LI ANDERSSON ANNE BERNERIN MALLISTA: HALLITUS LAITTAMASSA SUOMEA MYYNTIKUNTOON
http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3658584-li-andersson-anne-bernerin-mallista-hallitus-laittamassa-suomea-myyntikuntoon
”Yksityiset palveluoperaattorit tulevat tekemään voittoa tienkäyttöoikeuksien myynnillä, joten liikenneverkkoihin on entistä vähemmän rahaa käytettävänä.”
Vasemmistoliiton puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson tyrmää ministeri Anne Bernerin torstaina esittämän liikenneverkkojen yhtiöittämisen.
– Hallituksen julkisen infrastruktuurin ja julkisten palveluiden yhtiöittämislinja jatkuu Metsähallituksen, valtion kehitysyhtiön ja sosiaali- ja terveydenhuollon jälkeen liikenneyhtiöllä. Hallitus on nyt selvästi laittamassa Suomea myyntikuntoon, Andersson toteaa.
Berner esittää, että Suomen tieverkko siirtyisi uuteen liikenneverkkoyhtiöön vuoden 2018 alusta. Bernerin esityksessä liikenneverkkoyhtiön omistaisi sen alkuvaiheessa Suomen valtio ja maakunnat yhdessä. Yhtiöittäminen tuo mukanaan mahdollisuuden, että tieverkko yksityistetään myöhemmin. Jo alkuvaiheessa yhtiön rinnalla palveluista vastaisi niin kutsuttuja operaattoreita, eli yksityisiä yrityksiä.
Esityksessä vähennetään liikenteen verotusta tuntuvasti ja korvataan sitä käyttömaksuilla. Anderssonin mukaan liikenneverkon rahoituksen kerääminen maksuilla verojen sijaan ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta, eivätkä maksut välttämättä johda päästöjen vähentymiseen".
Li: Hallitus laittamassa Suomea myyntikuntoon
48
442
Vastaukset
- VasemmistoVastustaa
Antti Rinne: Kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta
http://www.sss.fi/2017/01/antti-rinne-kansakunta-eriarvoistuu-myos-vaylien-kautta/
Liikenneverkkouudistus on osa hallituksen ideologiaa pakkoyhtiöittää yhteiskuntaa, kommentoi sosialidemokraattien puheenjohtaja AnttiRinne.
Hän muistuttaa, että nykyistä tiestöä on jo rahoitettu, rakennettu ja ylläpidetty veronmaksajien kukkaroista kymmenien vuosien ajan. Hän pelkää, että tiestöä ollaan nyt muuttamassa yritysten kilpailukentäksi.
– On erittäin iso riski, että kansakunta eriarvoistuu myös väylien kautta niin, että maaseudulla vanhoilla autoilla ajavat olisivat käsittämättömässä tilanteessa, Rinne sanoo STT:lle.
Rinne ei usko, että hanke lopulta toteutuu ainakaan Bernerin esittämällä tavalla, jos se toteutuu lainkaan. Rinteen mielestä tiestöä koskevat suuret hankkeet pitäisi valmistella parlamentaarisesti.
Vihreiden Niinistö: Silmänkääntötemppu
Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ei usko, että liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) kaavailema liikenneverkkouudistus toteutuu. Niinistön mielestä kyseessä on silmänkääntötemppu, jolla viedään valtaa pois demokraattisista päätöksentekoelimistä yhtiöihin ja pienemmän piirin päätettäväksi. Se vaarantaisi Niinistön mukaan kansanvaltaista päätöksentekoa.
– Berner käyttää kiirettä poliittisesti hyväkseen ja koettaa viedä hanketta väkisin eteenpäin. Mitä laajempi keskustelu hankkeesta käydään, sitä epätodennäköisempää on, että hän saa ehdotuksensa läpi, Niinistö sanoo STT:lle.
Niinistön mukaan kaikki Bernerin esittämät hankkeen hyödyt eivät voi olla yhtä aikaa totta. Niinistö muistuttaa, että valtionyhtiön ottama velka olisi joka tapauksessa todellisuudessa julkista velkaa.
