Vapaa kuvaus

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

73

Kommenttia

1182

1. >> Luterilaisuus pysyy pystyssä lapsikasteen varassa.
    Jos lapsikaste lopetettaisiin, olisi se luterilaisuuden varma tuho. Samoin kävisi katolisille kirkoille. >>

Jaa! No, ns. uskovien- tai aikuiskasteen kannattajat väittävät kivenkovaan aikuiskasteen olevan se alkuperäinen kristillinen kaste. - Totta kai näin olikin:eihän pakanoiden vauvat voineet itse kaåpaloistaan kasteelle kömpiä - jonkunhan oli heidät kastettavaksi retuutettava. Ne retuuttajat olivat juuri näitä itse uskoontultuaan kristityiksi kääntyneitä vauvojen vnhempia. (Eipähän tuo ollut kuitenkaan kristinusko hävinnyt tuolloinkaan, kun ei vielä ollut tuota yksilönvapautta loukkaavaa luterilaisuutta eikä katolilaisuutta.)

>> Lapsikaste on loukkaus ihmisen vapaata valintaoikeutta vastaan. Se on selvästi ristiriidassa myös YK.n ihmisoikeuksien julistuksen kanssa, joka sanoo, että jokaiselle ihmisyksilölle tulee antaa oikeus itse valita uskontonsa. Jokainen käsittää, ettei tuo toteudu lapsikasteessa.
    Miksi esim. minun piti nähdä vaiva erota kirkosta, johon en koskaan ole vapaaehtoisesti liittynyt? Vapaata valintaoikeuttani rikottiin törkeästi.

Jokaisen ihmisen kohdalla on odotettava, että häneltä itseltä voidaan kysyä tahtooko hän saada kasteen ja liittyä johonkin uskontoon.>>

Jotkut ihmiset eivät tykkää maidosta vaan juovat mieluummin aterioillaan pilsneriä ellei kolmosta satu olemaan kaapissa. - Pitäisikö nyt yksilön vapauden nimissä vanhempien odottaa mukelonsa kasvamista siihen ikään, että tämä voi itse valita, haluaako hän juoda kaljaa, lämmitettyä lehmänmaitoa tuttipullosta vai imeskellä mieluummin äitinsä tissiä?
  2. No, kyllä se sapattioppi näyttää aika keskeinen teille adventisteille olevan. Onhan se kirkkonne nimessäkin, käsittääkseni viitaten juuri lauantaina vietettävään lepopäivään eli sapattiin.