Mistä johtuu kaipaus? Kun kävelen auringon laskiessa meren rannalla, näen laskevan auringon viimeisten säteiden vedessä, sorsat sukeltamassa, tulee sellainen omituinen tunne, kuin hiljaisuus, aivan kuin kaikki pysähtyisi hetkeksi.
Sama tunne tulee tulee kun lukee esim. tieteiskirjoja, Purjehdus bysanttiin, Lapsuuden loppu, Kasvihuone, sama tunne tule myös kun kuuntelee hyvää musiikkia, miettii avaruuden olemusta, näkee jonkun taulun yms. Tulee aivan kuin ikävä jotain, mitä ei ole koskaan nähnytkään.
MISTÄ JOHTUU KAIPAUS
10
776
Vastaukset
- käpyrauhanen?
Mystinen kokemus, deja vu...?
http://www.tiede.fi/arkisto/artikkeli.php?id=442
"Mystisen kokemuksen voi aiheuttaa myös taiteellinen tai tieteellinen innoitus tai jopa psyykkinen häiriö. "
http://fi.wikipedia.org/wiki/Mystiikka- Ikuinen tietoisuus
Luin tuon artikkelin ja tiedemiehilläkin on eriäviä käsityksiä asioista.
Itse ajattelen, että aivot ovat fyysinen väline, jolla henki ilmaisee itseään. Kuten radio, jonka avulla kuullaan näkymätöntä äänten värähtelyä.
Henki on fyysisen aineen "yläpuolella", niinpä tiedemiehet eivät koskaan voi mennä tutkimuksissaan hengen alueelle, koska kuinka aineellisilla välineillä voi tutkia "aineetonta"?
Aivan kuten olemassa-olevien ja ei-olemassa-olevien elektronien toiminta aiheuttaa muutoksia fyysisessä aineessa ja ovat kaiken aineen perusta, samoin hengen toiminta aiheuttaa muutoksia ja toimintaa aivoissa, eli mittaustuloksilla mitataan vain hengen toimintta mutta ei tavoiteta itse henkeä, joka on ihmisen rajallisen käsityskyvyn yläpuolella.
Ninpä ihminen ei aineellisella tasolla koskaan voi ymmärtää itseään eikä omaa toimintaansa.
- Onko tämä
> Tulee aivan kuin ikävä jotain, mitä ei ole koskaan nähnytkään. <
Heti tuon luettuani paukahti mieleeni Pave Maijasen runous, laulussa Ikävä. Olenkin kuunnellut ko laulua viimeaikoina Canto Finlandian esittämänä, hienoa on.
pave maijanen - ikävä
onko sulla joskus ikävä ollut jotain jota ei ehkä olekaan?
onko sulla koskaan ikävä tullut, vaikket tiedä mitä edes kaipaatkaan?
niinkuin pieni satu johon lapsena uskoit, menettänyt hohteen on kokonaan
tai niinkuin kaunis maisema jota ei koskaan, ole edes ollut olemassakaan
ootko omaa elämääsi ikävöinyt, joka ohi kulkee, et huomaakaan?
päiviä lyhyitä tai pitkiä joista, et koskaan saanut otettakaan
minulla on suunnaton ikävä sinne, mistä en koskaan oo kuullutkaan
minä olen kauan jo sinua kaivannut, sinua ei varmasti olekaan
minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä
minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä...
En tiedä, onko tämä filosofiaa, mutta tulipa nyt sanottua.- kielentaju
No on ainakin kielellisesti kömpelöä laululyriikkaa, jossa avoimet vokaalit ja töktöktökkivät kaksoiskonsonantit on älyttömästi läjätty kökköön. "Jotain jota", "tiedä mitä edes", "menettänyt", "otettakaan", "mistä en koskaan". Ei käänny kenenkään kieli, ei soi kun ei soi. Maijanen on noita onnettomia huonon rokkisuomen suoltajia, joilla kieli on luonnostaan solmussa eikä se aukea koskaan kuin kohdakkoin. Mikko Alatalo on toinen vastaavanlainen sankari, ylittämätön kunkku kuitenkin Fredi, joka lauloi: "Sillä ilmeisesti puhumalla avoimesti välillämme kaikki tää selviää..."
