Vapaa kuvaus

s-posti [email protected] Olen pienestä pitäen uskonut. Syntynyt hedborgilaiseen evankelisuuteen. Edustan Kristus-keskeistä kristillistä, karismaattista katsantoa sekä olen vapaaehtoistyössä eräissä ns. kolmannen sektorin yhteisöissä . Olen toiminut helluntaissa / baptisteissa / elämänsanassa. Nykyisin uskonliikkeessä Toivonseurakunnassa ja luterilaisessa Kristillisessä Työväenyhdistyksessä. Mielenterveyspuolella suosittelisin jokaiselle ihmiselle ratkaisupainotteista, narratiivista lyhytterapia-ajattelua ja olen ns. psykonomi. A-kiltatoiminnassa myös mukana. Olen ennakkoluuloton ja ennakkoasenteeton kanssaihminen. Mottoni "Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko", Gal 5:6b. Ilman uskoa on muutoskyky mahdoton. Suosikkibändit/artistit: Uudistunut Jukka Tolonen kumppaneineen Suosikkileffat: Ben Hur, Kymmenen Käskyä, Egyptin Prinssi, Sound of the Music, Liekit, Vapaaksi Vihasta, Kujanjuoksu, Risti ja Linkkuveitsi Lempikirjat: Novum, IRT, Anteeksiantamisen Voima by Gene Lilly, Armoherätys by Ch.R.Swindoll Vapaa-aikanani: Livejournalisti, runoniekka, vaimoni kera pienten sukulaislasten kanssa Suosikkipalstat Suomi24 Keskusteluissa: adventismi Katson tv:stä mieluiten: luonto, matkailu, dokumentit, nyyhkyleffat Kotieläimet: Hämähämähäkki En pidä: Teeskentelystä ja siitä että pihdataan rakastaa-sanan käyttöä. Parhaat matkakohteet: Pitcairn, palestiinalaisalueen Betlehem, Pohjolan Lappi, Haifa, Turun seudun saaret, Berlin, Singapore, Biel/Bienne Sveitsissä, Muehlheim Etelä-Saksassa. Ruoka & juoma: Possu, kebab, Kermaperunat, Cokikset, mieto alkoholi vähäisenä seurajuomana Linkit: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 53:1&rnd=1205393325280, http://www.evank.org, http://youngrensuomi.net/, http://www.reinosav.net/, http://www.wwnet.fi/users/veijone/ind98c.htm, http://www.123-cams.com/live-webcam.php?var=9080&site=http://www.livekotel.com, http://www.raunohelppi.com/index.php, http://www.irr-tv.fi/, Mobiiliraaamattu, Elävä Uutinen. Koulutus: --- Koulut: Merkonomi Ammatti: Eläkeläinen Työskentelen: Vapaaehtoistyössä Ase tai siviilipalvelus: Talousaliupseeri Yhdistykset/kerhot: Mt-yhd. A-kilta, Kristill.Työväen yhd. Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

1311

Kommenttia

18023

  1. Heikoissa väkevä ja väkevissä heikko, juuri niin.
    Tärkeintä aihetta Luther siinä hyvin selittää.

    2.Korinttolaiskirje:
    4:7 Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.


    Room 15:1 Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.

    1.Korinttolaiskirje:
    1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
    1:27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään.


    1 Kor 9:22 heikoille minä olen ollut heikko, voittaakseni heikot; kaikille minä olen ollut kaikkea, pelastaakseni edes muutamia.


    1 Kor 11:30 Jos minun kerskata täytyy, niin kerskaan heikkoudestani.

    12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

    1 Kor 12:10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
    13:3 koska te etsitte todistetta siitä, että minussa puhuu Kristus, joka ei ole heikko teitä kohtaan, vaan on teissä voimallinen.
    13:4 Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.

    Paavali meille ja korinttolaisille
  2. "Miksi hätäkasteita tehdään, jos vauva muutenkin pelastuu?" Voi pyhien yksinkertaisuutta!!

    Kummeiksi lupautuneiden päätettävissä se ennen muuta on; ei meidän sivullisten ainakaan.

