkkiin ihan parodiana. Kontekstissahan ei ollut mitään GS:ää.

        Tosikko. :D

        En muuten sanonut että poliisi seuraisi. Kai. Mistä mä tiedän vaikka seuraisi, olihan se valkoinen pakettiautokin vahingossa totta?

        Samoin kuten palstan syväkurkut ennustelee kaikenlaista, miksei me muutkin ennustella epätosia. Joku päivä niistä miljoonasta ennusteesta joku voikin olla totta!

        Kirjoitit näin:

        ``Itse sanoit että selitys löytyy aina. Eks lue mitä sanot, vai et vain ymmärrä kirjoittamaasi?

        Pientä paranoidiaa ilmassa? Et ole niin tärkeä että muut kuin poliisi sua seurais.``


      • QuodScripsiScripsi

        Niin kirjoitin.

        Harkittu sanamuoto jossa lukija päättää oman päänsä sisällä mitä siinä sanotaan väliltä "Poliisi on olemassa vain minua valvomaan, jokaisen nurkan takana on pieni poliisi tätä varten" ja "poliisi seuraa yleisesti ettei kadulla puukoteta ja hakata kirveellä, vedetä pollea, tai kävellä päin punaista, ja ettei autolla jokainen aja omalla kaistallaan".

        Ilmeisesti selvisi miten luin tuon?


      • QuodScripsiScripsi kirjoitti:

        Niin kirjoitin.

        Harkittu sanamuoto jossa lukija päättää oman päänsä sisällä mitä siinä sanotaan väliltä "Poliisi on olemassa vain minua valvomaan, jokaisen nurkan takana on pieni poliisi tätä varten" ja "poliisi seuraa yleisesti ettei kadulla puukoteta ja hakata kirveellä, vedetä pollea, tai kävellä päin punaista, ja ettei autolla jokainen aja omalla kaistallaan".

        Ilmeisesti selvisi miten luin tuon?

        Nyt siis myönnät kirjoittaneesi, että poliisi seuraa mua. Aiemmin kiistit kirjoittaneesi.


      • VzurVaggbn

        Lues uudestaan mitä kirjoitin; ja koko tekstit. Ei tässä jehovia olla ja lueta kahta sanaa yhdestä lauseesta ja kolmas toisaalta.

        Ja mulla oli typo tuossa ylempänä s/luin/luit/.

        Yleisellä tasolla poliisi tietenkin valvoo kaikkia, sua, mua, paavia, amerikan pressaa. Siksi poliisi on olemassa. Yleistietoa jonka jo muinaiset egyptiläiset ymmärsi.

        Loput luulot tuon ylläolevan itsestäänselvyyden lisäksi on omia valintojasi johon mulla ei ole vaikutusta tai kiinnostusta.


    • kbjvuhvhvjvchvjvh

      Mä muistan selvästi kun Darth Vader sano Lukelle :
      Luke, I am your father.

      Se oli Dr. Evel joka sanoi niin......mukaellen tietenkin tuota Tähtien Sota kohtausta.

      Muistisi vain sekoitti nämä kaksi samankaltaista tapahtumaa keskenään.

      • Sekin voi hyvinkin olla totta.


    • ConanParturi

      Samantyyppinen kohtaus oli myös Conan the Barturissa.

      • OsaankoLaskea

        Muistin mukaan kuusi kolmessa rivissä.


      • MontakoOlikaan

        Ja ennenkuin alat/jatkat, se muistikuva monille neljästä tulee niistä videoista joissa ammunta on jo tapahtunut, ammuttu kuvernööri ja vaimo ovat kyyristyneet jalkatilaan suojaan, Jacqueline on osittain takaluukun päällä yms.

        Kun katsoo kaikki videot mitä asiasta on tarjolla asian kokonaisuus hahmottuu paremmin; ja mitenkä uskomukset syntyy.

        Niin kauan kuin minä muistan autossa oli kuusi, kuvernööri vaimoineen siinä keskellä. Eikä asia ole siitä sen enempää muuttunut.

        Koska kaikki tietävät että autoa ajoi SS-mies, ja yleistietona on aina ollut sekin että autossa oli kuvernööri vaimoineen, ei neljä voisi olla edes mahdollista.

        Sinä et sitä muista, mutta asiasta keskusteltiin jo 60 ja 70 luvuilla. Etsi joku tuttusi joka näki asian livenä (siis televisiosta tapahtumapäivänä yms) niin valottavat tilannetta sulle.


      • MontakoOlikaan kirjoitti:

        Ja ennenkuin alat/jatkat, se muistikuva monille neljästä tulee niistä videoista joissa ammunta on jo tapahtunut, ammuttu kuvernööri ja vaimo ovat kyyristyneet jalkatilaan suojaan, Jacqueline on osittain takaluukun päällä yms.

        Kun katsoo kaikki videot mitä asiasta on tarjolla asian kokonaisuus hahmottuu paremmin; ja mitenkä uskomukset syntyy.

        Niin kauan kuin minä muistan autossa oli kuusi, kuvernööri vaimoineen siinä keskellä. Eikä asia ole siitä sen enempää muuttunut.

        Koska kaikki tietävät että autoa ajoi SS-mies, ja yleistietona on aina ollut sekin että autossa oli kuvernööri vaimoineen, ei neljä voisi olla edes mahdollista.

        Sinä et sitä muista, mutta asiasta keskusteltiin jo 60 ja 70 luvuilla. Etsi joku tuttusi joka näki asian livenä (siis televisiosta tapahtumapäivänä yms) niin valottavat tilannetta sulle.

        ``Etsi joku tuttusi joka näki asian livenä`` Mitä merkitystä sillä on Mandela efektin kanssa? Melkein kaikki tuon videon kommentoijatkin muistavat autossa olleen 4 henkilöä, myös ne jotka näki tuon livenä.


      • TakaisinMandelaan
        YdinVoimaEki kirjoitti:

        ``Etsi joku tuttusi joka näki asian livenä`` Mitä merkitystä sillä on Mandela efektin kanssa? Melkein kaikki tuon videon kommentoijatkin muistavat autossa olleen 4 henkilöä, myös ne jotka näki tuon livenä.

        Sitten kai voisitte palata sinne mistä tulitte?

        Sieltä mistä minä tulen auton kuusi kyydissäolijaa on ollut yleisesti tunnettu asia jota kukaan ei epäile.

        Kuvernööri vaimoineen on aina ollut mukana.


    • Transformati

      Mandela efekti näkyy myös Raamatun jakeiden suorastaan mystisenä muuttumisena. Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet King James raamatussa (KJV) mutta myös suomenkielisissä raamatuissa (sekä online että paperiversioissa). Yleensä Mandela-efektin Raamatun muutoksia kommentoidaan tyyliin: "Muistat tämän asian vaan väärin..." tai "Tämä johtuu siitä, että eri Raamatun käännöksissä on eroja...". Todisteita muutoksesta on vaikea löytää, koska "todellisuus" näyttää siltä, että esim. joku tietty Raamatun jae olisi aina ollutkin juuri nykyisellä tavalla kirjoitettu. Ainoa ohjenuora on oma kokemus, tunne ja muistikuva.

