Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. Ei kai niinkään ole kysymys käskyjen merkityksen mitätöimisestä sinänsä vaan sen ymmärtämisestä mikä on jonkun käskyn tarkoitus ja henki.
    Otetaan esimerkiksi aivan maallinen liikennelaki, joka kieltää jalankulkijaa kävelemästä punaista valoa vastaan. Lakipykälän tarkoitus on suojella jalankulkijaa ja estää häntä jäämästä autojen alle. Jos kuitenkin tuo punainen valo jalankulkijalle palaa keskellä "Saharan erämaata" ja autiota tietä on 500 mailia molempiin suuntiin on aika hölmöä jäädä odottelemaan valon vaihtumista ennenkuin tien ylittää. Kuitenkin nlainnkirjaimen mukaan niin tulisi tehdä. ( Kuka poliisi sitten lähtee kyttäämään yhtä ainoaa jalankulkijaa autioon "Saharaan" saadakseen antaa hänelle rikesakon päin punaisia kävelemisestä?)

Näin ymmärrän tuon täällä niin kovin paljon kiistaa aiheuttavan sapattisäännönkin. Lepopäivä käsky on ihmisen "liikennetuvaksi" laadittu. Sensijaan täysin toisarvoista on minä viikonpäivänä tuota lepopäivää vietetään. Yhteiskunnallisen yhteiselon kannalta on kuitenkin aivan käytännön syistä parempi viettää sitä kysyyssä olevassa yhteiskunnassa samana päivänä.

Sapattilait on laadittu muinais-Israelissa silloista Israelia silmällä pitäen. Iätöntä ja ajatonta ja säilyttämisen arvoista kautta aikojen sapattikäskyissä on lepopäivän pyhittäminen ja täysin toisarvoista minä viikonpäivänä se toteutetaan.
  2. Abraham maksoi kymmenykset sotasaaliistaan ja Jaakob kieroudella ja petoksella saadusta omaisuudestaan. Pitääkö kymmenykset maksaa samalla tavalla myös rauhan aikana tehdystä rehellisellä työllä hankitusta tulosta? :)