JeroP

Olen 70 luvun henkilö keskisestä Hämeestä, tosin en juuriltani Hämäläinen. Erityisesti kiinnostuksen kohteena on koulutus, työ ja yhteiskunnalliset asiat laajemminkin. Että saisimme Suomen lopulta nousuun ja ihmisille paremman elämän. Asiaan liittyen olen paljon kuvannut sekä videota että valokuvia sekä pari näyttelyä on pidetty. Lisää asiasta löytyy seuraamalla nimimerkkiäni Jero Puro.
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia103 aloitusta · 9520 kommenttia
- Juu, koska tulee seuraava. Ja saahan niihin perheellisetki tulla. Uskosin että sillon tulis syvällisempää keskustelua. Sinkkujen aiheet on usein aika tyhjiä.
- Mutta mä haluun vakuumin ja pakkaseen. Ja sitten tukevaisuudessa joku nainen vois...
No nyt menee jo ajatukset niin levottomiks, että täytyy varmaa mennä nukkuu? - No tota mä en enää löytäny, mutta tällänen
https://www.hs.fi/nakemys/art-2000012056547.html
Maksumuuri, mutta tässä kerrottiin, ettei uudet tekniikat helpottaneet työtä vaan työmäärää tuli vaan lisää. Vaadittiin ihmisiltä entistä enemmän. Ja sam oli kotonakin, pyykkikone helpotti pyykinpesua, mutta pyykkiä ruvettiinkin pesemään enempi. sama voi käydä tekoälyn kanssa. Mutta ei välttämättä. Teollisuuden koneistuessa vahvaojen ay liikkeiden turvin saatiin 8 tunnin työpäivä ja viikonloppuvapaat. tekoälyssä voisi olla samanlainen mahdollisuus. Ite en siihen kyllä usko, niin työnantajien kuin työntekijöiden ahneus on lisääntyny. - Mulla olikin joskus joku aiwan äänentoistolaite. En tiennykkään että niitä vieläkin on. Mä sanoinki sillon aina: aiwan aiwan, eikä se kaikille auennu. Niin ku ei teillekään aina mun jutut aukee, moni ottaa turhan tosissaan.
- Tota shiikliä mä itekin oon pistäny maahan ja kohta saa shiikliä syödä. Se on hyvä peruna. Ennen oli pito, rekord ja bintje.
- Ai niin ku vähän kuin banaanit. Eli on tavalliset banaanit, joista ei makseta tuottajalle mitään ja sitten reilun kaupan, jossa tuottajakin ehkä saa jotain. Mutta miten toi yleensäkään on mahdollista? Jos vaikka kaikissa tuotteissa ja palveluissa ois kaks hintaa. Vaikka parturissa?
- No tekoälyssä on se hyvä, että sen voi jättää raksuttaan monimutkasia juttuja. Ja sillä välin voi ite päätellä. Tietenkin sitten jos kaiken siltä kysyy, niin oma päättelykyky kärsii.
- Juu sitä kuvaa mä ihmettelinki, ihan komee kuva kyllä kaikkee se tekoäly osaa. Mutta tosiaan vaarallinen saattaa olla, kun ihmisistä mallia ottaa, kaikista nettikirjotuksistamme. Ja mitä pitemmälle aattelen, niin ihminen on outo, siis erikoinen tuhovimma ja ahneus. Niin kaikenhan se tekoäly sitten oppii.
- Juu, mä oon yli 30 ja yli 40 ja oho jo yli 50. En oo silleen aatellu. Ei vaan oo löytyny. Ja tää kun on sellanen kuihtuva paikka, naiset on lähteny. Töitä kyllä ois, mutta ihmiset vaan lähtee täältä. Oosin mä sen jo tähän ikään huomannu, jos homo oisin ollu, eikä kiinnosta homoks muuttua.
- No tossa tekoälyhommassa tietotekniikan osaaminen ei enää riitä. Vaan pitää tietää prosessi, mitä ollaan tekemässä, esimerkiksi metallitekniikkaa jos robotteja ohjelmoidaan. Puhdas koodaaminen ei enää työllistä, koska sen tekee tekoäly. Tätä käsiteltiin syvemmin yhessä aiemmassa artikkelissa. Voin laittaa linkkiä, jos löydän, tosin siinä maksumuuri.