      Suomenkieliset muutokset

      Jesaja 11:6
      "Silloin susi asuu karitsan kanssa, ja pantteri makaa vohlan vieressä; vasikka ja nuori leijona ja syöttöhärkä ovat yhdessä" - pitäisi olla 'leijona'
      "The wolf also shall dwell with the lamb, and the leopard shall lie down with the kid; and the calf and the young lion and the fatling together"

      Matteus: 6:9-12
      "..anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
      12. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;" - pitäisi olla "syntimme"

      2. Korinttolaiskirje11:4
      "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte." Tässä siis suorastaan toivotetaan vieraat henget tervetulleiksi!

      2. Korinttolaiskirje11:4
      "Muita seurakuntia minä riistin, ottaessani heiltä palkkaa palvellakseni teitä." KJV-raamatussa lukee "robbed"

      Luukas 17:34-35
      "Minä sanon teille: sinä yönä on kaksi miestä yhdellä vuoteella; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään." - pitäisi olla kaksi yhdellä vuoteella, ei siis kaksi miestä.
      "Kaksi naista jauhaa yhdessä; toinen korjataan talteen, mutta toinen jätetään." - melko seksuaalisväritteisiä konnotaatioita...? Esim. New International Version raamatussa lukee: "Two women will be grinding grain together" mutta King James Versiossa: "Two women shall be grinding together"

      2. Kuninkaiden kirja 6: 26-30
      "Kun Israelin kuningas noina aikoina kerran kulki muurin harjalla, muuan nainen huusi hänelle: "Auta minua, herrani ja kuninkaani!" Mutta kuningas vastasi: "Jollei Herra sinua auta, miten sitten minä? Puimatantereeltako minä haen apua vai viinisammiosta?" Hän kysyi kuitenkin: "Mikä sinulla on hätänä?" Nainen sanoi: "Tämä nainen sanoi minulle: 'Anna tänne poikasi, syödään tänään hänet ja huomenna minun poikani.' Niin me keitimme ja söimme minun poikani, ja seuraavana päivänä minä sitten sanoin: 'Anna tänne poikasi, syödään nyt hänet.' Mutta hänpä olikin piilottanut poikansa." Kun kuningas kuuli naisen sanat, hän repäisi vaatteensa. Hän oli muurin harjalla, ja niin kansa näki, että hänellä oli vaatteiden alla katumuspuku ihoaan vasten. Kuningas sanoi: "Kohdatkoon minua Jumalan viha nyt ja aina, jos Elisalla, Safatin pojalla, on tämän päivän jälkeen vielä pää hartioissa kiinni!" - minkälaista puhetta tämä oikein on ...?!

      Markus 8:33
      "Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten". Tämän jakeen muuttumisesta en ole ihan varma mutta käyttikö Jeesus tosiaan tällaisia sanoja Pietarista...?

      Hoosea 2:16
      "Sinä päivänä, sanoo Herra, sinä puhuttelet minua: 'Minun mieheni', etkä enää puhuttele minua: 'Minun Baalini'" - siis mitä, Jumalaa ei enää kutsutakaan Baaliksi kuten aikaisemmin...!? Ja mitä tuo "Minun mieheni" tarkoittaa?

      Matteus 2:11
      "He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian." Jeesus ei syntynyt talossa.

      Apostolien teot 5:30
      "Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte."


      Englanninkieliset muutokset (King James Version, KJV)

      Matthew 9:17
      "Neither do men put new wine into old bottles: else the bottles break, and the wine runneth out, and the bottles perish: but they put new wine into new bottles, and both are preserved." - tämä ei taida olla muuttunut suomalaisissa versioissa,missä puhutaan vielä nahkaleileistä...

      Exodus 32:25 (huom. hymiöt, näitä on nyt KJV-versiossa kuulemma jo yli 40 kpl)
      "And when Moses saw that the people were naked; (for Aaron had made them naked unto their shame among their enemies:) ". Suomenkielisessä versiossa (kts. esim. http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.32.html) tämä jae on vielä alkuperäisessä muodossaan ja ilman hymiöitä: "Kun Mooses näki, että kansa oli kurittomuuden vallassa, koska Aaron oli päästänyt heidät kurittomuuden valtaan, vahingoniloksi heidän vihollisillensa,"

      Exodus 13:12
      " That thou shalt set apart unto the Lord all that openeth the matrix, and every firstling that cometh of a beast which thou hast; the males shall be the Lord's." - sana 'Matrix' oli aiemmin 'Womb'

    • miettelijäs

      Tuleeko kenellekkään mieleen mandelaefektejä jotka olisi tapahtunut vuoden 2012 jälkeen?

      • JokoUnohdit

        Tämä keskustelu?

        Sovittiin sun kanssa viime viikolla ettei Mandela-efekti ole totta.


    • Dannmark_er_nu_Danmark

      Tässä varsin tuore Mandela-efekti joka lisäksi on meille suomalaisille varsin läheinen: Mitä Tanska on tanskaksi?

      Jos etsit YouTubesta Tanskaan liittyviä videoita jollain muulla tavalla väärin kirjoitettuna kuin "Dannmark", (esim. Danmrak tai Danmmark) niin et löydä juuri mitään järkevää. Joten mistähän johtuu että useimmat muistavat samalla tavalla väärin?

    • Hulluuaaa

      Vastatkaa tähän et kummal puolel applen merkissä on se omenan varsi ja sit tarkistakaa netist mitä??!!

    • Jeee1234

      Mun mielestä Iso-Britannia oli ennen enemmän lännessä ja volkkari logo oli yhtenäinen.

      • Transformati

        Sama mieltä. Entäs koko Etelä-Amerikka? Se on siirtynyt vähintäänkin satoja kilometrejä itään ja on nyt huomattavasti lähempänä Afrikkaa kuin aiemmin.


      • Anonyymi
        Transformati kirjoitti:

        Sama mieltä. Entäs koko Etelä-Amerikka? Se on siirtynyt vähintäänkin satoja kilometrejä itään ja on nyt huomattavasti lähempänä Afrikkaa kuin aiemmin.

        Johtuu karttaprojektioista. Ihan väärän kokoisiakin ovat maat ja mantereet. Riippuu kenen tekemä kartta ja mihin alueseen keskitytään.


    • MaksakaaHeti

      Mun mielestä mulla oli ennen helvetisti enemmän rahaa mutta te kaikki lainailitte sitä.

      Että alkakaapas makseleen takaisin pikaisesti.

    • Transformati

      Tässä mielenkiintoinen esimerkki "Luke I am your father" netistä löytyvästä residuesta:

      "So, while I was researching this "Luke, I am your father"/"No, I am your father" thing, I remembered that when I was little, I had a Christmas ornament of Darth Vader that talked when you press a button on it, and I could've sworn that it said "Luke, I am your father." So, I looked online to see if I could find it, and I did!"