Perussuomalaisilta ”ei” yhtiöittämiselle tässä muodossa
Perussuomalaiset eivät kannata liikenneverkkoyhtiöittämistä tässä muodossa, kommentoi puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) liikenne- ja viestintäministeriön selvitystä.
Hänen mukaansa perussuomalaiset ovat sitoutuneet vain selvityksen tekemiseen. Hallitus ei ole asiasta mitään sopinut tai päättänyt.
– Mahdolliset jatkotoimenpiteet ovat täysin auki, Niinistö sanoi STT:lle.
Niinistön mukaan liikenneverkon korjausvelka on syytä kuroa umpeen, mutta se voidaan tehdä myös toisella tavalla.
– Kun esimerkiksi puolustuspolitiikkaa hoidetaan hyvin parlamentaarisen valmistelun pohjalta, niin miksei liikenneverkon investointejakin voitaisi parlamentaarisen valmistelun perusteella sopia yli hallituskausien puolueiden kesken, Niinistö sanoi.
Li Andersson: Esitys avaa reitin teiden yksityistämiselle
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson lyttää liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esityksen liikenneverkon yhtiöittämisestä. Anderssonin mielestä tämä avaa tien teiden yksityistämiselle, mutta ei poista nykyistä korjausvelkaa ja investointivajetta.
Autoveroesitys taas ilahduttaa Anderssonin mukaan lähinnä autokauppiaita ja heitäkin vasta pitemmällä aikavälillä. Eniten halpenevat suuripäästöiset ja kalliit autot, mikä on ristiriidassa päästötavoitteiden kanssa, Andersson huomauttaa.
”Päällekkäisiä tiemaksuja ei tarvita”
Veronmaksajain Keskusliitto pitää liikenneministeriön esitystä aikaan sidotusta tiemaksusta tarpeettomana ja nykyisten ajoneuvoverojen kanssa päällekkäisenä. Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen arvioi, että uudesta tiemaksusta aiheutuisi perusteetonta vaivaa ja ylimääräisiä kustannuksia sekä autoilijoille että viranomaisille.
Öljy- ja biopolttoainealan mielestä liikenneverkon kehittämisehdotus asettaa autoilijat eriarvoiseen asemaan. Toimitusjohtaja Helena Vänskän ensivaikutelma on, että autoilijoiden kokonaiskustannukset eivät ainakaan alene huolimatta liikenne- ja viestintäministeriön kaavailemista veronkevennyksistä.
– Toisaalta autoilijoille tulisi tienkäytön vuosimaksu. Autoveron poistohan hyödyttäisi vain heitä, jotka olisivat ostamassa uutta autoa, toteaa Vänskä.
”Autoveron poistaminen hyödyksi ympäristölle”
Autokaupan etujärjestöt suhtautuvat myönteisesti liikenne- ja viestintäministeriön ajatukseen autoilun verotuksen uudistuksista.
Autotuojat ja Autoalan Keskusliitto sanovat kannanotossaan, että aikaan ja kilometreihin sidottu asiakasmaksu olisi veropohjana sosiaalisesti oikeudenmukaisempi kuin nykyinen autovero. Ilman autokannan uudistumista Suomi ei saavuta tavoitteita liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä, koska autokanta on maassa vanhaa.
Ehdotuksessa autovero poistettaisiin kokonaan ja ajoneuvovero alenisi alle puoleen nykyisestä. Samalla polttoaineveroa alennettaisiin noin 200 miljoonalla eurolla.
STT- FaktaaPukkaa
Suomi myynnissä pala palalta? Päätyykö infra ulkomaiseen omistukseen?
http://seura.fi/blogit-ja-kolumnit/paakirjoitukset/suomi-myynnissa-pala-palalta-paatyyko-infra-ulkomaiseen-omistukseen/?shared=1716847-8f9308a5-500
"Jos joku näillä lumilla keksii sanoa, että minä syön nyt silakkaa, se kala on entistä todennäköisemmin ulkomaisessa omistuksessa, koska kaksi kolmasosaa suomalaisesta silakkatroolauksesta jo on. Mutta pieni on silakka Suomen infrastruktuuriin verrattuna. Siispä vilkaisu peräpeiliin.
