BERNERIN LIIKENNE-ESITYS

oifvgyd

84

674

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskomatonVeto

      Yle: Nämä asiat Berner esittelee huomennaAutovero pois, ajoneuvo- japolttoaineveroja lasketaan
      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html

      Yle kertoo, että auton ostaminen halpenee rajusti, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.

      Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa.

      Selvitys esittää myös, että ajoneuvoveron perusveroa, lasketaan 547 miljoonaa euroa, Yleisradio kertoo.

      Näiden ohella LVM esittää myös polttoaineveron laskemista noin 200 miljoonaa euroa.

      Liikenneverkkoyhtiön tulee olla valtion budjetin kannalta neutraali muutos, joten autoverojen laskun vastapainoksi liikenneverkkoyhtiö perisi asiakkailta tienkäyttöoikeuteen perustuvia maksuja, Yle arvioi uutisessaan.

      Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

      Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella".

      --

      Moro tämä Sipilän-Bernerin PersKeKo-porvarien liikenneverotusjärjestelmä on kuolinisku köyhän autoilulle.

      Köyhillä, pieni- ja alemman keskitulon työläisillä ei ole varaa ostaa uutta autoa edelleenkään, mutta ökyautojen ostajat saavat kymmenien tuhansien verohyödyn ostaessaan uusia autoja. Kyllä sillä jo keskimäärin 539 euron tiemaksutasaveroa maksaakin koko ikänsä ja jää vielä voitollekin nykyiseen autoveroon verrattuna. Ja onhan Berner jopa väläyttänyt uuden auton ostajien muutamien vuosien vapautusta tieverosta kokonaan.
      Ja jos tuo pohjautuu vielä auton päästöihin, niin taas köyhä ja pienituloinen laitetaan maksamaan vanhasta autosta jopa enemmän kuin kermapersluokka maksaa uusista autoista, vaikka maksukykyä olisi.

      Polttoaineveron ja ajoneuvoveron alennus taas ei suuri ole, joten tavallisen vanhemmalla autolla ajavan suomalaisen autoilun verotus nousee, ja aivan varmasti tieveroa nostetaan säännöllisesti.

      Näin Sipilän PersKeKo-porvarihallituksen tyypilliseen tapaan myös autoilun verotusta siirretään ketmapersluokalta tavallisille työläisille ja köyhille. Osalle autoilu tulee liian kalliiksi, hyödyttääkö tämä Suonen taloutta kun auton omistava työtön ei pääse päivittäisen 3 tunnin työhönottoalueen hommiin tai alueille joihin ei ole julkista liikennettä, kun autoa ei enää ole varaa pitää?

      Nykyinen autoverojärjestelmä joka tuottaa valtiolle 853 miljoonaa euroa vuosittain sekä polttoainevero ovat oikeudenmukaisempi tapa edelleen verottaa autoilua, porvarit sen sijaan haluavat siirtää autoilun verotuksen tasaveroihin ja verottaa köyhempiä kansalaisia jotka omistavat vanhempia ja arvottomampia autoja, sekä vähentää eliitin ja varakkaiden autoilun kuluja. Käsittämätön päätös.

      Äänestäkää vaaleissa, sillä äänestämättömyys on ääni tälle eliitille.

      • EliitinNorsunluutorni

        Tätä se on kun monimiljonäärit toimivat hallituksessa ministereinä tajuamatta tavallisen ihmisen arkea tai tuloja ja menoja.


      • fhgdfhddh

        Kustannusket ei nouse autoilijoilla, sanoo berneri. Poistetaan verot ja uusi tilalle joka on 200e kalliimpi mitä ennen verojen kanssa.

        VOI VITTU NÄITÄ ÄÄLIÖITÄ !!! EIKÖ TUOSTA JO PIDÄ LAITTAA JOTENKIN PUHEISTA VASTUUSEEEN?


      • EKepulit
        fhgdfhddh kirjoitti:

        Kustannusket ei nouse autoilijoilla, sanoo berneri. Poistetaan verot ja uusi tilalle joka on 200e kalliimpi mitä ennen verojen kanssa.

        VOI VITTU NÄITÄ ÄÄLIÖITÄ !!! EIKÖ TUOSTA JO PIDÄ LAITTAA JOTENKIN PUHEISTA VASTUUSEEEN?

        Nämä nykyajan poliitikot voidaan laittaa vastuuseen vain vaaleissa, mikäli senkin tulosta joku ei jo rahalla päätä. Harmi vain että maassa on niin paljon saman lajin rosmoja äänestämässä ettei edes vaalitulos saa niitä vastuuseen.


      • kansan.tahto
        EKepulit kirjoitti:

        Nämä nykyajan poliitikot voidaan laittaa vastuuseen vain vaaleissa, mikäli senkin tulosta joku ei jo rahalla päätä. Harmi vain että maassa on niin paljon saman lajin rosmoja äänestämässä ettei edes vaalitulos saa niitä vastuuseen.

        Eiköhän kepu saa jytkyn taas kunnallisvaaleissa.


      • IihanaaPersKeKo

        Mutta, mutta kun sitä pelätty SIM-GPS-seurantavalvontaa ei nyt tullutkaan niin me kaikki maksamme ihan mielellään 500 euroa vuodessa lisää tätä Sipilä-Berner tiemaksuveroa ja mitä Sipilä, Berner ja PersKeKo-porvarihallitus nyt vaan haluaa.

        Veikkaan että kepu ja kokoomus saavat kunnallisvaaleissa taas kunnon jytkyt.


      • vieläkin.kalliimpi

        Laskelma: Ministeri Bernerin 539 euroa onkin 668 euroa – eikä sekään vielä riitä
        http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/laskelma-ministeri-bernerin-539-euroa-onkin-668-euroa-eika-sekaan-viela-riita/6270236
        "– Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimäärin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä, Autoliitto kirjoittaa".

        --

        Ja tämä jo alussa, kuvitteleeko ettei tällaista veroautomaattia käytetä kansan kuppaamiseen yhä enemmän, kuten sakkomaksujen nostoa, jossa Sipilän PersKeKo-porvarihallitus on kunnostautunut.


      • PersKeKo-antijytkytys
        vieläkin.kalliimpi kirjoitti:

        Laskelma: Ministeri Bernerin 539 euroa onkin 668 euroa – eikä sekään vielä riitä
        http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/laskelma-ministeri-bernerin-539-euroa-onkin-668-euroa-eika-sekaan-viela-riita/6270236
        "– Mikäli LVM:n esityksen mukaan alettaisiin periä keskimäärin 539 euron suuruista maksua, tulee tähän päälle arvonlisävero. Arvonlisäverokannalla 24 % keskimääräinen maksu palveluoperaattorilta ostettaessa olisi 668 euroa. Tämän lisäksi käytettävissä olevan tiedon pohjalta maksuun lisätään palveluoperaattorin kate tienkäyttöoikeuden myynnistä, Autoliitto kirjoittaa".

        --

        Ja tämä jo alussa, kuvitteleeko ettei tällaista veroautomaattia käytetä kansan kuppaamiseen yhä enemmän, kuten sakkomaksujen nostoa, jossa Sipilän PersKeKo-porvarihallitus on kunnostautunut.

        Hyväksyykö Soini uuden tieveron

        Täydellinen tuho seuraavissa vaaleissa jos Soini hyväksyy Bernerin uuden tiemaksun.

        ”Aikaan perustuva tienkäyttöoikeus”

        Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

        Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella."