      Kts. video: https://www.youtube.com/watch?v=RlX-En9xwLM

      • Anonyymi

        Niin, James Earl Jones on nauhoittanut uudestaan äänen siihen leluun studiossa. Eipä tuossa sen kummempaa mustaa magiaa ole takana. Eli ei käytetty ääniraitaa elokuvasta, vaan nauhoitettiin uudestaan samankaltainen repliikki. Tuo Luke/no-harhamuisto tulee siitä että joka kerta kun elokuvassa/TV-sarjassa joku matkii tuota kohtausta, tämä henkilö lausuu alkuun sanan Luke, jotta kontekstista käy ilmi mitä kohtausta hän siinä toistaa.

        Toinen hyvä esimerkki on se että Dracula sanoo "I want to suck your blood!" vaikka yhdessäkään Dracula-elokuvassa ei ole tuollaista repliikkiä ollut. Selitys tähän löytyy Simpsoneista, kuten moneen muuhunkin väärinmuistettuun muistoon. Simpsoneista löytyy myös Queenin "we are the champions OF THE WORLD" -harhamuisto eli Homer laulaa kappaleen noin; lisäten loppuun omiaan. Lapsena ja nuorena moni on nähnyt näitä lukuisia, lukuisia kertoja ja vielä monasti ennen kuin ovat edes nähneet sitä alkuperäistä teosta jota parodioitiin eli ei ihmekään että ihmisille syntyy aavemuistoja.


    • Transformati

      Kuunnelkaapa Schwarzeneggerin kuuluisan kommentin lausuntatapaa (video 11 sek.). Aksenttia ei enää ole! :-(
      https://www.youtube.com/watch?v=SZdVWKM1ILs
      Pointtina on se, että Arska ei enää sano tuota lausetta usein parodioidulla saksalaisella tönkköaksentilla ("I'll be bak") vaan "I'll be bäck".

      • Anonyymi

        Schwarzenegger sanoo "au bi bäk", kuten aina ja ikuisesti. Minun kotiin ei ole ainakaan kukaan tullut ja saksien & teippirullan kanssa ja editoinut VHS-nauhaani.


    • Transformati
    • Transformati
    • Vinttikö_pimeenä

      Anteeksi, mutta...
      Tätä ketjua lukiessa tuntuu, kuin olisi vierailulla psykiatrisella osastolla ja kuuntelisi siellä niiden potilaiden jutustelua.
      Mikä ihme saa ihmiset pohtimaan tälläistä mandela efektiä?

    • Transformati

      “In individuals, insanity is rare; but in groups, parties, nations and epochs, it is the rule.”
      ― Friedrich Nietzsche

    • Transformati

      “In a mad world, only the mad are sane.”
      ― Akira Kurosawa

    • Mandelahytönen

      En ole ihan varma että onko tämä Mandela-efekti mutta muistatteko Joonas Hytönen shown kymmenisen vuotta sitten? Eräässä jaksossa tuli poliisit lavalle ja sitten mentiin mainoskatkolle. En tiedä mitä sitten tapahtui, mutta muutamassa seuraavassa jaksossa oli poliisi istumassa Joonaksen vieressä, huomauttelemassa jos Joonas käyttäytyi jotenkin epähienosti. Myös Tony Halmeella tuli jotain nokkapokkaa sen poliisin kanssa yleisestä asevelvollisuudesta. Tästä en kuitenkaan ole löytänyt minkäänlaista tietoa tai videoita netistä, vaikka esim. "Maria Lundin isot tissit" kyllä löytyy.

      Muistaako kukaan?

    • Transformati

      Muistatteko klassisen raamatun tarinan Joonasta valaan vatsassa?

      Joonan kirja: "Mutta Herra pani suuren kalan nielaisemaan Joonan. Joona oli kalan vatsassa kolme päivää ja kolme yötä."
      Matteus 12:40: "Sillä niinkuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä..."

      Mitä tapahtui valaalle...?!

    • Mandelahytönen

      Ottakaa hyvät ihmiset järki käteen. Mandela-efekteillä on ilkeä taipumus muuttua takaisin. Tom hanks sanoi välillä "Houston, we've had a problem" ja muutama viikko sitten se muuttui takaisin muotoon "we have a problem" ja itse asiassa eräillä Misremembered Movie Quotes -sivustoilla se on tällä hetkellä siis väärin. Ette kai väitä että tämän nyt väärin muistaisin kun kerran nimenomaan tähän kiinnitin huomiota? Myös Kiviset ja Soraset oli välillä "Flinstones" ja nyt taas "FlinTstones".

      • JopasMeniVitsiksi

        Vai Flinstones?

        Mitä on tämä Flin? Kertoiko se kenties Flin Flon kylän esi-ihmisistä?

        :D

        Onneksi Nightwish vielä sentään laulaa kalamestarista ja Steven Seagullista.


    • Vanhan_liiton_fani

      Eräs Tähtien Sotaan liittyvä juttu, jonka olen alkanut epäillä olevan Mandela-efekti:

      Kun Tähtien Sota ensimmäisen kerran esitettiin Suomen televisiossa vuonna 1985, niin se alkukohtaus, jossa avaruusalukset lentävät katsojan pään yli, oli kuvattu uudelleen. Kysymyksessä oli -82 tai -83 uudelleenjulkaistu versio. Kohtaus oli tehty näyttävämmän näköiseksi; alusten ylilento kesti kauemmin, alukset näyttivät suuremmilta ja enemmän yksityiskohtia ole näkyvissä, ja esim. prinsessan aluksessa oli kääntyvällä tykkitornilla varustettu kanuuna, joka ampui kohti imperiumin alusta. Alkuperäisessä versiossa säteet vain sinkoilevat jostain peräsuutinten lomasta. Lisäksi imperiumin aluksen kaikki moottorit olivat sytytettyinä, nykyisessä versiossa vain kolme suurinta moottoria. Olen vasta myöhemmin ymmärtänyt, että tämä oli ilmeisesti virhe, koska niitä neljää pienempää moottoria käytetään vain hyperavaruushyppyyn. Ehkä siksi George Lucas vaihtoi takaisin alkuperäiseen kohtaukseen myöhemmissä versioissa. Myös eräässä erikoisefektejä käsittelevässä dokumentissa vuonna 1990 esitettiin nämä molemmat kohtaukset.

      Jostain syystä en ole tätä uudempaa kohtausta nähnyt kertaakaan sen jälkeen. Voisiko olla että sitä kohtausta ei tässä todellisuudessa koskaan ollutkaan? Jos joku löytää vanhalta videonauhalta kohtauksen joka on erilainen kuin nykyisin niin laittakaa kommenttia.

    • Transformati

      Gizan pääpyramidilla (Great pyramid of Giza) ei ollut aikaisemmin päällyskiveä (pyramidin ylimmässä osassa oli siis tasopinta). Mutta näin ei ole enää - kaikki pyramidit päättyvät kärkeen.

