Vapaa kuvaus

Aloituksia

23

Kommenttia

43

1. Minun pitkän ikäni salaisuus, nyt ikääntyneenasteella eläessäni voin todeta, se on yhä salaisuus.
    Kun synnyttyäni olin kuolla nälkään. Nälkäni johtui sellaisesta synnynnäisestä sairaudesta joka ei näkynyt ulospäin, Minä vauva, kun en pystynyt vauvojentavoin ottamaan ravintoani imemällä koska, en pystynyt hengittämään yksinomaan nenäni kautta, minkä vuoksi imeminen oli minulle mahdottomuus. Tuosta nälästäni selvisin, kun itkustani loppuun väsynyt äitini, vei minut vauvansa lopulta lääkäriin j a viisas lääkäri oli huomannut nälkäni aiheuttaneen vauvalle riisitaudin ja sen, miksi olin kuolla nälkään. Lääkäri kehotti äitiäni syöttämään minua lusikanavulla ja kun äitini seurasi lääkärin neuvoa selvisin elämään.
    Ollessani 12-vuodenikäinen, kävelin tavanomaisesti kylältä kotiin rautatiekiskoparin keskellä, ennen radalle kävelemään ryhtymistäni olin varmistanut, ettei juna radalla uhkaa kävelyäni, näin takanani raiteilla samaan suuntaan kun minä, tulossa asetuin kävelemään turvallisin mielin raideparin keskelle olevan höyryveturin, jonka varmistuttuani oletin kulkevan minun käyttämäni raideparin viereisellä raideparilla ja lähdin turvallisin mielin kävelemään kotiani kohti. Kävelin niin ajatuksiini syventyneenä, etten kuullut höyryveturin ääntä kunnes, havahduin selkäni takaa kuuluvaan kovaan huutoon ja kun käännyin katsomaan, kuka selkäni takana huutaa, huomasin takin liepeeni olevan kiinni höyryveturin puskurissa ja tuossa veturissa, kaksi miestä huuti niin paljon kun jaksoivat. Minä säikähdin niin, etten saanut selvää, mitä miehet huusivat, lähdin kun sokeana juoksemaan pois tuolta raideparilta sen, viereisen raideparin yli asettuen kulkemaan eteenpäin tuon radanvierustalla olevalle polulle. Enkä kertonut koskaan kenelle, että olin pelastunut täpärästi höyryveturin alle jäämiseltä.
    Junat kummitteli muulloinkin elämässäni.
    Kuljin työmatkani junalla Helsinki - Järvenpää ja kerran, työstä tullessani kotiin, jäätyäni Järvenpäänasemalla junasta pois väärällä puolella, missä heti junasta poistuessani jouduin kulkemaan toisen raideparin yli. Sattui niin, että heti välittömästi tuon raideparin ylitettyäni, kun olin saanut toisenkin jalkani nostetuksi laiturikorokkeelle, tuota raideparia pitkin kulkeva pikajuna oli ohittanut minut ja Järvenpään asemarakennuksen, ja minä vaan itsekseni ihmettelin, mikä pikajunalle valoa näyttävällä asemamiehellä oli, kun tämä oli kasvoiltaan niin, oudon valkea.
    Vasta käveltyäni kotiinpäin muutaman metrin käsitin, miten vähällä olin jäädä juuri äsken pikajunan alle ja miksi asemamies oli kalpea.