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html

        Itselläni on kaksi käytettyä autoa ja taatusti en 10 vuoteen pysty uutta vaihtamaan. Toinen on pakko vaihtaa vähän uudempaan.
        Tulen siis saamaan noin 1500€ laskun/vuosi, jotta ne jotka pystyvät ostamaan 50-60000€ uuden auton, saavat yli 20000€ verohelpotuksen.
        Kyllä Vennamo kääntyy haudassaan tämän jälkeen.


      • HEIMELENNETÄÄN55

        Mallia Bernerille? Arvopaperi: Näin autoilulla rahastetaan
        Talouselämä 19.1. 1

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelma väyläyhtiön perustamisesta antaisi yksityisille toimijoille tilaisuuden rahastaa kansalaisten autoilulla, kertoo Arvopaperi. Toteutettavasta mallista riippuen kyseessä saattaisi olla hyvinkin rahakas liiketoiminta kuten esimerkiksi Italiassa.

        Italiassa liki 7 000 kilometrin tieverkostoa hallinnoi yksityisten yhtiöiden joukko. Suurin yhtiöistä on holdingyhtiö Atlantia, jonka omistukseen kuuluu Autostrade per l'Italian, joka omistaa 2 965 kilometriä tietä. Atlantian hallinnassa on myös maksullisia teitä Puolassa, Intiassa, Brasiliassa ja Chilessä, lisäksi se hallinnoi Rooman lentokenttiä.

        Atlantian talousluvut paljastavat tienpidon kannattavuuden. Vuonna 2015 holdingyhtiön 5,3 miljardin liikevaihdosta 3,8 miljardia tuli tietulleista. Yhtiön liikevoittomarginaali oli 41,7 prosenttia ja nettotulosmarginaali 16,1 prosenttia.

        Jo vuonna 1989 pörssiin listautuneen yhtiön liikevaihto on notkahtanut pörssihistoriansa saatossa vain yhden kerran. Mutta keskimäärin se on kasvattanut liikevaihtoaan 6,5 prosenttia vuodessa ja nettotulostaan 11 prosenttia vuodesssa.

        Atlantian osakekurssi on noussut listautumisen jälkeeen 3 686 prosenttia, ja osinkoa se on jakanut joka vuosi. Mikäli osingot luetaan mukaan, Atlantia on antanut sijoittajilleen 12 121 prosentin kokonaistuoton. Vuosituottona tämä on keskimäärin 19 prosenttia. Tuhannen euron sijoitus on siis kasvanut 122 210 euroksi, ja 8 200 euron alkusatsauksella sijoittajasta on sukeutunut jo miljonääri.


      • Mielipidefankki
        PersKeKo-antijytkytys kirjoitti:

        Hyväksyykö Soini uuden tieveron

        Täydellinen tuho seuraavissa vaaleissa jos Soini hyväksyy Bernerin uuden tiemaksun.

        ”Aikaan perustuva tienkäyttöoikeus”

        Liikenne- ja viestintäministeriön selvitys esittää, että liikenneverkkoyhtiö myisi vuoden 2018 alusta lähtien kuluttajille aikaan perustuvaa tienkäyttöoikeutta.

        Kiinteä maksu voisi tarkoittaa esimerkiksi viikko-, kuukausi- tai vuosimaksua. Esityksen mukaan vuosimaksu olisi toiminnan alkuvaiheessa keskimäärin 539 euroa. Maksu porrastettaisiin auton hiilidioksidipäästöjen perusteella."

        http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005050068.html

        Itselläni on kaksi käytettyä autoa ja taatusti en 10 vuoteen pysty uutta vaihtamaan. Toinen on pakko vaihtaa vähän uudempaan.
        Tulen siis saamaan noin 1500€ laskun/vuosi, jotta ne jotka pystyvät ostamaan 50-60000€ uuden auton, saavat yli 20000€ verohelpotuksen.
        Kyllä Vennamo kääntyy haudassaan tämän jälkeen.

        Paikannukseen liittyviä asioita vihreät ja vasemmisto voivat haluta, mutta nythän tässä on kaikkiaan ihan muusta kyse kuin paikannuksesta. Malli on paikannuksesta riippumaton eli on mahdollista aina valita aikaan perustuva maksu.


      • väärätlääkkeetkö
        Mielipidefankki kirjoitti:

        Paikannukseen liittyviä asioita vihreät ja vasemmisto voivat haluta, mutta nythän tässä on kaikkiaan ihan muusta kyse kuin paikannuksesta. Malli on paikannuksesta riippumaton eli on mahdollista aina valita aikaan perustuva maksu.

        PersKeKohan tätä tiemaksua on väsäämässä siis lue P-O-R-V-A-R-I-T. Tiemaksu on taas yksi lisämaksu kun ajoneuvovero ei poistu, hieman vain alenee (ja nousee taas hiljalleen).
        Vanha malli olisi edelleen paljon parempi ja kestävämpi, tiemaksuvero tuo vaan taas yhden lisämaksun ja lisää autoilijan kustannuksia ainakin 500 eurolla vuodessa.


      • fdfhghg
        Mielipidefankki kirjoitti:

        Paikannukseen liittyviä asioita vihreät ja vasemmisto voivat haluta, mutta nythän tässä on kaikkiaan ihan muusta kyse kuin paikannuksesta. Malli on paikannuksesta riippumaton eli on mahdollista aina valita aikaan perustuva maksu.

        En ole erityisemmin havainnut, että vihreät ja vasemmisto olisivat ajaneet liikenneyhtiömallia saati sitten autoveron poistamista. Kyllä tämä vaikuttaa kovasti Kokoomuksen mallilta. Berneriä pidän kovasti kokoomuslaisena, vaikka hän nyt Kepun mandaatilla ministerinä istuukin.


      • UskomatontaSipilöintiä
        fdfhghg kirjoitti:

        En ole erityisemmin havainnut, että vihreät ja vasemmisto olisivat ajaneet liikenneyhtiömallia saati sitten autoveron poistamista. Kyllä tämä vaikuttaa kovasti Kokoomuksen mallilta. Berneriä pidän kovasti kokoomuslaisena, vaikka hän nyt Kepun mandaatilla ministerinä istuukin.

        Vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto suhtautuvat myönteisimmin satelliittipaikannukseen perustuvan tieveron käyttöönottoon.

        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/271860-nama-puolueet-haluavat-suomeen-satelliittiseurannan-ja-tieveron

        "Vihreät haluaa paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut "

        "Aikakauslehti Moottori tiedusteli kahdeksalta suurimmalta puolueelta, tulisiko Suomessa ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero.

        Vihreiden mielestä Suomessa on otettava käyttöön paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut, jotka porrastetaan ajan, paikan ja päästöjen mukaan.
        -Tienkäyttömaksuilla voidaan korvata ajoneuvovero ja osa polttoaineverosta, puolueesta vastattiin.

        Vasemmistoliitto huomauttaa, ettei polttoaineveroa voida korottaa loputtomasti, joten liikenteen rahoitukseen ja tieverkon ylläpidon rahoitukseen on mietittävä uusia muotoja."

        --

        Vau! Tämänkin porvarien eli Berner-Sipilä PersKeKo-hallituksen ajaman hankkeen keskokoomus ja EKokoomusmafia ovat saaneet käännettyä muiden syyksi.
        Varsinkin kokoomuksella on taito kääntää aina kaikki kepulityönsä muiden syyksi, Berner ja Sipilähän ovat monimiljonääriyrittäjinä henkisesti kokomuslaisia.