      Klikkaa seuraavaa hakulinkkiä ja löydät massoittain evidenssiä aikaisemmasta todellisuudesta:
      https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=great pyramid missinf capstone

    • Transformati
    • Transformati

      Yllä olevaan viestiini tarkennus: patsas ei siis enää tule otsaansa nyrkkiä vasten vaan painaa nyrkin vasten leukaa.

    • uskonmandaaliefektiin

      Siis oonko ainoo jonka mielestä spiraali ja spagatti on joskus ollu päinvastoin? Eli niinku et spiraali ois spagatti ja spagatti spiraali? Yks mun kaveri muistaa samoin. Ja suffeli puffi on varmasti ollu suffeli puffeli??!!! Niinku wtf

    • Transformati

      OLen täysin samaa mieltä kanssasi 'uskonmandaaliefektiin'. Spagat on/oli englanninmielisessä maailmassa "split".

    • hlhjoöji

      vai castro kuoli nytten.... muistan selvästi 90 luvun alussa kun hänet myrkytettiin hengiltä.

    • FazerinParhaat

      Fazerin Parhaat -karkkipussin nimi on nyt "Fazerin Parhain" ja on muka aina ollutkin jo 30-luvulta lähtien...!

    • pero

      Minä en muista, että Volvon merkissä olisi aikaisemmin ollut "uros" symbolia tai Fordin merkissä F-kirjaimessa pientä kiemuraista poikkiviivaa ? Rizlakin oli ennen Rizzla (tupakkapaperi)

    • Keith_Sun

      The Whon kitaristi: Pete Townsend vai Pete Townshend?

    • Transformati

      Niin ja Mikki hiirellä ei ole enää nykyään (eikä ole koskaan ollutkaan) henkseleitä.

      Berliini sijaitsee nykyään suoraan Etelään Ruotsin Etelä-kärjestä. Itse muistan se olleen reilusti itään Ruotsista.

      Englannin Union Jack -lippu on nykyään epäsymmetrinen eli valkoisten kaistaleiden keskellä aiemmin olleet punaiset viivat ovat epäsymmetrisesti lähempänä valkoisen viivan toista laitaa.

      Täältä voi lukea kattavimman kokokelman Mandela efektejä: https://ylilauta.org/paranormaali/53374730

      • UltutUlos

        Jaa että Mikillä ei koskaan ole ollut henkseleitä?

        Mulla on tässä käden etäisyydellä taskareita joissa näin kuitenkin on.

        Ajan saatossa toki Mikin asu muuttunut muutamankin kerran.

        Ja siellä mistä minä olen sekä Berliinin sijainti on vakio että tuo Union Jack on ollut epäsymmetrinen, pidin sitä aina outona.

        Menkää sinne mistä tulittekin, ulottuvuuteen tulijat. Tässä ulottuvuudessa ei haluta hyysätä teitä, vitun Ultut.


    • Keith_Sun

      Rolling Stonesin biisiin Paint It Black on ilmestynyt pilkku. Se on nykyisin Paint It, Black. Tämä versio näkyy virallisissa yhteyksissä ja mm. orinaalin singlen kannessa. Toistakin kirjoitusasua on vielä havaittavissa, olisiko muutos niin tuore? Omalla alkuperäisellä aikajanallani se on aina ollut ilman pilkkua.

    • Uuno-fani

      Eikö Uuno sano enää missään Turhapuroleffassa kuuluisaa lausahdusta Voi helvatan helvatta? Itse löysin sen ainoastaan Koeputkiaikuisen loppukohtauksesta, jossa matemaatikko Mutikainen on vähällä ajaa Uunon kumoon moottoriveneellään. Uuno ei sano sitä kohdassa "Elisabet on yhä komppaniassa, nyt tuli kiire", vaikka monet niin muistaa eikä myöskään siinä jossa Uuno oli juuri syönyt mauttoman lauantaimakkaravoileivän. Jos joku löytää tämän repliikin jostain Uunoleffasta niin laittakaa viestiä.

      • Jazi_tre

        Epsanjassa sanoo ainakin tanssi kohtauksessa


    • SEONFAZERINPARHAAT

      Mä vannon että se nostalgiakarkkipussi on fazerin parhaat mut sit ku googlaannnii tulee fazerin parhain D:

    • J.A_Natuinen_Säteilyexp

      Ne on nuo tuulivoimalat syypäitä, se on se turbiinien resonointi joka sekoittuu lapojen tekemään pyörteeseen joka heijastuu aina kohtisuoraan eteenpäin. Kun myllyjä on useita ja niiden heijastuskulma muuttuu tuulesuunnan mukaan niin ne kattavat varsin ison alueen.

      • Transformati

        Mielenkiintoista. Voitko antaa lisätietoa - mistä voisi lukea asiasta lisää?


    • Tuntematon_potlas

      Kun Hietanen ihmetteli kuinka joku voi rakastaa "rätei ja lumpui", niin hän mainitsi samalla myös näteistä flikoista jotain. Muistatko miten hän lauseensa muotoili?
      Nyt hän ei enää sanokaan itse rakastavansa heitä, vaan hän "ymmärtää" jos joku heitä rakastaa, sekä alkuperäisessä että 80-luvun versiossa ja vielä kuunnelmaversiossa 60-luvulta, joka on kuunneltavissa Yle Areenassa.

    • Transformati

      Tunnetussa amerikkalaisessa "I want You"-julisteessa Uncle Samilla on silinterihattu päässä ja hän osoittaa katsojaa etusormella. Nyt vaan hatussa ei ole enää vertikaalisia puna-valkoraitoja Amerikan lipun väreissä, vaan hatun yläosa on kokonaan valkoinen...

    • Transformati

      Itse muistan, että Lego Technics oli kirjoitettu aina S:llä mutta nyt se on muka aina ollut Lego Technic!

      • VääräMuistikuva

        Muistelet Technics nimistä hifi-tuoteperhettä.

        Meilläkin oli sellaiset, parasta mitä duunari rahalla sai.


      • Kiitos ehdotuksesta mutta en nyt kyllä ihan varmuudella muistellut mitään hifi-laiteisto Technics:ia :-)


    • Transformati

      En muista, että vanhassa Neuvostoliiton lipussa olisi koskaan ollutmyös tähti vaan ainoastaan sirppi ja vasara.

    • Transformati

      Merkittävä lause on muuttunut – se oli alun perin: "Alussa oli suo, kuokka - ja Jussi."

      Nyt verbi on monikossa: "Alussa olivat suo, kuokka - ja Jussi. "

      Itse näen tämän yhtenä selvimpänä ja yllättävimpänä mandela efektinä omasta takaa - jokaisen suomalaisen pitäisi muistaa tämä sanonta.

      • KeksikääLisää

        Kumpikin versio on esiintynyt siinä todellisuudessa mistä minä tulen.

        Pahin mandela efekti kyllä on se että minä muistan kun vielä planeetalla oli älyllistä elämää. Eipäs ole enää.