Fortumille ei riittänyt kahdeksan prosentin takuutuotto sähköverkosta. Se luopui sähkönsiirtoliiketoiminnastaan, syntyi itsenäinen Caruna, jonka omistavan yhtiön pääosakkaina on kaksi kansainvälistä infrasijoitusrahastoa. Uralin suunnan sähköverkoistaan Fortum ei luopunut – saahan niistä muutaman prosentin tuoton. Caruna taas tekee mittavaa sähkönsiirtotiliä lompakollamme.
Digita, entinen Ylen Jakelutekniikka, yhtiöitettiin viime vuosisadan lopuksi ja päätyi sittemmin samaisen infrasijoitusrahaston huomaan, joka omistaa ison osan Carunaa. Nyt Yle ja muut kanavat maksavat Digitalle verkon käytöstä kustannusten mukaan eikä vaihtoehtoja ole. Mahtavat Digitalla nauraa matkalla pankkiin tehdessään jakeluverkoilla useiden kymmenien prosenttien voittoa. Vauraita olemme, kun jaksamme maksaa inframme useampaan kertaan. Nyt sitten selvitellään 15 miljardin arvoisen tieverkkomme yhtiöittämistä. Minne sen omistus lopulta päätyy?
Luovatko palvelujen kilpailutus ja tienkäyttöpaketit lisärahaa? Etsimmekö jatkossa vaihtoehtoteitä kotoa töihin tai mökille? Aiemmista kokemuksista päätellen maksamme ekstraa, jos yhtiöitetty tieverkkokin joutuu joskus ulkomaisen infrasijoittajan syliin. Silloin voi vain ihmetellä, kuka haalii Suomea ja huoliiko myös järvet ja metsät? Kimuranttia kansaa tuskin kumminkaan, mutta mistä sitäkään tietää. Suomen infra verkoista väyliin on kansallisomaisuutta. Kyse on huoltovarmuudestakin. Uusi kolumnistimme, historijoitsija Markku Kuisma on oikeassa sanoessaan, että yritys valvoa finanssiveijareita eri puolilla maailmaa on kuin yrittäisi pitää kapallista kirppuja kädessään.
Yhteiskuntavastuullista veronmaksuintoakaan näiltä veijareilta ei löydy".
-
Niin asiaa Seurassa. PersKeKo oikeistoporvarit ovat yhtiöittämässä, yksitystämässä ja myymässä Suomea pala palalta.
- Realismi
Kaikki tajuaa tämän ihan ilman anderssoniakin joko kansa on valmista kaduille osoittamaan mieltä yhteisen asian puolesta?
- tajuaakohan
Miksi sitten PersKeKo keskokoomuspolitiikallaan on hallituksessa?
- Yks.asia.mitä.loisia
ei kehtaa kysyä on; millaisesta taikaseinästä suomen saa ulos!
- SuomiMyydään
PersKeKo laittaa Suomea lihoiksi.
- tahvotohelo
Ei perussuomalaisilla ole mitäään tekemistä kepu Bernerin asian kanssa ! Herää tahvo!
- HerääJaOtaLääkkeet
tahvotohelo kirjoitti:
Ei perussuomalaisilla ole mitäään tekemistä kepu Bernerin asian kanssa ! Herää tahvo!
Petsut kompaa keskokoomuksen ekokoomuspolitiikkaa, vai ei ole mitään tekemistä tahvo!
- LammaskansanSudet
Persut, kokoomus ja kepu saa vaalivoiton kunnallisvaaleissa kun he peruvat paskan ehdotuksensa jolla kansalle on peloteltu paskat housuun. Ottavat vielä varmaan kunnian SIM-korttiseurannan ja tiemaksuveron torppaamisesta jonka ovat ensin junailleet porvariporukoissa. Eiköhän syykin vieritetä lopulta sdp:n ja vihervasemmiston niskoille. Tyhmä kansa ostaa ja äänestää pelastajiamme. V*n lampaat.
