Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
S-Seutulainen
profiilit
S-Seutulainen
S-Seutulainen
Vapaa kuvaus
Aloituksia
64
Kommenttia
530
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
...+jatkoa
Niin+ylen+suurta+kuin+onkin,+lausuttakoon+kuitenkin:+Kaikki+Jumalan+sana+todistaa+aivan+epäämättömästi,+että+niin+totta+kuin+loppuun+asti+elät+tässä+uskossa+Jeesukseen,+että+vain+uskosta+saat+innon+myös+tunnustaa+häntä,+niin+olet+yksi+niistä,+jotka+kerran+ovat+hänen+oikealla+puolellaan+ja+kutsutaan+omistamaan+sitä+valtakuntaa,+joka+on+meille+vahvistettu+maailman+alusta.
Huomaa+painokkuus,+millä+apostoli+tässä+säkeistössä+käyttää+sinä+sanaa,+suusi,+sydämesi.+Hän+antaa+sillä+aihetta+jokaiselle+lukijalle+tutkia+itseänsä+kysymyksellä:+Olenko+minä+sellainen+uskova?+Onko+minulla+suussani+tunnustus,+josta+tässä+puhutaan?+Onko+minulla+tapana+puhua+Kristuksesta,+ja+teenkö+vain+sydämeni+uskosta?+
Meillä+on+siinä+määrässä+varmuus+pelastuksesta,+kuin+on+vilpittömästi+totta,+että+sydämessämme+uskomme+Jeesukseen+ja+suullamme+hänet+tunnustamme.
"Sentähden,+jokainen,+joka+tunnustaa+minut+ihmisten+edessä,+hänet+minäkin+tunnustan+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa.+Mutta+joka+kieltää+minut+ihmisten+edessä,+hänet+minäkin+kiellän+Isäni+edessä,+joka+on+taivaissa."+(+Matt.+10:32-33)+
(+C.O.Rosenius)
05.07.2022 08:00
"Ja+hän+käski+meidän+saarnata+kansalle+ja+todistaa,+että+hän+on+se,+jonka+Jumala+on+asettanut+elävien+ja+kuolleitten+tuomariksi.
Hänestä+kaikki+profeetat+todistavat,+että+jokainen,+joka+uskoo+häneen,+saa+synnit+anteeksi+hänen+nimensä+kautta."
(+Ap.t.+10:42-43)
30+Ja+hän+vei+heidät+ulos+ja+sanoi:+"Herrat,+mitä+minun+pitää+tekemän,+että+minä+pelastuisin?"
31+Niin+he+sanoivat:+"Usko+Herraan+Jeesukseen,+niin+sinä+pelastut,+niin+myös+sinun+perhekuntasi."
32+Ja+he+puhuivat+Jumalan+sanaa+hänelle+ynnä+kaikille,+jotka+hänen+kodissansa+olivat.
33+Ja+hän+otti+heidät+mukaansa+samalla+yön+hetkellä+ja+pesi+heidän+haavansa,+ja+hänet+ja+kaikki+hänen+omaisensa+kastettiin+kohta.
34+Ja+hän+vei+heidät+ylös+asuntoonsa,+laittoi+heille+aterian+ja+riemuitsi+siitä,+että+hän+ja+koko+hänen+perheensä+oli+tullut+Jumalaan+uskovaksi.
(+Ap.t.+16)
Sillä+armosta+te+olette+pelastetut+uskon+kautta,+ette+itsenne+kautta+-+se+on+Jumalan+lahja+-
ette+tekojen+kautta,+ettei+kukaan+kerskaisi.
(+Ef.+2:8-9)
16+Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+hän+antoi+ainokaisen+Poikansa,+ettei+yksikään,+joka+häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
17+Sillä+ei+Jumala+lähettänyt+Poikaansa+maailmaan+tuomitsemaan+maailmaa,+vaan+sitä+varten,+että+maailma+hänen+kauttansa+pelastuisi.
18+Joka+uskoo+häneen,+sitä+ei+tuomita;+mutta+joka+ei+usko,+se+on+jo+tuomittu,+koska+hän+ei+ole+uskonut+Jumalan+ainokaisen+Pojan+nimeen.
(+Joh.+3)
04.07.2022 21:05
>>Lisää+Häneen+jotain+tai+ota+Hänestä+pois+jotain,+jäljelle+ei+jää+mitään.
Jeesus+Kristus+plus+jotain+on+EI+MITÄÄN.
Jeesus+Kristus+pois+jotain+on+EI+MITÄÄN.
1+Niinpä,+kun+minä+tulin+teidän+tykönne,+veljet,+en+tullut+puheen+tai+viisauden+loistolla+teille+Jumalan+todistusta+julistamaan.
2+Sillä+minä+olin+päättänyt+olla+teidän+tykönänne+tuntematta+mitään+muuta+paitsi+Jeesuksen+Kristuksen,+ja+hänet+ristiinnaulittuna.
(+1+Kor.+2)
Yksin+Jumalan+armosta+uskon+kautta+Jeesukseen+Kristukseen,+meidän+syntiemme+sovittajaan+ja+lunastajaamme,+Herraamme+ja+Vapahtajaamme,+me+saamme+olla+pelastetut.
Jeesuksessa+Kristuksessa+on+meillä+KAIKKI.
Ilman+Jeesusta+Kristusta+meillä+EI+OLE+MITÄÄN.
Sillä+niin+on+Jumala+maailmaa+rakastanut,+että+Hän+antoi+ainoan+Poikansa,+ettei+yksikään+joka+Häneen+uskoo,+hukkuisi,+vaan+hänellä+olisi+iankaikkinen+elämä.
(+Joh.+3:16)>>
(+Nimimerkki+"Saviseutulainen"/JEESUS+KRISTUS+YKSIN+RIITTÄÄ+04.08.2020++15:25)
04.07.2022 15:32
17+Sillä+Kristus+ei+lähettänyt+minua+kastamaan,+vaan+evankeliumia+julistamaan+-+ei+puheen+viisaudella,+ettei+Kristuksen+risti+menisi+mitättömäksi.
18+Sillä+sana+rististä+on+hullutus+niille,+jotka+kadotukseen+joutuvat,+mutta+meille,+jotka+pelastumme,+se+on+Jumalan+voima.
19+Onhan+kirjoitettu:+"Minä+hävitän+viisasten+viisauden,+ja+ymmärtäväisten+ymmärryksen+minä+teen+mitättömäksi."
20+Missä+ovat+viisaat?+Missä+kirjanoppineet?+Missä+tämän+maailman+älyniekat?+Eikö+Jumala+ole+tehnyt+maailman+viisautta+hullutukseksi?
21+Sillä+kun,+Jumalan+viisaudesta,+maailma+ei+oppinut+viisauden+avulla+tuntemaan+Jumalaa,+niin+Jumala+näki+hyväksi+saarnauttamansa+hullutuksen+kautta+pelastaa+ne,+jotka+uskovat,
22+koskapa+juutalaiset+vaativat+tunnustekoja+ja+kreikkalaiset+etsivät+viisautta,
23+me+taas+saarnaamme+ristiinnaulittua+Kristusta,+joka+on+juutalaisille+pahennus+ja+pakanoille+hullutus,
24+mutta+joka+niille,+jotka+ovat+kutsutut,+olkootpa+juutalaisia+tai+kreikkalaisia,+on+Kristus,+Jumalan+voima+ja+Jumalan+viisaus.
25+Sillä+Jumalan+hulluus+on+viisaampi+kuin+ihmiset,+ja+Jumalan+heikkous+on+väkevämpi+kuin+ihmiset.