    • Transformati

      tässä mielenkiintoisen residue-jäänne vanhasta "totuudesta " Suo, kuokka ja Jussin suhteen: http://keskustelu.jatkoaika.com/threads/täällä-pohjantähden-alla-tuntematon-sotilas-trivia.16695/.
      Tässä triviassa kaikki kirjan lukeneet olivat sitä mieltä, että verbi oli muodossa "oli". Nykyään kirjassa lukee "olivat", joka lienee Mandela efektin ansiota.

      Tällä kirjallisuusanalyysiin keskittyvällä sivustolla http://kemppinen.blogspot.nl/2006/09/jussi-koskela.html olevassa 2006 vuoden artikkelissa sanotaan:
      ”Täällä Pohjantähden alla” ilmaisee perusaiheensa ensimmäisessä lauseessa: alussa oli suo, kuokka ja Jussi.". Kyllä vahvasti näyttää siltä, että kirjassa oli tämä lause aikaisemmin mutta nyt se on vaan muuttunut.

    • Transformati

      Muistaako kukaan Kola-Ollin lauseen TV-ohjelmassa "ei pysty, liian hapokasta"? Nykyään tuo lause on tai on aina olutkin "ei pysty, on niin hapokasta". Tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=PR8c6DDR8dE

      Twitteristä löytyy n. 100 twiittiä haulla "ei pysty, liian hapokasta" ja ainoastaan kolme twiittiä "ei pysty, on niin hapokasta".

      Myös jos hakee "ei pysty, liian hapokasta"-lauseella Googlesta, niin löytyy esim. vuoden 2007 City-lehden artikkeli, jossa toimittajan kirjoittaa:
      "Juontaja Eppu Salmisen yllätykseksi Hokkanen lopettaakin SE-yrityksen kesken: "Ei pysty, liian hapokasta.”

      Tai Ilta-Sanomien artikkeli vuodelta 2012:
      "Mehu-Jannen uurastus tuo mieleen kola-Ollin tapauksen samassa ohjelmassa 2006. Tuolloin Ollin tavoitteena oli juoda puolitoista litraa kolajuomaa mahdollisimman nopeasti, mutta yritys päättyi kuuluisiin sanoihin: "Ei pysty, liian hapokasta!"

      Tai Helsingin Sanomien artikkeli vuodelta 2012:
      "Näitä osasia on esimerkiksi videossa, jossa Olli Hokkanen yritti 2006 juoda Ennätystehdas-ohjelmassa puolitoista litraa Coca-Colaa yhdeltä seisomalta. Hän epäonnistui, ja selityksestä "Ei pysty, liian hapokasta", tuli suosittu sutkautus."

      tai Tuomas Enbuske twiittaus Twitterissä: "Ei pysty. Liian hapokasta."

      Miksi kaikki nämä ihmiset vaan yksinkertaisesti muistaisivat asian väärin? Miksi alkuperäinen sanonta olisi muuttunut lähes kaikkien mielissä toiseksi. Mielestäni tässä on kyse Mandela-efektistä. Toisaalta Jos ei kerta kaikkiaan usko Mandela-efektin olemassaoloon, niin voi vaan kategorisesti vastata kaikkiin tämän ketjun esimerkkeihin. "Ihmiset vaan muistavat tämän väärin!"

      • OmaHavaintoniOllista

        Kiinnitin tuohon huomiota jo samalla viikolla kuin Kola-Olli keuhkoaminen alkoi.

        Asun ulkomailla, jotenka en Suomalaista televisiota edes halutessani pystyisi seuraamaan.

        Ihmettelin kun kaikki tutut netissä hoki hapokkuudesta, kun kaikki oli yhtäkkiä "liian hapokasta", ja sitten googletin tuota Kola-Ollin videota (siis samalla viikolla) ja yllätyin kun se sanoi siinä ohjelmassa että "on niin hapokasta".

        En vieläkään käsitä miksi kaikki hoki sitä "liian hapokasta", kun se ei sitä ainakaan ohjelman youtube versiossa koskaan niin sanonut.

        Oliko se "liian hapokasta" jossain toisessa kohtaa ohjelmaa; ja siitä nousi kuuluisuuteen? Onko missään koko ohjelmaa alusta loppuun?


    • Transformati

      Moni muistaa Twitterissä sen, että Liisa Ihmemaassa kirjan kuuluisa lause "we're all mad here" oli myös nimen omaan Disney-leffassa:
      https://imgur.com/a/uqdsg

      Nykyäänhän Irvikissa sanoo Disneyn alkuperäisessä animaatioleffassa “most everyone’s mad here”

    • Mielenkiintoista miten sille ettei vaan muista pieniä yksityiskohtia oikein on nyt keksitty jokin "hieno" nimi.

      Joskin tiettyjen ihmisten puolustukseksi, noi karttajutut hyvin mahdollisesti liittyvät siihen että aiemmin käytettiin enemmän epärealistista Mercator-projektiota joka näyttää Euroopan ja pallon pohjoispuoliskon liian isona. Nyt GPS-aikana taas on ollut tärkempää saada realistiset kokosuhteet karttaan joten käytetty projektio on muuttunut :)

    • Taranteeni

      Jos vain olisikin niin, "ettei vaan muista" yksityiskohtia, mutta kun ainakin minä muistan eräänkin yksityiskohdan aivan selvästi.

      Kun Jackie Brown -elokuva tuli telkkarista tämän vuoden huhtikuussa, niin minä tuijotin tuimasti Volkswagen -merkkiä siinä kohdassa, jossa Louis pysäköi oranssin pakettiautonsa ostarin parkkipaikalle, kun hän meni Melanien kanssa kassinvaihto-operaatiota suorittamaan. Jotkut saattavat muistaa auton olleen ruskea tai punainen tai yltäpäältä ruosteessa, mutta ei se ainakaan ollut puhtaan valkoinen niin kuin se nyt on 6 tai 7 vuottakin sitten ladatuissa YouTube -videopätkissä.

      • Transformati

        Yep, nämä raportoidut Mandela-efektit edustavat pelkästään jäävuoren huippua kaikista "tutkan alla" tapahtuvista todellisuuden muutoksista.


    • En muista, että Neuvostoliiton lipussa olisi ollut aiemmin sirpin ja vasaran päällä tähteä.

    • Konera

      Timantit ovat ikuisia elokuvassa on kohta jossa Bond kolkataan ja laitetaan ruumisarkkuun ja ollaan vähällä polttaa mutta sitten roistot huomaavatkin että he saivatkin väärennettyjä timantteja ja ottavat arkun ulos uunista ja kysyvät Bondilta missä aidot ovat, siihen Bond sanoo "missä aidot rahat ovat , ette kai polttaisi oikeita rahoja"? Vielä vuonna 90 väärät rahat olivat näkyvissä arkun sisäpuolella kun rosvot olivat vain heittäneet ne sinne Bondin mukaan ja Bond huomasi ne ja päätteli että ne olivat väärennettyjä. Nyt rahat ovat koko ajan Bondin povitaskussa joten hän keksii vähän turhan äkkiä että ne olivat vääriä.