        Nyt olisi aihetta ainakin vasemmistoliitolla ja demareilla terästäytyä ja sanoutua irti sekä SIM-korttipohjaisista paikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuveroista että koko tieverkoston käyttömaksuista. Nykyinen polttoainevero ja autovero ja ajoneuvovero ovat oikeudenmukaisempi tapa verottaa autoilevaa kansaa.


      • EiJärjenHiventä
        UskomatontaSipilöintiä kirjoitti:

        Vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto suhtautuvat myönteisimmin satelliittipaikannukseen perustuvan tieveron käyttöönottoon.

        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/271860-nama-puolueet-haluavat-suomeen-satelliittiseurannan-ja-tieveron

        "Vihreät haluaa paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut "

        "Aikakauslehti Moottori tiedusteli kahdeksalta suurimmalta puolueelta, tulisiko Suomessa ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero.

        Vihreiden mielestä Suomessa on otettava käyttöön paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut, jotka porrastetaan ajan, paikan ja päästöjen mukaan.
        -Tienkäyttömaksuilla voidaan korvata ajoneuvovero ja osa polttoaineverosta, puolueesta vastattiin.

        Vasemmistoliitto huomauttaa, ettei polttoaineveroa voida korottaa loputtomasti, joten liikenteen rahoitukseen ja tieverkon ylläpidon rahoitukseen on mietittävä uusia muotoja."

        --

        Vau! Tämänkin porvarien eli Berner-Sipilä PersKeKo-hallituksen ajaman hankkeen keskokoomus ja EKokoomusmafia ovat saaneet käännettyä muiden syyksi.
        Varsinkin kokoomuksella on taito kääntää aina kaikki kepulityönsä muiden syyksi, Berner ja Sipilähän ovat monimiljonääriyrittäjinä henkisesti kokomuslaisia.

        Nyt olisi aihetta ainakin vasemmistoliitolla ja demareilla terästäytyä ja sanoutua irti sekä SIM-korttipohjaisista paikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuveroista että koko tieverkoston käyttömaksuista. Nykyinen polttoainevero ja autovero ja ajoneuvovero ovat oikeudenmukaisempi tapa verottaa autoilevaa kansaa.

        Tätä mallia ajetaan kuin käärmettä piippuun ja lopullinen malli ja vaihtoehto on ainoastaan paikannus, mutta nyt pitää saada tieverkko yhtiöitettyä.
        Lisäksi yhtiön osakkeita ei voi luovuttaa kolmlmannelle osapuolelle, kuin eduskunnan siunauksella, eli tällä hallituspohjalla heti seuraavalla viikolla, kun tieverkko on yhtiöitetty. Laitetaan tohon kohtaan eduskunnan määräenemmistöpäätöksella, joka vaatii vähintään 2/3 kansanedustajista esityksen taakse.
        Nyt tosiaan luodaan siirtymäajalle kaksi järjestelmää tyynnyttelemään hyväuskoisia.
        Nesteen tyhjennys myynti, joka on nyt käynnissä ja Sipilän asema valtionyhtiöiden omistustuksen ohjauksesta viitoittaa tietä, miten asioita vyörytetään asteittain pois valtion omistuksesta yksityisille sijoittajille.
        Surullinen esimerkki on Partek, joka myytiin Herliinille pilkkahintaan, joka pilkko yhtiön ja teki tilin veronmaksajien omaisuudella. Ei ole enään Partekkia ei ja valtrakin ulkomaisessa omistuksessa, kuten myös Partekin eristeet ja panelit


      • TulonsiirtoÖkyille
        HEIMELENNETÄÄN55 kirjoitti:

        Mallia Bernerille? Arvopaperi: Näin autoilulla rahastetaan
        Talouselämä 19.1. 1

        Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelma väyläyhtiön perustamisesta antaisi yksityisille toimijoille tilaisuuden rahastaa kansalaisten autoilulla, kertoo Arvopaperi. Toteutettavasta mallista riippuen kyseessä saattaisi olla hyvinkin rahakas liiketoiminta kuten esimerkiksi Italiassa.

        Italiassa liki 7 000 kilometrin tieverkostoa hallinnoi yksityisten yhtiöiden joukko. Suurin yhtiöistä on holdingyhtiö Atlantia, jonka omistukseen kuuluu Autostrade per l'Italian, joka omistaa 2 965 kilometriä tietä. Atlantian hallinnassa on myös maksullisia teitä Puolassa, Intiassa, Brasiliassa ja Chilessä, lisäksi se hallinnoi Rooman lentokenttiä.

        Atlantian talousluvut paljastavat tienpidon kannattavuuden. Vuonna 2015 holdingyhtiön 5,3 miljardin liikevaihdosta 3,8 miljardia tuli tietulleista. Yhtiön liikevoittomarginaali oli 41,7 prosenttia ja nettotulosmarginaali 16,1 prosenttia.

        Jo vuonna 1989 pörssiin listautuneen yhtiön liikevaihto on notkahtanut pörssihistoriansa saatossa vain yhden kerran. Mutta keskimäärin se on kasvattanut liikevaihtoaan 6,5 prosenttia vuodessa ja nettotulostaan 11 prosenttia vuodesssa.

        Atlantian osakekurssi on noussut listautumisen jälkeeen 3 686 prosenttia, ja osinkoa se on jakanut joka vuosi. Mikäli osingot luetaan mukaan, Atlantia on antanut sijoittajilleen 12 121 prosentin kokonaistuoton. Vuosituottona tämä on keskimäärin 19 prosenttia. Tuhannen euron sijoitus on siis kasvanut 122 210 euroksi, ja 8 200 euron alkusatsauksella sijoittajasta on sukeutunut jo miljonääri.

        Berner: Autoilojoiden kustannukset ei nouse
        ..Kuten otsikko sanoo, missäs tapauksessa tämä pitää kutinsa ?

        --

        Kaikissa tapauksissa jossa varakkaat ostavat autoverovapaan ökyauton. Kyllähän kymmenien tuhansien eurojen autoveron säästöllä jo iloiten makselee 500 - 1 500 euron vuosittaiset tiestömaksu-tasaverot autoilun lisämaksuna ja plussalle pääsee jo yhdellä uuden auton hankinnalla, puhumattakaan siitä jos autoja vaihtelee vuoden-muutaman välein.

        BMV X6:n tai Tesla S:n ostaja kiittää. Ensin autoverossa useita kymmeniä tuhansia säästöä ja vähäpäästöisellä autolla myös tiemaksuvero alempi kuin vanhemmalla suuripäästöisemmällä köyhällistön autoilla. Kaksinkertaiset säästöt siis ..tai no siis sähkö-Teslalla kolminkertaiset kun sähkölataus bensaa halvempaa vielä ja päälle Sipilän Teslatuki eliitille.

        Valtio tukee rikkaiden luksusautoilua - avustus jopa 500 €/kk
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml
        "Iltalehden tekemän selvityksen mukaan julkista energiatukea valuu yritysjohtajien, lääkäreiden, lentäjien, asianajajien ja miljonäärien huippukalliisiin sähköautoihin".

        Vielä kun PersKeKo-porvarihallitus on muuttamassa päiväsakkoperusteisia ylinopeus- ym. sakkoja virhemaksutyyppisiksi tasamaksuiksi, niin uskaltaa Björn Wahlrooskin tulla Suomeen taas hurjastelemaan kiitäen Berneriä, Sipilää, Orpoa ja Soinia ökyylinopeusautoilun ilmoista. Kusti polkee ja Björn kulkee!


