Vapaa kuvaus

Olen varttunut ja virttynyt tekniikan ihminen, joka on ehtinyt olla jo hyvin monessa mukana. Olen kiinnostunut hyvinkin erilaisista asioista, mutta fysiikan ja matematiikan ongelmat ovat aina haasteellisia, vaikka toisaalta kieli ja sen käyttäminen on myös kiintoisaa. Noita persoonallisuusosion vastuksia pitäisi osaltani kohtuullisesti laventaa, sillä nuo standardivastaukset eivät minulle sovi lainkaan. Minulle voit lähettää sähköpostia osoitteeseen [email protected]. Vastaan, jos vain ehdin. Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

5

Kommenttia

376

1. Keskipisteen paikka riippuu tietysti siitä, minkä mukaan se lasketaan: lasketaanko maa- ja merirajojen, maarajojen ja aluevesien, maarajojen ja mantereen sekä saarien rantaviivan tai maarajojen ja mantereen rantaviivan mukaan. Vielä erilainen keskipiste saadaan, jos se lasketaan väestöpainotettuna.

Lisäksi on huomattava, että keskipiste liikkuu melkoista vauhtia länteen päin maankohoamisen takia. Joten on lähes makuasia, minne keskipiste sijoitetaan, sillä jollakin tavalla laskettuna se sinne saadaan.
  2. Kokeilin juuri tuonkaltaisilla yhtälöillä numeerista ratkaisua, ja alustavat tulokset ovat mielenkiintoisia. Systeemi ryhtyy nimittäin värähtelemään. Sinänsä värähtelyllä ei näyttäisi olevan merkittävästi vaikutusta pysähtymisaikaan.

Muuten sen coriolistermin kerroin kulman diff.yhtälössä on käyttämilläni numeroarvoilla (likimain polkupyöränratas+samansuuruiset massat) melko suuri, joten sillä on varmasti vaikutusta systeemin käyttäytymiseen.

Härvelin käyttäytyminen yllätti ainakin minut melkoisesti, joten palaan siihen myöhemmin, kun taas saan aikaa laskeskella vähän lisää ja tutkia eri parametrien vaikutusta.