Veren

syömisestä

Hei,

Ystäväni on kristitty, itse en ole. Olemme puhuneet paljon hänen uskostaan ja haluan ymmärtää häntä. Olen kiinnostunut uskostanne. Ystäväni ei syö maksaa eikä verta uskonnollisista syistä. Hän selitti minulle juurta jaksaen ja Raamatustanne kohtia näyttäen miksi ei syö verta ja maksaa, mutta totta puhuakseni en oikein siltikään ymmärtänyt. Selitys oli niin kumpuilevaa. Hänelle asia on niin selvä ja lähellä sydäntä, mutta minulle asia on ihan vieras.

Voisitteko te hieman vielä valaista minua. En haluaisi enää jankata ystäväni kanssa asiasta, mutta haluaisin tosissani ymmärtää.. Kunnioitan hänen päätöstään ja ymmärrän, että tämä ratkaisu on siis peräisin Raamatusta ja Jumalan sanasta, mutta siis jos joku osaisi ihan helppotajuisesti selittää... Vaikka ihjan vain parilla lauseella, niin että tällainen tavallinen tallaajakin ymmärtäisi. Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä mutta en ole löytänyt kunnon selitystä. Ihmeen vaikeaa löytää! Vaikka tämä kai on ihan luonnollista teille?!

Ihailen teitä, jotka olette löytäneet itsellenne ja elämäänne Jumalan, itse hapuilen yksinäni elämää läpi.. Teillä on joku johon turvautua! Olkaa ylpeitä siitä.

Toivottavasti osaatte auttaa minua!

10

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulun ***

      heihin, jotka eivät syö verta tai sianlihaa, mutta minulla ei ole siihen erityistä selitystä, sillä Jeesus sanoi kaikki ruuat puhtaaksi ja Paavali opettaa, että jos veljesi pitää jotakin syötäväksi kelvottomana, pidä sinäkin, että et loukkaisi veljesi omaatuntoa, mutta muuten syö kaikkea.
      Olen kyllä lukenut Vanhasta Testamentista, miten Jumala sanoo oma vanhurskaille, että minä inhoan teidän sianliha patojenne hajuakin ja miten Hän sanoo verestä, että siinä on lihan sielu.

      Siltikään en tiedä miksi sianliha ja veri kävivät minulle kauan aikaa sitten niin vastenmielisiksi, että en niitä halua syödä ja olenkin usein miettinyt, että onko se Pyhän Hengen vaikuttamaa.

      Minäkin olisin iloinen, jos jollakin olisi enemmän tietoa tästä asiasta ja toisi sitä tänne meidän muidenkin luettavaksi.

    • Hilarius-hiiri

      lukuisia ruokia koskevia kieltoja, mutta Uudessa Testamentissa on vain muutamia. Apostolein kokouksen päätöksen mukaan Apt 15:28-29 kristittyjen tulee ainoastaan olla syömättä epäjumalille uhrattua lihaa, lihaa, josta ei veri ole poislaskettu sekä verta.

      Kirjaimellisesti Raamattua lukevat ihmiset noudattavat edelleenkin näitä sääntöjä. Ortodoksit mm eivät syö verta tai sisäelimiä eivätkä monet fundamentalistiprotestantitkaan. Luterilaiset ja katolilaiset sen sijaan eivät yleensä enää nykyisin noudata näitä ohjeita.

      • Voitto Ramu

        Todellakin tuo veren syöntikielto on ainut joka on otettu UT:iin .

        Syy siihen lienee tässä:
        "Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri"

        Veri ei siis ole säädetty ruuaksi.

        Toki on niitä jota ovat laatineet Uutta testamenttiakin uudempia oppeja itselleen, mutta
        niihin ei tulisi lähteä mukaan.

        Olisi aika riskaapelia julistaa mitättömäksi se mitä apostolien kokous päätti:

        "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."

        Tuo SIELU -kysymys lieneen perustelu verensyöntikiellolle.

        JOS tuon verensyöttikiellon haluaa väittää lain alla olemiseksi niin, silloin toki voi tehdä samoin myöskin tuon haureuden harjoittamiskiellon kohdalla.

        Vedoten :Vapauteen Kristus vapautti meidät"


      • jotta
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Todellakin tuo veren syöntikielto on ainut joka on otettu UT:iin .

        Syy siihen lienee tässä:
        "Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri"

        Veri ei siis ole säädetty ruuaksi.

        Toki on niitä jota ovat laatineet Uutta testamenttiakin uudempia oppeja itselleen, mutta
        niihin ei tulisi lähteä mukaan.

        Olisi aika riskaapelia julistaa mitättömäksi se mitä apostolien kokous päätti:

        "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."

        Tuo SIELU -kysymys lieneen perustelu verensyöntikiellolle.