- Onko tämä
kielentaju kirjoitti:
No on ainakin kielellisesti kömpelöä laululyriikkaa, jossa avoimet vokaalit ja töktöktökkivät kaksoiskonsonantit on älyttömästi läjätty kökköön. "Jotain jota", "tiedä mitä edes", "menettänyt", "otettakaan", "mistä en koskaan". Ei käänny kenenkään kieli, ei soi kun ei soi. Maijanen on noita onnettomia huonon rokkisuomen suoltajia, joilla kieli on luonnostaan solmussa eikä se aukea koskaan kuin kohdakkoin. Mikko Alatalo on toinen vastaavanlainen sankari, ylittämätön kunkku kuitenkin Fredi, joka lauloi: "Sillä ilmeisesti puhumalla avoimesti välillämme kaikki tää selviää..."
Pave Maijasen lyriikan ja musiikin arviointi lienee enimmäkseen makuasia. Nimenomaan Canto Finlandian esittämänä ikävä-laulu tuo mieleeni vahvasti juuri sen tunnelman, jota avausviestissä kuvailtiin.
Kökköön läjätyt töktöktökkivät kaksoiskonsonantit ja kieli solmussa tehdyt rokkisanoitukset ovat käsittääkseni elämän ja todellisuuden (mikäli todellisuus on olemassa) monimuotoisuutta. Jos kaikki olisi samanlaista "täydellisyyttä", niin silloin mitään ei olisikaan.
Kosmos nimenomaan on ottanut mm Pave Maijasen, Mikko Alatalon Fredin hahmon ilmentäessään itseään.
Universumin nykyinen olemus on juuri monimuotoisuutta, aine ja säteily ei ole tasaisenharmaata mössöä, vaan on jakautunut erilaisiksi rakenteiksi. Tähän erilaisuuksiin jakautumiseen perustuu koko nykyinen universumi.
En tiedä, onko tämä filosofiaa, mutta tulipa nyt sanottua. - no nih
Tämä melodinen filosofinen kannanotto on nyt alkuperäisen taitelijan esittämänä netissä tarjolla:
http://www.youtube.com/watch?v=fd7WkzK4J6c
- iankaikkisuus kaipausta
Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.
taidatkos tuon paremmin sanoa?- "Purjehdus bysanttiin...
En ole ikinä kuunnellut Pave Maijasta, mutta nuo sant kuvasivat tuntemuksiani.
Asun meren rannalla ja tten joka myähäisilta tuon kävelyn suistoalueella. Se tuntemus on niin sanoinkuvaamaton, lyhyt, muta ajaton, kuin olisi jotain joka on aina pysyvää vaikka kaikki muuttuisikin. Kuin koskettaisi kaukaista muinaisuutta ja tulevaisuutta yhtäaikaa, kuin olisi ollut olemassa ikuisesti. On jotain joka ei koskaan katoa, luonnonrauha ja hiljaisuus, ne ovat vaikka kaikki katoaisi.
- kaivannut
Aivosolut yrittävät venyä ja etsiä yhteyksiä mutta sokeri loppuu ja pipo tulee vastaan.
- Pröött Pox
> Aivosolut yrittävät venyä ja etsiä yhteyksiä mutta sokeri loppuu ja pipo tulee vastaan. <
Yhdellä kirja-arvostelusivulla todetaan hieman samaan tyyliin:
My brain-mind burns 1000 kalories per.hour reading this.
http://www.amazon.com/Unified-Reality-Theory-Evolution-Experience/dp/0970655010/ref=pd_bbs_sr_1/103-6686125-3887830?ie=UTF8&s=books&qid=1187706949&sr=1-1
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1336520Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745782343Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk461610Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141361Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna881206- 661048
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481045Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631032Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271008- 63956