kari.tolonen
"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia73 aloitusta · 1182 kommenttia
- Tulipa mieleen tuosta otsikostasi "uudestikasteen hauta?" vähän spekuloida mitä se merkitsee.
Lyhykäisesti: Mikäli kaste on osallisuus Kristuksen kuolemaan, johon "meidät on kasteen kautta haudattu" niin silloinhan uudestikastetut on haudattu kaksi kertaa Kristuksen kanssa kuolemaan eli he ovat jo täällä eläessään kahdesti kuolleita. - Kait siinä "armon kerjäläisenä" olemisessa on motiivinä oma sielun hätä, oman viheliäisyyden tuntu ja ainakin ajoittain esiintyvä Jumalan lapseuden tunnon puute.
Tällainen ihminen ei aina kovin mielellään lähde korskuen ja rymistellen , suuret saappaat jalassa opettamaan evankelioinnillaan muita. - Niin, no, mm. Luther muistaakseni puhuu "uudestikastajista ja muista perkeleistä"...
- Loppujen lopuksi ei kuitenkaan tiedä toisen ihmisen taivaista tai helveteistä koska ei pääse toisen "pään sisään". Jokainen meistä puhuu vain itsestään käsin koska meillä kaikilla on täysin ainoalaatuinen 'minämme paikka' maailmassa, josta todellisuus avautuu itsekullekin meistä. - Mikäli heränneillä tarkoitat ns. herännäisyyttä, se taitaa olla sellaista "alatien kristillisyyttä", joka ei paljon kerskaile omasta uskostaan tai hurskaudestaan vaan pysyttelee pikemminkin "armon kerjäläisenä". Ehkäpä tästä johtuen se ei ehkä näy samalla tavoin käännyttäjänä katukuvassa kuin jotkut muut uskonnolliset liikkeet.
- Enpä noita ole tullut helluntalaisten käsiä tarkastelleeksi, niin etten tiedä minkälaiset merkit heidän käsissään on tai onko heillä ylipäätään sellaisia. Jumalattomasti epäilen, ettei heidän uskonsa näy heidän "käpälistään" vaan aivan jostakin muusta.
- Voiko nyt uskosta/uskomuksesta ylipäänsä sanoa, onko se oikea vai väärä? Niin kauan kuin uskomus pysyy pelkkänä uskomuksena, ei ole mitään mahdollisuutta todeta onko uskomus tosi vai ei.
- Mitään oikeaa tai väärää oppia sinänsä ei ole olemassakaan. On vai jonkun tai joidenkin mielestä oikeaa ja/tai väärää oppia.
- Millään instituonalisoituneella kirkkokunnalla ei ole kuitenkaan paluuta kuviteltuun alkuseurakunnan ihannetilaan. Laaja-alainen organisaatio ei "pyöri" ilman systemaattista ja jatkuvuudeltaan varmistettua rahoitusta: tapahtuneepa tuo varojen keruu sitten "vapaaehtoisten" kymmenysten muodossa tai pakkoverotuksella.
Alkuseurakunnat olivat erillisiä paikallis-seurakuntia, joilta puuttui yhteinen johto ja yhteinen, varoja nielevä, hallintokoneisto. - Tulkoon nyt sivumennen mainittua sekin, että myös opillisesti nämä alkuseurakunnat poikkesivat toisistaan: mitään Uutta Testamenttia tai myöhempien kirkolliskokousten laatimia uskontunnustuksiahan ei vielä ollut olemassakaan, joihin olisi voitu pitäytyä opillisen yhtenäisyyden ohjenuorina. - >> Miksi alkuseurakunnissa ei kerätty eikä maksettu kymmenyksiä?# >>
Jospahan siihen ei ollut tarvetta samalla tavalla kuin "Vanhassa liitossa": ei tarvinnut syöttää ja elättää temppelipapistoa.
Köyhät tekivät elääkseen työtä käsillään; varakkaat, kristityiksi kääntyneet saattoivat tukea "kotiseurakuntiaan" varoillaan, jopa luopua varallisuudestaan yhteiseksi hyväksi. Seurakunnilla ei ollut raskasta hallinnollista koneistoa eikä edes varsinaisia kirkkorakennuksia joita olisi tarvinnut ylläpitää. Saarnamiehetkin elättivät itsensä maallisissa ammateissa, esimerkkinä vaikkapa itse Paavali tai Lyydia... - >> USA:sta tullut hyvää
adventtisanoma 29.9.2008 klo 12.42
USA oli Euroopan vainottujen protestantti kristittyjen turvapaikka. Euroopasta oikea usko hävitettiin tyystin. Amerikassa - uskonnonvapauden kehdossa - pystyi syntymään Jumalan viimeinen herätysliike - adventtiherätys - jonka huipentuma on nykyinen Adventtiseurakunta! >>
Niinpä niin! Ettei kuitenkaan sekään puoli unohtuisi, että nämä Euroopasta Amerikkaan muuttaneet "vainotut, oikeauskoiset, protestanttikristityt" vainosivat Amerikan mantereen alkuasukkaita maksaen heistä jopa tapporahaa kuin petoeläimistä ja hävittäen heidät ahneuksissaan lähes sukupuuttoon. - >> Kyllä minä
ainakin luulen 29.9.2008 klo 09.54
että taivaassakin syödään eikös Jeesuskin syönyt opetuslastensa kanssa ylösnoustuaan kuolleista? >>
Tjaah! Mutta eikös se ylösnousseen Jeesuksenkin yhteinen syöminen oppilaittensa kanssa tapahtunut täällä maan päällä eikä missään taivaassa? Emmaus ja Galilean merenrantahan ovat täällä maisessa Palestiinassa eikä missään "Orionin portin takana". - Mitäs ihmettä siellä taivaassa nyt enää mitään syödään - sen enempää possua kuin porkkanoitakaan sun muuta lehtiselleriä. Eihän siellä Piplian mukaan ole enää sen enempää nälkää kuin janoakaan, joten mitästä hullua siellä mitään syömään...