        JOS tuon verensyöttikiellon haluaa väittää lain alla olemiseksi niin, silloin toki voi tehdä samoin myöskin tuon haureuden harjoittamiskiellon kohdalla.

        Vedoten :Vapauteen Kristus vapautti meidät"

        son niin jotta saatananpalvelijat saa syödä ruumiin lihaa ja juoda ruumiin verta


      • ------------
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Todellakin tuo veren syöntikielto on ainut joka on otettu UT:iin .

        Syy siihen lienee tässä:
        "Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri"

        Veri ei siis ole säädetty ruuaksi.

        Toki on niitä jota ovat laatineet Uutta testamenttiakin uudempia oppeja itselleen, mutta
        niihin ei tulisi lähteä mukaan.

        Olisi aika riskaapelia julistaa mitättömäksi se mitä apostolien kokous päätti:

        "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."

        Tuo SIELU -kysymys lieneen perustelu verensyöntikiellolle.

        JOS tuon verensyöttikiellon haluaa väittää lain alla olemiseksi niin, silloin toki voi tehdä samoin myöskin tuon haureuden harjoittamiskiellon kohdalla.

        Vedoten :Vapauteen Kristus vapautti meidät"

        Näin on raamatussani irjoitettu:
        "Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion."

        ja:

        1Kor.15:50. Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.


      • kovasti
        Voitto Ramu kirjoitti:

        Todellakin tuo veren syöntikielto on ainut joka on otettu UT:iin .

        Syy siihen lienee tässä:
        "Sillä kaiken lihan sielu on sen veri, jossa sen sielu on; sentähden minä sanon israelilaisille: Älkää syökö minkään lihan verta. Sillä kaiken lihan sielu on sen veri"

        Veri ei siis ole säädetty ruuaksi.

        Toki on niitä jota ovat laatineet Uutta testamenttiakin uudempia oppeja itselleen, mutta
        niihin ei tulisi lähteä mukaan.

        Olisi aika riskaapelia julistaa mitättömäksi se mitä apostolien kokous päätti:

        "vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta."

        Tuo SIELU -kysymys lieneen perustelu verensyöntikiellolle.

        JOS tuon verensyöttikiellon haluaa väittää lain alla olemiseksi niin, silloin toki voi tehdä samoin myöskin tuon haureuden harjoittamiskiellon kohdalla.

        Vedoten :Vapauteen Kristus vapautti meidät"

        No nyt tuntuu, että minäkin ymmärsin =)

        Kiitoksia kovasti kaikille, etenkin sinulle, että sait selitettyä asian niin, että minä sen vihdoin ja viimein ymmärsin. Noin se minun ystävänikin sitä selitti. Mutta niin monimutkaisesti, etten ihan päässyt kärryille mukaan.. Kaunis kiitos!

        t. viestin alullepanija


    • Ensimmäinen kirkolliskokous pidettiin Jerusalemissa. Pietari ja Paavali johtivat sitä täynnä Pyhää Henkeä. He tulivat päätökseen, että kristityille ei tulee säätää muita ehdottommia kieltoa, kuin vain yksi ruokaan liittyvä: verta ei saa syödä. Vanha testamentti sanoo, ettei sitä saa syödä "missään muodossa". Apostolit eivät mainitse "missään muodossa", joten verilättyjen syömisen saattaa hyvinkin kestäöä sellainen, jolla on "vqahva omatunto".
      --------------------------------
      Apostolien teot:
      15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
      15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
      15:30 Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen.
      15:31 Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.

      1.Korinttolaiskirje:
      10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,
      10:27 Jos joku, joka ei usko, kutsuu teitä ja te tahdotte mennä hänen luokseen, niin syökää kaikkea, mitä eteenne pannaan, kyselemättä mitään omantunnon tähden.

      1.Korinttolaiskirje:
      6:12 Kaikki on minulle luvallista, mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on minulle luvallista, mutta minä en saa antaa minkään itseäni vallita.

      1.Timoteuksen kirje:
      4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja
      4:2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty
      4:3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan.
      4:4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
      4:5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella.
      4:6 Kun tätä veljille opetat, niin olet hyvä Kristuksen Jeesuksen palvelija, joka ravitset itseäsi uskon ja sen hyvän opin sanoilla, jota olet noudattanut.
      4:7 Mutta epäpyhiä ämmäin taruja karta ja harjoita itseäsi jumalisuuteen.

      Jumala
      ------------------------------------------
      Suosittelen tutkimaan laajemminkin noiden raamatunkohtien ympäriltä.

