pirjo.kudjoi
Olen dekkareita lukeva, käsitöitä ja liikuntaa harrastava viisvitonen.
Toivoisin maailmaan enemmän suvaitsevaisuutta. Ja että ihmiset oikeasti välittäisivät toisistaan.
"Iloitse tästä päivästä sillä se on elämä itse"
Eläkäämme elämämme niin että jokainen eilenen olisi ihana muisto ja jokainen huominen uusi toivo!
Mutta tärkeintä on tämä päivä, juuri tämä päivä!
Suosikkibändit/artistit: Yö, Popeda;Leevi, and, the, Leewinks
Suosikkileffat: Badding, Kymmenen, pientä, neekeripoikaa
Lempikirjat: Dekkarit
Vapaa-aikanani: Teen, teen, pihatöitä, käsitäitä
Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: Virrat, Koli, Imatra
Katson tv:stä mieluiten: Salkkarit, kotikatu, emmerdale, urheilua
En pidä: kiireestä
Ruoka & juoma: kaalikääryleet, makaroonilaatikko, maito
Kotimaa: ---
Koulutus: ---
Ammatti: Muu
Siviilisääty: Varattu
Lapset: Olen ylpeä vanhempi
- On todella kaunis. Mutta arvaa miksi niitä ei koskaan saanut tuoda sisälle maljakkoon? No kun mummo sanoi että jos Rentukoita tuo sisään niin tulee kylmä kesä!
- Juon ainakin kuusi isoa mukillista päivässä. Jos töissä vielä juon niin se tekee jo kahdeksan mukia. Ja kun muliin menee kaksi ja puoli desiä niin se tekee...apua!
Käytän keittimess' aina pannukahvia. En käytä kanvissa sokeria enkä kermaa mutta maitoa pitää olla. - Sinä olet Sinä ja sillä sipuli! Et ole outo vaan oma itsesi. Jonkinhan se on oltava vanhin, luokan isistäkin ja se ole Sinä. Joku taas on nuorin.
Kyllä näillä yli viiskymppisillä on nykyisin ala-asteikäisiä lapsia. Veljeni on nyt 52v. ja hänen tytär on käynyt ekan luokan.
En minäkään käy tanssipaikoissa enkä kuuntele Mattia ja Teppoa. Kuuntelen mieluummin esim.Popedaa Ja KOVAA!!!
Ystäviä meillä kaikilla on kaikenikäisiä. Mieheni on kohta kuusikymmentä ja hänen paras ystävänsä on häntä kaksikymmentä nuorempi.
Mitä tulee farkkuihin niin alunperin ne on olleet työvaatteita.
Sitäpaitsi, nehän oli meillä jo kun oltiin nuoria! Ne on myös meidän vaatteita.
Ei näitä kannata miettiä liikaa eikä ottaa liian vakavasti. Kaikki me ollaan kuitenkin erilaisia mutta ah, niin ihania! - Ei ryppyjä tarvitse pelätä mutta muuten auringon polttamista kannataa varoa.
Itselläni on tyvisolusyöpä ja lääkäri kielsi liiallisen auringossa oleilun.
Harmittaa kun olen sellainen auringossa makailija. No nyt ei kyllä haittaa kun sataa vettä. - Tämäkin on ihan uusi ja outo sana, en ole kuullut!
- Luottamushenkilöön voi myös ottaa yhteyttä.
Itse puhuin ekan kerran työpaikan huonosta ilmapiiristä ja työpaikka kiusaamisesta työterveys hoitajalle. Hän laittoi asian eteenpäin. Mutta minua ei kiusannut eikä haukkunut pomo.
Mutta kyllä siihen jonkun on pakko puuttua. Ja olen samaa mieltä että työsuojeluasianmies on ainakin yksi jonka puoleen kannattaa kääntyä. - Tyttäreni ystävät järjestivät yllätys vauvakutsut. Olivat sellaiset nyyttikestit. Jokainen sinne toi jotain pientä purtavaa ja tietenkin lahjoja tulevalle vauvalle.
Vanhojen perinteiden jatkoksi voi ottaa käyttöön jotain uusiakin. Nämä vauvakutsut on mielestäni juuri sellainen uusi kiva tapa. - Saunaruoka-sanaa mutta ihan loogista, lapset syntyivät ennen saunassa. Jossainpäin rotinat sanan vastine on laps-sauna. Mentiin käymään laps-saunassa.
Vietiin ruokaa ettein äidin tarvinnut heti synnytyksen jälkeen alkaa perheelle sapuskaa höösäämään.
Rahan antamisesta en myöskään ole kuullut. Mutta ihan kivoja tapoja ne on. Pidetään vaan perinteistä kiinni. - Tämä on siitä kummallinen paikka ettei täällä puhuta oikein mitään murretta. Kun tänne muutimme niin luulin että savoa tiällä immeiset viänttää kun on savon raja parinkummenen kilometrin päässä. Mutta ei täällä kukaan sano sie tai mie. Ehkä joitakin lainauksia oulunpulen murteesta, esim. syödään puurua, juustua ja juodaan maitua.
