Vapaa kuvaus

Aloituksia

162

Kommenttia

2982

1. Elsi Hetemäki-Olander olisi minun suosikkini jos olisin presidenttiä valitsemassa ja jos hän olisi ehdokkaana!
    Hän ei ollut ainakaan nuorena "vellinkeittäjän" näköinen :-), hänellä oli jopa missin titteli nuoruusvuosinaan.
    Oli ruotsin opettajani ja luokanvalvojani 50-luvulla, siihen aikaan ensimmäisten modernien ja inhimillisten opettajien edustaja.
    Ehkä hän on jo nauttimassa eläkevuosistaan?
  2. Viime viikolla kun siivosin laatikoita niin löysin nipun kellastuneita papereita jotka olivat pahvisen säästöpankin talletustodistuksen välissä.

Pankki oli avannut minulle tilin, niinkuin siihen aikaan kai oli tapana lasten syntymän yhteydessä ja laittanut 2o markkaa "pesämunaksi".
    Kortin päällä oli teksti:
    "Sun rikkautes, armas synnyinmaa,
    on lastes rakkaus, mut itsekin
    niin heitä helli, hoivaa kutakin
    kuin äiti lastaan, jota armastaa."

Kortin välistä löytyi muutama kellastunut pyhäkoulutodistus ja kinkeritodistukset kolmen vuoden ajalta.
    Jos en väärin muista niin oli kinkeripakko meillä koululaisilla, jos ei sattunut olemaan sairas.
    Viimeisin kinkeritodistukseni on vuodelta 1951, sen jälkeen taisi tuo kinkeripakko loppua vai mahtoiko loppua siihen että muutimme tuolta körttikylältä pois!

Kinkerit järjestettiin yleensä kylän suurimpaan taloon missä oli tilaa kinkeriväelle.
    Pappi ja kanttori haettiin kirkolta hevosella ja kyydittiin taas kirkolle takaisin kinkerien päätyttyä.
    Usein oli vielä iltaseurat varsinaisen kinkerikuulustelun jälkeen.
    Meidän kylällä ei ruokittu muita kuin pappia ja opettajia jossakin kamarin puolella. Mutta olen varma että he saivat vielä runsaat eväät mukaansa. (Ainakin omassa kodissani oli sellainen tapa.)

Kinkeritodistuksessa on sarakkeet:
    Tavaus
    Sisäluku
    Aapinen

Raamatunhistoria
    - Vanha testamentti
    - Uusi testamentti

Lutherin Vähä Katekismus 1-5
    - Huoneen taulu

Kristinoppi 1-11

Lopussa sarake "Luetti", mihin kanttori tai pappi
    laittoi puumerkkinsä.