      • joooo...

        kirjoitit:
        "Ensimmäinen kirkolliskokous pidettiin Jerusalemissa. Pietari ja Paavali johtivat sitä täynnä Pyhää Henkeä. He tulivat päätökseen, että kristityille ei tulee säätää muita ehdottommia kieltoa, kuin vain yksi ruokaan liittyvä: verta ei saa syödä. Vanha testamentti sanoo, ettei sitä saa syödä "missään muodossa". Apostolit eivät mainitse "missään muodossa", joten verilättyjen syömisen saattaa hyvinkin kestäöä sellainen, jolla on "vqahva omatunto". "

        Eli juuri osoittaakseen saatanan herrakseen kristinuskon syöttää raadon lihaa ja juottaa raadon verta ja kustsuu sitä tilaisuutta pyhäksi ehtoolliseksi. Vain saatanaa jumalanaan palvelevat läträävät veren kanssa.
        Toisaalta on selvää muutenkin, että kristinuskon herra on herra saatana jota jumalanaan palvelevat. Esimerkiksi älä tapa käskyjä vastaan ei kukaan muu ole niin paljoa rikkonut maailmassa kuin kristinusko tappamalla ja tapattamalla jopa omia syyttömiä pieniä lapsia noitina polttaen jotta kaikille olis selvää että helvetti on kristinuskon herralla.


      • joooo... kirjoitti:

        kirjoitit:
        "Ensimmäinen kirkolliskokous pidettiin Jerusalemissa. Pietari ja Paavali johtivat sitä täynnä Pyhää Henkeä. He tulivat päätökseen, että kristityille ei tulee säätää muita ehdottommia kieltoa, kuin vain yksi ruokaan liittyvä: verta ei saa syödä. Vanha testamentti sanoo, ettei sitä saa syödä "missään muodossa". Apostolit eivät mainitse "missään muodossa", joten verilättyjen syömisen saattaa hyvinkin kestäöä sellainen, jolla on "vqahva omatunto". "

        Eli juuri osoittaakseen saatanan herrakseen kristinuskon syöttää raadon lihaa ja juottaa raadon verta ja kustsuu sitä tilaisuutta pyhäksi ehtoolliseksi. Vain saatanaa jumalanaan palvelevat läträävät veren kanssa.
        Toisaalta on selvää muutenkin, että kristinuskon herra on herra saatana jota jumalanaan palvelevat. Esimerkiksi älä tapa käskyjä vastaan ei kukaan muu ole niin paljoa rikkonut maailmassa kuin kristinusko tappamalla ja tapattamalla jopa omia syyttömiä pieniä lapsia noitina polttaen jotta kaikille olis selvää että helvetti on kristinuskon herralla.

        "Joopa - joo" kirjoitti:
        Eli juuri osoittaakseen saatanan herrakseen kristinuskon syöttää raadon lihaa ja juottaa raadon verta ja kustsuu sitä tilaisuutta pyhäksi ehtoolliseksi. Vain saatanaa jumalanaan palvelevat läträävät veren kanssa.
        Toisaalta on selvää muutenkin, että kristinuskon herra on herra saatana jota jumalanaan palvelevat. Esimerkiksi älä tapa käskyjä vastaan ei kukaan muu ole niin paljoa rikkonut maailmassa kuin kristinusko tappamalla ja tapattamalla jopa omia syyttömiä pieniä lapsia noitina polttaen jotta kaikille olis selvää että helvetti on kristinuskon herralla.
        ----------------------------------------------
        Ei raadon lihaa suinkaan tai raadon verta. Raamattuahn sanoo, että "vertauskuvallisesti" Hänen muistokseen - veriliitosta muistuttamiseksi. Kristinusko nimenomaan opettaa, että ei enää koskaan tarvita mitään veriuhria tai eläinuhria. Tässä mielessä juuri kristinusko eroaa uskonnoista.
        Kristinuskoon liittyen on paljon tapettu kuten muidenkin uskontojen nimissä ja ateismin ja etnisissä puhdistuksissa. Vanhan Testamentin aikaiset sodat johtuvat siitä, että Jumala on suunnitellut: "Minä annan kansakuntia ja kansoja sinun edestäsi". Oma on vikansa, että eivät väisty Luojan jo alussa ilmoittamien suunnitelmien tieltä - säästyäkseen.

        Vain kristinusko opettaa voittamaan vihollisen rakkauden keinoin. Edes opettaa. Vain kristinuskossa Jumala itse alentuu orjan muotoon ja uhrautuu omiensa edestä. Vain kristinuskon Jumala hyväksyy sen, ettei häntä palvota - vaan sensijaan autetaan lähimmäistä ja siten palvellaan Häntä.
        Muut uskonnot vaativat, mutta kristinuskon Jumala on antaja. Näin erilaiset asiat eivät voisikaan olla satua, vaan totta. Ei menestyisi tuollainen pehmosatu.


    • eepu*

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe