Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4165

  1. Eipä tässä elämää suurempaa ole tapahtunut.

    Maanantaina oli viimeinen vapaa ja silloin huolsin ruohonleikkurin, jyrsimen ja puhdistin rännit; eli kesä saa tulla.

    Sitten neljä päivää töitä ja siellä on vähän kiistaa miten kesälomittajien perehdytys pitäisi hoitaa. Kukaan ei oikein siitä vastuusta ole innostunut sillä korvaus siitä on lähinnä nimellinen. Lisäksi 12-tuntia seurata miten toinen tekee työt käy aika raskaaksi.

    Eilen oli eka vapaa ja rytminkääntöpäivä joten tutustuin vain ipf laskuriin. kun ei enempään venynyt. Ihan hauska laskuri jolla voi simuloida omat voimatasot suhteessa mitä se vastaisi eri painoisena tai ikään sidottuna.

    Nyt lähden salille. Illalla sitten pyöräilemään ja jakamaan tuttujen vaalimainoksia.
  2. "........moni teistä näyttää huomattavasti vanhemmilta kuin olette."
    Täällä yksi eikä tarvi edes sohvalla maata. Kyllä vuorotyö raskaassa teollisuudessa jättää jälkensä. Päivätöissä vanhenee vuodessa vuoden mutta vuorotöissä vuodessa vanhenee kolme vuotta. Kun on ollut noissa hommissa 30-vuotta niin kyllä näyttää jo siltä että miesten eliniän odote on ohitettu jo aikoja sitten.
    Tuohon kun lisätään alan työsuojelulliset riskit kuten fyysisyydestä aiheutuvat kulumat, kuulon alenemat ja vaikkapa erilaiset altistukset niin eipä ihme että me persvakoduunarit näytetään siltä että paras kiima elämästä on takana..

    "Suosittelen katsomaan peiliin!"
    Tämä on hyvä neuvo partaa ajaessa tai kun on auolla liikenteessä. Omalla kohdallani on ollut tarpeen ihan pysähtyä peilin eteen ja katsomisen lisäksi myös vähän pohtimaan omia tuntemuksia jotka yleensä ovat liittyneet isompiin kokkonaisuuksiin. Esimerkiksi miten hoidan lähivanhempana lapset, työpaikka kun lähti alta niin miten tästä ettenpäin ja viimeisenä se miten taklaan yhä synkkenevän yksinäisyyden. Jotenkin se peili siinä kertoo kuka on se liikkeelle laittava voima.
    Itse en käyttäisi peiliä oman ulkonäön arviointiin. Jos treffeillä tulee pakkeja tai deittisovelluksissa ei tule kontakteja niin kyllä se haarukoi riittävällä tarkkudella miltä sinä ulospäin näytät. Jos muutosta haluat seurata niin pistä vanhoja valokuvia vierekkäin.

    "Muistakaa että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten"
    Eipä tuo pääse unohtumaan sillä sen verran useasti opettajat sen meille pojille kertoivat. Samalla lailla kuin kommentti "teistä ei pojat tule mittän" niin molemmat on kyllä syöpyneet opettajien toimesta ihan lihasmuistiin saakka.
  3. Ihan aasinsiltana sinkkuuteen. Töissä eräs nuorimies kehui miten ammattikoulun kaverit on kuumaa kamaa tyttöjen keskuudessa. Hänkin oli hyvin suosittu peräti kaksi kertaa. Molemmat kerrat ajoittuivat hetkiin kun lukiossa tuli puheeksi vanhojen tanssit. Tytöt alkoivat katsoa ympärilleen tajuten että luokasta ei montaa kavaljeeria löydy jotenalkoi kopse käydä amiksen lattioilla kun tanssiparia lähdettiin hakemaan. Hänkin oli kahdet tanssit pyörinyt joten ainakin on saanut kädestä pidellä.

    Sellainen ongelma siinä tietysti oli että kun treenejä oli sekä päivällä että iltaisin niin osalle pojista alkoi tulla enemmän poissaoloja. Epävirallisesti siitä keskusteltiin opettajien ja luottamusportaan kanssa että miten tähän suhtaudutaan. Kielletäänkö kokonaan, merkataanko luvattomaksi poissaoloksi vai pystyykö ne tunnit korvaamaan.
    Lopputulemana ne merkattiin luvallisina poissaoloina jotka piti korvata niin olivat samalla viivalla miden oppilaiden kanssa.

    Ihan vaalejakin silmälläpitäen meillä varmaan nousee keskusteluun sellaien asia että maksetaanko lukiolaisille ajokortti. Tätähän joissakin kunnissa käytetään houkutuksena. Jos meille sellaien päätös tulee niin varmaan nousee keskusteluun se miksi ammattikoulun oppilaille sitä ei kustanneta.

    Ihan noin aloitukseen viitaten niin en osaa sanoa paljonko lukioista tai korkeakoulujen aloituspaikoista on turhia mutta viime vuonna taisi korkeakoulujen aloituspaikoja olla noin 50t ja niihin haki 150t hakijaa; mukana siis ensikertalaiset että aiemmin yrittäneet.
    Syntyneitä oli noin 45t ja jos tavoite olisi että puolet olisi korkeakoulutettuja niin ilman koulutuspoliittista muutosta ollaan aika ihmeissään.