Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
mdk.mdk
profiilit
mdk.mdk
mdk.mdk
Vapaa kuvaus
Aloituksia
162
Kommenttia
2982
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Elsi Hetemäki-Olander olisi minun suosikkini jos olisin presidenttiä valitsemassa ja jos hän olisi ehdokkaana!
Hän ei ollut ainakaan nuorena "vellinkeittäjän" näköinen :-), hänellä oli jopa missin titteli nuoruusvuosinaan.
Oli ruotsin opettajani ja luokanvalvojani 50-luvulla, siihen aikaan ensimmäisten modernien ja inhimillisten opettajien edustaja.
Ehkä hän on jo nauttimassa eläkevuosistaan?
13.11.2005 10:58
sitä dynamiittia vielä ole lääkkeitteni joukossa, mutta on kyllä verta ohentavaa lääkitystä + verenpainelääkkeet, ettei pääse suoni nousemaan otsaan :-D
10.11.2005 11:16
Siltä tuntui yöllä kun heräsin ja ajattelin että onpas nyt peiton alla lämmintä, kunnes huomasin että pitkän yöpaitani alla oli toppahousut! :-D
Illalla, kun olin jo vetäissyt pitkän yöpaidan päälle, soi puhelin. Puhelun päätyttyä en enää muistanut että riisuutumispuuhat olivat kesken vaan kömmin sänkyyn...
No, ei hääviä ilon aihetta tarvita!
Heti herättyäni nauroin makeasti yksikseen kun ajattelin että saas nähdä minkälaisissa munteeringissa tämä mamma meneekään nukkumaan kunhan vuosia tulee lisää!
Täällä on ihanan aurinkoinen päivä, lämpöä 10 asteen paikkeilla. Olen kahden vaiheilla, lähtisinkö pitkälle lenkille vai pilaanko päivän ja lähden kaupungille :-D
Otanpa tuosta lisää kofeiinia nitrojen päälle ja sitten mentiin!
Heippa kaikille!
10.11.2005 10:51
http://www.tomorrowsantique.com/
Katselen usein näitä sivuja.
08.11.2005 17:39
Muistanpa yhden laivamatkan 1968 kun olimme tulossa Suomeen lomalle. Meillä ei ollut hyttipaikkaa, mutta siihen aikaan oli Viking Linella "vauvaosasto", missä oli pieniä kerrossänkyjä ja nukkumaosaston vieressä pieni pentry, missä voi lämmittää velliä.
Petasin poikani nukkumaan. Viereisen sängyn äärellä syötti nuori äiti omaa vauvaansa ja valitti että hänelläkin on kauhea nälkä, mutta mihinpä tästä lähtee.
Minä ehdotin että hän menisi syömään, minä voisin pitää huolta hänenkin vauvastaan sillä aikaa. Vauva varmaankin nukkuisi sillä aikaa.
Nainen lähti, eikä tullut takaisin koko yönä!
Sillä aikaa minä vaihtelin molempien vauvojen vaipat, laitoin tuttia suuhun ja pidin vauvat rauhallisina.
Tuli aamu ja oltiin jo satamassa, eikä naista ollut vielä näkynyt. Minulle tuli paniikki!
Mieheni tuli hakemaan minua ja poikaamme autokannelle, kun tämä vieras äiti vihdoinkin tuli, räkäkännissä!
Autoin häntä pukemaan lapsen päälle, keräsin tavarat kassiin, asetin lapsen hänen käsivarrelleen ja pyysin kävelemään varovaisesti.
Minulla oli kauhea hätä lapsen puolesta, kuinka tuo äiti selviäisi niin ettei kaatuilisi lapsen kanssa. Ja missä kunnossa mahtoi olla hänen autoa ajava miehensä...
08.11.2005 10:41
ei kuitenkaan niin että itsellä olisi uutta kaveria, vaan ovathan lapset jo aikaihmisiä, joitten puolisoista on hyvä "pitää huolta".
Sekaantuu niin paljon poikiensa elämään, että toisen pojan vaimo lähti jo lätkimään.
Ja sitten on muita sukulaisia ja tuttavia, joitten elämä on jatkuva arvostelun ja tarkastelun kohde.