    • Lassard

      Poliisiopiston kunniamitaliseremoniassa Hightower ja Mahoney saavat mitalin ja sitten kokelaat pitävät puheen. Hightowerin puhe on erittäin lyhyt. Muistatko mitä hän tarkalleen sanoo ?

      Siis sanooko hän "Thanks", "Thank you", "Thanks very much" vai "Thank you all".

    • bhutan11

      Ilmastonmuutos on varmaan yksi hyvä, jopa erinomainen esimerkki Mandela-efektista?!?
      Eli ihmiset vaan muistaa, että ennen ollut toisenlainen sää, tyyliin "kesä oli aurinkoisempia, ja heinäsirkat sirittivät" ... Kuitenkin ollut niin sama sää kuin pää kesät talvet :D

    • Uuno-fani

      Huomasin juuri eilen, että nyt Uuno sanoo "Voi helvatan helvatta" siinä kohtauksessa jossa hän kabinetissa ollessaan yhtäkkiä muistaa, että Elisabeth on yhä komppaniassa. Näin on ainakin TV-sarjaversion 'edellisessä jaksossa tapahtunutta' -osiossa.

      Voisiko joku tarkistaa, onko asia näin myös elokuvaversiossa. Jos on, niin tämä on ensimmäinen takaisinmuuttunut suomalainen Mandela-efekti, jonka minä olen havainnut.

    • pöllököllö

      Tuura sanoi monesti: "tämä on elämäni onnellisin päivä. bisnekset menee hyvin ja kuntokin on vallan mainio.", kuitenkaan ei edes samaa etunimeään muistanut seuraavassa Uunossa ...
      Luulen että alun perin Tuuran päivä oli onnellinen, mutta Mandela-efekti tuli Loirin Uuno - maskissa ja muutti todellisuutta ... Mutta muuttiko se myös Tuuran etunimeä jatkuvasti?!?

    • Pikku-Lassi

      Ilmeisesti eri ihmiset kokevat joskus samat Mandela-efektit eri aikaan. Esimerkiksi joillekin on Chevrolet-logon keskiosa muuttunut viistosta pystysuoraksi aivan viime aikoina, kun taas minä huomasin sen jo 90-luvun alussa. Olipa kerran ihmisen viimeisestä jaksosta "vanha" logo vielä löytyy. Se on jostain syystä peilikuva ja muutenkin vähän huolimattomasti piirretty, mutta kyllä siitä selviää, että piirtäjän mielestä keskiosankin pitäisi olla viisto.

      https://www.youtube.com/watch?v=kfNVzHcgvqo&t=760s

      Chevrolet-merkki näkyy kohdassa 12:39 ohi ajavassa kuormurissa.

      • Transform

        Hyvä löytö!


    • Emmett

      Paluu tulevaisuuteen -elokuvassa on kohtaus jossa tohtori lähettää koiransa minuutin verran ajassa eteenpäin, ja hän näyttää vierekkäin kahta kelloa joista toisen hän laittaa koiran mukaan ja toisen pitää itsellään. Olivatko kellot saman väriset ja muotoiset?
      Nyt ainakin toinen kello on mustempi ja pyöreämpi, toinen harmaampi ja kulmikkaampi.

      • erilaisia.aina

        Eivät koskaan olleet samanlaisia; Tohtori aina käytti epämääräistä romua juttujensa viritykseen.


    • Kubrickin_kuutio

      Ei tasan ollut mitään intermissionia Avaruusseikkailu 2001:ssä vielä vuonna 1990, kun se esitettiin televisiossa. Katsoin sitä silloin moneen kertaan videolta. Itse kuulin siitä ensimmäisen kerran Rob Agerin videosta "The hidden depths of 2001". Vai olisiko Yleisradiossa ajateltu, että se on vain niitä varten, jotka näkevät sen elokuvateatterissa, ja leikanneet sen pois? Eivät kai TV-yhtiöt saa ominpäin editoida elokuvia, koska se vaikuttaisi elokuvan taiteellisuuteen.

      • aina.noin.tehty

        TV-yhtiöt juurikin leikkelevät elokuvia sieltä ja täältä jotta se sopii kyseiseen näyttöaikaan sisällön ja pituuden suhteen.

        Ennen oli yleistä että näytettiin 4:3 televisiossa myös elokuvasta vain keskikohta, kun ei haluttu palkkeja.

        Ei ole mikään uusi keksintö.


    • RodininPatsaasta
    • LisääResidueta
    • maailmatodellakinmuuttuu

      Vielä joku aika sitten oli ulkolaudoitus pelkkä valkoinen. Siis laudoitus joka on kuistin katossa sisäpuolella. Nyt sen alta näkyy että se oli aiemmin siniseksi maalattu ja päällä on nyt valkoista maalia. Olen 100 % varma että se oli aiemmin valkoinen alunperin eikä sinistä maalia ollut alla mikä nyt pilkottaa siellä täällä.

      Johtopäätös tästä ja muista mandelailmiöistä joita itse olen kokenut: Meillä on monta "kotia". Joko maapallolle on rakennettu useita ns. kopiomaailmoja joiden välillä meitä heitellään tai sitten kotimme sijaitsevat eri planeetoilla. Yöllä nukkuessamme siirrymme "kodista" toiseen ja emme tätä fyysisesti koe vaan meidät siirretään jotenkin astraalisesti niin että fyysinen todellisuus on rakennettu vastaamaan sitä jossa olimme aiemmin mutta henkisesti emme ole samassa paikassa. Tästä myös varmasti johtuu kokemus siitä ettei ole "kotonaan" tai siellä missä kuuluisi olla. Olen aika lailla varma että jotenkin näin se menee koska olen tätä kokenut jo niin kauan. Joku tietää kyllä systeemin ja ehkä ohjaileekin sitä.

      En enää edes välitä siitä että minua pidettäisiin hulluna tai muuta koska olen varma että kaikki ei todellakaan ole sitä miltä näyttää ja ns. todellisuutta ei edes ole olemassa. "Todellisuus" on käsite erottelemaan ne jotka tajuavat syvimmän totuuden ja ne jotka eivät. Jos tajuat sinut aivopestään joko: psyk. potilaaksi, vankilaan, itsemurhaan tai liittymään johonkin uskonlahkoon tai muuhun järjestöön joka lupaa pelastaa sinut. Tai ehkä olet vain ns. perusahdistunut kuten suurin osa ihmisistä ja turvaudut alkoholiin tai huumeisiin.

      Mutta seuratkaa ympäristöänne niin huomaatte kyllä. Se voi aluksi tuntua pelottavalta eikä sitä kannata mennä esim. lääkäriin puhumaan koska siitä voi seurata ns. lusimisreissu psykiatrisella osastolla lukkojen takana mikä ei ole hauskaa.

      • MatrixNow

        Hyvin kirjoitettu. Matrix-leffan katsomalla saa aika hyvä käsityksen "todellisuuden" muokattavuudesta.