      • VasemmistoVastustaa
        UskomatontaSipilöintiä kirjoitti:

        Vihreät, sosiaalidemokraatit ja vasemmistoliitto suhtautuvat myönteisimmin satelliittipaikannukseen perustuvan tieveron käyttöönottoon.

        http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/271860-nama-puolueet-haluavat-suomeen-satelliittiseurannan-ja-tieveron

        "Vihreät haluaa paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut "

        "Aikakauslehti Moottori tiedusteli kahdeksalta suurimmalta puolueelta, tulisiko Suomessa ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero.

        Vihreiden mielestä Suomessa on otettava käyttöön paikannukseen perustuvat tienkäyttömaksut, jotka porrastetaan ajan, paikan ja päästöjen mukaan.
        -Tienkäyttömaksuilla voidaan korvata ajoneuvovero ja osa polttoaineverosta, puolueesta vastattiin.

        Vasemmistoliitto huomauttaa, ettei polttoaineveroa voida korottaa loputtomasti, joten liikenteen rahoitukseen ja tieverkon ylläpidon rahoitukseen on mietittävä uusia muotoja."

        --

        Vau! Tämänkin porvarien eli Berner-Sipilä PersKeKo-hallituksen ajaman hankkeen keskokoomus ja EKokoomusmafia ovat saaneet käännettyä muiden syyksi.
        Varsinkin kokoomuksella on taito kääntää aina kaikki kepulityönsä muiden syyksi, Berner ja Sipilähän ovat monimiljonääriyrittäjinä henkisesti kokomuslaisia.

        Nyt olisi aihetta ainakin vasemmistoliitolla ja demareilla terästäytyä ja sanoutua irti sekä SIM-korttipohjaisista paikannukseen perustuvista tienkäyttömaksuveroista että koko tieverkoston käyttömaksuista. Nykyinen polttoainevero ja autovero ja ajoneuvovero ovat oikeudenmukaisempi tapa verottaa autoilevaa kansaa.

        SDP:n Antti Rinne ja Vasemmistoliiton Li Andersson vastustavat Berner-Sipilän tienkäyttömaksua:

        Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta
        http://www.sss.fi/2017/01/antti-rinne-kansakunta-eriarvoistuu-myos-vaylien-kautta/

        Liikenneverkkouudistus on osa hallituksen ideologiaa pakkoyhtiöittää yhteiskuntaa, kommentoi sosialidemokraattien puheenjohtaja AnttiRinne.
        Hän muistuttaa, että nykyistä tiestöä on jo rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmenien vuosien ajan. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.
        – On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa, Rinne sanoo STT:lle.
        Rinne ei usko, että hanke lopulta toteutuu ainakaan Bernerin esittämällä tavalla, jos se toteutuu lainkaan. Rinteen mielestä tiestöä koskevat suuret hankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti.

        -

        Li: Hallitus laittamassa Suomea myyntikuntoon
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14685151/li-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon

        http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3658584-li-andersson-anne-bernerin-mallista-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon

        -

        Suomi myynnissä pala palalta? Päätyykö infra ulkomaiseen omistukseen?
        http://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/paakirjoitukset/suomi-myynnissa-pala-palalta-paatyyko-infra-ulkomaiseen-omistukseen/?shared=1716847-8f9308a5-500


        "Jos joku näillä lumilla keksii sanoa, että minä syön nyt silakkaa, se kala on entistä todennäköisemmin ulkomaisessa omistuksessa, koska kaksi kolmasosaa suomalaisesta silakkatroolauksesta jo on. Mutta pieni on silakka Suomen infrastruktuuriin verrattuna. Siispä vilkaisu peräpeiliin.

        Fortumille ei riittänyt kahdeksan prosentin takuutuotto sähköverkosta. Se luopui sähkönsiirtoliiketoiminnastaan, syntyi itsenäinen Caruna, jonka omistavan yhtiön pääosakkaina on kaksi kansainvälistä infrasijoitusrahastoa. Uralin suunnan sähköverkoistaan Fortum ei luopunut – saahan niistä muutaman prosentin tuoton. Caruna taas tekee mittavaa sähkönsiirtotiliä lompakollamme.

        Digita, entinen Ylen Jakelutekniikka, yhtiöitettiin viime vuosisadan lopuksi ja päätyi sittemmin samaisen infrasijoitusrahaston huomaan, joka omistaa ison osan Carunaa. Nyt Yle ja muut kanavat maksavat Digitalle verkon käytöstä kustannusten mukaan eikä vaihtoehtoja ole. Mahtavat Digitalla nauraa matkalla pankkiin tehdessään jakeluverkoilla useiden kymmenien prosenttien voittoa. Vauraita olemme, kun jaksamme maksaa inframme useampaan kertaan. Nyt sitten selvitellään 15 miljardin arvoisen tieverkkomme yhtiöittämistä. Minne sen omistus lopulta päätyy?

        Luovatko palvelujen kilpailutus ja tienkäyttöpaketit lisärahaa? Etsimmekö jatkossa vaihtoehtoteitä kotoa töihin tai mökille? Aiemmista kokemuksista päätellen maksamme ekstraa, jos yhtiöitetty tieverkkokin joutuu joskus ulkomaisen infrasijoittajan syliin. Silloin voi vain ihmetellä, kuka haalii Suomea ja huoliiko myös järvet ja metsät? Kimuranttia kansaa tuskin kumminkaan, mutta mistä sitäkään tietää. Suomen infra verkoista väyliin on kansallisomaisuutta. Kyse on huoltovarmuudestakin. Uusi kolumnistimme, historijoitsija Markku Kuisma on oikeassa sanoessaan, että yritys valvoa finanssiveijareita eri puolilla maailmaa on kuin yrittäisi pitää kapallista kirppuja kädessään.

        Yhteiskuntavastuullista veronmaksuintoakaan näiltä veijareilta ei löydy".

        -

        Niin asiaa Seurassa. PersKeKo oikeistoporvarit ovat yhtiöittämässä, yksitystämässä ja myymässä Suomea pala palalta.


      • SipilöinninÄiti
        VasemmistoVastustaa kirjoitti:

        SDP:n Antti Rinne ja Vasemmistoliiton Li Andersson vastustavat Berner-Sipilän tienkäyttömaksua:

        Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta
        http://www.sss.fi/2017/01/antti-rinne-kansakunta-eriarvoistuu-myos-vaylien-kautta/

        Liikenneverkkouudistus on osa hallituksen ideologiaa pakkoyhtiöittää yhteiskuntaa, kommentoi sosialidemokraattien puheenjohtaja AnttiRinne.
        Hän muistuttaa, että nykyistä tiestöä on jo rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmenien vuosien ajan. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.
        – On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa, Rinne sanoo STT:lle.
        Rinne ei usko, että hanke lopulta toteutuu ainakaan Bernerin esittämällä tavalla, jos se toteutuu lainkaan. Rinteen mielestä tiestöä koskevat suuret hankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti.

        -

        Li: Hallitus laittamassa Suomea myyntikuntoon
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14685151/li-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon

        http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3658584-li-andersson-anne-bernerin-mallista-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon

        -

        Suomi myynnissä pala palalta? Päätyykö infra ulkomaiseen omistukseen?
        http://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/paakirjoitukset/suomi-myynnissa-pala-palalta-paatyyko-infra-ulkomaiseen-omistukseen/?shared=1716847-8f9308a5-500


        "Jos joku näillä lumilla keksii sanoa, että minä syön nyt silakkaa, se kala on entistä todennäköisemmin ulkomaisessa omistuksessa, koska kaksi kolmasosaa suomalaisesta silakkatroolauksesta jo on. Mutta pieni on silakka Suomen infrastruktuuriin verrattuna. Siispä vilkaisu peräpeiliin.