26+Sillä+katsokaa,+veljet,+omaa+kutsumistanne:+ei+ole+monta+inhimillisesti+viisasta,+ei+monta+mahtavaa,+ei+monta+jalosukuista,
27+vaan+sen,+mikä+on+hulluutta+maailmalle,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+viisaat+häpeään,+ja+sen,+mikä+on+heikkoa+maailmassa,+sen+Jumala+valitsi+saattaaksensa+sen,+mikä+väkevää+on,+häpeään,
28+ja+sen,+mikä+maailmassa+on+halpasukuista+ja+halveksittua,+sen+Jumala+valitsi,+sen,+joka+ei+mitään+ole,+tehdäksensä+mitättömäksi+sen,+joka+jotakin+on,
29+ettei+mikään+liha+voisi+kerskata+Jumalan+edessä.
30+Mutta+hänestä+on+teidän+olemisenne+Kristuksessa+Jeesuksessa,+joka+on+tullut+meille+viisaudeksi+Jumalalta+ja+vanhurskaudeksi+ja+pyhitykseksi+ja+lunastukseksi,
31+että+kävisi,+niinkuin+kirjoitettu+on:+"Joka+kerskaa,+sen+kerskauksena+olkoon+Herra."
(+1+Kor.+1)
Me+hajotamme+maahan+järjen+päätelmät+ja+jokaisen+varustuksen,+joka+nostetaan+Jumalan+tuntemista+vastaan,+ja+vangitsemme+jokaisen+ajatuksen+kuuliaiseksi+Kristukselle
(+2+Kor.+10:5)
04.07.2022 13:43
"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani."+
1+Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen.+Uskokaa+Jumalaan,+ja+uskokaa+minuun.
2+Minun+Isäni+kodissa+on+monta+asuinsijaa.+Jos+ei+niin+olisi,+sanoisinko+minä+teille,+että+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa?
3+Ja+vaikka+minä+menen+valmistamaan+teille+sijaa,+tulen+minä+takaisin+ja+otan+teidät+tyköni,+että+tekin+olisitte+siellä,+missä+minä+olen.
4+Ja+mihin+minä+menen+-+tien+sinne+te+tiedätte."
5+Tuomas+sanoi+hänelle:+"Herra,+me+emme+tiedä,+mihin+sinä+menet;+kuinka+sitten+tietäisimme+tien?"
6+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Minä+olen+tie+ja+totuus+ja+elämä;+ei+kukaan+tule+Isän+tykö+muutoin+kuin+minun+kauttani.
7+Jos+te+olisitte+tunteneet+minut,+niin+te+tuntisitte+myös+minun+Isäni;+tästälähin+te+tunnette+hänet,+ja+te+olette+nähneet+hänet."
8+Filippus+sanoi+hänelle:+"Herra,+näytä+meille+Isä,+niin+me+tyydymme."
9+Jeesus+sanoi+hänelle:+"Niin+kauan+aikaa+minä+olen+ollut+teidän+kanssanne,+etkä+sinä+tunne+minua,+Filippus!+Joka+on+nähnyt+minut,+on+nähnyt+Isän;+kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Näytä+meille+Isä'?
10+Etkö+usko,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa?+Niitä+sanoja,+jotka+minä+teille+puhun,+minä+en+puhu+itsestäni;+ja+Isä,+joka+minussa+asuu,+tekee+teot,+jotka+ovat+hänen.
11+Uskokaa+minua,+että+minä+olen+Isässä,+ja+että+Isä+on+minussa;+mutta+jos+ette,+niin+uskokaa+itse+tekojen+tähden.
12+Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+joka+uskoo+minuun,+myös+hän+on+tekevä+niitä+tekoja,+joita+minä+teen,+ja+suurempiakin,+kuin+ne+ovat,+hän+on+tekevä;+sillä+minä+menen+Isän+tykö,
13+ja+mitä+hyvänsä+te+anotte+minun+nimessäni,+sen+minä+teen,+että+Isä+kirkastettaisiin+Pojassa.
14+Jos+te+anotte+minulta+jotakin+minun+nimessäni,+niin+minä+sen+teen.
15+Jos+te+minua+rakastatte,+niin+te+pidätte+minun+käskyni.
16+Ja+minä+olen+rukoileva+Isää,+ja+hän+antaa+teille+toisen+Puolustajan+olemaan+teidän+kanssanne+iankaikkisesti,
17+totuuden+Hengen,+jota+maailma+ei+voi+ottaa+vastaan,+koska+se+ei+näe+häntä+eikä+tunne+häntä;+mutta+te+tunnette+hänet,+sillä+hän+pysyy+teidän+tykönänne+ja+on+teissä+oleva.
18+En+minä+jätä+teitä+orvoiksi;+minä+tulen+teidän+tykönne.
19+Vielä+vähän+aikaa,+niin+maailma+ei+enää+minua+näe,+mutta+te+näette+minut;+koska+minä+elän,+niin+tekin+saatte+elää.
20+Sinä+päivänä+te+ymmärrätte,+että+minä+olen+Isässäni,+ja+että+te+olette+minussa+ja+minä+teissä.
21+Jolla+on+minun+käskyni+ja+joka+ne+pitää,+hän+on+se,+joka+minua+rakastaa,+mutta+joka+minua+rakastaa,+häntä+minun+Isäni+rakastaa,+ja+minä+rakastan+häntä+ja+ilmoitan+itseni+hänelle."
22+Juudas,+ei+se+Iskariot,+sanoi+hänelle:+"Herra,+mistä+syystä+sinä+aiot+ilmoittaa+itsesi+meille+etkä+maailmalle?"
23+Jeesus+vastasi+ja+sanoi+hänelle:+"Jos+joku+rakastaa+minua,+niin+hän+pitää+minun+sanani,+ja+minun+Isäni+rakastaa+häntä,+ja+me+tulemme+hänen+tykönsä+ja+jäämme+hänen+tykönsä+asumaan.
24+Joka+ei+minua+rakasta,+se+ei+pidä+minun+sanojani;+ja+se+sana,+jonka+te+kuulette,+ei+ole+minun,+vaan+Isän,+joka+on+minut+lähettänyt.
25+Tämän+minä+olen+teille+puhunut+ollessani+teidän+tykönänne.
26+Mutta+Puolustaja,+Pyhä+Henki,+jonka+Isä+on+lähettävä+minun+nimessäni,+hän+opettaa+teille+kaikki+ja+muistuttaa+teitä+kaikesta,+minkä+minä+olen+teille+sanonut.
27+Rauhan+minä+jätän+teille:+minun+rauhani+-+sen+minä+annan+teille.+En+minä+anna+teille,+niinkuin+maailma+antaa.+Älköön+teidän+sydämenne+olko+murheellinen+älköönkä+peljätkö.
28+Te+kuulitte+minun+sanovan+teille:+'Minä+menen+pois+ja+palajan+jälleen+teidän+tykönne.'+Jos+te+minua+rakastaisitte,+niin+te+iloitsisitte+siitä,+että+minä+menen+Isän+tykö,+sillä+Isä+on+minua+suurempi.
29+Ja+nyt+minä+olen+sanonut+sen+teille,+ennenkuin+se+on+tapahtunut,+että+te+uskoisitte,+kun+se+tapahtuu.
30+En+minä+enää+puhu+paljoa+teidän+kanssanne,+sillä+maailman+ruhtinas+tulee,+ja+minussa+hänellä+ei+ole+mitään.
31+Mutta+että+maailma+ymmärtäisi+minun+rakastavan+Isää+ja+tekevän,+niinkuin+Isä+on+minua+käskenyt:+nouskaa,+lähtekäämme+täältä."