- Realismi
Kyllä tätäkin on suunniteltu jo vuosia ja taustalla on eräs bildenbergin käyjä käytä Googlea ym. Niin tiedät enemmän?
- niinpäniinpäniin
Realismi kirjoitti:
Kyllä tätäkin on suunniteltu jo vuosia ja taustalla on eräs bildenbergin käyjä käytä Googlea ym. Niin tiedät enemmän?
Senkö takia Jorma Ollila tienasi viime vuoden verotietojen mukaan Suomen toiseksi eniten yli 46 miljoonaa euroa. Aika kova liksa toimitusjohtajalla ja hallitusten jäsenellä. Vai auttoiko se että Jorma on Bilderberg-ryhmän ahkerimpia suomalaisjäseniä.
- fsff
KYLLÄ VIHERVASEMMISTON ON TURHA KIRJOITELLA ........ itsehän olette laittaneet myyntikuntoon ja Ruotsille .... Ruotsi lähetti tänne 40000 maahantulijaa .... !!
- FaktatFaktoina
Kerros lisää?
Mielestäni PersKeKo-porvarihallitus päästi Suomeen 2015 vuonna 32 150 matua, kasvu edellisvuodesta muuten historiallinen 822% ja ylivoimaisesti EU-maiden suurin lisäys, kakkosena olleessa maassa 300%:ssa.
Ja kokoomus tai kepu päähallituspuolueena velkaannuttanut maata jo tämän vuoden lopulla 111 mrd euroa.
- jhgfdertmjhgt
ja mikähän mahtaisi olla li andersonnin malli. suomen teiden kunnon parantamiseksi.
- EiVaikeaa
Jos se olisi vaikka nykyinen autoilun verotus ja se että niiden tuottoa käytettäisiin hieman nykyistä enemmän tiestöinfran kunnossapitoon.
- ellen.erehdy
EiVaikeaa kirjoitti:
Jos se olisi vaikka nykyinen autoilun verotus ja se että niiden tuottoa käytettäisiin hieman nykyistä enemmän tiestöinfran kunnossapitoon.
Tuskin. Vihervasuri Li kannattaa varmaankin koko autoilun kieltämistä ja ilmaista joukkoliikennettä.
- Itsekkin_tollo
Voisiko tuota autoveroa, polttoaineveroa, käyttömaksua, alv:tä ...käyttää siihen, mihin sitä kerätään.
- www2
Arhinmäki ehdotti viime vaalikaudella teiden kunnon kohentamista ennenkuin ne rapautuu niin, että perustuksetkin tuhoutuu ja korjauskulut vähintään tuplaantuu. Mitä teki perskekolaiset; nauro paskasta nauruu.
Heräsivät, kun maidonkuljettajilta tuli viesti; 'viekää maitonne vaikka traktorilla, meille riittää kalustovauriot teiden kunnon takia, piste'. - SairasPorvarius
www2 kirjoitti:
Arhinmäki ehdotti viime vaalikaudella teiden kunnon kohentamista ennenkuin ne rapautuu niin, että perustuksetkin tuhoutuu ja korjauskulut vähintään tuplaantuu. Mitä teki perskekolaiset; nauro paskasta nauruu.
Heräsivät, kun maidonkuljettajilta tuli viesti; 'viekää maitonne vaikka traktorilla, meille riittää kalustovauriot teiden kunnon takia, piste'.Porvarihallitus säästää ja leikkaa kaikesta mistä ei pitäisi ja antaa sinne jossa jo on eli varakkaille, elinkeinoelämälle ja pääomapiireille.
- Ndndkdkddkdkxkx
Nokun näkee millä järjellä tätä maata johdetaan, niin ei välttämättä huono idea. Myydään vaan venäjälle halvalla. Jos ei kelpaa, annetaan ilman.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701072200050033_uu.shtml
Venäjän hallituksen ex-neuvonantaja Suomesta: "Miksi hyökätä sinne, minkä voi hankkia laillisesti?"- KOK-KaikkiKaupan
Kokoomuksen johdolla "hyvänä bisneksenä" Suomea ollaan myyty jo vuosia Venäjälle eikös tätä maa-alueiden ja kiinteistöjen myymistä mm. MOT ole käsitellyt. Kokoomuslainen myy vaikka äitinsä saati isänmaataan kun hinnasta sovitaan.
- Kokomus
Koti, uskontoa ja isänmaa.
KOKOOMUS - KokomustatSudet
Kokomus kirjoitti:
Koti, uskontoa ja isänmaa.
KOKOOMUSKokomusta mafiarapparien hyvävelikerho.
- adfdgfg
Joku haluaa antaa Suomen ilmaiseksi koko maailmalle, koska kaikilla on oikeus hoivaan ja toimeentulon, jotka sattuvat meille tulemaan mistä tahansa.
- TututLuvut
PersKeKo 2015, 822%, 32 150.
- Kfkfkdkd
"koska kaikilla on oikeus hoivaan ja toimeentulon"
Niin. Siis kaikilla muilla, muttei suomalaisilla..
- KaikkiLihoiksi
KESKOKOOMUKSEN POLIITTISIDEOLOGINEN MISSIO:
Yhtiöittäminen onkin kaiken a ja oo.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14684658/jokamiehen-oikeudet-yhtioitetaan - pakoputkimittari
Suomalaisten hiilidioksidipäästöjen alentaminen sähköautoja ostamalla on verrattavissa maailmanmittakaavassa hyttysenpaskaan. Meillä on vieressä Venäjä ja sen naapurina Kiina joiden tuottamat päästöt ovat hieman eriluokkaa kuin ilmastoykköseksi haluavan Suomen. Pitäisikö mieluiten laittaa pakoputken päähän hiilidioksimittari?
- kokoomuSS
Mailma tarvitsee esikuviin ja hoivaa
- Timo3T
Eihän siinä mittään!
Tee vaa Berkele...eiku...Berneri toi systeemis, ni mää perustan Viroo firman ja laitan autoni (tai mahdollisen tulevan autoni, ku nyt ei sellasta ole) Viroon kirjoille ja ajelen sit sillä täällä. Maksamatta ollenkaan autoveroa! Maksamatta ollenkaan ajoneuvoveroa! Maksamatta ollenkaan tätä uutta käyttöveroakaan! :D
Niin siinähän jäät neronleimaukses kanssa nuolemaan näppejäs samatta lanttiakaan tuloja valtion kassaan mun autoilustani! ;)
Oliko fiksu idea, oliko? :P
Nii ja pitää viel tsekata et onks Virossa kuin iso ALVi autoista, niin jos jopa ostais sen sieltä? Ni saadaan sit tolla neronleimauksella Suomen autokaupatki turvalleen!
AMAZING! *köh* parempi ku auton keksiminen!! :D - KoplaustaVatuaMatuaPedoa
Siellä on vakuutuskuorilla veronmaksua välttelevä Chempolis-Sipilä vallankahvassa "omistajaohjauksineen" myymässä kaiken mikä irti lähtee samalla kun junailee rahaa ja sopimuksia klaanilleen sekä sukulaisilleen, katsokaapa vain.
On kyllä vihoviimeinen vaihtoehto päästää päättämään valtion omistuksista, rahaliikenteestä ja johtamisesta, jonkun lestalahkolaisen miljonäärin.
Sama kuin sanoisi, että ottakaa ja viekää tuhkatkin pesästä.- SuomenTuhot
Sipilä ja keskokoomus haluavat yksityistää koko Suomen, jonka jälkeen pääsevät bisneshaitasta eli Suomen pohjoismaisesta hyvinvointioikeusvaltiosta.
- StnanPunikki
Pinahuora jaksaa möykätä.
- KunnonPorvari
Aivan Suomi lihoiksi ja kapitalistin taskuihin.
- kovaapeliätulossa
Li Andersonin ja A. Rinteen kommentit paikallaan. Berner on täysi sika politiikassa ja pelkästään ryöstämässä Ollilan ja Sipilän käskystä Suomen teitä itselleen ja omille bisneskavereilleen. Se on väärin, todella väärin. Vasureiden Kyllönen yritti samaa skeidaa tajuamatta että seuraukset olisivat kammottavat Suomalaisten liikkumisen vapauden ja taloudenkin kannalta. Bernerin malli eriarvoistava ja siihen nykyhallitus tuntuu tähtäävän aivan kaikessa. Osa PS:n porukoista on muuten kepun kelkassa, vaikka muuta puhuvat. Bernerin kelkkaan hyppääminen tietää varmaa kuolemaa puolueelle. Bernerin ja Sipilän politiikasta kärsivät entinen juuri PS:n äänestäjät...tai ne entiset äänestäjät. Soini tanssi nyt hiilillä. Jatkaako Sipilän ääliöpolitiikan nuolemista vai hyppääkö pois.
- MissioDoom
Porvarien tavoite on myydä Suomi ja tuhota maailman kehittynein "liian kehittynyt" hyvinvointivaltio.
- OlpoPipilä
MissioDoom kirjoitti:
Porvarien tavoite on myydä Suomi ja tuhota maailman kehittynein "liian kehittynyt" hyvinvointivaltio.
Suomen hyvinvointivaltio rajoittaa riistämisen vapautta, joten se on tuhottava.
- meitäkustaanlinssiin
Ennen Bernerin tulevaa katastrofia, vastuuseen pitäisi saada sähköverkon myyjät..
- vitunbernerit
Turusta Helsinkiin menee vain yksi ykköstie joten miten kilpailu pitäisi hinnat kurissa ? Se kuka 1 tien omistaa määrittä paljonko tienkäytöstä pitää maksaa.
- kokoomuSS
Vesireitti on myös kilpaileva vaihtoehto, talviaikaan.
- Perneri
Tietenkin jokainen tieoperaattori rakentaa oman tien Turkuun ja sitten asiakkaat voivat valita edullisimman vaihtoehdon.
- Apostolientekoja
Niin - eihän Suomea myydä saa. Se pitää luovuttaa Putinille ilmaiseksi.
- NytSelkis
AHAA, Suomi pitää keskokoomusporvareista yhtiöittää, yksityistää ja myydä siksi ettei Putin vaan saa sitä.
- Timo3T
Eihä Suomea o myytyjään?
Mehän saatana MAKSETAAN siitä et EU sai tän ihan ilmaseks! :/ - Timo3T
Timo3T kirjoitti:
Eihä Suomea o myytyjään?
Mehän saatana MAKSETAAN siitä et EU sai tän ihan ilmaseks! :/Jos EUn liittyminen olis ollu lehti-ilmotus, se olis menny jokseenkin näin:
"Annetaan pois ihan hyvä maa, joka monilla maita mittaavilla mittareilla kuuluu maailman parhaimmistoon. Ostajalle, anteeks, OTTAJALLE, tarjolla kaupanpäälle miljardi verorahoja ilman mitään velvollisuutta maksaa pätkääkään noista takaisin. PS: Me voidaan maksaa maataloustukemmekin ihan itse, koska meillä on rahaa!"
No EUhan - perseestä.tuulee
NytSelkis kirjoitti:
AHAA, Suomi pitää keskokoomusporvareista yhtiöittää, yksityistää ja myydä siksi ettei Putin vaan saa sitä.
Joo, tähän malliin.
http://mita-olisi-tutkittava.blogspot.com/2008/09/growhow-liian-suuri-erehdys.html
- Timo3T
No on se valikoiva toi Anderssonninki muisti? :)
Viime hallituskaudella vasuriliitto oli ite laittamassa koko terveydenhuoltojärjestelmää myyntikuntoon SOTEn muodossa, mut sillon se ei kyl ollu heille minkäänlai ongelma toi yksityistäminen? :)- KäsitteetHaltuun
Kyse ei ollut yksityistämisestä kuten nyt PersKeKo-porvarien toimesta. SOTE-uudistus ei väkisin tarkoita yksityistämistä, vaikka keskokoomuskielessä tarkoittaisikin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi2141571Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931528Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?781258- 901155
- 831105
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi201067- 841030
Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡981024Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v931024- 411003