- >> Luterilaisuus pysyy pystyssä lapsikasteen varassa.
Jos lapsikaste lopetettaisiin, olisi se luterilaisuuden varma tuho. Samoin kävisi katolisille kirkoille. >>
Jaa! No, ns. uskovien- tai aikuiskasteen kannattajat väittävät kivenkovaan aikuiskasteen olevan se alkuperäinen kristillinen kaste. - Totta kai näin olikin:eihän pakanoiden vauvat voineet itse kaåpaloistaan kasteelle kömpiä - jonkunhan oli heidät kastettavaksi retuutettava. Ne retuuttajat olivat juuri näitä itse uskoontultuaan kristityiksi kääntyneitä vauvojen vnhempia. (Eipähän tuo ollut kuitenkaan kristinusko hävinnyt tuolloinkaan, kun ei vielä ollut tuota yksilönvapautta loukkaavaa luterilaisuutta eikä katolilaisuutta.)
>> Lapsikaste on loukkaus ihmisen vapaata valintaoikeutta vastaan. Se on selvästi ristiriidassa myös YK.n ihmisoikeuksien julistuksen kanssa, joka sanoo, että jokaiselle ihmisyksilölle tulee antaa oikeus itse valita uskontonsa. Jokainen käsittää, ettei tuo toteudu lapsikasteessa.
Miksi esim. minun piti nähdä vaiva erota kirkosta, johon en koskaan ole vapaaehtoisesti liittynyt? Vapaata valintaoikeuttani rikottiin törkeästi.
Jokaisen ihmisen kohdalla on odotettava, että häneltä itseltä voidaan kysyä tahtooko hän saada kasteen ja liittyä johonkin uskontoon.>>
Jotkut ihmiset eivät tykkää maidosta vaan juovat mieluummin aterioillaan pilsneriä ellei kolmosta satu olemaan kaapissa. - Pitäisikö nyt yksilön vapauden nimissä vanhempien odottaa mukelonsa kasvamista siihen ikään, että tämä voi itse valita, haluaako hän juoda kaljaa, lämmitettyä lehmänmaitoa tuttipullosta vai imeskellä mieluummin äitinsä tissiä? - Millä tavoin tuo Ilmestyskirjan 8:sta luvusta peräisin oleva "Seitsemäs sinetti" nyt viittaa mihinkään "Sapattisinettiin"?
- Kyllä kristinuskon historiasta löytyy myös käsityksiä siitä, että pelastuneitten yhtenä suurimpana ilonlähteenä tulee olemaan heidän vihollistensa tuskien katselu helvetin lieskojen näitä kärventäessä.
Valitettavasti en muista mainita lähdettä mutta kirkkohistoraa tarpeeksi syvältä kuopien myös sellaisia pitäisi löytyä. - Ei elämän puuttuminen välttämättä merkitse kuolemaa. Elävä voi kuolla ja silloin kuolleesta puuttuu elämä mutta on paljonkin sellaista josta puuttuu elämä mutta jos sitä ei ole koskaan ollutkaan, ei ole mielekästä puhua kuolemasta.
- Sinapinsiemen tuskin yrittääkään uskoa mitään: se on vain se mikä se on. Ei yhtään enempää eikä vähempää.
- >> Miten Raamattu huomioi
sen tosiasian, 22.5.2008 klo 11.01
että maapallolla eläneistä lajeista yli 95% on kuollut sukupuuttoon? >>
Ei oikeastaan mitenkään. Raamatunkirjoittamisen aikaan menneisyys kietoutui mytologian hämärään. - Millaista se on? Viettävätkö edes ortodoksijuutalaiset sapattiaan raamatullisesti samalla tavalla kuin sitä vietettiin joskus "mooseksen aikaan"?
- No, kyllä se sapattioppi näyttää aika keskeinen teille adventisteille olevan. Onhan se kirkkonne nimessäkin, käsittääkseni viitaten juuri lauantaina vietettävään lepopäivään eli sapattiin.