MISTÄ JOHTUU KAIPAUS

"Purjehdus bysanttiin...

Mistä johtuu kaipaus? Kun kävelen auringon laskiessa meren rannalla, näen laskevan auringon viimeisten säteiden vedessä, sorsat sukeltamassa, tulee sellainen omituinen tunne, kuin hiljaisuus, aivan kuin kaikki pysähtyisi hetkeksi.

Sama tunne tulee tulee kun lukee esim. tieteiskirjoja, Purjehdus bysanttiin, Lapsuuden loppu, Kasvihuone, sama tunne tule myös kun kuuntelee hyvää musiikkia, miettii avaruuden olemusta, näkee jonkun taulun yms. Tulee aivan kuin ikävä jotain, mitä ei ole koskaan nähnytkään.

10

779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käpyrauhanen?
      • Ikuinen tietoisuus

Luin tuon artikkelin ja tiedemiehilläkin on eriäviä käsityksiä asioista.

Itse ajattelen, että aivot ovat fyysinen väline, jolla henki ilmaisee itseään. Kuten radio, jonka avulla kuullaan näkymätöntä äänten värähtelyä.

Henki on fyysisen aineen "yläpuolella", niinpä tiedemiehet eivät koskaan voi mennä tutkimuksissaan hengen alueelle, koska kuinka aineellisilla välineillä voi tutkia "aineetonta"?

Aivan kuten olemassa-olevien ja ei-olemassa-olevien elektronien toiminta aiheuttaa muutoksia fyysisessä aineessa ja ovat kaiken aineen perusta, samoin hengen toiminta aiheuttaa muutoksia ja toimintaa aivoissa, eli mittaustuloksilla mitataan vain hengen toimintta mutta ei tavoiteta itse henkeä, joka on ihmisen rajallisen käsityskyvyn yläpuolella.

Ninpä ihminen ei aineellisella tasolla koskaan voi ymmärtää itseään eikä omaa toimintaansa.

• Onko tämä

> Tulee aivan kuin ikävä jotain, mitä ei ole koskaan nähnytkään. <

Heti tuon luettuani paukahti mieleeni Pave Maijasen runous, laulussa Ikävä. Olenkin kuunnellut ko laulua viimeaikoina Canto Finlandian esittämänä, hienoa on.

pave maijanen - ikävä

onko sulla joskus ikävä ollut jotain jota ei ehkä olekaan?
      onko sulla koskaan ikävä tullut, vaikket tiedä mitä edes kaipaatkaan?
      niinkuin pieni satu johon lapsena uskoit, menettänyt hohteen on kokonaan
      tai niinkuin kaunis maisema jota ei koskaan, ole edes ollut olemassakaan

ootko omaa elämääsi ikävöinyt, joka ohi kulkee, et huomaakaan?
      päiviä lyhyitä tai pitkiä joista, et koskaan saanut otettakaan
      minulla on suunnaton ikävä sinne, mistä en koskaan oo kuullutkaan
      minä olen kauan jo sinua kaivannut, sinua ei varmasti olekaan

minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä
      minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä...

En tiedä, onko tämä filosofiaa, mutta tulipa nyt sanottua.

• kielentaju

No on ainakin kielellisesti kömpelöä laululyriikkaa, jossa avoimet vokaalit ja töktöktökkivät kaksoiskonsonantit on älyttömästi läjätty kökköön. "Jotain jota", "tiedä mitä edes", "menettänyt", "otettakaan", "mistä en koskaan". Ei käänny kenenkään kieli, ei soi kun ei soi. Maijanen on noita onnettomia huonon rokkisuomen suoltajia, joilla kieli on luonnostaan solmussa eikä se aukea koskaan kuin kohdakkoin. Mikko Alatalo on toinen vastaavanlainen sankari, ylittämätön kunkku kuitenkin Fredi, joka lauloi: "Sillä ilmeisesti puhumalla avoimesti välillämme kaikki tää selviää..."

• Onko tämä
        kielentaju kirjoitti:

No on ainakin kielellisesti kömpelöä laululyriikkaa, jossa avoimet vokaalit ja töktöktökkivät kaksoiskonsonantit on älyttömästi läjätty kökköön. "Jotain jota", "tiedä mitä edes", "menettänyt", "otettakaan", "mistä en koskaan". Ei käänny kenenkään kieli, ei soi kun ei soi. Maijanen on noita onnettomia huonon rokkisuomen suoltajia, joilla kieli on luonnostaan solmussa eikä se aukea koskaan kuin kohdakkoin. Mikko Alatalo on toinen vastaavanlainen sankari, ylittämätön kunkku kuitenkin Fredi, joka lauloi: "Sillä ilmeisesti puhumalla avoimesti välillämme kaikki tää selviää..."

Pave Maijasen lyriikan ja musiikin arviointi lienee enimmäkseen makuasia. Nimenomaan Canto Finlandian esittämänä ikävä-laulu tuo mieleeni vahvasti juuri sen tunnelman, jota avausviestissä kuvailtiin.

Kökköön läjätyt töktöktökkivät kaksoiskonsonantit ja kieli solmussa tehdyt rokkisanoitukset ovat käsittääkseni elämän ja todellisuuden (mikäli todellisuus on olemassa) monimuotoisuutta. Jos kaikki olisi samanlaista "täydellisyyttä", niin silloin mitään ei olisikaan.

Kosmos nimenomaan on ottanut mm Pave Maijasen, Mikko Alatalon Fredin hahmon ilmentäessään itseään.

Universumin nykyinen olemus on juuri monimuotoisuutta, aine ja säteily ei ole tasaisenharmaata mössöä, vaan on jakautunut erilaisiksi rakenteiksi. Tähän erilaisuuksiin jakautumiseen perustuu koko nykyinen universumi.

En tiedä, onko tämä filosofiaa, mutta tulipa nyt sanottua.

• no nih

• iankaikkisuus kaipausta

Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.

taidatkos tuon paremmin sanoa?

• &quot;Purjehdus bysanttiin...

En ole ikinä kuunnellut Pave Maijasta, mutta nuo sant kuvasivat tuntemuksiani.

Asun meren rannalla ja tten joka myähäisilta tuon kävelyn suistoalueella. Se tuntemus on niin sanoinkuvaamaton, lyhyt, muta ajaton, kuin olisi jotain joka on aina pysyvää vaikka kaikki muuttuisikin. Kuin koskettaisi kaukaista muinaisuutta ja tulevaisuutta yhtäaikaa, kuin olisi ollut olemassa ikuisesti. On jotain joka ei koskaan katoa, luonnonrauha ja hiljaisuus, ne ovat vaikka kaikki katoaisi.

• kaivannut

Aivosolut yrittävät venyä ja etsiä yhteyksiä mutta sokeri loppuu ja pipo tulee vastaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      70
      2952
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2564
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2225
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1702
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1487
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      27
      1302
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      19
      1175
    Aihe