    Sitten joskus 1970 luvulla sattui lomamatkalla ollessani lentokoneen vaihdossa NY lentokentällä, että paikallinen lumipyry lumipyry vaurioitti lentokonetta, jolla odotin jatkavani matkaa Miamin lentokentälle niin, että lentokoneen moottori räjähti ilmassa lennon aikana, katsoimme lentokoneen ikkunasta suurin liekein palavaa moottoria ja mieheni huomautti, että nyt hän tietää, miltä tummaihoinen ihminen näyttää silloin, kun tämä pelkää, hän tummaihoinen ihminen muuttuu kasvoiltaan harmaaksi. Liekehtien palavan lentokoneen sisälämpötila muuttui hyvin kylmäksi, lentoemännät kantoivat meille matkustajille huopia lämmikkeeksi ja lentokone teki onnistuneen välilaskun Atlantan lentokentälle, jossa odottelimme jatkolentoa sen aikaa, että ehdin ostamaan lentokentällä olleesta kioskista postikortin mutta, en ehtinyt postittamaan sitä.
    Niin mielestäni, kun näin monesta kiperästä tilanteesta huolimatta elämäni sai jatkoaikaa niin, että päädyin pitkäniänsaavutettuani, kokemaan maassamme käytössä olevan, vanhusväestön eriarvoisuuden, missä elämäntavassa ihmisen pitkäikäisyyttä pyritään huonon terveydenhoidon avulla tarkoituksellisesti estämään. ja kun tuostakin huolimatta olen vieläkin elossa. Että kaikki nämä huomioiden, pitkä ikäni jäänee arvoitukseksi.
  2. Suvaitsemattomuus on rasismia ja ennakkoluuloisuus ja toisen ihmisen aliarvostus.
    Suomessa rasismista kärsivät eniten vanhukset.
    Vanhusrasismilla on tällä aikakaudella kultakausi, jos niin voidaan rasismista sanoa.
    Vanhustenhoitolaitoksissa ei ole olemassa minkäänlaista kontrollia siitä, miten niissä hoidossa olevia kohdellaan ja hoidetaan.
    Hoitajapulan avulla lyhennetään elinikää, eikä kukaan estä kiusaamasta hoidettavana olevaa vanhaa ihmistä. Kun vanhus vanhustenhoitolaitoksessa kuolee, ei kukaan kyseenalaista, onko ihminen kuollut huonosta hoidosta saamiensa kärsimystensä seuraamuksesta. Ja valittaa hoitolaitoksessa hoidossa oleva kenelle vain, kukaan ei usko, vanhuksen puhuvan totta. Asennoituminen vanhusvastaisesti jokaiseen hoidossa olevaan vanhukseen ob niin vankka, koko yhteiskunnassamme, ettei maassamme ole olemassa vanhuksilla, minkään lain tuomaa turvaa.
    Tämä vanhusrasismi on esim. minun kohdallani edennyt siihen pisteeseen, että hoitovastuussa olevalla lääkärillä on lupa tappaa. Ei tätä kukaan usko, ei kukaan tarkista olisiko väittämä totta. Eihän lääkäri tappamiseen puukkoa tarvitse käyttää, lääkärillä on monet hyvin huomaamattomat konstit, joilla saa ihmiseltä hengen pois. Esim. minut lääkäri jätti ilman, minulle välttämätöntä lääkettä. Ja tätä mitä terveydestä vastuussa oleva lääkäri on tehnyt siihen, ei kukaan uskalla puuttua. Ja jos joku vielä uskoo, että joku muistutus, kantelu kun ne tekee, se muuttaa asian. Ei kaikki minkä puoleen kansalaisia pyydetään terveydenhoidonpulmatilanteissa tarvittaessa kääntymään, ne on humpuukkia, ei vain näytön vuoksi, ei niistä mistään saa apua.
  3. Kyllä+todellisuus+hoivakotien+olemassaolosta+on+jotain+sellaista,+minkä+uskoo+sitten+vasta,+kun+hoivattavana+itse+on.+En+minäkään+tiennyt,+enkä+uskonut+tälläisiä+paikkoja+olevan+olemassa.Se,+että+tämän+laitoksen+nimi+on,+palvelutalo+se+on+täydellistä+hämäystä+ja+tämän+nimen+turvin,+yhteiskunta+pystyy+ihmisenhoidossa+säästämään.Laitos+kun+on+täynnä+sellaisia+hoidontarpeessa+olevia+ihmisiä,+joilla+ei+ole+olemassa+omatoiminnallisia+kykyjä.Ja+kun+hyvin+harvat+hoidettavista+asukkaista+ei+kykene+apua+pyytämään,+eikä+kertomaan+pahanolontuntemuksistaan+ja+kun+näissä+huonokuntoisten+ihmisten+hoitolaitoksissa+hoidossa+olevien++sanomia+ja+avunpyyntöjä+ei+huomioida+niin,+ihmistenhoito+on+kaaosmaista+kärsimysnäytelmää!+Että+niin+kaukana+todellisuudesta+ollaan,+kun+on+tällä+osastolla+jonkun+hoidettavana+olleen+omaiset,+hoidettavana+olleen+kuoleman+jälkeen,+laittaneet+lehteen+hyvästä+hoidosta+kiitoksen.+Että+ei+nuo+kiitollisuutensa+ilmaisseet+vierailevat+omaiset+,+tienneet+miten+paljon+heidän+omaisensa+hoidossa+ollessaan+kärsi+jo+siinä.+kun+istui+yhtäjaksoisesti++samassa+asennossa+kaksitoista+"12"+tuntia.+Tuskin+nuo+kiitolliset+omaiset,+vierailullaan+huomasivat,+hoidettavana+olevan+omaisensa+istuimenalla+olevaa+virtsalätäkköä?++Mutta,+eihän+juutalaisvainojenkaan+aikoinaan+uskottu+olevan+totta.
  4. Hyvä+kysymys+tuo,+mitä+kaikkea+vanhusten+kotona+tapahtuu,++emme+tiedä.Kun+asiahan+on+niin,+että+se,+ettei+koskaan+tulla+tietämäänkään+sitä,+mitä+vanhusten+kotona+tapahtuu+kotihoidon+henkilökunnan+siellä+ollessa.+Tuon+asian,+ettei+tapahtumista+vuoda+mitään+tietoja+vanhuksen+kodin+ulkopuolelle,+kotihoito+on+ainakin+Helsingin+sillä+alueella,+jossa+minä+käytän+kotihoidonpalveluja+varmistanut+vaatimalla+minulta+kotihoidonpalveluja+käyttävältä+vanhukselta+allekirjoituksellani,+"kotihoidon+pelisäännötlomakkeella",+noudattamaan+tuossa+lomakkeessa+mainittuja+sääntöjä.+Joista+yksi+sääntö+kieltää+vanhuksen+kodissa+valokuvaamisen+ja+video+kuvaamisen+sinä+aikana,+jolloin+kotihoidon+henkilökuntaa+on+paikalla.Tuosta+kotihoidon+pelisäännöt+lomakkeesta+käy+selville+myös+se,+että+kotonaan+asuvan+vanhuksen+tulee+hoitoa+kotihoidontaholta+saadakseen++täyttää,+tuossa+kotihoidon+pelisäännöt+lomakkeessa+luetellut+"ehdot"+.Että,+kun+näin+perusteellisesti+kotonaan+asuva+vanhus+on+ulkoistettu,+perusturvalakimme+turvaavista,+"jokaisen+kansalaisen+tulee+saada+hyvä+hoito+ja+hoida"+kansalaisoikeuksista,+että+ei+ole+ollenkaan+ihme+kun+kotihoito+tökkii.Mutta+se+kyllä+on+ihme,+miksi+kansalaiset+eivät+näytä+vaativan+vanhuksille+hyvää+hoitoa?Vaikka+hallitus+on+vuosikymmenien+ajan+huonontamistaan+huonontanut+niin+vanhusten+hoitoa,+kun+ihmistenhoitoa+yleensä+Siitä+huolimatta,+että+eduskunnassa+on+jo+useamman+hallituksen+aikana+luvattu+parantaa+maamme+vanhustenhoitoa.Sitähän+on+kerätty+nimiä+kansalaisilta+vanhustenpuolesta+adressiin+jo+ainakin+kaksikertaa+ja+nuo+adressit+on+luovutettu+eduskunnalle,+mutta+muutosta+parempaan+ihmistenhoitoon+ei+lupauksista+huolimatta+ole+tullut.Sitä+ei+voi+muuta+kun+ihmetellä,+miten+vähän+tämän+maan+kansalaiset+välittävät+lähimmäisistään+ja+miten+ajattelemattomia+kansalaiset+on,+oman+uhkaavan+vanhuutensa+suhteen?+Ja+miksi+kansalaiset+yhä+uudelleen+valitsevat+samat+ne+samat+edustajat+asioitaan+hoitamaan,+jotka+ovat+monet+kerrat+kansalle+antamansa+lupaukset+virkaanastumisensa+jälkeen+unohtaneet.inun+muistikuvani+mukaan,+hallitus+ja+hallitukseen+pyrkijät+ovat+luvanneet+parantaa+maamme+vanhustenhoitoa+jo+1970+luvulta+lähtien.+joten+on+aiheellista+kysyä,+miksi+kansalaiset+ovat+vuosikymmenienajan+sallineet+tälläisen+huijauksen?