Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tonza1379
profiilit
tonza1379
tonza1379
Vapaa kuvaus
Aloituksia
254
Kommenttia
5626
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
>>Tunnen muutaman todistajan jolla ei ole televisiota. Syy siihen on se että heidän mielestään se on aikasyöppö.
Jos ihminen tunnistaa että TV vie liikaa aikaa, niin onhan erikoisen heikko tyyppi mikäli ainoa hoitokeino on hankkiutua eroon TV:stä. Ehkä tuollaisessa tapauksessa olisi hyvä jutella asiasta enemmän ihan ammattilaisenkin kanssa.
Toinen syy mikä tulee mieleen on hurskastelu. Päteminen seurakuntalaisten edessä; minä olen niin hieno ja vanhurskas ihminen että minä luovun jopa TV:stä suorittaakseni lahkolle enemmän. Tuollaisestahan on seurakunnassa luvassa ylimääräistä arvostusta ja saattaahan sitä päästä pätemään konventtilavallekin, kun on uhrannut elämästään liikkuvilla kuvilla varustetun laatikon - tai taulun.
12.08.2009 11:38
>>Lisäksi vastaisuudessa älä tule kysymään täältä apua.
Miksei täältä saa kysellä apua, kun sitä saa helposti ja nopeasti?
12.08.2009 10:36
Sekoitat lestadiolaiset ja jehovantodistajat. Jälkimmäisillä ei ole ollut koskaan mitään televiissorikieltoja (paitsi neuvoja siitä ettei tulisi katsella mitään moraalisesti arveluttavaa tai muiden uskontojen tuotoksia). Mies- tai naishoitajillakaan ei ole mitään merkitystä. Heh, tai siis sillä kumpia hoitotilanteessa ovat.
12.08.2009 10:35
>>Ei yksi, eikä useampi valhe tee vierellä seisovasta totuudesta valhetta.
Eräässä keskustelussa raamatun totuudenmukaisuudesta seurakunnan epäilevän Tuomaan ja vanhimman välillä, vanhin heitti vedenpaisumus-asiassa kaikki peliin. Kertoi epäilevälle Tuomaalle, että jos se (vedenpaisumus) ei pidä paikkaansa, ei raamattua voida pitää totuutena sen muiltakaan osin. Tätä ajatustahan vt-seurassa pidetään yllä hinnalla millä hyvänsä - koko raamattu on Jehovan sata prosenttisesti luotettavaa sanaa alusta loppuun saakka.
Kun tuota fundismeininkiä vertailee siihen, että Jehova ei jättänyt liki ainoasta konkreettisesta todisteesta olemassaolonsa kannalta (eli vedenpaisumuksesta) mitään todisteita, on epäilevä Tuomas (ja moni muukin) vähän vaikeassa tilanteessa. Entisenä jehovantodistajana vedenpaisumuksen todisteiden olemattomuus kieltämättä vetää koko maton Jehovan ja jumalien alta.
12.08.2009 10:30
Näillä pääsee pitkälle:
http://veljesseura.org/?q=node/68
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajien_verioppi
12.08.2009 09:52
>>Mä oon päättäny,et oli missä tahansa seurakunnas joku läpimätä ihminen,sen Jehova heivaa pois noin vain
Niinkuin sinut esimerkiksi?
12.08.2009 08:32
>>Jumalan pilkkkaa jättää Jumalan käskyt noudattamatta ja Jumalan kieltämästä synnistä tehdä itselle elämän tehtävä ja leipäpuu.
Mitähän tässä haetaan takaa, saisiko selvennyksen? Kuka tekee ja mitä syntiä työkseen?
10.08.2009 08:34
>>Miksi jätit Jehovantodistajat?
Lopullisesti jätin vt-seuran (jehovantodistajia ihmisinä en ole jättänyt) kun sain tietää koko homman perustuvan kusetukselle, huuhaalle. Siksi voisikin kysyä että miksi ihmeessä en olisi jättänyt vt-seuraa.
>>Mikä elämässäsi muuttui Paremmaksi tai vaikeammaksi?
