Vapaa kuvaus

Moi! Olen pääkaupunkiseudulla asuva perheellinen (lapset tosin jo isoja) liberaali luonnontieteistä pitävä ateistiskeptikko; paljon lukeva ja paljon liikkuva darvinisti-evolutionisti. Ihminen pahimmasta päästä, jos kysytte kreationistipalstan jeesustelijoilta, mutta hehän eivät minua suinkaan tunne. Pidän kauneudesta, älykkyydestä, inhimillisyydestä, huumorista, luonnosta, eksotiikasta ja intiimistä tunnelmasta. Inhoan kvartaaliajattelua, epälojaaliutta, suvaitsemattomuutta, pinnallisuutta, itsekkyyttä, pröystäilyä, turhaa pönöttämistä, pokkurointia, laiskaa ajattelua, mielikuvituksettomuutta ja epärehellisyyttä. Olen täällä keskustelemassa, mutta saa minulle toki kirjoittaakin ([email protected]). Asiallisiin viesteihin saatan myös vastata. Keskusteluissa mieliaiheeni liittyvät luonnontieteisiin, erityisesti evoluutiobiologiaan sekä tieteiden ja uskontojen välisiin suhteisiin. Kreationismi on ehdottomasti rakkain viholliseni. Keskusteluissa arvostan fiksuja ihmisiä, joilla on mielipiteitä ja rohkeutta ja kykyä seistä perustellusti niiden takana ilman, että sortuvat epärehellisyyteen ja kyvyttömyyteen myöntää tarvittaessa erehtyneensä. Tyhmyyttä siedän vain rajallisesti, tahallista tyhmyyttä vielä vähemmän ja taikauskon sokaisemaa marttyrointia tai julistamista en juuri lainkaan. Minun kunnioitukseni ansaitaan; sitä ei tipu automaattisesti esim. uskonnolliselle vakaumukselle tai yhteiskunnalliselle statukselle. Tuo kunnioitus on kuitenkin kenelle tahansa mahdollista ansaita, en diskriminoi ketään. Minun puolestani keskustelu saa olla sävyltään tiukkaa, mutta edellytän kuitenkin rehellisyyttä; esim. nikkivarkaudet ovat kusipäisten raukkojen touhua. Että siis tällainen tapaus. Rempseää elämää - nauti siitä, koska se on ainoasi! Peace. Linkit: http://www.youtube.com/watch?v=D-ZUXyGWvJY, http://www.400monkeys.com/God/ Kotimaa: --- Koulutus: --- Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

339

Kommenttia

10048

1. - haukotus -
  2. Eli itse asiassa kaipaat devalvaatiomahdollisuutta. Mikäs siinä: sen puuttuminen vaan ei ole velkaongelmamme syy, mutta keinona olisi toki kiva olla tarvittaessa käytettävissä.

Omaehtoiseen devalvaatioon ei Suomella ollut mahdollisuutta pitkään aikaan ennen euro-aikaakaan, koska markka oli silloin kelluva valuutta. Markkinat määrittelivät markan arvon. Siitä olen kyllä samaa mieltä, että euro on nyt yliarvostettu Suomen taloustilanteeseen nähden ja arvostustasoa pitäisi voida muuttaa. Eurossa on yhä ne korjausta odottavat valuvikansa, ja kansallinen joustamattomuus on niistä eräs.Tuo on myös liittovaltiokehitystä jouduttava ongelma.

Devalvaation hyödyt olisivat kuitenkin kyseenalaiset: ulkomaanvelkaa oli jo ennen euroaikaa ja sen maksaminen devalvaation jälkeen olisi entistä raskaampaa. Devalvaation hyödyt korjaisivat vientiteollisuus, kotimaahan velkaantuneet ja tietysti me metsänomistajat, ja haitat maksavat kotimarkkinayritykset, säästäjät, veronmaksajat, valuuttalainaa ottaneet ja kuluttajat. Devalvaatioiden autuudesta vallitsee turhan ruusuinen kuva.

Nollasummapelisi on huono analogia. Todellisuudessa kaikista otetuista veloista osa jää hoitamatta. Korkoa tarvitaan siis jo pelkän luottotappioriskin kattamiseen. Toinen peruste korolle on se, että tuo lainattu raha on pois lainanantajan omasta käytöstä ja korko on korvaus tästä.

Rahan nimellismäärän kasvu suhteessa substanssiin näkyy siten, että rahan todellinen arvo pienenee. Velkaantuminen on tietysti itsessään ongelma, mutta rahataloutta se ei tule poistamaan vaikka velkaongelma räjähtäisi käsiin, koska vaihdannanvälinettä tarvitaan jatkossakin.