Vapaa kuvaus

Aloituksia

133

Kommenttia

4798

  1. Niin,+ykköskieleksi+kannattaisi+ottaa+saksa+taikka+kiina,+ja+kakkoskieleksi+englanti.++Herää+vain+kysymys,+että+mihin+kukaan+ruotsia+tarvitsee,+ellei+sitten+ole+jo+peruskoulussa+tehnyt+päätöstä+muuttaa+työn+perässä+Ruotsiin?
  2. Kasvatus+lähtee+kotoa,+ja+periytyy+sukupolvelta+toiselle.+Toisaalta+voidaan+kysyä,+että+onko+vanhempieni+vika,+etten+itse+ole+periksiantamaton+omien+etujeni+vaalija,+ja+että+otan+muutkin+huomioon?+Vai+onko+se+katkeamattoman+sukupolviketjun+takana+oleva+syy,+että+minäkin+mieluummin+vaikenen+kuin+väitän+vastaan,+varsinkin+jos+olen+seurassa,+jonka+koen+olevan+itseäni+arvokkaampaa?Millä+perusteella+koen+jotkut+arvokkaammiksi+kuin+itse+olen?+Kenties+jotain+tekemistä+on+sillä,+ettei+minusta+kasvatettu+prinssieverstiä,+vaan+samanlaista+pulliaista+kuin+mitä+vanhempanikin+olivat.+Toisin+sanoen,+vanhempani+opettivat+minut+joko+tahallisesti,+mutta+luultavimmin+tahtomattaan,+samanlaiseksi+kuin+itse+olivat+ja+suhtautumaan+samalla+tavalla+omaan+asemaan+yhteiskunnassa+kuin+olivat+itse+oppineet+suhtautumaan+omaan+asemaansa.En+tiedä,+mikä+saavutus+se+kenellekään+on,+ettei+häntä+olla+kasvatettu+kunnioittamaan+mitään+taikka+ketään,+taikka+mikä+saavutus+se+kenellekään+on,+että+kasvatti+lapsensa+olemaan+kunnioittamatta+mitään+taikka+ketään+ja+vaatimaan+herkeämättä+kaikkea+mikä+hänelle+kuuluu.Toki+omista+oikeuksistaan+on+syytä+pitää+kiinni,+mutta+elämme+yhteisössä,+emmekö?Olisi+moninverroin+kannattavampaa+jälkikasvunkin+kannalta+oppia+tulemaan+toimeen+muiden+kanssa,+vaikka+siinä+ajoittain+kärsisikin+itse,+pyrkimään+ja+olemaan+välittämättä+ympäristön+yrityksestä+lannistaa,+olemaan+kaikesta+pyrkimisestä+huolimatta+huomaavainen,+ymmärtäväinen+ja+muutoinkin+terveesti+ja+täysipainosesti+elävä+ihminen+kaikkineen.
  3. Kuinka+niin?
  4. Fasistinen+diktaattori+ei+ole+sama+asia+kuin+natsi.+Nykyään+tietysti+muodikasta+kutsua+kaikkea+epämiellyttävää+natsiksi,+mutta+aikoinaan+kun+kyseistä+nimitystä,+taikka+pikemminkin+lyhennettä,+alettiin+käyttämään,+tarkoitti+se+jotain+melko+hyvin+määriteltyä,+jotain+aivan+muuta+kuin+fasistinen+diktaattori.Käytännössä+kaikki+diktaattorit+ovat+fasistisia,+joskin+sosialistiset+ja+kommunistiset+diktaattorit+voidaan+erottaa+heistä+sillä,+että+kommunismiin+ei+kuulu+niin+voimakkaasti+"kansan"+käsite+etnisellä+perusteella.+On+kuitenkin+turha+väittää,+ettei+Neuvostoliitto+aikoinaan+ja+esimerkiksi+Kiina+nykyään+vetoaisi+kansalaisissaan+patriotismiin,+jolloin+niitäkin+voitaisiin+pitää+fasistisina.Mitä+tulee+käsitteeseen+diktaattori,+on+se+paljon+enemmän+puhuvampi+sellaisenaan+kuin+laimennettuna+jollakin+ideologisella+lisämääreellä.+Käytännössä+diktaattori+tarkoittaa+hallitsijaa,+jonka+valtaa+ei+rajoita+oikeastaan+mikään.+Hänen+sanansa+on+laki+sellaisenaan.+Hitler+oli+ainakin+valtakautensa+loppupuolella+laillisesti+ehdoton+yksinvaltias+ja+diktaattori,+samoin+kuin+käytännössä+oli+Stalinkin,+joskaan+hän+ei+ollut+sitä+käsittääkseni+lakiin+kirjatusti,+sillä+muodollisesti+ylintä+valtaa+taisi+käyttää+kommunistinen+puolue.Keskustelun+paino+tulisi+olla+siinä,+onko+Putin+diktaattori+ja+uhka+Suomelle,+eikä+siinä+onko+hän+mahdollisesti+fasisti,+natsi,+sosialisti,+kommunisti,+demokraatti,+liberaali,+konservatiivi,+vihreä,+gepardihattuinen+ihmissyöjä,+gangsteri+taikka+jotain+niiden+väliltä.Mikäli+hän+ei+ole+uhka+Suomelle,+onko+sillä+niin+väliä+onko+hän+diktaattori+tai+ei?Jos+Putin+on+diktaattori+ja+sekä+uhka+Suomelle+että+Suomen+demokraattiselle+hallitusvallalle,+tulisi+keskustella,+kuinka+vastustaa+hänen+valtansa+laajenemista+sellaisille+alueille,+joilla+hänen+valtansa+alla+ei+haluta+elää.+Jos+Putin+ei+ole+diktaattori,+mutta+on+silti+uhka+Suomelle,+tulisi+Venäjän+poliittista+kenttää+pyrkiä+ymmärtämään+laajemmin+ja+diplomatian+keinoin+pyrkiä+vähentämään+Putinin+aikaansaamaa+uhkaa+Suomelle.
  5. Minun+mielestäni+aloituksessa+siteerattu+ylipäällikön+kuulutus+25.2.1918,+oli+erittäin+ymmärrettävä+ja+tarpeellinen,+kun+otetaan+huomioon+sen+hetkinen+tilanne.Nykyään+"ylipäällikön"+kuulutus+olisi+ollut+erilainen:Tuhotöistä+verekseltä+tavatut+saa+ottaa+kiinni,+jos+tuhotyön+tekijät+eivät+sanottavasti+kiinniottamista++vastusta.+Mikäli+virkavalta+tapaa+jonkun+joukkion+haittaamasta+yhteiskunnan+toiminnalle+tärkeätä+liikennettä,+voivat+he+katsoa+haitantekoa+vierestä,+puuttumatta+asiaan+millään+tavalla,+tai+ainakaan+pippurisumutteella.+Tästä+lähtien+jokainen+virkavallan+edustaja,+joka+tavataan+kaasuttamasta+pippurisumutetta+haitantekijöiden+silmille,+sakotetaan+heti+paikalla.
  6. Jos+lähdetään+siitä,+että+vainajan+hengen+manaaminen+takaisin+tuonpuoleisesta+on+joko+totta+tai+sitten+ei+ole.+Jos+se+ei+ole+totta,+on+kyseessä+vainajan+läheisille+järjestetty+esitys,+jolla+voi+kenties+olla+jokin+lohduttava/terapeuttinen+vaikutus.+Sinänsä+esityksen+järjestäjän+motiivi+voi+olla+mikä+tahansa,+vaikkapa+rahan+huijaaminen+surun+murtamilta+vainajan+läheisiltä.+Tämä+esityksen+järjestäjän+perimmäinen+motiivi+ei+kuitenkaan+tee+tyhjäksi+esityksen+tosiasiallisia+terapeuttisia/lohduttavia+vaikutuksia,+jos+sellaisia+ylipäätään+on.Mitään+informaatiota+vainajahenki+ei+kykene+antamaan,+paitsi+tietysti+sen+minkä+esityksen+järjestäjä+entuudestaan+tiesi.+Esityksen+anti+taitanee+yleisesti+ottaen+olla,+ettei+vainajalla+ole+mitään+hätää+ja+että+hän+rakastaa+elossa+olevia+omaisiaan+jne.Jos+puolestaan+vainajan+hengen+manaaminen+on+totta+ja+oikeasti+vainajan+henki+kommunikoi+elossa+olevien+läheistensä+kanssa,+kertoo+hän+yleensä,+että+hänellä+on+kaikki+hyvin+ja+että+hän+rakastaa+elossa+olevia+läheisiään.+Mitään+entuudestaan+tuntematonta+informaatiota+henki+ei+anna,+eikä+myöskään+ennusta+tulevaa+paikkansa+pitävästi,+ainakaan+sen+paremmin+kuin+kuka+tahansa+meistä+kykenee+kykenee+arvaamaan.+Epäilemättä+vainajan+hengen+kanssa+kommunikointi+tuo+kaipaaville+läheisille+jotain+lohtua,+jos+sellainen+oikeasti+esiin+manataan.Jos+lopputulos+on+sama+sekä+totta+että+valhetta+olevan+manaamisen+tapauksessa,+onko+mitään+väliä+sillä,+tapahtuuko+vainajan+hengen+manaaminen+oikeasti+vaiko+leikisti?+Ainakaan+esityksen+järjestämistä+varten+sitä+ei+tarvitse+oikeasti+manata,+ja+voi+olla,+jos+on+olemassa+sekä+oikeasti+että+leikisti+manaavia,+että+leikisti+manaavien+esityksestä+läheiset+saavat+enemmän+irti.