Vapaa kuvaus

Mitä toivot löytäväsi?

Aloituksia

123

Kommenttia

4203

  1. Kyllä se jotenkin kuuluu, kun soittaa esim. KELA:lle ja kyselee kuntoutustuen asumistuesta, niin kuulostaa jotenkin siltä, että se virkailija pitää idioottina.
  2. Kuin myös.
  3. Been there, done that.
  4. Vastataan nyt tähän, kun kirjoittamisen aikana minulle esitetty kysymys jostain kumman syystä positettiin. Miksihän? No tässä kuitenkin vastaukset marttiluukaksen kysymyksiin:

    > miten Suomi tästä alennustilasta pääsee

    Tietyillä aloilla Suomessa on kuitenkin työvoimapula ja mielestäni työttömiä pitäisi heidän kykyjensä mukaan pyrkiä kouluttamaan uudelleen. Suomeen pitäisi saada korkean jalostusasteen teollisuutta ja yrittäjyyttä. Ei Suomessa enää voi olla esim. ompelimoita, kun ulkomailla tehdään yli puolet halvemmalla. Uskon siis koulutukseen ja schumpeterilaiseen talouspolitiikkaan.

    > voidaanko vielä lisätä Suomen vastuita etelä Euroopan velkamaiden velkojen vuoksi

    Tuskin kannattaa lisäämällä lisätä. Itse ainakin omassa elämässäni noudatan sellaista ohjenuoraa, että jos jollekkin lainaan rahaa, niin kysyn aina, että mihin tarkoitukseen ja sen pohjalta teen päätökseni.

    > Miten on tuo ulkomaan apu vieläkö Suomi kauan sitä pystyy maksamaan

    Raha on suhteellista. Sillä eurolla, jolla itse ostat kaupasta oluen, saa kehitysmaassa joku viikoksi ruoan. Muutenkin suomen kehitysapu on suosituksia alemmalla tasolla.

    > Miten on laita Nato huumasta

    Tuohon on melko vaikeata vastata. Puolustusmenoihin se ei kuulemma juurikaan vaikuttaisi, mutta saisi sitten mahdollisesti kriisitilanteessa käyttöön laajan kaluston. Äänestaisin varmaan tyhjää, jos pitäisi.

    > Millä aika välillä Suomen kaikki 450 000 työtöntä elätetään

    Tarkoitat varmaan työllistetään. Joku puhui TV:ssä, että voi joku viisi vuotta mennä, jos saadaan aikaan talouskasvua. Tuohon talouskasvuun pitäisi siis panostaa ja tähän sopii nuo ensimmäisen kysymyksesi vastaukset.

    > meillä on tuo ulkomaalaistaustaisten asukkaiden elättämistaakka

    Suurin osa kuitenkin haluaa töihin ja moni perustaa esim pizzerioita tai partureita ym. Muutenkin tuo maahanmuutta paikkaa esim. lääkäripulaa.

    Noita talouskasvua lisääviä toimia miettivät tällä hetkellä varmaan lähes kaikki Suomen talousnerot, eikä listani varmastikkaan ole läheskään tyhjentävä. Se on tehty sen pohjalta, mita asiasta itse tiedän ja minkä ainakin uskon toimivan.