Muuten älykäs ihminen, mutta hänen mustasukkaisuutensa ja kontrollin tarpeensa tekee hänestä sosiaalisessa kanssakäymisessä toisten ihmisten kanssa mahdottoman ja halveksitun yksilön.
Miehensä kuoltua hän muutti äitinsä lähelle, osti talon ja halusi että äiti olisi tullut hänen luokseen asumaan, mutta äitipä ei halunnut. Tunsi kai tyttärensä tavat. Tämä äiti kertoi, että kun tytär soitti miehen kuolemasta, itki ja tursasi puhelimessa, ennenkuin sai viestin sanottua, niin hän oli aivan vaistomaisesti huudahtanut: - Mitä kauheata SINÄ olet nyt tehnyt?
Hän oli luullut että oli ollut tavallinen "taistelevat metsot" asetelma, missä miehelle kävi huonosti. Ehkä heillä oli vieraita (mikä oli harvinaista), uudenvuoden aatto ja kaikki.
TV-ohjelmassa sanoivat perheterapeutit että tuollainen sairalloinen mustasukkaisuus ja kontrollin tarve johtuu huonosta itseluottamuksesta, ettei ole tarpeeksi hyvä eikä kelpaa, pelkää jäävänsä yksin.
Jos kenellä on mustasukkainen puoliso, niin olisi muistettava vahvistaa hänen itsetuntoaan.
07.11.2005 10:41
Mutta on vahinko, jos sitä vapautta käytetään väärin.
Nyt keskustellaan vilkkaasti rekisteröityjen kirjoittajien mahdollisuudesta poistaa omia viestejään.
Näihin saakka on keskusteltu seriffin tarpeellisuudesta.
Näihin molempiin juttuihin ollaan päädytty juuri sen takia että kirjoittajien itsesensuuri ei toimi.
Onko rekisteröintipakko viimeinen keino, joka tehoaa?
04.11.2005 10:27
Tulin minäkin talkoisiin kun on taas pyhäinpäivän kunniaksi muuttopuuhat.
Ehkäpä ellumarin tyttöystävät tuovat hänet polttarikierroksella kahvipirttiin.
Mehän olemme juonessa mukana!
Minun luokseni tuli kerran seurue työpaikalleni,
morsiamen silmät oli sidottu, joten hän ei nähnyt mitään. Tytöt huusivat "hei-hei, me mennään nyt!", joku paukautti ulko-ovea ja sitten tytöt livahtivat piiloon toiseen huoneeseen shampanjapullon kanssa ja minä jäin "seurustelemaan" morsiamen kanssa.
Jututin häntä ikäni ja aikani ja yritin arvuuttaa missä hän on. Ei aavistustakaan, hän luuli olevansa jossakin jalkahoitolassa, kun jalat olivat jo hellät paljosta kaupungilla ravaamisesta korkeakorkoisissa kengissä.
Rupesin puhumaan vitsejä ja nauraa turskuimme.
Alkoi kuulua hihitystä toisesta huoneesta ja
niin pääsin minä varsinaiseen puuhaani, stailaamaan morsiamen.
Jos nyt ellumaria tuotaisiin kahvipirttiin niin mahtaisiko tunnistaa jos Selema & Co alkaisivat
puhua uudesta puattireissusta?
04.11.2005 10:17
Tuosta jutusta tuli mieleen kun sanotaan jonkun asian olevan vaikeata, jopa
"yhtä vaikeata kuin laittaa sukkapuikolla rasvaa kissan takapuoleen" :-DDD
04.11.2005 10:04
on ikäihmisten saitti, joka on eri puolilla maailmaa.
Suomessa se on vasta Tammisaaressa, ruotsinkielistä väestöä varten (www.seniornet.fi)
SeniorNet on maksullinen, mutta vuosimaksu on nimellinen, eikä pelästytä liittymästä Nettiin.
Ainakin ruotsalaisessa SeniorNetissä on toiminta monipuolista.
Jäsenten joukossa on paljon erilaisia "tieto- ja taitopankkeja", meidän muiden eläkkeellä olevien suureksi iloksi.
Ei yhtään hassumpaa kun on esim. joku jazz-musiikin ammattilainen, joka on nähnyt sellaisen vaivan että on kirjoittanut jazzin historiaa meille muille luettavaksi.
Tai ammattitaidemaalarit, joitten töitä voimme tilata postikorttien muodossa.
On entisiä lehtimiehiä, jotka kirjoittelevat pieniä hauskoja pakinoita.
Samoja mahdollisuuksia olisi täälläkin kun vältyttäisiin turhalta nokan koputukselta.
03.11.2005 14:26
Jos Ellumari lukee näitä kahvipirtin juttuja niin haluan toivottaa onnea ja paljon ihania päiviä rakkaan ihmisesi seurassa!
Nyt viikonloppunahan tämä elämäsi suuri päivä on ja uskon että olet upea morsian ja juhlien itsestäänselvä keskipiste!
Toivon että kahvipirttiläisekin yhtyvät onnentoivotuksiin kun kohotan maljan ja sanon "Onnea!"
03.11.2005 10:27
optikolle tai ehkä kaihileikkaukseen?
01.11.2005 16:47
olisi juuri rekisteröintipakko, jolloin häiriköillä ei olisi pienintäkään mahdollisuutta päästä kirjoittelemaan.
01.11.2005 13:45
Jos rekisteröidyn kirjoittajan viestin perään tulee ilkeyksiä, niin rekisteröity kirjoittaja voi kopioida ensin oman viestinsä, poistaa sitten alkuperäisen viestin ja asiattoman ilkeilyhännän ja sen jälkeen liittää oman viestinsä uudelleen ketjuun. Toivon mukaan vastaukset sitten jatkossa ovat asiallisia.
01.11.2005 13:42
ovat ehkä luku erikseen.
Minulla on monta sukulaista, jotka ovat olleet "tekemässä miehiä" mamman pojista, mutta eivät ole onnistuneet omien poikiensa kanssa yhtä hyvin. Missähän lienee vika?
01.11.2005 09:55
Joskus 40 vuotta sitten kun olin muuttanut Ruotsiin, oli täällä jo läpikäyty "sinä-reformi", joka oli minulle aivan uutta.
Ei Suomessa sinuteltu esimiestä, vanhempia ihmisiä tai tuntemattomia ihmisiä.
Täällä sai sinutella kaikkia muita, paitsi kuninkaallista perhettä ei etiketin mukaan saa sinutella.
Tänä päivänä on sävy hyvinkin tuttavallinen, vaikka ei niin henkilökohtaisesti ihmisiä tuntisikaan.
Jos saan viestin esim. lääkäriltäni, niin lopussa on aina "Ystävällisin terveisin / Ingrid".
Ja vastaanotolla sinuttelemme toisiamme niinkuin ketä muuta tahansa. Tuntuisi kai hänestä oudolta
kirjoittaa hyvin virallisesti "Tohtori XX..."
Mahtaako vaan olla niin että kirjoituskumppanisi katsoo olevansa "vähän enemmän" kuin sinä, jota ei lähestytyä tuttavallisesti ja tasavertaisena ihmisenä?
01.11.2005 09:46
Viime viikolla kun siivosin laatikoita niin löysin nipun kellastuneita papereita jotka olivat pahvisen säästöpankin talletustodistuksen välissä.
Pankki oli avannut minulle tilin, niinkuin siihen aikaan kai oli tapana lasten syntymän yhteydessä ja laittanut 2o markkaa "pesämunaksi".
Kortin päällä oli teksti:
"Sun rikkautes, armas synnyinmaa,
on lastes rakkaus, mut itsekin
niin heitä helli, hoivaa kutakin
kuin äiti lastaan, jota armastaa."
Kortin välistä löytyi muutama kellastunut pyhäkoulutodistus ja kinkeritodistukset kolmen vuoden ajalta.
Jos en väärin muista niin oli kinkeripakko meillä koululaisilla, jos ei sattunut olemaan sairas.
Viimeisin kinkeritodistukseni on vuodelta 1951, sen jälkeen taisi tuo kinkeripakko loppua vai mahtoiko loppua siihen että muutimme tuolta körttikylältä pois!
Kinkerit järjestettiin yleensä kylän suurimpaan taloon missä oli tilaa kinkeriväelle.
Pappi ja kanttori haettiin kirkolta hevosella ja kyydittiin taas kirkolle takaisin kinkerien päätyttyä.
Usein oli vielä iltaseurat varsinaisen kinkerikuulustelun jälkeen.
