Vapaa kuvaus

You don’t need no teeth to eat my beef.

Aloituksia

53

Kommenttia

882

  1. Linkistä: ” blanšeerattu ruusukaali”. Itse usein käytän kansainvälisiä termejä, mutta mieluummin puhun ryöppäyksestä tai keittämisestä kuin blanšeeraamisesta.

    Muuten lista on hyvä, nostaisin munakoison A-luokkaan. Sipulia en viitsi grillata lainkaan kun se on vielä kirkerää ja vetistä siinä vaiheessa kun putoaa pois vartaasta. Kunnon karamellisoitua sipulia saa parilan päällä tai pannulla.
  2. Nyt on possun kyljet ollut 7 vrk vakuumissa suolautumassa ja fermentoitumassa, 2 vrk huoneenlämmössä ja 5 vrk jääkaapissa. Tämä vaihe onnistui hyvin. Lihat eivät tuoksuneet miltään, pussissa ei ollut nestettä juuri lainkaan ja lihan pinta kiinteä ja puhdas. Palat olivat tuoreemman oloisia kuin kaupan vakuumikasslerit ja -fileet.

    Salpietari ja nitriittisuola estävät haitalliset bakteerit ja lihan limoittumisen. Kaupan vakuumiliha on limaisempaa kuin nämä fileet. Suola oli aluksi vetänyt nestettä lihasta, mutta kun suola tunkeutui Syvemmälle lihaan, se veti nesteet takaisin sisään eli pussit olivat lähes kuivia eikä painohäviötä ollut lainkaan. Nuolaisin sormenpäitä ja suolan lisäksi maistoin happaman maun eli lihat olivat fermentoituneet.

    Laitoin lihan pintaan pekonimausteseoksen eli:

    2 rkl ruohittu mustapippuri
    2 rkl savupaprikajauhe
    1 rkl valkosipulijauhe
    1 rkl korianterijsuhe
    2 laakerin lehteä murskattuna
    1 rkl katajanmarjoja murskattuna
    2 tl meirami

    Lihat saavat maustua viikon jääkaapissa ja hieman kuivahtaa. Sen jälkeen kylmäsavustan ne. Jos on oikein kova pakkanen niin täytyy turvautua nestesavuun. Savustuksen jälkeen laitan lihan edelleen kuivumaan kunnes kosteus on sopiva. Sitten vakuumiin muutamaksi viikoksi ja pekoniherkku on valmista syötäväksi.

    Onko tämä työlästä tehdä? Ei. Aktiivivaiheisiin menee vain muutama minuutti. Suurin osa ajasta on odottelua ja jos jääkaapissa on tilaa niin herkkupekonia tulee lähes itsestään.
  3. "Tuossa halvassa mallissa ei varmaan ole irroitettavaa öljysäiliötä eli kannattaa katsoa, että öljysäiliö on irroitettava, niin on helppo puhdistaa."

    Minusta irrotettava öljyastia ei vaikuta hintaan. Muistaakseni minun keitin maksoi 29,90€. Irrotettava öljysäiliö on kyllä ehdoton vaatimus.

    "Enimmät öljyt kannattaa pyyhkiä talouspaperiin, niin menee vähemmän öljyä pesuveden mukana vielmäriin."

    Näin minäkin pesen. Jäähtyneen öljyn valuttaminen takaisin astiaan mahdollisimman tarkasti, öljyastian talouspaperilla pyyhkiminen ja sitten käsin tiskaaminen.