    Tässä vastakysymyksiä tuohon sinänsä aiheelliseen ja asialliseen kysymykseen:

    Miksi kastetta ei saisi hätääntyneenä suorittaa?
    Kun Kristuksen omakseen ostaman ihmislapsen hyväksi ei muuta ole tehtävissä, niin miksei tätä, joka olisi kummien viimeinen toivomus vauvan puolesta?
    Perheen muut lapset on kastettu, miksei tämä saisi kastetta - "Herran lahja" hänkin sentään on.

    Eräänlainen hätä kuoleman edessä aikuisillakin on, kun he päättävät kastautua, vai onko heillä mitään hätää? Painostus taitaa monen kohdalla olla suurempi syy. Sukulaiset ja tuttavat manipuloivat? Minua ainakin painostettiin ja kastetta tuputettiin kuuliaisuuden osoituksena.

    Mutta eikös sekin ole kuuliaisuutta, kun pian kuoleva vauva annetaan Herran haltuun tällä lailla?

    Niille, jotka hätäilevät hätäkasteelle perusteita, eivätkä pidä tottelevaisista lapsista, minulla olisi pari vastakysymystä.
    Koskien tottelemattomia uskn miehiä ja tottelemattomia uskovia vaimoja.

    Miksi vaimot eivät peitä päätään, kun rukoilevat? Sillä Raamattu ei missään kohden mainitse, että he rukoilevat pää paljaana.
    Ja miksi miehet eivät tervehdi pyhällä suunannolla. Sillä Raamattu ei mainitse, että he tervehtisivät ilman suunantoa.

    1.Korinttolaiskirje:
    11:10 Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden. (+1-16)

    Roomalaiskirje:
    16:16 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä.

    1.Korinttolaiskirje:
    16:20 Kaikki veljet lähettävät teille tervehdyksen. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla.

    2.Korinttolaiskirje:
    13:12 Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.

    1.Tessalonikalaiskirje:
    5:26 Tervehtikää kaikkia veljiä pyhällä suunannolla.

    1.Pietarin kirje:
    5:14 Tervehtikää toisianne rakkauden suunannolla. Rauha teille kaikille, jotka Kristuksessa olette!
  3. Et mitenkään voi tietää, valeltiinko vauvan pää vedellä, kun hänet kastettiin alkuseurakunnan aikoihin. Et voi sitäkään tietää, upotettiinko aikuiset kokonaan veden alle. Olettamuksia vain.

    Raamattu sanoo kokonaan kastautumista sukeltamiseksi. Muistammehan kertomuksen 7 kertaa upottautuneesta, joka parani spitaalista.

    Sitäpaitsi, pisara riittää, vahvistaa Raamattu. Pisara kuvaa myös pisaraa Jeesuksen verta, joka on tietysti jo vuotanut, eikä enää vuoda. Kuivana meren halki käydessään juutalaiset saivat päälleen korkeintaan pisaroita, se sadepilvi ei ehkä tiputtanut pisaraakaan.
    Kuitenkin nämä ovat Kristus-kasteen esikuvia.


    1.Korinttolaiskirje:
    10:2 ja saivat kaikki kasteen Mooseksen pilvessä ja meressä.

    Opetuskin on vain opin pisaroita, mutta riittää.
    5.Mooseksen kirja:
    32:2 Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.

    Tuo 1 Kor 10:2 osoittaa, että kaikki voidaan kastaa, niin kuuliaiset kuin tottelemattomatkin. Luvattuun maahanhan pääsi alkuperäisestä väestä vain kaksi, Joosua ja Kaaleb. Osoittaa myös, että veden määrä ei ratkaise.
    Veden kosketus ei liene edes ihan välttämätön, kunhan sitä vertauskuvallisesti läsnä on. Sillä voidaan väittä myös, että täysin kuivana sen ihmeen kautta pääsivät veden yli, kun Raamattu ei sano, että kastuivat. Niinikään pilvi johdatti heitä erämaassa, mutta Raamattu ei sano, että pilvi olisi tullut aivan kohdalle ja kastanut heidät. Johdatus piti näkyä edessäpäin, suuntaa antavana.

    Joka tapauksessa tuo "kaste pilvessä ja meressä" ei ollut upotuskaste, vaan vain pisaroita tai valelu.
    Olen tässä todistanut lapsikasteen raamatulliseksi. Toki minulla olisi yhtä vankat perusteet aikuiskasteelle, mutta se aihe ei tietenkään luterilaiselle palstalle kuulu.
    Uudelleen kastamiseen onkin sitten jo heikommat perusteet, toki inhimillisistä lähtökohdista perusteita löytyy.