Meidän kylällä ei ruokittu muita kuin pappia ja opettajia jossakin kamarin puolella. Mutta olen varma että he saivat vielä runsaat eväät mukaansa. (Ainakin omassa kodissani oli sellainen tapa.)
Kinkeritodistuksessa on sarakkeet:
Tavaus
Sisäluku
Aapinen
Raamatunhistoria
- Vanha testamentti
- Uusi testamentti
Lutherin Vähä Katekismus 1-5
- Huoneen taulu
Kristinoppi 1-11
Lopussa sarake "Luetti", mihin kanttori tai pappi
laittoi puumerkkinsä.
31.10.2005 19:12
Burghan tapaista asua on käytetty täällä pohjoismaissakin suruasuna!
Olin syyskuun alussa historiallisilla vaatemessuilla Ystadissa, missä esiteltiin eri tilanteissa käytettyjä vaatetuksia.
Yleisö oli ihmeissään kun sisään käveli hautajaisseurue, missä leski oli puettu päästä jalkoihin mustaan kaapuun, pieni rako silmien kohdalla ettei kovin kompastelisi.
Kaavun käyttäminen oli sitten kielletty, koska pappi ei nähnyt jos kaavun alla istuva kirkkovieras vaikka nukkui pitkän saarnan aikana!
Tavallista oli myös että kun nainen meni naimisiin niin sen jälkeen hän ei saanut kulkea avopäin vaan hiukset piti peittää huivilla tai muulla päähineellä.
Eli se mitä kauhistelemme tänään, oli tavallista aikaisemmin täällä omassakin kulttuurissamme.
31.10.2005 10:57
Ex-mieheni oli myös tuotu veljensä kanssa tänne sotalapsena. Hän oli 2-vuotias ja veljensä 4 v.
Poikien isä oli rintamalla ja heidän äitinsä oli kuollut kolmannen lapsen synnytyksessä. Pojat olivat äidittömiä ja ainoa ratkaisu tuntui olleen lähettää heidät Ruotsiin.
Onneksi he pääsivät samaan perheeseen, missä isovanhemmat asuivat talon yläkerrassa ja nuoripari alakerrassa. Iso veli sai olla yläkerrassa vanhemman parin hoivissa ja mieheni nuorenparin hoivissa alakerrassa.
Vuodet olivat heidän kertomisensa mukaan onnelliset.
Vaikeudet alkoivat sodan jälkeen kun oli palattava takaisin Suomeen.
Isä oli mennyt uusiin naimisiin. Pojat eivät osanneet sanaakaan suomea, mutta heidät laitettiin suomenkieliseen kouluun vaikka asuivat ruotsinkielisessä kaupungissa ja ruotsalaiskoulujakin olisi ollut.
He oppivat auttavasti suomea jonka taas unohtivat kesälomiensa aikana kun viettivät lomia Ruotsissa.
Tätä jatkui koko kouluajan ja koulun jälkeen oli selvää että he muuttivat Ruotsiin.
Sotavuosien jälkeinen aika vei heiltä monet mahdollisuudet, esimerkiksi paremman koulutuksen huonon kielitaitonsa takia. Täydellistä suomen kieltä he eivät oppineet koskaan, isä yritti tehdä heistä pakolla suomalaisia.
Yksi keino oli pilkata heidän "svenssonimaisuuttaan" siitä huolimatta että "svenssonit" olivat pitäneet hyvää huolta hänen lapsistaan.
30.10.2005 08:54
Täällä meillä on lämmin ja aurinkoinen viikonloppu odotettavissa! On luvattu 15-16 asteen lämpötiloja! Ei hassumpi loppu lokakuulle.
Odottelen vieraita, joitten kanssa menen huomenna konserttiin. Sattui niin, että konsertissa esitetään Duruflén Requiem, jonka myös tämä toinen vieraistani esittää Kööpenhaminassa ensi lauantaina, joten hänestä on mielenkiintoista kuulla kuinka tämä vaikea kappale kuullostaa toisten esittämänä.
Näin että pirtissä oli myös Maalaismies piipahtamassa. Varoituskellot vaan alkoivat soida kun huomasin että Maalaismiehenä voi kuka tahansa esiintyä. Rekisteröityminen kannattaa.
Hyvää viikonloppua kaikille! Nyt lähden lisäämään askelmittariini lukemia! Heippa!
29.10.2005 17:37
97 / 150