Saa olla rehellinen ja oma itsensä, eikä tarvitse näytellä mitään muuta tai kaunistella kulttinsa kauheuksia, kuten jehovantodistajien täytyy.
>>Kaduitko milloinkaan päätöstäsi?
Päätöstäni mennä kasteelle kadun, en eroani huuhaalafkasta.
01.08.2009 12:50
Rekisteröi nimmarisi niin ei tarvitse itkeä ehkäpä jopa maailman turhimman ja helpoimmin korjattavissa olevan asian takia.
23.07.2009 17:34
>>Ottaen huomioon - - vääristelevän tavan jolla itse suhtaudut ja kohtelet veljesi ja sisaresi vakaumusta
Mitä olikaan vääristelty?
22.07.2009 17:25
Löysin tosi trollin - tosin huonon sellaisen.
16.07.2009 22:13
Tervetuloa keskutelemaan.
>>Haluaisin vain kysyä, mistä eronneet/erotetut ovat löytäneet hengellisen kotinsa myöhemmin.
Itselläni ei ole oikeastaan koskaan ollut mitään sisäistä tarvetta löytää hengellistä kotia tai perustaa uskonnollisuudesta ylipäätään. Jehovantodistajuuden jälkeen luonnollisinta onkin ollut olla liittymättä mihinkään.
>>Omasta mielestäni Jehovan todistajat tarjoavat hyvin moniin kysymyksiin ainoat järjellisesti tyydyttävät vastaukset toisin kuin muut uskontokunnat.
Usko on uskon asia, ei siinä tarvita mitään tyydyttäviä vastauksia. Vt-seura on ryssinyt asemassaan sen tuhannen kerran juuri siksi että se yrittää selittää uskon näennäisesti järkevällä tavalla, joka selittäminen toki vetoaa moniin.
>>Jehovan todistajat tuntuu myös olevan ainoa ryhmä, joka todella yrittää noudattaa Raamatun periaatteita, eikä vain muuta kriteerejä kulloisenkin muodin mukaan.
Niin tuntuu. Jos pintaa uskalletaan raaputtaa, tunteen tasolle tuo oletus myös jää. Vt-seura muuttelee oppirakennelmiaan nimenomaan pakon edessä, eikä se tarvitse niiden muuttamiseen raamattua kuin näennäisesti.
>>Onko entisistä todistajista tullut ateisteja vai mistä he löytävät vastaukset, ja miten he tuntevat olevansa sovussa Luojan kanssa, vai onko siihen enää tarvetta ollenkaan.
Tässä on eräs kysely ja sen tulokset entisten jehovantodistajien vakaumuksen suhteen:
http://veljesseura.org/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=37
Kuten huomataan, jumalusko on kokenut kolauksen monella entisellä jehovantodistajalla, mutta toisille vt-seuran jättäminen ei ole aiheuttanut jumaluskoon muutosta.
Itse en jehovantodistajuuden jälkeen ole tuntenut tarvetta löytää selitystä kaikkeuden kysymyksiin. Jehovantodistajuudessahan kaikkeen piti olla selitys ja vastaus, joka on näin jälkeenpäin ajateltuna surkuhupaista, koska nuo selitykset perustuvat jehovantodistajuudessa(kin) suurelta osin vain oletuksiin. Miksi pitää mitään ehdottomana jos siitä ei ole muuta todistetta kuin oletus?
>>Nyt tunnen olevani kuin tuuliajolla. Uskon Jumalaan ja haluan palvella Häntä, mutta tunnen, että olen siihen liian huono.
Raamatun mukaan uskon ei pitänyt olla raskas taakka. Erilaiset lahkot tekevät siitä sellaisen, koska ne eivät ole olemassa jos jäsenensä eivät suorita lahkolle tarpeeksi.
>>En halua liittyä esim. ev.lut. kirkkoon takaisin, koska mielestäni se ei enää mitenkään kunnioita Raamattua, vaan tekee päätöksensä ihan ihmisten mielen mukaan.