(+Joh.+14)
04.07.2022 09:37
Mutta+sittenkuin+Johannes+oli+pantu+vankeuteen,+meni+Jeesus+Galileaan+ja+saarnasi+Jumalan+evankeliumia
ja+sanoi:+"Aika+on+täyttynyt,+ja+Jumalan+valtakunta+on+tullut+lähelle;+tehkää+parannus+ja+uskokaa+evankeliumi."
(+Mark.+1:14-15)
Tehkää+siis+parannus+ja+kääntykää,+että+teidän+syntinne+pyyhittäisiin+pois,
että+virvoituksen+ajat+tulisivat+Herran+kasvoista+ja+hän+lähettäisi+hänet,+joka+on+teille+edeltämäärätty,+Kristuksen+Jeesuksen.
(+Ap.t.+3:19-20)
01.07.2022 21:17
Jos,+ja+kun+Herran+evankeliumi,+Pyhän+Raamatun+Sana,+ei+teille+aukea,+sillehän+minä+en+mitään+mahda.
Omavoimaista,+hengetöntä+ja+lihallista+"keskusteluanne"+voitte+minun+puolestani+jatkaa+niin+paljon+kuin+lystäätte,+mutta+kärsikää+se,+että+teille+vastataan+vaikkapa+yksinomaan+kirjoitetulla+Raamatun+sanalla.+
Tämä+on+-+tai++ymmärtääkseni+tulisi+olla+-+hengellinen+palsta.
01.07.2022 15:41
18+Jos+maailma+teitä+vihaa,+niin+tietäkää,+että+se+on+vihannut+minua+ennen+kuin+teitä.
19+Jos+te+maailmasta+olisitte,+niin+maailma+omaansa+rakastaisi;+mutta+koska+te+ette+ole+maailmasta,+vaan+minä+olen+teidät+maailmasta+valinnut,+sentähden+maailma+teitä+vihaa.
20+Muistakaa+se+sana,+jonka+minä+teille+sanoin:+'Ei+ole+palvelija+herraansa+suurempi.'+Jos+he+ovat+minua+vainonneet,+niin+he+teitäkin+vainoavat;+jos+he+ovat+ottaneet+vaarin+minun+sanastani,+niin+he+ottavat+vaarin+teidänkin+sanastanne.
21+Mutta+kaiken+tämän+he+tekevät+teille+minun+nimeni+tähden,+koska+he+eivät+tunne+häntä,+joka+on+minut+lähettänyt.
22+Jos+minä+en+olisi+tullut+ja+puhunut+heille,+ei+heillä+olisi+syntiä;+mutta+nyt+heillä+ei+ole,+millä+syntiänsä+puolustaisivat.
23+Joka+vihaa+minua,+se+vihaa+myös+minun+Isääni.
24+Jos+minä+en+olisi+tehnyt+heidän+keskuudessaan+niitä+tekoja,+joita+ei+kukaan+muu+ole+tehnyt,+ei+heillä+olisi+syntiä;+mutta+nyt+he+ovat+nähneet+ja+ovat+vihanneet+sekä+minua+että+minun+Isääni.
25+Mutta+se+sana+oli+käyvä+toteen,+joka+on+kirjoitettuna+heidän+laissaan:+'He+ovat+vihanneet+minua+syyttä.'
26+Mutta+kun+Puolustaja+tulee,+jonka+minä+lähetän+teille+Isän+tyköä,+totuuden+Henki,+joka+lähtee+Isän+tyköä,+niin+hän+on+todistava+minusta.
27+Ja+te+myös+todistatte,+sillä+te+olette+alusta+asti+olleet+minun+kanssani."
(+Joh.+15)
01.07.2022 12:43
23+Ja+hän+sanoi+heille:+"Te+olette+alhaalta,+minä+olen+ylhäältä;+te+olette+tästä+maailmasta,+minä+en+ole+tästä+maailmasta.
24+Sentähden+minä+sanoin+teille,+että+te+kuolette+synteihinne;+sillä+ellette+usko+minua+siksi,+joka+minä+olen,+niin+te+kuolette+synteihinne."
25+Niin+he+sanoivat+hänelle:+"Kuka+sinä+olet?"+Jeesus+sanoi+heille:+"Juuri+se,+mitä+minä+puhunkin+teille.
26+Paljon+on+minulla+teistä+puhuttavaa+ja+teissä+tuomittavaa;+mutta+hän,+joka+on+minut+lähettänyt,+on+totinen,+ja+minkä+minä+olen+kuullut+häneltä,+sen+minä+puhun+maailman+kuulla."
27+Mutta+he+eivät+ymmärtäneet,+että+hän+puhui+heille+Isästä.
28+Niin+Jeesus+sanoi+heille:+"Kun+olette+ylentäneet+Ihmisen+Pojan,+silloin+te+ymmärrätte,+että+minä+olen+se,+joka+minä+olen,+ja+etten+minä+itsestäni+tee+mitään,+vaan+puhun+tätä+sen+mukaan,+kuin+minun+Isäni+on+minulle+opettanut.
29+Ja+hän,+joka+on+minut+lähettänyt,+on+minun+kanssani;+hän+ei+ole+jättänyt+minua+yksinäni,+koska+minä+aina+teen+sitä,+mikä+hänelle+on+otollista."
30+Kun+hän+näin+puhui,+uskoivat+monet+häneen.
31+Niin+Jeesus+sanoi+niille+juutalaisille,+jotka+uskoivat+häneen:+"Jos+te+pysytte+minun+sanassani,+niin+te+totisesti+olette+minun+opetuslapsiani;
32+ja+te+tulette+tuntemaan+totuuden,+ja+totuus+on+tekevä+teidät+vapaiksi."
33+He+vastasivat+hänelle:+"Me+olemme+Aabrahamin+jälkeläisiä+emmekä+ole+koskaan+olleet+kenenkään+orjia.+Kuinka+sinä+sitten+sanot:+'Te+tulette+vapaiksi'?"
34+Jeesus+vastasi+heille:+"Totisesti,+totisesti+minä+sanon+teille:+jokainen,+joka+tekee+syntiä,+on+synnin+orja.
35+Mutta+orja+ei+pysy+talossa+iäti;+Poika+pysyy+iäti.
36+Jos+siis+Poika+tekee+teidät+vapaiksi,+niin+te+tulette+todellisesti+vapaiksi.
37+Minä+tiedän,+että+te+olette+Aabrahamin+jälkeläisiä;+mutta+te+tavoittelette+minua+tappaaksenne,+koska+minun+sanani+ei+saa+tilaa+teissä.
38+Minä+puhun,+mitä+minä+olen+nähnyt+Isäni+tykönä;+niin+tekin+teette,+mitä+olette+kuulleet+omalta+isältänne."
39+He+vastasivat+ja+sanoivat+hänelle:+"Aabraham+on+meidän+isämme."+Jeesus+sanoi+heille:+"Jos+olisitte+Aabrahamin+lapsia,+niin+te+tekisitte+Aabrahamin+tekoja.
40+Mutta+nyt+te+tavoittelette+minua+tappaaksenne,+miestä,+joka+on+puhunut+teille+totuuden,+jonka+hän+on+kuullut+Jumalalta.+Niin+ei+Aabraham+tehnyt.
41+Te+teette+isänne+tekoja."+He+sanoivat+hänelle:+"Me+emme+ole+aviorikoksesta+syntyneitä;+meillä+on+yksi+Isä,+Jumala."
42+Jeesus+sanoi+heille:+"Jos+Jumala+olisi+teidän+Isänne,+niin+te+rakastaisitte+minua,+sillä+minä+olen+Jumalasta+lähtenyt+ja+tullut;+en+minä+ole+itsestäni+tullut,+vaan+hän+on+minut+lähettänyt.
