Eli paljonkoon puulämmitteisen uppokaminan lämpöteho jos,
Vesialtaan(kylpytynnyrin) vesimäärä on n.1800l ja vesi on alussa 3,5C.Ulkoilman lämpötila on -2C. Lämmitän kaminaa joka on upotettua altaaseen puilla 5 tuntia jolloin veden lämpötila on noussut haluttuun 37 asteeseen.
Kamina on ruostumatonta terästä ja sen pinta-ala on n. 3m2.
Pidän lämmitettäessä kantta kylpytynnyrin päällä jotta lämpöä ei karkaisi harakoille niin paljon(tätä tuskin pystytään laskemaan mitä menetetään ilmaan). Kun veden lämpötila on noussut n.30C lämmöt alkaa nousta nopeasti ylöspäin ennen tätä lämpötilan nousu on hidasta.
Nyt mä tartteisin tietää paljonko tossa kaminassa on kilowatteja???? Arvio olis about 30-60Kw ja tämä on tietty täysi arvio.
Kun ulkolämpötila oli about 15C ja veden alkulämpötila 10C lämmitys kesti alle 3 tuntia.
LASKEKAA LÄMPÖTEHON MÄÄRÄ?
6
2980
Vastaukset
- Rantanplan
Noilla arvoilla on helppo päätellä, että hyötyteho on ollut n. 14 kW. Se taas on toinen juttu, kuinka paljon lämpöä 5 tunnin aikana on siirtynyt harakoille.
Tein muutamia linearisointeja, joihin ei kyllä oikein sovi tuo mainitsemasi lopun nopeampi lämpeneminen, ja muodostin ongelmasta lineaarisen yhtälöparin. Tämän ratkaisuna sain kamiinan tehoarvioksi 22 - 25 kW hieman sen mukaan, kuinka paljon kolme tuntia alittuu kesäilmoilla.
Tulos on ainakin hehtaarilla, koska yhden valmistajan mukaan vastaavan laitteen teho on 26 kW, ks.
http://www.kirami.fi/main.php?target=products11- sanna77
Toi Kiramin kamiina on 1/3 mun kaminan koosta joten voisi kuvitella että ainakin puolet tehokkaampi sen pitäis olla? Saanhan poltettua paljon suuremman määrän puuta kerralla ja lämmön luovutuspinta-alakin on moninkertainen.
- sanna77
sanna77 kirjoitti:
Toi Kiramin kamiina on 1/3 mun kaminan koosta joten voisi kuvitella että ainakin puolet tehokkaampi sen pitäis olla? Saanhan poltettua paljon suuremman määrän puuta kerralla ja lämmön luovutuspinta-alakin on moninkertainen.
Mun kamina on tollanen:
http://www.amhpuu.fi/popper.php?pic=kylpytynnyri_10 sanna77 kirjoitti:
Jos nyt lasketaan aivan noiden antamiesi arvojen mukaan täysin häviötön tapaus (kaikki teho menee pelkästään veden lämmitykseen), niin ensimmäisessä tapauksessa tarvittava nettoteho on tuo mainittu 14 kW ja jälkimmäisessä noin 21 kW. Tuo mainitsemasi viiden tunnin lämmitysaika tuntuu varsin pitkältä verrattuna kesän vajaaseen kolmeen (laskuissani 2 h 45 min), vaikka kylmemmän ajan rankemmat lämpöhäviötkin otetaan huomioon.
Ettei vain kamiinassa olisi ollut kitutulet tai märät puut? Toisaalta tilannetta voisi tarkastella toiseltakin kannalta eli siltä, kuinka paljon puita kuluu veden lämmitykseen joko tilavuutena tai mieluummin kiloina. Kilot ovat siinä mielessä parempia, että puun lämpösisältö painoyksikköä kohti on jokseenkin puulajista ja sen tiheydestä riippumaton. Tätä kautta saisi jonkinlaisen käsityksen tuotetusta energiamäärästä, vaikka ei tuollaisen kamiinan hyötysuhde taida kovin kaksinen olla.- genitologian tohtori
Jäärä kirjoitti:
Jos nyt lasketaan aivan noiden antamiesi arvojen mukaan täysin häviötön tapaus (kaikki teho menee pelkästään veden lämmitykseen), niin ensimmäisessä tapauksessa tarvittava nettoteho on tuo mainittu 14 kW ja jälkimmäisessä noin 21 kW. Tuo mainitsemasi viiden tunnin lämmitysaika tuntuu varsin pitkältä verrattuna kesän vajaaseen kolmeen (laskuissani 2 h 45 min), vaikka kylmemmän ajan rankemmat lämpöhäviötkin otetaan huomioon.
Ettei vain kamiinassa olisi ollut kitutulet tai märät puut? Toisaalta tilannetta voisi tarkastella toiseltakin kannalta eli siltä, kuinka paljon puita kuluu veden lämmitykseen joko tilavuutena tai mieluummin kiloina. Kilot ovat siinä mielessä parempia, että puun lämpösisältö painoyksikköä kohti on jokseenkin puulajista ja sen tiheydestä riippumaton. Tätä kautta saisi jonkinlaisen käsityksen tuotetusta energiamäärästä, vaikka ei tuollaisen kamiinan hyötysuhde taida kovin kaksinen olla.mites noi pillutouhut pojilla?????
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921766- 851252
- 1101123
- 71954
- 105901
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 47741
- 36732
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47681- 33663