      • FiktionEro
        MatrixNow kirjoitti:

        Hyvin kirjoitettu. Matrix-leffan katsomalla saa aika hyvä käsityksen "todellisuuden" muokattavuudesta.

        Ja Star Warsin katsomalla saa hyvän käsityksen elämästä kaukaisessa galaksissa?


    • fhdhdhdhdhdhdh

      "lääkäriin puhumaan koska siitä voi seurata ns. lusimisreissu psykiatrisella osastolla lukkojen takana"

      ja aiheesta seuraakin!

      • universuminorjarobotti

        Paskat johtajat ne pitäisi laittaa lukkojen taakse ja muut huijarit!!! Kaikenmaailman kaksoisolentoja pyörii siellä ja täällä. Ja muita shapeshiftereita tai mitä lie olioita ovatkaan. Itselläni ei ole tarvetta kusettaa muita mutta jollakin tuntuu olevan kovasti. Kaikki salaisuudet ei ilmeisesti kestä päivänvaloa. Täällä tapahtuuu vaikka mitä outoa kokoajan mutta osa porukasta vaan nukkuu päivät ja yöt samaa unta "todellisuudesta".


      • ReptiliansAreReal

        Aivan, shapeshiftereita tai reptiliaaneja (liskoihmiset) on sankoin joukoin johtavassa ja valtaa käyttävässä portaassa - siis pyramidin huipulla.


      • Missä.mennään
        universuminorjarobotti kirjoitti:

        Paskat johtajat ne pitäisi laittaa lukkojen taakse ja muut huijarit!!! Kaikenmaailman kaksoisolentoja pyörii siellä ja täällä. Ja muita shapeshiftereita tai mitä lie olioita ovatkaan. Itselläni ei ole tarvetta kusettaa muita mutta jollakin tuntuu olevan kovasti. Kaikki salaisuudet ei ilmeisesti kestä päivänvaloa. Täällä tapahtuuu vaikka mitä outoa kokoajan mutta osa porukasta vaan nukkuu päivät ja yöt samaa unta "todellisuudesta".

        Katsokaa leffa They Live.


      • TheyLiveIndeed

        By the way, They Live! -leffan nimestä on pudonnut pois huutomerkki, joka aiemmin siinä oli...


    • KirjaimiaPutoilee

      Edesmennyt Rauni-Leena Luukkanen-Kilde on nykyään Luukanen-Kilde (yksi K on pudonnut nimestä pois)

    • Konera

      Jokunen vuosi sitten telkkarista tuli elokuva Mieletön, mieletön maailma. Muistan aivan selvästi, että alkuperäisessä nimessä oli viisi mad-sanaa, mutta nyt onkin vain neljä. Muuten se voisikin johtua huonosta muistista, mutta kun Mitä-Missä-Milloin 1966-kirjan Elokuvataide-osastossa (sivu 305) on myös viisi mad-sanaa. Lisäksi oheisessa videossa elokuvaa esittelevä henkilö sanoo mad-sanan viiteen kertaan kohdassa 0:19, vaikka näkee edessään DVD-kannen, jossa se lukee vain neljään kertaan. Ilmeisesti tämä muutos on tapahtunut videon kuvaamisen jälkeen.

      https://www.youtube.com/watch?v=vT5Jb6qYf1I

    • Luciferian

      "Mä muistan selvästi kun Darth Vader sano Lukelle "

      Se on aina niin kiva lukea ihmisten muistelmia - kiitos tästä muistelmastasi.

    • Uuno-fani

      Jos näit Uuno Armeijassa -elokuvan ensimmäisen kerran ennen vuotta 1991, niin muistatko, mikä oli Tupolet 500 king size? (Ruotsinnoksessa kylläkin taisi lukea "Tupolev") Oliko sen jokin tykki tai muu ase, vai jotain alkoholijuomaa vai kenties jokin Härski Hartikaisen vempain, vai joku muu, (mikä)? Pidä vaikka tupakan mittainen tauko, ennen kuin klikkaat alla olevaa linkkiä.

      Hakutermi "Tupolet 500" ohjaa mm. tälle sivulle:

      https://www.riemurasia.net/kuva/Poltan-vain-taman-ensin/113422

      Outoa, että jotkut ihmiset sen muistavat, vaikka nykyään kyseistä tuotemerkkiä ei elokuvassa mainita. En oikein usko, että elokuvaan olisi vaihdettu otoksia ilmoittamatta yleisölle, että tämä ei ole täysin sama versio kuin elokuvateattereissa nähty. Ja saavatko TV-asemat edes tehdä niin?

      Vai onko kenelläkään tallessa alkuperäinen ostovideokasetti, että voisi tarkistaa?

      • Uuno-fani

        Täydennys:
        Unohdin sanoa selvästi, että kyseistä tuotemerkkiä ei nykyään mainita myöskään TV-sarjaversiossa, mutta silloin muistaakseni mainittiin, kun se ensimmäistä kertaa esitettiin telkkarissa.


    • Luciferian

      Itselläni on hämärä muistikuva isosta kolmipyörästä, joka minulla oli ihan pikkuisena. Se oli valtava ja siinä oli jättimäinen tööttäys torvi. Nyt kun katsoo pikkuisille tarkoitettuja kolmipyöriä: ne ovat uskomattoman pieniä.

      Ilmiö on ihan yleinen, jokainen muistaa jotakin vuosien takaa hiukan väärin, tai sitten mittasuhteen yms. ovat muuttuneet.

    • VolkkariMerkki
    • HelloClarice

      Muistaako kukaan Mandela-efektin Uhrilampaat-leffasta, jossa Hannibal ei enää sanonut kuuluisaa lausahdusta: "Hello Clarice" vaan sen sijaan "Good morning" tai jotain sen tapaista?

      Oheisessa pätkässä lausahdus on taas ennallaan eli "Hello Clarice"! Kyseessä on siis ns. flip-flop.
      https://www.youtube.com/watch?v=5ZURNtDG4Mo

      • HelloClarice

        Korjaus äskeiseen kommenttiini. Näytää siltä, että tuo kyseinen Youtube-pätkä on editoitu. Löysin vanhoja videoita, joissa Hannibal sanoo edelleen "Good morning". Eli, flip-flop -muutosta ei olekaan tapahtunut.


    • MrBondMuutos

      Seuraavaa kuuluisaa lausahdusta ei ole nyt koskaan sanottu Bond leffassa You only live twice: "I've been expecting you mr. Bond". Tämän sanoi elokuvan pahis Blofeld, joka silitteli sitä sanoessaan kissaansa.

    • Brad_Pitt
      • minämuistan

        Et vaan muista, minä muistan ja oli se mukana alusta asti.


    • MandelaEfektejä
    • MatrixLeffa

      Morpheus ei ole koskaan sanonut nykyisessä aikajanassa kuuluisaa repliikkiä Matrix-leffassa:
      "What if I told you everything you know is a lie...."