        Fortumille ei riittänyt kahdeksan prosentin takuutuotto sähköverkosta. Se luopui sähkönsiirtoliiketoiminnastaan, syntyi itsenäinen Caruna, jonka omistavan yhtiön pääosakkaina on kaksi kansainvälistä infrasijoitusrahastoa. Uralin suunnan sähköverkoistaan Fortum ei luopunut – saahan niistä muutaman prosentin tuoton. Caruna taas tekee mittavaa sähkönsiirtotiliä lompakollamme.

        Digita, entinen Ylen Jakelutekniikka, yhtiöitettiin viime vuosisadan lopuksi ja päätyi sittemmin samaisen infrasijoitusrahaston huomaan, joka omistaa ison osan Carunaa. Nyt Yle ja muut kanavat maksavat Digitalle verkon käytöstä kustannusten mukaan eikä vaihtoehtoja ole. Mahtavat Digitalla nauraa matkalla pankkiin tehdessään jakeluverkoilla useiden kymmenien prosenttien voittoa. Vauraita olemme, kun jaksamme maksaa inframme useampaan kertaan. Nyt sitten selvitellään 15 miljardin arvoisen tieverkkomme yhtiöittämistä. Minne sen omistus lopulta päätyy?

        Luovatko palvelujen kilpailutus ja tienkäyttöpaketit lisärahaa? Etsimmekö jatkossa vaihtoehtoteitä kotoa töihin tai mökille? Aiemmista kokemuksista päätellen maksamme ekstraa, jos yhtiöitetty tieverkkokin joutuu joskus ulkomaisen infrasijoittajan syliin. Silloin voi vain ihmetellä, kuka haalii Suomea ja huoliiko myös järvet ja metsät? Kimuranttia kansaa tuskin kumminkaan, mutta mistä sitäkään tietää. Suomen infra verkoista väyliin on kansallisomaisuutta. Kyse on huoltovarmuudestakin. Uusi kolumnistimme, historijoitsija Markku Kuisma on oikeassa sanoessaan, että yritys valvoa finanssiveijareita eri puolilla maailmaa on kuin yrittäisi pitää kapallista kirppuja kädessään.

        Yhteiskuntavastuullista veronmaksuintoakaan näiltä veijareilta ei löydy".

        -

        Niin asiaa Seurassa. PersKeKo oikeistoporvarit ovat yhtiöittämässä, yksitystämässä ja myymässä Suomea pala palalta.

        Eiköhän kuitenkin persut, kokoomus ja kepu saa vaalivoiton kunnallisvaaleissa kun he peruvat paskan ehdotuksensa Berner-Sipilän tienkäyttömaksuverosta jolla kansalle on peloteltu paskat housuun. Ottavat vielä varmaan kunnian SIM-korttiseurannan ja tiemaksuveron torppaamisesta jonka ovat ensin junailleet porvariporukoissa. Eiköhän syykin vieritetä lopulta sdp:n ja vihervasemmiston niskoille. Tyhmä kansa ostaa ja äänestää pelastajiamme. V*n lampaat teitä. Äänestämättä jättäminen ei ole vaihtoehto vaan ääni näille Suomensyöjille, sillä he käyvät aina äänestämässä kokoomuksen ja kepun tarjoamien lisäetujen takia. Äänestä siis henkesi edestä ja Suomen hyvinvointivaltion takia.


    • Oikeudenmukaisn.paluu

      Tuo on hyvä tuo aikaan sidottu maksu köyhemmille. Et maksa jos et käytä autoa,niin kuin nykyisin.
      Sama pitää saada vielä liikennevakuutukseenkin.
      Suurin osa eläkeläisistä ja työttömistä ei tarvitse käyttää autoa kuin joskus,miksi heidän on siitä pitänyt jotain maksaakaan?Viikkomaksut ihan ok,tai ne pitäisi muuttaa vielä päiväkohtaisiksi,tai sitten se gps pohjainen maksu.

      • maksat-kuitenkin-

        Et taida oikein ymmärtää tuota aikaperusteista maksua. Kyllä köyhäkin tarvitsee viikottain autolla kaupassa käydä, joten maksat joka viikosta maksun. Et voi mitenkään tietää milloin tarvitset autoa. Ei varmasti tule niin joustavaa järjestelmää, että voit maksaa vaikka vuodessa 52 päivältä, ja ajat joka viikko yhden päivän aikana.


      • KöyhätKyykkyyn

        Maksat osamaksujen tapaan tuplana ne ajat kun tarvitset tienkäyttöä. Varakkaat maksavat koko vuosimaksun kerralla ja säästävät siinäkin niihin verrattuna joilla ei ole varaa laittaa 500-1 000 € vuodessa tiemaksuveroon, kun vanha autokaan ei ole paljon sitä arvokkaampi.


      • ghjkljhbvc

        Sitten vielä joku Nordea tietenkin tunkee nenänsä tähänkin hommaan ja saat maksaa lisämaksua jos ostat yli kaksikertaa vuodessa tienkäyttöä, eikä tilillä ole 30 000euroa, jolloin oletkin huippuasikas, etkä maksa lisämaksua ollenkaan.

        Tienkäyttömaksut, vakuutukset, pankkipalvelut hankittava samasta ketjusta tietenkin. Jos haluat keskittymis alennuksen.


    • MelkeinOstinUuden

      Siis käytännössä kaikille kilahtaa n.600 euron vuosikäyttömaksu,
      jota voidaan sitten pikkuhiljaa korottaa, voithan aina sitten ostaa halvemman "paketin" eli kuukauden tai viikon.(vrt. prepaid).
      Uudet autot "halpenevat", eli vero lähtee, mutta menee välikäsien taskuun, on nimittäin turha kuvitella, että tuo veronalennus tulee kuluttajille suoraan (vrt. kotitalousvähennys).
      Ainut mikä voi hiukan vaikuttaa on polttoaineiden veroalennus, mutta käytännössä sekin taitaa mennä jalostajien taskuihin (korotuspaineet iskee päälle yhtäkkiä...).
      Eli jälleen kerran autoilijoita kustaan silmään ja maksat autoilustasi aina vaan enemmän, ajat tai et.

      • Berber.riistää.ajon.ilon

        Kuka ostaa uuden auton joka vuosi tai joka 5. vuosi? Sanoisin, että persut tekevät nyt elämänsä emämokan, jos tuo vuosirahastajatar, berber saa tahtonsa läpi.

        Aika huvittavaa, että valtio vähentäisi autoveroa 1,6 mrd euroa ja siirtäisi JATKOSSA SÄÄNNÖLLISET MAKSUT YKSITYISFIRMALLE, ELI TODENNÄKÖISESTI BERBERILLE. Persut mokaa, ei meillä ole säännöllistä tuloa, jos valtio ei ota syömävelkaa USA:n FED:tä Saksan avulla. Sitten he voivat vaatia sotaa Venäjää vastaan, ainakin voivat kehittää pakotteita, ettei ole tuloja.

        "Yle kertoo, että auton ostaminen halpenee rajusti, sillä Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) esittää, että liikenteen veroja alennetaan 1,6 miljardia euroa.

        Selvityksen mukaan auton ostamisen yhteydessä maksettava autovero poistettaisiin kokonaan. Autoveroa kerätään tänä vuonna arviolta 853 miljoonaa euroa."