    Kolmas kaste tai "Kaste Jeesuksen nimeen Jeesuksen nimessä" - tuo Weijo Lindroosin keksintö - se on yksinkertaisesti sanottuna: lapsellinen ja naurettava. Sitä vastaan ei tarvitse muuta sanoa. _AnttiVKantola_
  4. "Joita Kristus vetää kasteelle". Outo, Raamatun kielelle tuntematon ajatus. Isä vetää Kristuksen yhteyteen ja Kristus vetää ... rakastamaan lähimmäiset Jumalan valtakuntaan. Kasteasia sen sijaan on ihmsisten päätösten varassa.

    Paavali vetää, Kirinttolaiskirjeessä, ulos kastekiistoista - evankeliumia, Joh 3:16, julistamaan. Kaikki kasteesta kiistelevät ovat jämähtäneet sameaan, seisovaan veteen.
    Se paljastetaan jo Hesekielissä, Hes 47:11.

    Hesekiel:
    47:11 Sen rämeet ja lätäköt eivät parane: ne jätetään suolan valtaan.
  5. Ensimmäinen kirkolliskokous pidettiin Jerusalemissa. Pietari ja Paavali johtivat sitä täynnä Pyhää Henkeä. He tulivat päätökseen, että kristityille ei tulee säätää muita ehdottommia kieltoa, kuin vain yksi ruokaan liittyvä: verta ei saa syödä. Vanha testamentti sanoo, ettei sitä saa syödä "missään muodossa". Apostolit eivät mainitse "missään muodossa", joten verilättyjen syömisen saattaa hyvinkin kestäöä sellainen, jolla on "vqahva omatunto".
    --------------------------------
    Apostolien teot:
    15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
    15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
    15:30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
    15:31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

    1.Korinttolaiskirje:
    10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
    10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

    1.Korinttolaiskirje:
    6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

    1.Timoteuksen kirje:
    4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
    4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
    4:3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
    4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
    4:5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
    4:6 Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
    4:7 Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.

    Jumala
    ------------------------------------------
    Suosittelen tutkimaan laajemminkin noiden raamatunkohtien ympäriltä.
  6. Herätysliikkeiden ylemmällä tasolla ei enää kiistellä kasteista, vaan opin alkeet jätetään rauhaan. Lyödään kättä yhteisen työn merkiksi -Raamatun esimerkin mukaisesti.
    P o h j a s a k k a väittelee yhä. Ei sitä väittelyksi voi sanoa, sillä täällähän ammutaan, katsomatta, mitä vastaan osuu. Eikä kuunnella, vastaako edes kaiku jotain.

    Sivistyneet hengelliset johtajat ovat löytäneet toisensa Raamatun avulla. Siellä on lähetyskäsky niiden käyttöön, jotka arvostavat enemmän lasten kaltaisuutta ja lähetyskäsky niiden käyttöön, jotka arvostavat enemmän aikuiskristillisyyttä. Mutta jotkut opintuulien alla ajelehtivat yksityishenkilöt tahtovat kai koko ikänsä riidellä - ja jättää menemättä ja tekemättä mitään Herralle, saati sitten kunnioittaa tätä Herran ylipapillista rukousta: "Että he yhtä olisivat". Surullista ahdasmielisyyttä!

    2.Korinttolaiskirje:
    6:13 Antakaa verta verrasta - puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin.
    2.Korinttolaiskirje:
    6:3 Me emme missään kohden anna aihetta pahennukseen, ettei virkaamme moitittaisi,
    6:4 vaan kaikessa me osoittaudumme Jumalan palvelijoiksi: suuressa kärsivällisyydessä, vaivoissa, hädissä, ahdistuksissa,
    6:5 ruoskittaessa, vankeudessa, meteleissä, vaivannäöissä, valvomisissa, paastoissa;
    6:6 puhtaudessa, tiedossa, pitkämielisyydessä, ystävällisyydessä, Pyhässä Hengessä, vilpittömässä rakkaudessa,
    6:7 totuuden sanassa, Jumalan voimassa, vanhurskauden sota-aseet oikeassa kädessä ja vasemmassa;
    6:8 kunniassa ja häpeässä, pahassa maineessa ja hyvässä, villitsijöinä ja kuitenkin totta puhuvina,
    6:9 tuntemattomina ja kuitenkin hyvin tunnettuina; kuolemaisillamme, ja katso, me elämme, kuritettuina emmekä kuitenkaan tapettuina,
    6:10 murheellisina, mutta aina iloisina, köyhinä, mutta kuitenkin monia rikkaiksi tekevinä, mitään omistamatta, mutta kuitenkin omistaen kaiken.
    6:11 Suumme on auennut puhumaan teille, korinttolaiset, sydämemme on avartunut.
    6:12 Ei ole teillä ahdasta meidän sydämessämme, mutta ahdas on teidän oma sydämenne.
    6:13 Antakaa verta verrasta - puhun kuin lapsilleni - avartukaa tekin.

    Miksi joitakin aikuiskastajia niin harmittaa se, että luterilaiset kastavat o m i a lapsiaan?
  7. "Jumala asuu niiden tykönä, joilla on nöyrä sydän ja särjetty henki". Olet juuri oikeassa asemassa ja asenteella Isän edessä.
    Kaikkihan me joudumme aloittamalla rukouksemme tällä: "Herra, armahda minua syntistä".

    Luukkaan evankeliumi:
    18:9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
    18:10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
    18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
    18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
    18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'
    18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."


    Minullakin on ahdistusta ja masennusta ja olen työkyvytömyyseläkkeellä. Saan rukousvastauksen usein vast silloin, kun juuri olen jo luopunut toivosta. Ehkä Herra näin tekee selväksi, että Hän se on. Raamatusta löytyy esimerkkejä toivottomista huokauksista.

    Esimerkki: Tuskin ahdistunut oli rukoillut viimeistä epätoivoista anomustaan, kun vastaus tuli. Vastaus josta ei voinut erehtyä. Mutta on huomattava, että tässä oli kyse toisen asialal olemisesta. Kun autamme muita tai rukoilemme muiden puolesta, Herra täyttää omatkin tarpeemme.
    1.Mooseksen kirja:
    24:11 Ja hän antoi kamelien asettua kaupungin ulkopuolelle vesikaivon ääreen lepäämään, illan suussa, jolloin naiset tulivat vettä ammentamaan.
    24:12 Ja hän sanoi: "Herra, minun herrani Aabrahamin Jumala, suo minulle tänään menestystä ja tee laupeus herralleni Aabrahamille.
    24:13 Katso, minä seison tässä lähteellä, ja kaupunkilaisten tyttäret tulevat ammentamaan vettä.
    24:14 Niin tapahtukoon, että se tyttö, jolle minä sanon: 'Kallista tänne vesiastiaasi juodakseni', ja joka vastaa: 'Juo, minä juotan kamelisikin', on juuri se, jonka sinä olet määrännyt palvelijallesi Iisakille; ja siitä minä tiedän, että olet tehnyt laupeuden herralleni."
    24:15 Tuskin hän oli lakannut puhumasta, niin tuli siihen Rebekka, joka oli Aabrahamin veljen Naahorin ja hänen vaimonsa Milkan pojan, Betuelin, tytär; ja hänellä oli vesiastia olallaan.
    24:16 Ja tyttö oli näöltään hyvin ihana, neitsyt, johon ei mies ollut koskenut. Ja hän astui alas lähteelle, täytti astiansa ja tuli ylös.
    24:17 Silloin palvelija riensi häntä vastaan ja sanoi: "Anna minun juoda vähän vettä astiastasi."

    Rukoilen puolestasi, "ahistaa" - "mk81".
  8. Mellerissä on hyvät ja pahat puolensa - kuten meissä kaikissa. Sensaatiohakuisuus on ehkä häntä itseään, mutta se ei ole estänyt Jumalaa käyttämästä tuota saviastiaa kaikkialla maailmassa humanitaarisesa ja hengellisessä työssä.

    Miksi emme moiti Tommy Hicksiä tai F.A.Boltziusta, jotka taannoin laukaisivat liikkeelle sairaiden parantamistoiminnan?
    iksi emme tuomitse Pietaria, Paavalia tai Jeesusta itseään. Jeesus on syypää sairaiden parantumiseen. Jeesuksen käsissä ovat nekin, jotka eivät parane.