    • NirvananME

      Nirvanan Kurt Cobainilla ei muka ikinä ole ollut päällä pinkkiä takkia, joka näytti ikään kuin karva- tai untuvatakilta... Muistan, miten naurettavalta se näytti hänen päällään aurinkolasien kanssa. Nyt tuo takki on kuulemma aina ollut vaan tuon oheisen kuvan mukainen leoparditakki... Tässä residueta, jossa näkyy tuo alkuperäinen takki: https://imgur.com/a/RtWIE

    • SuffeliPuffeli1

      Fazerin Suffeli Puffeli on nykyään Suffeli Puffi

    • kuuhullu69

      Itse muistan nähneeni kuvamateriaalia jossa kuussa olevat astronautit pystyttivät lipun kuun pinnalle ja se liehui tuulessa!!!! Siis kuussahan ei tuule, miten sitten kun nykyään katselen samoja dokuja - vai onko ne samoja - niin niissä se (USAn) lippu ei liehukaan....muilla tätä kokemusta?

    • Anonyymi

      Esimerkkejä outouksista: Ed McMahon ja iso shekkinsä tulivat tunnetuiksi Johnny Carson show’sta. Kaveri lienee tehnyt jotain 10 000 erilaista mainosta jne. Nyt se ei olekaan enää Ed joka ne teki. Forrest Gump sanoo elokuvan suklaakohtauksessa: "Life is like a box of chocolates". Mutta useat muut kivenkovaan väittävät, että alunperin se meni, "life was like a box of chocolates". Sitten, USA:sta löytyy jopa museo, jossa on tallella replika siitä JFK:n nelipaikkaisesta autosta, jossa hänet ammuttiin. Uusimmassa filmissä on kuusi ihmistä autossa.

      Tuossa lisää: http://www.thepukki.fi/blog/post/mandela--efekti

      • Anonyymi

        Tämä onkin mielenkiintoinen asia.

        Oliko Kennedyn autossa neljä vai kuusi ihmistä?

        Jos ihmisiä oli neljä, Greer ei voinut olla ampuja, koska autossa ei ollut kuvernääriä vaimoineen kuskin ja Kennedyjen välissä pelästymässä Greerin ammuntaa.

        Vaikea päätös?


    • Anonyymi

      Suomen sosiaalidemokraattinen puolue (kuten minä sen kirjoitusasun muistan) on nykyään Suomen sosialidemokraattinen puolue ja on aina näin ollutkin!

    • Anonyymi

      Jos kuuntelit ulkomaista poppia 80-luvun lopussa, niin muistatko sen Kylie Minoguen biisin, jossa oli lause "guilty in the first degree" jossain kohdassa?

      Entä minkä yhtyeen tekemä oli Top Gun -tunnari?

      • Anonyymi

        Kerrotko enemmän, en muista kumpaakaan.

        Googlekaan ei auttanut.


      • Anonyymi

        Kerrotko enemmän, en muista kumpaakaan.

        Googlekaan ei auttanut.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos juutubeen laittaa "kylie minogue guilty", niin ensimmäinen hakutulos on Bananaraman "Love in the first degree". (eli jotenkin juutube tietää, mitä kappaletta ihmiset etsivät)

        https://youtu.be/prGhk_Gvzwo

        Ja eräät näyttävät olevan melko varmoja, että Top Gun teema on Van Halenin kappale kun ovat laittaneet oikein videon juutubeen.

        https://youtu.be/4T3gbIsasFY

        https://youtu.be/e0jz65T1C34

        https://youtu.be/3DVTV1LsiLE

        https://youtu.be/2iIGxVwuY10

        https://youtu.be/6oGwaFwgtFc

        Niin mutta siis miten tää liittyy Kylieen?

        Muistan Kylien hyvin, mutten koskaan mieltänyt häntä laulamaan tuota biisiä.

        Tai toi Top GUn ja Van Halen.

        Ostin aikanaan leffan soundtracking, ja Van Halen ei koskaan liittynyt siihen elokuvaan mitenkään.

        Jos Eddie olisi soittanut Top Gun tunnarin sävelet kenties olisivat olleet samat, mutta tempo olisi ollut 50 kertainen.

        Mitä siis missaan?

        Vai olenko minä sitten "niitä" ja toisin muistavat on "teitä", emmekä ole samasta Maasta kotoisin? Koska palaatte omaanne, ette kuulu tänne.


    • Anonyymi

      Eli se kun ihmiset muistavat asioita väärin onkin nyt valtama universumin laajuinen mysteeri?

    • Anonyymi

      Taidan olla todella myöhässä tämän aiheen kanssa mutta tästä lähtee. Maanosat liikkuvat lähemmäs toisiinsa ja lopulta yhdistyvät ja iltalehdessä oli joskus tästä juttu suomi tulee olemaan paljon korkeammalla mitä nyt. Tälläkin hetkellä suomen ja ruotsin välissä nousee maata ja maat lähenee. 100 000 vuoden päästä maat on yhdistyneet.

    • En tiennytkään että huono muisti on muka joku mandela efekti.

      Itse en ole omassa elämässä huomannut mitään tällaisia "mandela efektejä", varmaan koska mulla on liian hyvä muisti.

    • Anonyymi

      Tuli tässä mieleen että John Wayne oli oikealta nimeltään Marrion Jones. Näin muistan olleen.

      Mutta ei, tällä aikajanalla nimi onkin nyt Marion Morrison! Mites te muistatte tämän?

      • Anonyymi

        Ehkä Googletat kuka "tällä aikajanalla" on Marion Jones.

        Yllätyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä Googletat kuka "tällä aikajanalla" on Marion Jones.

        Yllätyt?

        No ...kele, yllätyin tosiaan. Ristimänimekseen Wayne sai nimen Marion Robert Morrison. Kun hänelle syntyi pikkuveli, hänen vanhempansa antoivat tälle nimeksi Robert ja vaihtoivat Marionin toiseksi etunimeksi Mitchell. Hän oli viralliselta nimeltään Marion Mitchell Morrison elämänsä loppuun asti.

        Miksi pojalle annettiin naisen nimi, joutui joittenkin hampaisiin nimensä vuoksi !
        Mutta tosiaan muistan että nimi olisi ollut Marrion Jones ,kahdella ärrällä.

        Myös muistan että kuulin radiosta uutiset jossa mainittiin Elton Johnin kuolemasta.
        Taisi olla mandelaa koska äijähän on tukevasti hengissä edelleen.


    • Anonyymi

      James Bondin rautahampaan (Jaws) tyttöystävällä oli 100% takulla hammasraudat itelläänkin, siihenhän se koko kohtaus perustui, kun ne hymyili sen kosahduksen jälkeen toisilleen ja molemmilla oli "rautahampaat", muistan sen kohtauksen täysin varmasti.

      Dolly had braces

      https://www.todaypk.video/s/moonraker-jaws-girlfriend-bracesfalse

    • Anonyymi

      Amazing Work very nice
      <a href="https://yodesiserial.org/">Yo desi serial</a>

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      73
      3350
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3170
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2682
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2052
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      313
      1864
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1845
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1775
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      129
      1424
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1261
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1238
    Aihe