      • kalliiksi_tuli

        "Siis käytännössä kaikille kilahtaa n.600 euron vuosikäyttömaksu,
        jota voidaan sitten pikkuhiljaa korottaa, voithan aina sitten ostaa halvemman "paketin" eli kuukauden tai viikon.(vrt. prepaid)".

        Väitätkö että prepaid tulee halvemmaksi kuin vuosisopimus?


      • anneli.jäätteenmäki
        kalliiksi_tuli kirjoitti:

        "Siis käytännössä kaikille kilahtaa n.600 euron vuosikäyttömaksu,
        jota voidaan sitten pikkuhiljaa korottaa, voithan aina sitten ostaa halvemman "paketin" eli kuukauden tai viikon.(vrt. prepaid)".

        Väitätkö että prepaid tulee halvemmaksi kuin vuosisopimus?

        Kyllä väitän.


    • HulluSeinähullu

      Hullun mielisairaan järjetön esitys.
      Ja piste.

      • Täysin.pilattu.Suomi

        Kyllä, vuosi- ja kuukausimaksuja on vaikka kuinka paljon yksityistetyssä valtiossa. Kun ostaa kerralla hyvän auton, säästää vaihdoissa ainakin 5-10 vuotta. Homma menee pilalle, valtio ottaa sossuturvaan velkaa ja taas jaetaan ilmaista hunajaa, jotta berber & CO. saisi tierahaa.


    • afterberner

      Miten sitä käyttöaikaa kytätään?
      Liimaillaan tarroja ikkunaan vai?

    • elaklainen

      Kukahan tämän asian on vuotanut medialle?

    • uutta.Ocua.ostamaan

      Tässä onkin sopivasti uuden auton hankinta edessä, jokohan asia on kesällä reilassa?

      • varokaasyöttiä

        Äläpä tartu syöttiin, se täky on autoveron poisto, kylkiäisenä tulee tiemaksut ja yksityiset operaattorit jotka repivät hirveät rahat väylien käytöstä, kuten sähkönjakelussa caruna nyt.
        Eikös olisi parempi että autovero poistettaisiin, jos siihen kerran on varaa ja muuten liikenne toimisi niin kuin ennenkin ja väylät olisivat yhteiskunnan omaisuutta? tai kyllä yhtiöittäminenkin käy mikäli yhtiön omistaa 100% valtio. Yksityisiä välistä vetäjiä ei tarvita, eikä niitä pidä hyväksyä.


    • EiKirkossaKuulutettu

      Kommenteissa on nyt turhan paljon periksiantamisen asennetta. Ette kai te aio mennä halpaan?

      Nyt ei muuta kuin kirjelmää postiin omalle kansanedustajalle, ja kova kovaa vasten.

      Kyllä kaikki ymmärtävät, mihin tämä johtaa.

    • täysinsairasta

      Perrkeleellinen byrokratia rakennettu parhaiden veljien elättämiseksi, vaikka varsinainen asia täsmähoituisi pelkällä polttoaineverolla.

    • SaatananSipiläBernerKEPU

      Pahin KEPULI-konna ikinä......Matupaska-Berner.
      Piti tämäkin KEPU-pelleily nähdä.
      Koko KEPU on kiellettävä lailla.

      Sipilä ja Bernernäyttävät olevan pelkkiä yritystukikeinottelijoita, huijareita, välistä vetäjiä, täysiä loispaskoja!

      • Kerjäläis-Kepuli-Konnat

        PysyVät pystyssä ainoastaan valtavilla, kerjätyillä tuilla:
        ---Oy Sipilän Chempolis-tukihuijarit Ab
        ---Oy Bernerin Vallilan Riepu ja Rätti Ab


    • Kansallisomaisuus

      Tämä on vasta esitys. Suomen tiestö aiotaan yhtiöittää ja myydä eniten tarjoavalle firmalle, joka pääsee rahastamaan verovaroin ja tienpohjan pakkolunastuksin kustannettujen teiden avulla. Meinaatteko suostua?

      Aikooko hallitus suostua?

      Veikkaanpa, että Berner tekee mitä tykkää ja häipyy takaisin Sveitsiin, kukaan ei enää jaksa vastustaa kansallisomaisuus-teiden lahjoittamista kansainvälisille sijoittajille, kun gps-seurannassa saatiin erävoitto.

      Bernerin kavereita naurattaa, uusi E-mersu laitetaan tilaukseen heti kun auton ostohinnasta lähtee vero pois. Paljon ajettujen käytettyjen autojen hintaan veronalennus ei vaikuta. Joillakin on auto halvempi kuin kaavailtu käyttömaksu.

      Jotain tarttis tehdä, Bernerin ehdotukseen ei pidä suostua.

    • roletaari

      Jos tuo toteutuu niin lopetan autoni käytön täysin.
      Vm-98 Xara, yhteensä noin 154000km. Vuosittain tulee ajoja noin 4000km.
      Huono yhtälö.
      Käytän julkisia ja tarvittaessa vuokraan.

    • EnYmmärräMihinPyritään

      En kyllä ymmärrä miksei vain poisteta autoveroa ja lisätä polttoaineen veroa kun silloin maksetaan sitä enemmän mitä enemmän tai mitä saastuttavammalla autolla ajetaan. Olisi kaikkien kannalta paljon helpompi kerätä veroina maksut.

    • ferraaarrriiiiii

      jos vero poistuu niin autonvalmistajat nostaa hintojaan suomeen tuotavista autoista ja autokauppakin tietysti jossain vaiheessa pompsauttaa hintoja ylöspäin ni sit ollaan taas samoissa hinnoissa kun nytkin.
      eli jos vero poistuu ni kannttaa heti ostaa uus kosla.

    • voevoevoevoe

      Berner on hermostunut, kun hänen seurantalaiteideansa (kavereiden bisnes) on saanut niin suuren vastustuksen.

      Tämän vuoksi Berner ehdottaa nyt mallia, jossa ajomäärään perustuvaa bensaveroa vähennetään, ajoneuvoveroa pienennetään ja tilalle tulee järkyttävän kallis vuosittainen kiinteä tienkäyttömaksu, keskimäärin 539 euroa, uudemmille autoille pienempi ja vanhemmille vielä kalliimpi. Kokonaisuutena auton käytön maksu nousee huimasti, koska bensaveron ja ajoneuvoveron kompensaatio on vain puolet tuosta käyttömaksusta. Kiva jonkun eläkeläisen käydä kerran viikossa kaupassa, kun auton pidosta pitää maksaa valtava summa vuodessa, vaikkei kuluta teitä tai kuormita ympäristöä juuri lainkaan.

      Bernerin mallin ideana on jatkossa pakottaa auton käyttäjät alkuperäiseen seurantalaiteideaan, jolla taataan ikuinen bisnes yksityisille toimijoille autoilun pakkorahastamisessa. Mustan laatikon avulla on periaatteessa mahdollista laskuttaa tien käytöstä ajomäärän mukaan, mutta siitä tulisi autoilijalle ylimääräinen 100-200 euron vuosikulu laitteiston ja järjestelmän ylläpidosta sekä jopa tuhannen euron kertalasku asennuksesta.

      Olisi olemassa paljon yksinkertaisempi, veron keräämisen kannalta kaikkein tehokkain ja vähiten byrokraattinen järjestelmä, jossa maksettaisiin tien käytöstä ja ympäristön kuormituksesta ajosuoritteen mukaan. Päästöarvojen mukaan maksettavat kiinteät maksut ja verot ovat pelleilyä, käytännössä lähes kaikki nykyautot ovat jo sen verran pienipäästöisiä, että polttoaineen kulutus ja ajomäärä ovat paras mittari myös kokonaispäästöjen suhteen. Vanhempia autoja on niin vähän liikenteessä ja ne poistuvat muutamassa vuodessa, että niihin ei kannata kiinnittää huomiota.