43+Minkätähden+te+ette+ymmärrä+minun+puhettani?+Sentähden,+että+te+ette+kärsi+kuulla+minun+sanaani.
44+Te+olette+isästä+perkeleestä,+ja+isänne+himoja+te+tahdotte+noudattaa.+Hän+on+ollut+murhaaja+alusta+asti,+ja+totuudessa+hän+ei+pysy,+koska+hänessä+ei+totuutta+ole.+Kun+hän+puhuu+valhetta,+niin+hän+puhuu+omaansa,+sillä+hän+on+valhettelija+ja+sen+isä.
45+Mutta+minua+te+ette+usko,+sentähden+että+minä+sanon+totuuden.
46+Kuka+teistä+voi+näyttää+minut+syypääksi+syntiin?+Jos+minä+totuutta+puhun,+miksi+ette+minua+usko?
47+Joka+on+Jumalasta,+se+kuulee+Jumalan+sanat.+Sentähden+te+ette+kuule,+koska+ette+ole+Jumalasta."
(+Joh.+8)
01.07.2022 10:34
1+Alussa+oli+Sana,+ja+Sana+oli+Jumalan+tykönä,+ja+Sana+oli+Jumala.
2+Hän+oli+alussa+Jumalan+tykönä.
3+Kaikki+on+saanut+syntynsä+hänen+kauttaan,+ja+ilman+häntä+ei+ole+syntynyt+mitään,+mikä+syntynyt+on.
4+Hänessä+oli+elämä,+ja+elämä+oli+ihmisten+valkeus.
5+Ja+valkeus+loistaa+pimeydessä,+ja+pimeys+ei+sitä+käsittänyt.
6+Oli+mies,+Jumalan+lähettämä;+hänen+nimensä+oli+Johannes.
7+Hän+tuli+todistamaan,+todistaaksensa+valkeudesta,+että+kaikki+uskoisivat+hänen+kauttansa.
8+Ei+hän+ollut+se+valkeus,+mutta+hän+tuli+valkeudesta+todistamaan.
9+Totinen+valkeus,+joka+valistaa+jokaisen+ihmisen,+oli+tulossa+maailmaan.
10+Maailmassa+hän+oli,+ja+maailma+on+hänen+kauttaan+saanut+syntynsä,+ja+maailma+ei+häntä+tuntenut.
11+Hän+tuli+omiensa+tykö,+ja+hänen+omansa+eivät+ottaneet+häntä+vastaan.
12+Mutta+kaikille,+jotka+ottivat+hänet+vastaan,+hän+antoi+voiman+tulla+Jumalan+lapsiksi,+niille,+jotka+uskovat+hänen+nimeensä,
13+jotka+eivät+ole+syntyneet+verestä+eikä+lihan+tahdosta+eikä+miehen+tahdosta,+vaan+Jumalasta.
14+Ja+Sana+tuli+lihaksi+ja+asui+meidän+keskellämme,+ja+me+katselimme+hänen+kirkkauttansa,+senkaltaista+kirkkautta,+kuin+ainokaisella+Pojalla+on+Isältä;+ja+hän+oli+täynnä+armoa+ja+totuutta.
15+Johannes+todisti+hänestä+ja+huusi+sanoen:+"Tämä+on+se,+josta+minä+sanoin:+se,+joka+minun+jälkeeni+tulee,+on+ollut+minun+edelläni,+sillä+hän+on+ollut+ennen+kuin+minä."
16+Ja+hänen+täyteydestään+me+kaikki+olemme+saaneet,+ja+armoa+armon+päälle.
17+Sillä+laki+on+annettu+Mooseksen+kautta;+armo+ja+totuus+on+tullut+Jeesuksen+Kristuksen+kautta.
18+Ei+kukaan+ole+Jumalaa+milloinkaan+nähnyt;+ainokainen+Poika,+joka+on+Isän+helmassa,+on+hänet+ilmoittanut.
(+Joh.+1)+
9+Luulin+minäkin,+että+minun+tuli+paljon+taistella+Jeesuksen,+Nasaretilaisen,+nimeä+vastaan,
10+ja+niin+minä+teinkin+Jerusalemissa.+Paljon+pyhiä+minä+suljin+vankiloihin,+saatuani+ylipapeilta+siihen+valtuuden,+ja+kun+heitä+tapettiin,+annoin+minä+ääneni+sen+puolesta.
11+Ja+kaikkialla+synagoogissa+minä+usein+koetin+rankaisemalla+pakottaa+heitä+herjaamaan+Jeesusta,+ja+menin+niin+pitkälle+vimmassani+heitä+vastaan,+että+vainosin+heitä+aina+ulkomaan+kaupunkeihin+saakka.
12+Kun+näissä+asioissa+matkustin+Damaskoon+ylipappien+valtuudella+ja+suostumuksella,
13+näin+minä,+oi+kuningas,+tiellä+keskellä+päivää+taivaasta+valon,+auringon+paistetta+kirkkaamman,+leimahtavan+minun+ja+matkatoverieni+ympärillä,
14+ja+me+kaaduimme+kaikki+maahan,+ja+minä+kuulin+äänen+sanovan+minulle+hebreankielellä:+'Saul,+Saul,+miksi+vainoat+minua?+Työläs+on+sinun+potkia+tutkainta+vastaan.'
15+Niin+minä+sanoin:+'Kuka+olet,+herra?'+Ja+Herra+sanoi:+'Minä+olen+Jeesus,+jota+sinä+vainoat.
16+Mutta+nouse+ja+seiso+jaloillasi;+sillä+sitä+varten+minä+olen+sinulle+ilmestynyt,+että+asettaisin+sinut+palvelijakseni+ja+sen+todistajaksi,+mitä+varten+sinä+olet+minut+nähnyt,+niin+myös+sen,+mitä+varten+minä+sinulle+vastedes+ilmestyn.
17+Ja+minä+pelastan+sinut+sekä+oman+kansasi+että+pakanain+käsistä,+joitten+tykö+minä+sinut+lähetän
18+avaamaan+heidän+silmänsä,+että+he+kääntyisivät+pimeydestä+valkeuteen+ja+saatanan+vallasta+Jumalan+tykö+ja+saisivat+uskomalla+minuun+synnit+anteeksi+ja+perintöosan+pyhitettyjen+joukossa.'
(+Ap.t.+26)
01.07.2022 09:49
Tehkää+siis+parannus+ja+kääntykää,+että+teidän+syntinne+pyyhittäisiin+pois,
että+virvoituksen+ajat+tulisivat+Herran+kasvoista+ja+hän+lähettäisi+hänet,+joka+on+teille+edeltämäärätty,+Kristuksen+Jeesuksen.
(+Ap.t.+3:19-20)+
Parannus+on+suomalaisessa+raamatunkäännöksessä+(v.+38)+huono+ilmaisu,+koska+se+vie+ajatukset+täysin+päinvastaiseen+suuntaan,+kuin+mitä+sillä+alunperin+on+tarkoitettu.+Sehän+synnyttää+ajatuksen,+että+minun+on+jollakin+tavalla+ryhdistäydyttävä+ja+saatava+itse+elämäni+ojennukseen.
Alkuperäinen+sana+mielenmuutos+ei+sekään+anna+suomalaiselle+oikeaa+kuvaa.+Eihän+ihminen+itse+voi+noin+vaan+muuttaa+mieltään.+Mutta+jos+ajatellaan+kääntymistä,+ollaan+jo+lähempänä+oikeaa.
Kun+ihminen+on+menossa+väärään+suuntaan,+ei+auta+pieni+suunnan+muutos,+vaan+on+tehtävä+täyskäännös.+Koska+ollaan+menossa+pois+päin+Jumalasta,+niin+on+käännyttävä+häntä+kohti.+Mutta+Jumala+on+pyhä+ja+ihminen+on+syntinen,kuinka+he+voivat+kohdata?