- Juu kaikenlaisua yrittäjiä on ja siks onkin hyvä esittää monenlaista mielipidettä. Toi sun mielipide tuli näköjään vasta kolmannelka kerralla perille, ei botti enää poistanu. Mutta sain mä ne tonne vellikelloon.
- Noista ulkomaisista tuotteista, niin kai sä myös viet suomalaista ulkomaille. Ei kai autoo tyhjänä kannata ajaa toista matkaa?
Tosta automaattisuudesta, eiks kuitenki noi pitkät taipaleet oo puuduttavia ajaa. Tosin mulla oli yks kollega, joka ajoi rekkaa viikonloppusin ja piti sitä hyvänä vastapainona rakennusalan työnjohtamiselle. Kuljetustrhtävä kun on ajon päätyttyä valmis, työmaalla kun on aina jotain kesken. - Eiku täällä on siis kaks cittaria. Keskusta ja kaupungin ulkopuolinen. Niissä on siis samat hinnat. Siis suunnilleen, eri kauppiaat kuitenki ja periaatteessa kilpailee keskenään. Molemmat siis hiukan prismaa pienempiä, mutta varmaan yhteen laskettuna sama kuin toi prisma ja ässä yhteensä.
Asiasta toiseen muuten, eiks sua ahdista kun näät että ihmiset ostaa paljon ruokaa, ostoskärryt täynnä. Mulle ainakin tulee sellanen mahaan sellanen, en nyt oksenna, mutta saman tapanen. - No meillä HATTUlassa ärrä kyllä säästy, mutta kaupunnissa meni ainakin viis ärrää kiinni eli puolet.
- Näköjän poistettiin mulle tehty vastaus. Mutta hänelle: yrittäjät on tärkeitä ja tekee hyvää työtä kamppailussa kiinalaista halpatuontia vastaan. Se on aliarvostettua taistelua tuulimyllyjä vastaan.
- Onham se silleen, kun jää työttömäks niin saa samalla mikrosekunnilla peruspäivärahanntilille. Kun taas yrittäjänä joutuu odottaa tuhansia vuosia. Että ilman tällästä epäkohtaa oisin alkanu yrittäjäksi.
- En oo kummi. Mutta muuten oon kyllä saanu olla läsnä. Vielä näin aikusena ovat yhteydessä. Useinmiten kun tulee joku ongelma. Mutta sitä vartenhan me ihmiset täällä ollaan. Ei pelkästään ittemme.
- Paisuminen. Meillä oli ensteks tosi hyvä kompakti prisma, eikä sokostakaan alkuun lopetettu kokonaan. No sitten laajensivat prismaa ja sokos pistettiin kokonaan kiinni. Ei oo jäljellä kun emotion se hajuvesiosasto. Mutta tääkän ei riittäny. Piti tehdä kokonaan uusi prisma. No nyt tätä prismaa vielä halutaan laajentaa.
No sitten tää hinnottelupolitiikka. Prisma pitää hintoja huomattavasti alempana kun keskustan ässä. Kun taas katotaan cittareita on hinnat täsmälleen samat, niin keskustassa kuin ulkopuolellakin. Ja tää johtuu vapaasta kilpailusta, eli kauppiaat kilpailee keskenään niin ku pitää. S kauppa taas määrittelee hinnat keskitetysti ja pyrkii ohjaamaan asiakkaat peltomarkettiin.
Tää siis meillä päin. Teidän suunnallahan asiat voi olla toisin ja paremmin enkä siihe ota kantaa. - En mä nyt ainoo oo ketä ne ärsyttää. Ymmärrän kyllä, että perheelliselle automarket on helppo. Mutta miks liike elämä kulkee vastakarvaan, kun sinkkujen määrä lisääntyy? Mä muistan, kun meidän kylälläkin oli vielä Sokos, niin se oli etenki sinkku naisten suosiossa.
- Mäkin yritän kahvia vähentää. Mutta nyt munki täytyy lähtee. Alkaa aurinko paistaa.