      Ajoneuvo- ja käyttövoimavero lakkautettaisiin ja siirrettäisiin polttoaineveroon 20-25 senttiä litra. Näin jokainen maksaisi käytön mukaan ja mitään laitteita ei tarvittaisi polttomoottorikäyttöisiin vehkeisiin ja julkinen liikenne osallistuisi myös teiden käytön rahoitukseen. Sähköajoneuvoihin asennettaisiin junat ja ratikat mukaan lukien etäluettavat kwh -mittarit, jolloin niiltä voitaisiin kerätä vastaava tai halutun suuruinen vero kuin polttoainevero. Jos haluttaisiin perustaa valtion omistama LiVe yhtiö, tämä uusi polttoainevero riittäisi todennäköisesti yksin rahoittamaan sen tarpeet ja vero voitaisiin korvamerkitä yhtiölle. Mahdollinen ylijäämä tulisi valtion kassaan, eikä yksityisiä rahastajia pääsisi väliin keräämään rahaa taskuunsa, kapitalismia sosialisoinnin keinoin.

      On turha kuvitella, että yksityisliikenne voidaan pitää yksin liikenneverkon rahoittajana, jos sen määrän oletetaan vähenevän ja julkisen kasvavan kaupungistumisen myötä. Parempi ruveta keräämään jo nyt julkisesta liikenteestä vastaavia maksuja/veroja. Julkisen liikenteen tukeminen olisi hyvä myös lopettaa, sen tulisi pärjätä markkinaehtoisesti, muutoin yhteiskunta joutuu loputtomiin tukemaan ihmisten liikkumista julkisilla ja lasku vain kasvaa.

      Autovero voitaisiin poistaa 10 vuodessa 10% tasaeräpoistoin ja kerätä vastaavat verot muualta.

    • täyttäkusetusta

      Keinolla millä hyvänsä kansa pitää saada maksamaan lisää, eikä haittaa jos siinä välissä muutama ykstyinen firmakin kerää rikastuu kunnolla. Kaiken kruunaa kansalaisten jatkuva liikkumisen valvonta joka sitten ujutetaan mukaan vaikka myöhemmin.

    • peräkylänvaari

      Tämä edellyttää toimivaa julkista liikennettä koko maahan. Oikeuslaitos varmaan pystyy päättämään kohdellaanko kansalaisia tasapuolisesti tässä asiassa.

    • Yhtiöittäminen valtion omistamista teistä on vain jäävuorenhuippu, mutta kun alkuun on päästy niin antaa mennaa vaan. Kun on joku yhtiöitetty se yhtiön omaisuus voidaan myydä yhtiön omalla päätöksellä. Herätys nyt Suomalaiset ! Että silleen.

    • kk22mm

      Miksi kukaan koko maailmassa ei ole ennen keksinyt tätä ????
      Ikiliikkuja....."rahantekosampo" ...... "Taikaseinä"
      .
      Berner yrittää seuraavaksi alkemistiksi, yrittää tehdä omasta paskastaan rahaa/kultaa

    • ei-hyvä

      jos autovero poistuu, romahtaa samantien käytettyjen arvot.
      monet autot rahoitettu lainalla , leasing tai jollain osa-maksukuviolla,
      arvo tippuu mutta lainat jää.

      ei hyvä

      • No eikö hallituksen pitäisi laittaa asiat oikeaan tärkeys järjestykseen ? Lopetta nuo kehitysavut ja muut Suomea hyödyttämättömät avustukset niin ulkomaille kun Suomeenkin ? Eipä tuo akka puhu siitä mitään että rahaa kerätään jo polttoaineverossa yli 7 kertainen määrä teiden korjauksiin annettavasta rahasta.
        Siihen päälle vielä ajoneuvoverot ja käyttömaksut. Herätys nyt Suomalaiset !!!
        Että silleen.


    • Yleislakkoa

      Olisko nyt oikeesti aika nousta barrikaadeille? Eihän tällästä paskaa voi olla. Kaikki pyörät seis 10pv ja katotaan josko joku järjenvalo alkas palailemaan herroille.

    • millämaksaa

      Eläkeläisille kova isku.

      • No kuka pieneläkeläinen voi ostaa uuden auton muutaman jäljellä olevan ajovuoden
        ajaksi kauppa ja terveyskeskus käyntejä varten ? Se vanha kottero toimii ihan hyvin noiden muutaman tuhannen vuosittaisen ajon tarpeissa ja sitä osaa myös käyttää.
        Että silleen.


    • AivopieruPöpiläBerner

      Tuo matu-ämmä on peräisin helvetistä.
      Se suuri saatana.

    • kkaarikaaria

      Nyt on sampo keksitty siis. Kun/jos tuhlaan rahani eikä sitä riitä enää laskujen hoitamiseen niin perustan vaan yhtiön ja avot..! kaikki alkaa hoitumaan kuin valettu siitä lähtien!. Helppoa eikö vaan!. Tätä voidaan kutsua vaikka velkakaareksi sitten. Kunhan joku kaari vaan on.

    • pitäisköverottaa

      Päästöistä puheen ollen... onko auto"urheilulla" joku erityinen päästövero?

    • Näin_se_menee

      käytännössä kaikkiin uusiin autoihin tulee paikannuslaitteet pakolliseksi
      pari vuoden sisään. jo nyt on monissa mm volvo, audi, mb ja jopa opel löytyy

      on-call, e-call, b-call jne palvelut tulevat autoihin jo parhaillaan

    • ei.mene.jakeluun

      Mitenkähän köyhimpien ja vanhojen saastuttavien autojen omistajien rokottaminen korkeammilla tiemaksuilla edistää maanteiden korjaamista. Vanhat autot ovat yleensä keveämpiä kuin uudet ja niissä käytetään useimmin huonokuntoisia kuluneita "tieystävällisiä" nastarenkaita.

    • Moneenko kertaan noilla Suomen teillä ajaminen pitää maksaa PERKELE, HELVETTI, SATAANA. Että silleen.

      • uutinen

        uutinen; ei ne tiet siellä itsestään pystyssä pysy.
        kuka korjaa, paikkaa tietä, lisärakentaa, ajaa lumet jne jne

        Ihan sama kuin tele- tai sähköverkko, niitä pitää hei huoltaa


      • tyhmyystiivistyy

        Autoilijat maksaa jo 8 miljardia, teihin käytetään miljardi.


      • hirveää.kusetusta
        uutinen kirjoitti:

        uutinen; ei ne tiet siellä itsestään pystyssä pysy.
        kuka korjaa, paikkaa tietä, lisärakentaa, ajaa lumet jne jne

        Ihan sama kuin tele- tai sähköverkko, niitä pitää hei huoltaa

        Rahaa nytkin tieverkon ylläpitoon kerätään yllinkyllin mutta sitä ei siihen käytetä, vaan ne rahat menevät kaikenlaisiin pohjattomiin sosiaalisiin tukiin yms. Sama toistuu vaikka millä nimikkeellä uudet rahat kerättäisiin, ei ne vanhat verot siitä mihinkään oikeasti laske eikä mikään halpene. Autoveron sijaan korotetaan jotain muuta veroa. Nettomaksajat maksavat vuodesta toiseen aina enemmän ja enemmän, oli se veron tai maksun nimi sitten mikä tahansa, se on satavarmaa.