Eteläpohjanmaaa on kait se oikea pohjanmaa murteineen kaikkineen. - Kuulkaa te ette tiedä mitään toisten asioita sorkkivista ihmisistä! Outokumpulaiset on oikeesti ihan leppoisia ja mukavia ihmisiä!
Täällä muualla maailmassa asuu kateellinen kansa joka pitää muiden asioista paremman huolen kuin omistaan. Outokummussa on niin paljon karjalaisia, he ovat sydämellistä väkeä, eivät kateellisia eivätkä pahansuopia.
Kylmä on tämä maailma Outokummun ulkopuolella. Uskokaa huviksenne! - Termarin pohjalle noin ruokalusikallinen ruokasoodaa ja päälle kiehuvaa vettä. Ihan sitä soodaa jota käytetään leivontaan. Anna liota kunnolla. Uusi useampaan kertaan jos on tarvis.
Ainakin minun termareihin on tehonnut. Ja on myrkyttömämpi vaihtoehto kuin konetiskiaine. Kyllä konetiskiaineellakin lähtee mutta se on melkoinen myrkky. - Kerro mikä se sellainen dietti on?
Haluan tietää!!! - Näinpä juuri! Ihmetyttää ne "köyhät kerjäläiset" jotka tulee maahan. Niin millä rahalla??? Miten köyhä ostaa lentolipun???
Täällä sitten ollaan ja asustellaan, millä? No suomipojan rahoilla, niinkuin sanoit!
Älkää hyvät naiset sotkeutuko ulkomaalaisiin! Niillä on niin erilainen kulttuuritausta ja tavat ettei siitä tule muuta kuin itku.
Suomipoika paras poika! - Ei juur minkään sortin eläväistä. Puolen kilometrin päässä on mehiläistarha ja ne mehiläiset käy meilläkin. Ne varmaan hoitaa pölytyksen.
Tekeekö pikkulinnut pesää ja poikasia tänä vuonna ollenkaan kun ei sitä ruokaakaan paljoa ole? Aika hiljainen kevät on ollut. Kauraryynejä syötin pikkulinnuille kun ei minkäänlaista elukka näkynyt. - Tietenkin tajusin että piloillasi enkä tossissani minäkään vastannut.
Muutta harvinaisen sujuvasti kirjoitat savon murteella! Miksi et käytä sitä näissä palstan kirjoituksissa? Mistä se johtuu että savon murretta aina vähän häpeillään ja väheksytään? Pohjalaiset on ylpeitä omasata murteestaan ja käyttävät sitä joka kääntessä, tuloo ja menöö.
Minä olen sellainen sekasikiö ettei minulla omaa murretta ole. Olen Stadissa syntynyt, Pohjois-Karjalassa kasvanut ja melkein koko aikuisikäni täällä Keski-pohjanmaalla asunut. Äiti oli Pohjois-Karjalasta, isä on Hämäläinen ja kun vielä koko miehen suku on Karjalaisia niin monta murretta on ollut sekaisin eikä niistä mikään oikein tunnu omalta. Puhun ja kirjoitan melkein kirjakieltä. Nyt vasta viime aikoina olen yritellyt elvyttää tuota Pohjois-Karjalaista, jossa on paljon savoa seassa.
Viännettään ja kiänneettaan myö vauan tällä meijän murtteella, se kun soppii meille parraiten! - Niillä taitaapi olla kahvitunti!
- Tukanleikkuukoneet kun vasta kolmas menossa. Itse olen leikannut mieheni hiukset kymmenisen vuotta ja meillä on jo nyt kolmas kone menossa!
Tyttärilläni on ollut pienenä pitkät hiukset eikä ole parturissa lapsena käyneet, itse tasailin. Ja vanhempana käyttivät äitiään kauan kampaajana: värjäsin, tein raitoja ja kaikkea muuta pientä fiksailua. Nyt ovat hylänneet minut ja käyvät kampaajalla. Ja hyvä niin, aina se värin laitto jännitti kun kysessä ei ollut oma pää. - On tuohon pohojanmaan murteeseen tullut sananväännöksiä ruotsin kielestä. Osa pohjanmaatahan on kokonaan ruotsinkielistä aluetta. Pelti on plkkiä, siis pläkkistooppi on peltimuki ja nästyyki nenäliina.
Jos minä savolaisittain sanon että kaullouta niin monikohan tajuaa että kysymyksessä on kaalilaatikko? Voi kuulostaa latinalta tai joltain ihan muulta kieleltä! - Kyllä pitää muut keinot löytää. Tähän sanon jyrkästi ei...
- En ole kateellinen mutta miten saisin tään vihreän värin naamasta pois!
On sulla kokoelma! Onneksi olkoon! Tosi hieno homma! Tuo Jawa on tuttu pyörä, sedällä oli joskus sellainen. Muistan nähneeni niitä norsunkorva pyöriä lapsena. Nyt niitä on enää harrastajilla ja museoissa.
Ja tuo sinun murre on aivan ihana! Jatka kirjoittelua omalla murteellasi! Murre on sitä kielen rikkautta! Hyvää kesää sinulle ja Tiitulle kans!