Siten,+että+ihminen+tunnustaa+tosiasiat+itsestään,+se+merkitsee+syntinsä+näkemistä+ja+sen+tunnustamista+Jumalan+edessä.+Sana+parannus+on+pohjimmiltaan+kuin+karjan+kutsuhuuto:+”Tulkaa+tännepäin,+täällä+on+ravintoa.”
Parannus+on+Parantajan+luokse+tulemista+ja+parannettavana+olemista.+Parannus+on+koko+elämän+kestävä+prosessi.Todellinen+parannuksen+tekeminen+johtaa+siihen,+ettei+omista+teoistaan+ja+itsestään+ole+löydettävissä+vähäisintäkään+lohdutusta,+vaan+ainoaksi+toivoksi+jää+Jumalan+armo+Kristuksessa.
Vasta+tällainen+tyytymättömyys+omaan+parannukseen+on+oikeaa+parannuksen+tekemistä.Jeesus+sanoo+vuorisaarnassa+autuaiksi+tällaisia+ihmisiä:+”Autuaita+ovat+hengessään+köyhät,+sillä+heidän+on+taivasten+valtakunta.”+...+”Autuaita+ne,joilla+on+vanhurskauden+nälkä+ja+jano:+heidät+ravitaan.”+(Matt.+5:3,+6).
Hengessä+köyhä+tuossa+edellä+ei+alkuperäisessä+merkityksessään+tarkoita+vähävaraista+vaan+rutiköyhää,+jolla+itsellään+ei+ole+mitään.
(+Lähde:+Ote+Paavo+Lievosen+kirjasta+Armo+on+koti+)
30.06.2022 18:58
>>Näitten+tulisi+kuitenkin,+joka+kerta+tätä+rukousta+rukoillessaan,+herätä+eksytyksestään+ja+muistaa,+että+kristityilläkin+vielä+on+todellisia+syntejä.+Sillä+ei+meidän+tarvitse+pyytää+anteeksi+syntejä,+joita+ei+meillä+ensinkään+ole.>>
(+Rosenius)+
-
Hebrealaiskirjeen+kirjoittaja+ei+kirjoita+tässä+uskosta+osattomille,+ts.+maailman+ihmisille,+vaan+uskoville+kristityille+-+Jeesuksen+Kristuksen+seuraajille.+
"Ette+vielä+ole+verille+asti+tehneet+vastarintaa,+taistellessanne+syntiä+vastaan"+
1+Sentähden,+kun+meillä+on+näin+suuri+pilvi+todistajia+ympärillämme,+pankaamme+mekin+pois+kaikki,+mikä+meitä+painaa,+ja+synti,+joka+niin+helposti+meidät+kietoo,+ja+juoskaamme+kestävinä+edessämme+olevassa+kilvoituksessa,
2+silmät+luotuina+uskon+alkajaan+ja+täyttäjään,+Jeesukseen,+joka+hänelle+tarjona+olevan+ilon+sijasta+kärsi+ristin,+häpeästä+välittämättä,+ja+istui+Jumalan+valtaistuimen+oikealle+puolelle.
3+Ajatelkaa+häntä,+joka+syntisiltä+on+saanut+kärsiä+sellaista+vastustusta+itseänsä+kohtaan,+ettette+väsyisi+ja+menettäisi+toivoanne.
4+Ette+vielä+ole+verille+asti+tehneet+vastarintaa,+taistellessanne+syntiä+vastaan,
5+ja+te+olette+unhottaneet+kehoituksen,+joka+puhuu+teille+niinkuin+lapsille:+"Poikani,+älä+pidä+halpana+Herran+kuritusta,+äläkä+menetä+toivoasi,+kun+hän+sinua+nuhtelee;
6+sillä+jota+Herra+rakastaa,+sitä+hän+kurittaa;+ja+hän+ruoskii+jokaista+lasta,+jonka+hän+ottaa+huomaansa."
7+Kuritukseksenne+te+kärsitte;+Jumala+kohtelee+teitä+niinkuin+lapsia.+Sillä+mikä+on+se+lapsi,+jota+isä+ei+kurita?
8+Mutta+jos+te+olette+ilman+kuritusta,+josta+kaikki+ovat+osallisiksi+tulleet,+silloinhan+te+olette+äpäriä+ettekä+lapsia.
9+Ja+vielä:+meillä+oli+ruumiilliset+isämme+kurittajina,+ja+heitä+me+kavahdimme;+emmekö+paljoa+ennemmin+olisi+alamaiset+henkien+Isälle,+että+eläisimme?
10+Sillä+nuo+kurittivat+meitä+vain+muutamia+päiviä+varten,+oman+ymmärryksensä+mukaan,+mutta+tämä+kurittaa+meitä+tosi+parhaaksemme,+että+me+pääsisimme+osallisiksi+hänen+pyhyydestään.
11+Mikään+kuritus+ei+tosin+sillä+kertaa+näytä+olevan+iloksi,+vaan+murheeksi,+mutta+jälkeenpäin+se+antaa+vanhurskauden+rauhanhedelmän+niille,+jotka+sen+kautta+ovat+harjoitetut.
(+Hebr.+12)
29.06.2022 20:38
Niin,+eiköhän+meidän+jokaisen+tule+pyytää+OMIA+syntejämme+anteeksi.
Isä+meidän+rukous+ei+ylipäätään+taida+olla+helluntailaisten+keskuudessa+erityisemmän+"kovassa+kurssissa."
29.06.2022 13:21
...+jatkoa
Mutta+kolmas+seikka,+jonka+huomaan+siitä,+että+Herra+opetti+meitä+näin+rukoilemaan,+on+se,+että+hän+aikoi+ja+todella+tahtoo+antaa+meille+synnit+anteeksi,+että+hän+valmistautui+antamaan+jatkuvasti+lapsillensa+anteeksi.+Ajattele,+kun+uskollinen+Vapahtajamme+itse+sanoi:
»Rukoilkaa+siis+te+näin:+Isä+meidän,+anna+meille+meidän+velkamme+anteeksi»,+niin+tahtoo+hän+myös+todella+heitä+armahtaa.+Tässä+on+meillä+jälleen+sitä+lohdutusta,+joka+piilee+siinä,+että+Herra+on+opettanut+meitä+rukoilemaan+jotakin+määrättyä.+Silloinhan+aina+tiedämme,+että+hän+tahtoo+antaa+meille+ainakin+sen+asian,+jota+rukoilemaan+hän+itse+on+meitä+opettanut.
Tai+voisimmeko+kuvitella,+että+uskollinen+Herra+ja+Vapahtaja,+joka+antoi+verensä,+syntien+anteeksiantamiseksi,+olisi+antamatta+meidän+tehdessämme+juuri+hänen+opetuksensa+mukaan+ja+pyytäessä+sitä,+kun+hän+lisäksi+vielä+on+pannut+sanat+meidän+suuhumme,+miten+meidän+tätä+anteeksiantoa+on+pyydettävä?+
Voisiko+hän+tässä+sielumme+vakavimmassa+asiassa+näin+pilkata+meitä+-+hän,+joka+suuresta+rakkaudesta+tuli+maailmaan+ja+uhrasi+verensä+meidän+tähtemme?+Kuka+siis+tekee+tämän+asian+meille+niin+epävarmaksi,+kuka+pimittää+meidän+sydämemme+ja+tekee+sen+niin+tietämättömäksi+Jumalan+armosta,+että+emme+juuri+milloinkaan+ole+oikein+tyytyväisiä+ja+varmoja?+
Emmekö+huomaa,+että+se+on+sielunvihollisen+työtä,+ja+emmekö+Kristuksen+uskollisuuden+tähden+ala+vakuuttautua+tästä+anteeksiantamuksesta!?