    • HaistaPaskaBerner

      Bernerin kädenojennus äärimmäisen luksusauton ostajalle – puolen miljoonan euron hinnasta puolet pois!
      Autoveron poistuminen tarkoittaisi kaikkein kalliimpien erikoisautojen kohdalla jopa satojen tuhansien eurojen hinnanalennusta.
      http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005051392.html

    • spit.it.out

      Ihmisen, joka kulkee valtion (=veronmaksajien) piikkiin taksin takapenkillä ja saa siitä vielä matkakorvausta, ei pitäisi olla päättämässä mistään liikennöintiin liittyvästä asiasta.

      Hakkarainenkin vaan ajelemaan omalla autolla eduskuntaan tämän mallin mukaan, niin luulisi alkavan tämän asian kiinnostavan edes uliulin verran :D

      Tämän tarkoituksenahan on käytännössä tehdä traktorimarssit ja motoristien kokoontumisajot Helsinkiin niin kalliiksi, etteivät tavikset vaan tule herroja vaivaamaan.

      Lestojen suviseuratkin perutaan liian kalliina harrastuksena 2018, liekö Sipilä huomioinut sitä...

      • Tota, ää, tota ää,tota ää , nyt alkoi hokea tuo akka. Että silleen.


    • pitäisiehkä

      Toisten on pakko pitää autoa toisten ei. Onkohan ministeri selvittänyt esityksen laillisuuden ennen sen julkistamista?

    • ajoreitti

      kilometri taksa koskisi vain 17 prosttia koko teiden määrästä kun lopput kuuluu maakunta ja yksityis omistukseen. niin millä tuokin porsaan reikä tukitaan kun pääväyliä ei ole pakko käyttää.

      • No kun veron kiertäjät siirtyisivät noille sivuteille , ne hajoaisivat hetkessä ja auraamattomina olisivat tukossa jumiin jääneiden autojen takia. Että silleen.


      • Kuishuriseee

        Juu lunta on kyllä iltalehdet mukaan paljon

        Mutta taitaa koskea keski ja Pohjois-Suomea siellä Sipilän kannattajat


    • sekin

      onko koko esityksessä otettu huomioon moniko luopuisi autosta sen vähän käytön takia ja verokäyttö maksut vähenisi samoin kuin kilometri maksutkin joka pitäisi kompensoida suudenpina maksuina jotka viellä omaa autoa käyttää maaseudulla kauppakassina.

    • KasKaskummaa

      Bisnesmalli tuo uusia rahastajia tieverkoille . Näin edistetään eri yritysten mukaanpääsy , kun katsotte sidosryhmiä jotka ovat olleet vaikuttamassa . Isot operaattorit , autokaupat , ym . Heille kasataan tuottavaa toimintaa . Tavis on maksumies.

      • Huijarteskuis

        Nyt kun tieverkko on heikossa kunnossa ja valtion pussi tyhjä

        Siirretään tiet yhtiöille joita ei koske mitkään lainmukaisen korotukset vaan tiet laitetaan kuntoo ja hinnat monin kertaistetaan

        Todetaan vaan ettei sen näin pitänyt mennä mutta minkäs teet korjata pitää.


        Caruna mallia Berner ilmeisesti matkii ei ole itse keksinyt.


    • Huijarit

      Mistä valtio hankkii puuttuvat varat budjetin täyttöön NOSTAMALL

      VEROJA

    • simca

      Tähän asti valtio on vienyt autoilijan rahat ,sen vielä ymmärtää.Tulevaisuudessa autoilijan rahat vie mikälie yritys X ja kauas viekin,sitä ei voi hyväksyä

    • Järkikätween

      Palkat ovat laskeneet ei työtä mistä kuluttajalle löytyy nämä rahat jos jätetään ajamatta kun ei ole varaa kuka sitten maksaa


      Berner ja Sipilä ajavat Suomen kansan kurjuuteen

    • keskustan.äänestäjä

      Erittäin hyvä suunnitelma, lisää tällaisia.

    • matkatkin

      miten tuo uudistus viekään duunarilta jonka on pakko käyttää autoa.

    • ripeää

      Tuo näyttää tuloksekkaalta esitykseltä. Nyt on jo saatu autokauppa jumiin ja kansa kiukustumaan.

    • Trafinlasku

      Trafi laskurin mukaan maksu nousisi vanhalla autolla ajavan ja 45000 km vuodessa

      Yli 5000 euroon

      Laskurissa huomioidaan vielä autovero joka muka pienentää eroa autovero on kyllä jo maksettu joten ero kasvaa lähes 3000 euroon

    • Ytytyhjää

      Esitys suosii niitä jotka ostavat uuden auton

      Eli rikkaat pääsisivät ja yritykset hyötyvät no sehän on selkeä tarkoituskin

      Ei se kai ole epäselvä ollutkaan

      Mistä rahat autonhankintaan kun Caruna vie jo kaiken ja polttoainevero loput kun työssä pitää käydä yli 80 km päässä

    • Ertoiterat

      Autoveron poisto 4000 euroa noin 10% trafin mukaan auton hinnasta

      Ei tuolla rahalla kirkkoa rakenneta

      Jos hyvän auton saisi 15000 voisi ajatella auton vaihtoa mutta ei näillä hinnoilla pitää vissiin jäädä töistä pois jää edes leipää syötäväksi muuten berneri lepää joutuu maksamaan

      Ja sen autonkuljettajan

    • Jeahha

      Trafin laskurilla katsoin, että 1500eur vuodessa enemmän maksaisi kuin nyt= loppuu autoilu/ työt/...

      • kyllä.mahtuu

        Työttömyyskortistossa on tilaa, ei siis hätää.


    • nääs

      työssä käynti duunissa ei nyky kustannuksellakaan ole köyhän ihmisen hommaa.

    • käkättäjäpellolle

      Ihme nainen menisi kikkuun, jos ymmärtäisi itse miten tyhmiä nämä esitykset ovat. Hyvästi yksityisyys missä liikut, isoveli valvo.... Hallitus on täysin paskaa ja sitten vielä haluavat kusta kansan niskaan. Saatana saatana. Haen Virosta 20l koskenkorvaa ja riipaisen sillä kunnon kännit ni pystyy unohtamaan tuon saatanan käkättäjä ämmän.

    • kepusta.minäkin

      Tekisiköhän ministeri valan tuosta että autoilu ei tule maksamaan enempää kuin mitä nykyään maksaa?

    • kohtaautoton

      Meinasi jo itku päästä. Ei näillä tuloilla ostella mitään uutta autoa, ei tässä edes pankista lainaa saa, tietävät ettei tulot riitä sen maksamiseen. Nyt kulut nousisi yli viisisataa euroa! Tämä Rouva ei ole kyllä laskenut yhtään sitä, että jos kulut nousee noin, niin vielä vähemmän pystyy uutta autoa ostamaan. Kun lomalaiset vielä lakkaa maaseudulla käymästä, niin moni huoltoasema kokee asiakaskatoa, kaupoista puhumattakaan.
      Jos perustetaan kansalaiskeräys, jolla ostetaan tuolle akalle menolippu vaikkapa Irakiin, osallistun!!! Takuulla löytyy muutama euro noin hyvään tarkoitukseen. Sinne tuon voisi pistää. Liekö huolivat.......

    • esitys-on-hyva

      koska kerrankin kansa herasi ja hermostui tosissaan ottamaan kantaa esitykseen. nain sita pitaa,oikein hyva.
      lisaa vastaavia tollo"esityksia",niin kansa pysyy hereillaan ja saadaan ehka parempia kaytannön tuloksia kansalaisille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe