Vapaa kuvaus

Aloituksia

52

Kommenttia

2626

1. "Onko suurempi synti, kun homoseksuaali masturboi ajatellen poikaa - vai se, kun heteropoika masturboi ajatellen tyttöä? Vai onko sillä mitään eroa?"

Sallinet minun vastata helluntailaisten opetuksen mukaan.

Periaatteessa sillä ei ole mitään väliä - kummassakin on kyse himon täyttymisestä. Itsetyydytys on tavallaan tuon himon hyväksymistä, antautumista sille. Lankeemus on tapahtunut jo silloin kun olet antanut periksi, synti on täyttynyt jo paljon ennen kuin vetäiset vetoketjun alas. (Pahoittelen etten ole niin terävä teologi kuin palstanne ulosheittäjä - varmaan tästä löytyy kaikenlaisia teologisia aukkoja. Puhun vain enemmän käytännöllisestä näkökulmasta. Eiköhän se tyrmäys sieltä kohta tule.)

Mutta jos käyt puhumassa vanhimmistoveljen, evankelistan tms. kanssa asiasta, on helpompi tunnustaa ajatelleensa tyttöä kuin poikaa (tai mieti nyt hyvä mies itse kumpi tuntuu häpeällisemmälle...). Et kai valehtele tuossa tilanteessa... Helluntaiseurakunnassa jonka jäseniä olimme tahtoi käydä niin että kun olin keventänyt mieltäni tunnustamalla tuollaisen teon ja tuollaiset ajatukset, TOINEN henkilö puheessaan käsitteli JUURI näitä 'häpeällisiä' syntejä. Kumma yhteensattuma.

Mutta teillä varmaan sielunhoidolliset keskustelut ovat ehdottoman luottamuksellisia, ainakin lestadiolaisilla on sellainen maine. Siellähän korostetaan ripin merkitystä enemmän kuin helluntailaisissa, jotka taas korostavat armolahjoja ja Pyhällä Hengellä täyttymistä.
  2. Aloittajalle:

Suurta myötätuntoa kokien olen lukenut puheenvuorojasi. Olen itse käynyt kaiken tuon läpi. Pohdintasi ja tuskasi ovat piinallisen tuttuja. Koin tuon kaiken kymmenkunta vuotta sitten. Katson prosessin olleen pääosin ohi vasta vuoden 2010 tienoilla.

En jaa arvojasi mutta jos aiot pitää kiinni niistä, sallinet neuvon: Kun vierelläsi on kaveri jota kohtaan tunnet eroottista vetoa, et oikeastaan milloinkaan ole "turvassa". Altistat itsesi jatkuvasti mahdollisuudelle langeta. Omasta kokemuksesta (ehkä sinä olet vahvempi?) voin sanoa, että omiin voimiin ei kannata liikaa luottaa.

En tiedä mihin teillä parannuksenteko tarkkaan ottaen velvoittaa. Veikkaan että parannus näistä synneistä ei ole sieltä helpoimmasta päästä, vaikka kaikki synnit olisivatkin samanarvoisia, noin periaatteessa. Ja vaikka anteeksi saadaankin armosta ja vain armosta. Ihminen vain on sellainen.

Osaasi eläytyen ja olosuhteitasi tarkemmin tuntematta on pakko todeta, että jos haluatte säilyttää koskemattomuutenne, pitäkää riittävästi välimatkaa. Mitä ystävyyttä sellainen on, että on pakko aktiivisesti varoa joutumasta johonkin erityiseen syntiin tuon ystävän kanssa? Jos haluat välttää palovammoja, on parempi olla leikkimättä tulella. Vaikka juuri nyt asia tuntuisi olevan hallinnassa, ihmismieli on sellainen että se voi tehdä tepposet äkkiarvaamatta.

Ja edelleen, Suomen laki ja kristilliset tavat ja syntikäsitys eivät kulje käsi kädessä. Laki ohjaa maallista toimintaa eikä ota suoranaisesti kantaa asioihin syntinäkökulmasta. Homoseksuaalina eläminen dekriminalisoitiin 1970-luvun alussa ja homoseksuaalisuus poistettiin sairausluokituksesta kymmenisen vuotta myöhemmin. Laki tasa-arvosta säädettiin 1990-luvulla ja laki rekisteröidystä parisuhteesta 2000-luvun alussa. Raamattua ei saa homomyönteiseksi muuten kuin tekemällä älyllistä väkivaltaa.

Uskonveljesi lähettävät minut neuvoineni sinne missä pippuri kasvaa mutta muista että tiedän mistä puhun. Koin nämä silloin kun vielä olin tunnustava kristitty. Toivoisin sinulle rauhallista ja seesteistä tulevaisuutta mutta pelkään pahoin että se ei toteudu. No, jotkut ovat eläneet taakkansa kanssa vanhuuteen asti.

Vihnen ja Tyhmelinin rauhallisia ja harkittuja kommentteja kaipaisin tänne aidan toiselle puolelle.
  3. Erittäin mielenkiintoinen artikkeli. Paavola on aikaisemmkn lainannut joitain tutkimuksia lievemmin sanoen valikoivasti joten en tiedä miten tämän artikkelin osalta on.

Merkillepantavaa on, että huomattava osa hänen esittämistään tapahtumista M:n osavaltiossa oli täysin myönteisiä. Jos tasa-arvoiset avioliitot on laillistettu, eikö ole luonnollista, että kaikki syrjintä kielletään? Eikö ole luonnollista, että ainakin valtion viranomaisten on taattava kaikille mahdollisuus nauttia laillisia oikeuksiaan? Jos julkisissa kokouksissa puhutaan pas'kaa jostain laillisia oikeuksiaan nauttivasta ihmisryhmästä (vaikka uskonnon varjolla), on oikein että viranomaiset puuttuvat asiaan. Tällöin on kyse mitä ilmeisimmin ollut kyse muusta kuin pelkästään sen toteamisesta että homoseksuaalina eläminen on synti.

Mielenkiintoinen kommentti:

"Homoaktivistien päämäärä on tehdä homoudesta yleisempää kuin heteroseksuaalisuus. Kun luet ajatuksella läpi edellisen kappaleen, niin huomaat sen kuinka homoliike pyrkii tekemään lapsista homoseksuaaleja propagandansa kautta."

Luuleekohan Paavola ihan oikeasti, että kenestäkään voi tehdä homon, heteron tai muuten muuttaa sukupuolista suuntautumista? Itse olisin aikanaan halunnut. Satoina iltoina itkin tyynyni märäksi kun huusin Jumalan puoleen, rukoilin ja kerjäsin että hän, jos ei edes muuttaisi minua niin edes hiukan helpottaisi elämääni voidakseni elää sen mukaan mitä kuvittelin tuon despootin haluavan. Mitään ei kuulunut.

Paavola rinnastaa homoseksuaalisuuden pedofiliaan ja zoofiliaan. Kummallista ettei hän tee eroa kahden täysi-ikäisen ja täysivaltaisen aikuisen liiton ja hyväksikäytön välillä. Tuota populistista väitettä näkee esitettävän melko usein. Mitä Hollannin pedofiliapuolueeseen tulee, demokraattisessa maassa ihmisillä on oikeus olla asioista mitä mieltä haluavat ja myös vaikuttaa tavoitteensa toteuttamiseen. Kyseinen puolue ei ole saavuttanut laajaa kannattajapohjaa mikä osoittaa ihmisten osaavan tehdä yllä mainitsemani eron aikuisten tasa-arvoon perustuvan ja hyväksikäyttöön perustuvan sukupuolisuhteen välillä.

On valitettavaa jos homot ovat käyttäytyneet uhkaavasti ja häirinneet tilaisuuksia. Soisin heidän olevan parempia kuin homoja vuosisatoja vanginneet, kiduttaneet, tappaneet ja kiusanneet heterot. Toivon todella ettei aleta maksaa pottuja pottuina. Se olisi katastrofi ja johtaisi vain ennakkoluulojen syvenemiseen.

Nuorille on opetettu turvaseksiä jo vuosikymmeniä. Nyt siihen lisätään ohjeet siitä, miten homoseksiä voi harjoittaa turvallisemmin. Tämähän lähtökohtaisesti on aivan oikein. Paavola ei ole liittänyt lähteitä tukemaan väitteitään joten niiden todenperäisyydestä on vaikea sanoa. Ovatko hänen kuvaamansa tapaukset yksittäisiä ylilyöntejä vai laajempi ilmiö?

Kaksi kolmatta osaa Paavolan esille tuomistä asioista on myönteisiä, Ameriklaankin vähitellen tunkeutuvia demokraattisen yhteiskunnan piirteitä. Toivotaan että tuo kehitys alkaa näkyä muissakin osavaltioissa ja muuallakin maailmassa. Joissain Afrikan maissa, joissa kristittyjen osuus on yli 90 %, yhä tapetaan tai vangitaan eliniäksi homoseksuaaleja. Kiitos että te Suomen kristityt rukoilette sen puolesta että tuollainen meno loppuisi.

Rukoilettehan?
  4. "Siksi se onkin säälittävää todeta, miten järjestäytynyttä ateismi todella on."

En ikinä ole kuulunut mihinkään ateistiseksi tunnustautuvaan organisaatioon tai sellaiseen jonka ohjelmassa esitetään pyrkimys ateismin edistämiseksi.

"Varmasti suurin osa tämänkin palstan vakioateisteista käyttää suuremman osan aikaansa tutustumalla edellä mainittujen henkilöiden materiaaliin, opiskellen ja harjoitellen ateismia."

Miten ateismia mielestäsi harjoitellaan? Itse harjoitin sitä siten että rukoilin tuota edustamaasi olematonta jumalaa vuosikausia. Minulla oli hänelle uskon vahvistamisen ohella toinenkin pieni pyyntö, minkä toteuttaminen olisi ollut kaikkivaltiaalle piece of cake, nimittäin homoseksuaalisuudesta vapautuminen. Eipä näkynyt eikä kuulunut. Onneksi eheydyin homoksi ja tunnustin itseni tällaisena kuin olen ennen kuin sekosin. Olen aiemmin kertonut täällä elämäntarinaani joten en pitkästytä ihmisiä sillä sen enempää.

"Kuinka ateismia puolustetaan ja kuinka siinä voidaan pysyä?"

En alun perin olisi halunnut ateistiksi eikä minulla ole mitään pyrkimystä pysyä siinä. Minulle se sisältää vain jumaliin / jumaluuksiin uskomattomuuden. Todisteet, jotka tällä hetkellä ovat käytettävissäni, eivät viittaa minkään yliluonnollisen entiteetin olemassaoloon. Jos voit saattaa sen todennäköiseksi, olen valmis heti korjaamaan käsityksiäni. Tarjonnet objektiivisia, kaikkien havaittavia todisteita, kiitos, ei mitään päänsisäisiä ääniä.
  5. Vastaanpa minäkin kun tunnen lestadiolaisia pitkältä ajalta:

"Valehtelette ihmisille ja annatte heille katteettomia paranemislupauksia ja sairas ihminen uskoessaan parantuneensa jättää esim lääkkeet pois."

Jos ketkä niin lestadiolaiset välttävät antamasta katteettomia parantumislupauksia.

"Sorratte vähemmistöjä (homot), jolla itsellä ei ole osaa eikä arpaa siihen millaiseksi ovat syntyneet."

Suhtautuminen on kyllä kielteistä mutta on niitä paljon pahempia sortajia. Lestat eivät mm. ole menneet mukaan eheyttämishömppään. Ei aktiivista sortamista.

"Naisellahan ei edes ole sielua!"

En ole kuullut kenekään lestadiolaisen edustavan tuollaista kantaa.

"uudelleen naimisiin meno, abortti, naisen asema"

En tiedä.

"Jättäkää myös lapset ja alaikäiset rauhaan ja rietastelkaa täysi-ikäisten kanssa."

Eipä taida ainakaan esikoisten joukossa olla keskivertoväestöä enempää pedareita.

"Julistatte ihmisille maailmankuvaanne, vaikkei sitä olla pyydetty. Esitätte satuja ihmisille totena ja uskotte hemuli-tasoisiin olentoihin."

Eivät kierrä turuilla eikä toreilla eikä ovelta ovelle.

"Olette erittäin kaksinaamaista porukkaa."

Ei tuollaista voi lestadiolaisista yleisellä tasolla todeta. Minusta ovat hyvinkin rehellisiä kertoessaan vakaumuksestaan, Joka porukassa on niitä jotka eivät elä oppiensa mukaan.

"Olette silloin "uskovaisia", kun se sopii eduksenne tilaisuuteen. Silloin uskovaisuus unohtuu, kun se estäisi toimimasta, esim maallinen "rietastelu", ym oman edun itsekäs tavoittelu."

Niitä nyt on joka porukassa ja ajattelutavassa.

Tässäkin olisi vähän miettimistä!

Joku muukin lestojen ulkopuolelta voisi kommentoida.
  6. "Adolf Hitler oli viimeinen Jumalan lähettämä kristitty, joka olisi voinut maailman tuolta eksytykseltä pelastaa, mutta kristillinen maailma valitsikin hänen tukemisensa sijasta saatanan omaisuuskansan puolelle asettumisen"

Kristitty Aatu kiistämättä oliutta tuskin mknkään jumalan lähettämä. Tosin juutalaisten jumala olisi veren- ja murhanhimossaan saattanut lähettää tuollaisenkin pelastajan.

Maailma kuitenkin valitsi juutalaisten pelastamisen polttouunien sijasta mikä antaa hiukkasen uskoa ihmiskunnan kollektiiviseen hyvyyteen. Eipä vaan valittu kansa näytä paljonkaan oppineen tpisen maailmansodan ajoists, ellei sitten alistamista ja rakenteellista väkivaltaa. Niin, ja osaavat kyllä ottaa miehitetyiltä rahat pois kun myyvät palestiinalaisten alueelta pumppaamansa veden takaisin palestiinalaisille kiskurihintaan. Ja palestiinalaisilta on porskaivojen teko kielletty...