(+C.O.Rosenius)
29.06.2022 09:53
"Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu."+
Mikä+synti+Paavalissa+asuu?+
PERISYNTI/SYNNIN+JUURI!+
Niin+kuin+asuu+kaikissa+muissakin+uskovissa+ihmisissä.+
Eikä+se+meistä+poistu+tämän+maallisen+vaelluksemme+aikana.+
Kun+Paavali+tämän+tilan+itsessään+tunnustaa,+kuinka+ylipäätään+kukaan+voi+kuvitella+saavuttavansa+täydellisen+synnittömyyden+tässä+ajassa!?+
14+Sillä+me+tiedämme,+että+laki+on+hengellinen,+mutta+minä+olen+lihallinen,+myyty+synnin+alaisuuteen.
15+Sillä+minä+en+tunne+omakseni+sitä,+mitä+teen;+sillä+minä+en+toteuta+sitä,+mitä+tahdon,+vaan+mitä+minä+vihaan,+sitä+minä+teen.
16+Mutta+jos+minä+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+minä+myönnän,+että+laki+on+hyvä.
17+Niin+en+nyt+enää+tee+sitä+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
18+Sillä+minä+tiedän,+ettei+minussa,+se+on+minun+lihassani,+asu+mitään+hyvää.+Tahto+minulla+kyllä+on,+mutta+voimaa+hyvän+toteuttamiseen+ei;
19+sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.
20+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan+synti,+joka+minussa+asuu.
21+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että+paha+riippuu+minussa+kiinni;
22+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,
23+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut+vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
24+Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?
25+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin+minä+siis+tämmöisenäni+palvelen+mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia.
(+Room.+7)
28.06.2022 09:12
>>Jottei+asia+tulisi+liian+helpoksi,+niin+on+monia,+jotka+eivät+ole+menneet+portista+sisään,+mutta+uskovat+kuitenkin+lujasti+näin+olevan.+Sellaiset+henkilöt+tunnistaa+siitä,+miten+innokkaasti+he+kertovat+omasta+parannuksestaan.+Miten+ovat+hyljänneet+kaiken+synnin,+jopa+omat+vanhempansa+ja+tehneet+todellisen+parannuksen.+Heille+itse+portti+onkin+tullut+sivuasiaksi+ja+heidän+omat+ponnistelunsa+on+tullut+portiksi.+Sillä+Ahdas+portti+on+Vapahtajamme+Jeesus+ja+vain+hänen+työnsä+kelpaa+meidän+edestämme+portiksi,+josta+jokainen+voisi+käydä+sisälle.+Portista+kulkeminen+on+kohtaaminen+Vapahtajan+kanssa+henkilökohtaisesti.+Vain+oma+tahtomme,+joka+haraa+vastaan+on+esteenä.+Moni+lukee+Raamatusta+:”usko+ei+ole+joka+miehen”+ja+”+moni+haluaisi+mennä+ahtaasta+portista,+mutta+ei+voi+”+ja+tulee+siihen+tulokseen,+että+Jumala+on+laittanut+juuri+hänelle+esteen.+Todellisuudessa+este+on+vain+meidän+omassa+kovassa+päässä.>>
(+Ote+Pekka+Veli+Pesosen+opetuksesta:+"Mistä+löytyy+löytyy+se+ahdas+portti,+josta+jokaisen+pitäisi+kulkea+sisälle"?/Kotimaa+lehti+18.04.2020)
28.06.2022 09:07
“Mitä+vanhemmaksi+tulee,+sitä+selvemmin+näkee+omat+heikkoutensa,+puutteensa+ja+vikansa.+Vaikka+onkin+jo+vuosikymmenet+kilvoitellut+Herran+askelissa,+täytyy+kuitenkin+rehellisesti+tunnustaa,+että+kovin+vähän+on+Kristus+minussamuotoa+saanut.+Missä+on+se+nöyryys,+rakkaus,+epäitsekkyys,+uhrau+tuvaisuus+ja+kaikki+muut+hyveet,+joiden+tulisi+kaunistaa+kristityn+elämää?
Miten+monta+kertaa+täytyy+murheella+tunnustaa,+että+“vanhalla+ihmisellä”+on+vielä+niin+suuri+vaikutusvalta+meidän+elämässämme,+vaikka+sen+olisi+pitänyt+jo+aikoja+sitten+tulla+ristiinnaulituksi+ja+kuoletetuksi.+Yhdellä+on+yhdet+vaikeudet,+toisella+toiset.
Jonkun+helmasynnit+ovat+henkisellä+alalla,+toisen+lihallisella.+Kuka+on+ajatuksissaan+ylpeä,itserakas,+kateellinen+ja+anteeksian+tamattoman+pitkävihainen.+Toinen+taas+elämän+mukavuuksia+rakastava,+lihallisiin+intohimoihinsa+lankeileva,syömäri+ja+juomari,+joilla+tarkoitan+ihmisiä,+jotka+vatsaansa+palvovat.+
Eiköhän+vain+ole+niin,+että+mitä+kauemmin+elämän+tietä+vaellamme+sitä+selvemmin+alamme+nähdä+omat+heikkoutemme+ja+puutteemme.+Syvenevä+synnintunto+onkin+aivan+luonnollinen+ilmiö+vilpittömän+Jumalan+lapsen+koettaessa+kaikin+puolin+elää+Herransa+ja+Mestarinsa+tahdon+mukaan.+Mutta+yhä+syvenevä+synnintunto+vaatii+vastapainokseen+yhä+kirkkaampaa+näkemystä+Kristuksen+armoon.+Kun+oma+syntisyys+kasvaa+yli+äyräitten,+täytyy+Herran+kirkkauden+nousta+taivaaseen+asti.
Suuri+syntinen+tarvitsee+suuren+Vapahtajan.+Ja+tämä+suuri+Vapahtaja+ilmenee+hänen+elämässään+niin,+että+hän+tietää+Jeesuksen+läpikohtaisesti+tuntevan+hänet+viimeistä+piirtoa+myöten+ja+kuitenkin+rakastavan+häntä+äärettömällä,+jumalallisella+rakkaudella.+
Tämän+ajatuksen+on+Paavali+Roomalaiskirjeessä+pukenut+muotoon+“Missä+synti+on+suureksi+tullut,+siinä+armo+on+ylenpalttiseksi+tullut”+(Room+5:20).+Hyvä+kilvoitus,+rakas+ystäväni,+merkitsee+sitä,+että+sinä+jättäydyt+Jeesuksen+Kristuksen+käsiin+sellaisena+syntisairaana+kuin+olet+ja+uskot+koko+sydämestäsi,+että+hän+on+vaikuttava+sinussa+niin+tahtomisen+kuin+tekemisenkin.
Ja+kun+sinä+et+yhtenäkään+päivänä+selviydy+sellaisena+voittajana,+että+sinulla+ei+olisi+asiaa+Golgatalle,
Jeesuksen+ristin+juurelle,+niin+ei+sinun+kerskauksenasi+milloinkaan+voi+olla+oma+pyhyytesi+ja+vaelluksesi,+vaan+kerskauksenasi+on+ainoastaan+Herra+ja+Hänen+armonsa.
Kun+opetuslapset+saivat+kirkastusvuorella+nähdä+Mestarinsa+säteilevän+kirkkauden,+päättyy+tämä+kertomus+sanoihin+“He+eivät+nähneet+ketään+muuta+kuin+Jeesuksen+yksinään”+(Matt+17:8.+Jeesuksen+yksinään.+Tässä+hyvä+kilvoitus,+Jeesus+yhä+suuremmaksi.+Tässä+hyvä+kilvoitus,+Jeesus+kaikeksi+kaikessa.+Jospa+mekin+saisimme+lähtöhetkellämme+nähdä+ainoastaan+Jeesuksen,
Hänet,+joka+kerran+kutsui+meidät+omiksensa,+vaikka+hyvin+tiesi,+kuinka+heikot+ja+kelvottomat+Hän+kutsui.+
Ja+joka+silloin+antoi+meille+armosta+kaikki+syntimme+anteeksi,+puhdisti+meidät+verellään+ja+uudestisynnytti+Sanansa+ja+Henkensä+voimalla,+ja+joka+siitä+pitäen+on+ääretömällä+rakkaudella+ja+uskollisuudella+hoitanut+meitä+tähän+hetkeen+saakka,+antamalla+väsymättä+meille
uutta+armoa+uutta+kilvoitusta+varten.
Niin,+jospa+lähtöhetkellämme+näkisimme+vain+hänet+saaden+unhottaa+kaiken+muun.+Oi,+Herra,+suo+tämä+armo+meille+vaivaisille+syntisille+oman+nimesi+kunniaksi.
(+Urho+Muroma/Syvenevä+synnin+tunto;+silloin+katse+Jeesukseen/+Herää+Valvomaan+46-47++1956)
27.06.2022 17:44
PAAVALIN+KUVAAMA+OPETUS+PYHITYKSESTÄ+ON+TÄMÄN+AJAN+KRISTITTYJEN+KESKUUDESSA+KUIN+AIVAN+ERI+MAAILMASTA
-
(+Room.7;19-23)+Paavali+kirjoittaa:
”Sillä+sitä+hyvää,+mitä+minä+tahdon,+minä+en+tee,+vaan+sitä+pahaa,+mitä+en+tahdo,+minä+teen.+Jos+minä+siis+teen+sitä,+mitä+en+tahdo,+niin+sen+tekijä+en+enää+ole+minä,+vaan synti,+joka+minussa+asuu.+Niin+huomaan+siis+itsessäni,+minä,+joka+tahdon+hyvää+tehdä,+sen+lain,+että paha+riippuu+minussa+kiinni;+sillä+sisällisen+ihmiseni+puolesta+minä+ilolla+yhdyn+Jumalan+lakiin,+mutta+jäsenissäni+minä+näen+toisen+lain,+joka+sotii+minun+mieleni+lakia+vastaan+ja+pitää+minut vangittuna+synnin+laissa,+joka+minun+jäsenissäni+on.
Tässä+puhuu+siis lihallinen mies,+joka+on+myyty synnin+alaisuuteen.+(uk.+”turmeltunut+ihminen,+joka+on synnin+orjaksi myyty”). Tosiasia+on+se,+että+tällaisia+me+olemme+kaikki,+Jumalan+edessä,+jokainen+meistä.
Paavali+toteaa,+että+ei+hän+pysty+tekemään+mitään+hyvää,+vaan+hän+tekee+sellaista+pahaa,+mitä+hän+eniten+vihaa.+Hänessä ei+siis+ole+voimaa tehdä+mitään+hyvää,+vaan+hän+tekee+ainoastaan+pahaa,+koska+on niin+heikko.
Hän+sanoo+suoraan+myös,+että synti+asuu+hänessä.+Ja+tunnustaa,+että+tämä synti+riippuu+hänessä+kiinni.+Eikä+hänellä+siis+ole+mitään+voittovoimaa+tätä+vastaan!+Hän+on synnin+orja.(100 %+pitalinen).
Ei+siis+mikään+ihme,+että+tätä+Room.+7.+luvun+sanomaa+ei+osata+ottaa+vastaan.+Sehän+on raa’asti+ristiriidassa+tämän+päivän+pyhitysnäkemyksen+ja+pyhitystarpeen+kanssa.+Se+yritetään+usein selittää+pois tämän+päivän+seurakunnissa:+Sekä+ns.+”tosiuskovien+piireissä” että liberaalien+piirissä samalla+tavalla.
Jotakin+on+näiden+näkemysten+välillä+sovittamattomassa+ristiriidassa. Joko+Paavali+on+väärässä+tai+sitten+nykyaikana+erittäin suosittu käsitys+pyhittymisestä+ja+kristityn+kasvusta+on+väärää. Oman syntisyytensä+syvyyden+tajuamisesta Paavali+kertoo+kolme+koko+ajan+syventyvää+esimerkkiä:
(1.Kor.15;9)+Uskoon+tullut+Paavali+sanoo:+”Sillä+minä+olen apostoleista halvin enkä+ole+sen+arvoinen,+että+minua+apostoliksi+kutsutaan,+koska+olen+vainonnut+Jumalan+seurakuntaa.”+(Apostoleista+halvin)
15+v.+myöhemmin,+(Ef.3;8)+Paavali+ei+enää+vertaa+itseään+apostoleihin,+vaan+sanoo:+”Minulle, kaikista+pyhistä halvimmalle,+on+annettu+tämä+armo:+julistaa+pakanoille+evankeliumia+Kristuksen+tutkimattomasta+rikkaudesta”.+(Ei+enää+vain+apostoleista,+vaan+kaikista+pyhistä+halvin)
Ja+vielä+lopuksi+(1.Tim.1:15)+”Minä+olen kaikista+syntisistä+suurin.”+Tämä+ei+tarkoita+sitä,+että+hän+olisi+tehnyt+syntiä+enemmän+kuin+muut.+Ei+–+vaan+itse+asiassa hänen+synnintuntonsa+oli+tavattoman+suuri.+Se+taas+johtui+siitä,+että+Pyhä+Henki+asui+hänessä…
Mitä+tämä+merkitsee+meille?
Paavali+kirjoittaa+siis+Room.+7:ssä+oman+”todistuksensa”+kristityn+syntisyydestä.+Voi+olla,+että+se+loukkaa+meitä!+Meillä+voi+olla+toisenlainen+näkemys.+Me+emme+kuitenkaan+voi+asettaa+omaamme+Paavalin+opetuksen+rinnalle,+koska+Paavalin+”näkemys”+on+osa+Raamattua+ja+siis Jumalan+sanaa.+Paavali+oli+syntinen+ihminen,+jossa+ei+ollut+mitään+hyvää.+Niin+toivoisin+meidänkin+olevan.+Silloin+mekin+saamme+pelastua+yksin+Kristuksen+armossa. Ja+Kristus+yksin+saisi+olla+myös+meidän+pyhityksemme!+Ja+Hän+saisi+tehdä+itse+omat+tekonsa+meidän+kauttamme…
3.Moos.13 sanoi,+että 1%+omaa+ansiota,+omaa+vanhurskautta+tai+omaa+pyhyyttä+tuhoaa+myös+koko+uskon!+Usko+on+Jumalan+lahja.+Todellisuudessa+meillä+ei+ole+mitään+–+on+ainoastaan+Kristus.+Hän+on+meidän+vanhurskautemme+ja+pyhyytemme.
(Room.7;24-25) ”Minä+viheliäinen+ihminen,+kuka+pelastaa+minut+tästä+kuoleman+ruumiista?+Kiitos+Jumalalle+Jeesuksen+Kristuksen,+meidän+Herramme,+kautta!+Niin minä siis+tämmöisenäni palvelen mielellä+Jumalan+lakia,+mutta+lihalla+synnin+lakia”. Paavalilla+on+täydellinen+rauha+Jumalan+kanssa, siitä+huolimatta,+että+synti+riivaa+hänen+lihaansa+jatkuvasti!
Hän+on+syntinen+niin+kuin+mekin,+ja+Jumala+on+pyhä.+Ja+Jeesus+on+sovittanut+meidät+Isän+edessä+ja purkanut+väliseinän+ja+vihollisuuden.+Tämä+tuo+ihmisen+elämään+lepotilan,+joka+ei+ole+meidän+varassamme,+vaan+Kristuksen+varassa. Paavali+oli+itsessään+niin+pieni,+niin+syntinen+ja+niin+voimaton,+että+hänen+oli+pakko+julistaa+Jeesuksen+suuruutta,+Jeesuksen+pyhyyttä+ja+Jeesuksen+voimaa.+Se+on+evankeliumia.
-
(+Otelainaus:+Jouko+Nieminen/Synnin+ja+armon+paradoksi+-+riittääkö+Jeesus+yksin/Raamattuopetuksia+eri+alueilta)
27.06.2022 12:54
Toteutunut,+toteutuva+ja+kerran+täydelliseksi+tullut+pyhitys.+
Uskovan+vaellusta+uskosta+vanhurskaana+voidaan+kutsua+myös+pyhitykseksi.+Tällöin+pyhitys+on+yleisnimitys+koko+uskonelämälle.+Raamatussa+alunperin+sana+pyhittää+(hepr.+kadash,+kreik.+hagiadzoo)+on+tarkoittanut+Jumalan+käyttöä+varten+erityisellä+tavalla+erotettua,+puhdistettua+ja+vihittyä+esinettä,+eläintä+tai+ihmistä.+Pyhä+on+nimenomaan+arkikäytöstä+erotettua+ja+kultillista,+temppelipalveluun+kuuluvaa+pyhyyttä.+Pyhyys+puhtautena+ja+kirkkautena+on+taas+Jumalan+ominaisuus+(Jes+6:3).
Jumalan+kolmannen+persoonan+nimeen+on+yhdistetty+sana+pyhä,+Pyhä+Henki.+Pyhän+Hengen+tehtävä+on+kutsua+tästä+maailmasta+Jumalalle+erotettu+pyhä+kansa.+Koska+Jumala+on+pyhä,+niin+myös+Jumalan+kansalle+kuuluu+vaatimus+olla+pyhä:+"Olkaa+pyhät,+sillä+minä+olen+pyhä"+(3+Moos+11:44).+Tällöin+pyhä+tarkoittaa+sekä+olemista+Jumalalle+erotettuna+että+siveellistä+puhtautta,+Jumalan+kaltaisuutta.
Pyhitystä+voidaan+tarkastella+kolmesta+eri+näkökulmasta.+Jeesuksen+uskova+on+jo+Kristuksen+ruumiin+uhrilla+kerta+kaikkiaan+pyhitetty+ja+tehty+täydelliseksi+(Hepr+10:10,14;+1+Kor+1:2;+6:11).+Tämä+on+uskovassa+jo+nyt+toteutunut+pyhitys+(1+Kor+1:30).+Se+on+uskovalle+Kristuksen+ansion+tähden+luettua+pyhitystä.+
Se+on+ilmaiseksi+saatua+lahjapyhyyttä,+joka+otetaan+yksin+uskolla+vastaan.+Siinä+pyhityksen+sisältönä+on+Jeesus+Kristus+sekä+syntiuhrina+meidän+puolestamme+että+meissä+asuvana+Herrana.+Ilman+tätä+pyhitystä+ei+ole+olemassa+mitään+pyhää+ja+ilman+sitä+ei+kukaan+ole+näkevä+Herraa+(Hepr+12:14).
Samaan+aikaan+uskovaa+edelleen+pyhitetään+ja+hän+pyhittyy+(Ilm+22:11;+Joh+17:17;+1+Tess+5:23;+2+Kor+7:1).+Nyt+on+kyseessä+uskon+taistelussa+toteutuva+jatkuva,+päivittäinen+pyhitys.+Tällöin+pyhitys+tarkoittaa+uskoon+tulon+jälkeistä+kilvoitusta+uskon+säilyttämiseksi+elämän+loppuun+asti+(2+Tim+4:6-8).
Ensin+meidän+on+oltava+osallisia+Kristuksen+ainutkertaisen+uhrin+antamasta+pyhityksestä+(Hepr+10:10)+ja+tehty+täydelliseksi+Jumalan+silmissä+(10:14).+Vasta+sen+jälkeen+alkaa+jatkuva+läpi+koko+elämän+kestävä+pyhitys+(1+Tess+4:3-8;+Room+12:1).+
Varhaiskristillisessä+ehtoollisrukouksessa+sanottiin:+"Tulkoon+armo+ja+tämä+maailman+hukkukoon.+Hoosianna+Daavidin+Jumalalle.+Kuka+on+pyhä,+hän+tulkoon,+kuka+ei,+hän+tehköön+parannuksen".
Raamatussa+on+vielä+kolmaskin+opetus+pyhityksestä.+Siinä+pyhitys+tarkoittaa+lopullista+ja+täydellistä+Kristuksen+kaltaisuutta.+Nyt+ihminen+ei+ole+enää+vain+toivossa,+vaan+myös+todellisuudessa+vanhurskas.+Se+toteutuu+uskovassa+silloin+kun+Kristus+tulee+takaisin+(1+Joh+3:2).+Vasta+silloin+olemme+muuttuneet+"saman+kuvan+kaltaisiksi+kirkkaudesta+kirkkauteen"+(2+Kor+3:18;+Apt+20:32;+26:18).+Tällöin+on+kyseessä+kirkkaudessa+täydellisesti+toteutunut+pyhitys.
Yleensä+kuitenkin+pyhityksestä+puhuttaessa+rajoitutaan+uskon+taistelussa+toteutuvaan,+päivittäiseen+pyhitykseen.+"Meidän+tulee+puhdistua+kaikesta+ruumiin+ja+hengen+saastaisuudesta+ja+Jumalaa+peläten+pyhittää+elämämme+kokonaan+hänelle"+(2+Kor+7:1).
-
(+Ote+Olavi+Peltolan+opetuksesta+"Vaellus+uskosta+vanhurskaana+-+pyhitys")
27.06.2022 09:57
>>Sellaisia+kuin+Hän+on.+Sellaisia+mekin+olemme+,,+jos+Hän+on+päässyt+muuttamaan+meitä.>>
Katsokaa,+minkäkaltaisen+rakkauden+Isä+on+meille+antanut,+että+meitä+kutsutaan+Jumalan+lapsiksi,+joita+me+olemmekin.+Sentähden+ei+maailma+tunne+meitä,+sillä+se+ei+tunne+häntä.
Rakkaani,+nyt+me+olemme+Jumalan+lapsia,+eikä+ole+vielä+käynyt+ilmi,+mitä+meistä+tulee.+Me+tiedämme+tulevamme+hänen+kaltaisikseen,+kun+hän+ilmestyy,+sillä+me+saamme+nähdä+hänet+sellaisena,+kuin+hän+on.
(+1+Joh.+3:1-2)+
Ei+niin,+että+jo+olisin+sen+saavuttanut+tai+että+jo+olisin+tullut+täydelliseksi,+vaan+minä+riennän+sitä+kohti,+että+minä+sen+omakseni+voittaisin,+koskapa+Kristus+Jeesus+on+voittanut+minut.
Veljet,+minä+en+vielä+katso+sitä+voittaneeni;+mutta+yhden+minä+teen:+unhottaen+sen,+mikä+on+takana,+ja+kurottautuen+sitä+kohti,+mikä+on+edessäpäin.
(+Fil.+3:12-13)
26.06.2022 22:25
10 / 27