Miksi aina tulisi olla jonkin uskonnon jäsen kelvatakseen jumalalleen? Osoittaako raamattu että on pakko olla jonkun kirkon jäsenluettelossa saadakseen pelastuksensa?
Tiesitkö että vt-seuran hallintoelin Amerikoissa koostuu ihmisistä, jotka äänestävät kulloisistakin tomintamalli- ja oppimuutoksista ihan omien mieltensä mukaan?
>>Varmasti kysymykseni on ihan lapsellinen ja alkeellinen kaiken tämän fiksun väittelyn keskellä, enkä ole ihmeissäni siitä, jos kukaan ei siihen välitä vastata.
Ei missään nimessä! Tämänkaltaiset pohdinnat ovat jehovantodistajuudessa täysin normaalia. Muistan itsekin taistelleeni paljon itseni kanssa kun toiminta ei sellaisenaan oikein hotsittanut, mutta kuitenkin vt-seuran ylläpitämää uskontoa piti Ainoana Oikeana Totuutena. Voi sitä sisäistä ristiriitaa, jonka kanssa tuli painittua vuosikaudet. No, loppu hyvin, kaikki hyvin. Toivottavasti myös Sinä löydät elämällesi sellaisen ratkaisun jossa alituinen riittämättömyyden tunne ei olisi arjessa se pääasiallinen tuntemus.
Tsemppiä!
11.07.2009 15:51
>>Mitä jos seuraavan kerran kyseiset herrat käyttäisivät vaikka vuodesta 2000 ylöspäin julkaistuja materiaaleja lähteinään?
Lahkojen ja kulttien todellinen luonne paljastuu parhaiten niiden historiasta, eikä se ole niiden kannalta useinkaan kovin imarteleva. Vt-seura ei tee poikkeusta tässäkään suhteessa muista lahkoista.
Jos raamattuun vetoava henkilö kieltää käyttämästä lahkonsa materiaalia koska se on pari vuosikymmentä vanhaa, niin katsahtaa vain sitä raamattunsa tekstin ikää.
Huomaatko kuinka valikoivaa on eri perusteluiden hyväksyminen kun on lahkon mielenhallinnassa? No, et varmaankaan, mutta ehkä vielä joskus, ehkä vielä joskus.
10.07.2009 10:40
>>Ehkäpä jossain suuremmissa kaupungeissa ja seurakunnissa on helpompaa osallistua toimintaan hiipuvassa määrin, ilman että siihen kovinpaljon kiinnitetä huomiota, varsinkin jos väestä puolet on vähemmän aktiivisia.
Näin varmastikin on. Pienemmissä taajamissa jäsenten kyttääminen onnistuu eittämättä luontevammin.
>>Toisaalta myös jatkuvat kehoitukset osallistua ja tehdä enemmän voivat lannistaa. Kun mikään ei tunnu olevan tarpeeksi, eikä se riitä, minkä verran itse jaksaisi ja kokisi mielekkääksi, on sama jättää homma kokonaan.
Ei ole kaukaa haettu arvaus, että enemmän tai vähemmän jokainen kulttuuritodistaja potee kroonista riittämättömyyden tunnetta ja kokee olevansa jatkuvassa ristiriitatilanteiden verkossa. Surullista tuosta tekee se että monet hengailijatodistajat ovat tuollaisessa epäinhimillisessä tilanteessa koko elämänsä. Kiitos vt-seuran karttamissääntöjen ja muiden epäinhimillisten sanktioiden.
>>Tämän vuoksi lopetin aikoinaan tutkimisen, kun alkoi tuntumaan ettei hermot kestä. Tietysti hankin tietoa lopettamisen jälkeen ja olen ollut tyytyväinen etten panostanut enempään hommaan, jonka tiedän valheeksi.
Kun et ole ilmeisesti syntynyt lahkoon, vaan käväisit 'lahkon reunalla' haistelemassa tunnelmia, voit pitää kokemustasi enemmänkin rikkautena kuin rasitteena. Varsinkin kun olet ilmeisesti nähnyt vaivaa selvittääksesi vt-seuran todellisen luonteen. Voit taputtaa itseäsi olalle että kykenit välttämään lahkon mielenhallinnan.
09.07.2009 19:44
>>Jos itse olisin Jt ja haluaisin pois, niin hiipuisin pikkuhiljaa toimettomaksi enkä eroaisi. Näin saisin ainakin sukulaisuussuhteet pidettyä, vaikka aktiivijäsenet karttaisivatkin. Kävisin ehkä silloin tällöin harvakseltaan joissain yksittäisissä kokouksissa ja jättäisin tuntilapun ovityöstä, johon olisin muutaman tunnin pistänyt. Tietystikään en kävisi kentällä.
Tämä on vaihtoehto jonka yhä useammat valitsevat. Olisi mielenkiintoista saada tarkasteltavaksi sellaisia tilastoja, joista saisi selville kokoontumisaktiivisuuden verrattuna seurakunnan varsinaiseen jäsenmäärään. Luotettavalta taholta olen kuullut, että esim. pääkaupunkiseudulla on seurakuntia, jossa kokouksissa käy säännöllisesti n. 50% seurakunnan jäsenistä. Mainitsemasi skenaariolla on eittämättä oma osuus tuollaisessa osallistumisprosentissa.
>>Eikö tämä ole -tapauksesta riippuen- joskus järkevämpi ja ennenkaikkea eroa helpompi vaihtoehto?
Jokainen valitkoon oman tiensä. Itse en halunnut näytellä muuta kuin olen, ja siksi tällainen sovitteleva epärehellisyys itseä ja muita kohtaan ei itselleni sopinut. Sitä kun on tarpeeksi nähnyt seurakunnassaan ja läheistensä toimesta hyvin monimuotoisesti toteutettua kaksoiselämää ja tekopyhyyttä, ei tuollainen kiehtonut siinä määrin että olisin valinnut saman itsepetoksen loppuiäkseni. En voi toisaalta olla ymmärtämättäkään niitä, joiden luonne ei riitä ihan oikeaan rehellisyyteen. Vt-seura on tehnyt jäsenilleen rehellisyydestä hyvin vaikeasti toteutettavan hyveen.
09.07.2009 08:24
>>ja kuten tiedät Jehovan todistajuus vaatii uskoa.
Minä ainakin tutkin ennen kastettani kirjan "Tieto, joka johtaa ikuiseen elämään". Jehovantodistajuushan perustuu nimenomaan näennäistiedolle, jonka ansiosta monen luonnostaan uskonnottomammankin on helpompi omaksua jehovantodistajuus Ainoana Oikeana Totuutena. Jehovantodistajuuden yksi kantavista ideoista on uskon looginen selittäminen, joka perustuu edelliseen lauseeseeni. Kuitenkin, uskoa tarvitaan jehovantodistajuudessa ennenkaikkea vt-seuran erikoisaseman hyväksymiseksi.
04.07.2009 00:22
>>Ehkä olet istunut iltaa joskus Jehovan todistajien kanssa, niin huomaat, että heillä on paljon myös omia näkemyksiä, vaikka he eivät sitä ääneen täällä aina sanokkaan.
Tällaiset ihmiset eivät ole vt-seuran mukaan jehovantodistajia, vaan luopioita, joilla ei ole pienintäkään mahdollisuutta säilyä hengissä harmagedonista, jos nämä eivät kadu ajatuksiaan.
01.07.2009 14:07
>>Oliko kysymys sinullekin liian vaikea.?
Mistä päättelet jotain tällaista?
Kysymys on lahkoajattelusta irtaantuneelle helppoakin helpompi. Me emme elä lopun ajoissa sen enempää kuin Jeesuksen aikoihinkaan. Tai no, sikäli me olemme lähempänä loppua kuin tuolloin, että viimeistään auringon sammuessa sammuu myös elämä maapallolla. Raamatullisesti ajateltuna meillä ei ole ensimmäistäkään perustetta olettaa elävämme jotenkin erikoisissa lopun ajan tunnelmissa.
01.07.2009 13:55
>>puhuja yritti varmasti puhua ja perustella kuinka tiede ei kumoa uskoa jumalaan.
Tiedät paremmin kuin henkilö joka oli paikalla kuuntelemassa ohjelmaa? Tässä kiteytyy oikeassaolosi ja tämä "tiiän" jutun sisältö.
>>On paljo tiedemiehiä jotka älykkäinä tajuaa et mikkää ei tuu tyhjästä
Totta. Moni on varmasti sitä mieltä ettei mitään jumalaa ole olemassa, koska sen pitäisi olla "tullut tyhjästä".
>>Sama ristiriita ku koulus opetetaan jeesuksesta ja esim.seuraavalla tunnulla miten ihmine pompsahti apinasta.
Hehhehehheh! Tämäkin idioottimainen kommenttisi kuvastaa hienosti sitä kuinka vähän tiedät yhtään mistään. Missään, huom! ei yhtään missään, opeteta että "ihmine pompsahti apinasta".
>>yks alkeellien polkupyörä ei tuu kasaan itestään jos ei sitä kukaan rakenna tai oma puutarha aitas,revi siitä propagandaa mielees
Mistä jumala tuli? Pompsahtiko kenties jostain apinasta?
30.06.2009 00:16
>>Lue yllä oleva kirje Johanneksen pojalle. Samoja ajatuksia toivon myös sinulle tiuku.
Luin kyllä.
>>Voit löytää uudestaan Luojasi joka täyttää sinut rakkaudella ja uudessa maailmassa kaikki ikävä ja tuska on poissa.
Kun hyväksyy oman ja muiden kuolevaisuuden, voi keskittyä elämään elämää sellaisena kuin se on tarjoiltu. Itse en tiedä mitään turhempaa kuin ainainen paremman odottelu. Varsinkaan jos se perustuu jonkun lahkon lupauksiin paremmasta. Lahkot eivät ole koskaan lunastaneet lupauksiaan paremmasta - eivät koskaan.
>>Tiuku! Enkä ole sinisilmäinen kuten sanoit kirjoituksessasi. Minulla ei ole mitään tarvetta syyttää Jehovan todistajia niistä virheistä joita olen tehnyt.
Sinisilmäisyyden lisäksi luetun ymmärtäminen näyttäisi olevan heikkouksiasi. En tiedä onko tämä joku uusi jehovantodistajafraasi, mutta sinun tai minun teoilla ei ole pienintäkään tekemistä vt-seuran edesottamuksien kanssa. Kun vt-seura on mätä, se on mätä huolimatta kenenkään muun tekemisistä. Toki tuo lause on myös argumentointivirhe jo sellaisenaan.
>>OLEN KOKENUT ONNEA AINOASTAAN SILLOIN, KUN OLIN JEHOVAN TODISTAJA.
Itse olen kokenut elämisen onnea käsitteen varsinaisessa merkityksessä nimenomaan lahkosta irtautumisen jälkeen.
>>Tiedätkö tiuku, että näinä kaikkina vuosina olen kuitenkin tuntenut sydämmessäni kaipausta taksiain Jehovan luokse, mutta synti on pilkannut minua.
Kappas, ei ole tyyppi meikäläistä käynyt pilkkailemassa. Kumma kaveri.
>>Tämän jälkeen en enää kirjoittele tänne.
Tällainen reaktio on täällä enemmän kuin tuttua. Jehovantodistajat tai jehovantodistajamieliset eivät ole kykeneviä keskustelemaan lahkostaan, josta syystä palstalla voi kyllä käydä parantamassa hetkellisesti huonoa uskonnollista omatuntoaan, mutta jäädä ei voi.
>>Me voimme palata takaisin tuhlaajapoikina. Meidät otetaan vastaan varmasti iloiten. Ja vaikkei kaikki ystävät ottasikaan, niin Jehova ainaki ottaa.
Uskomattoman vastaanpanematonta ajattelua. Mutta miksi ne 'ystävät' eivät sitten ottaisi meitä vastaan iloiten kun raamattu antaa sellaiseen esimerkin? Ja miksi vt-seuran lahkoon palatakseen tulee suorittaa katumusharjoitteita, vaikka raamattu ei puhu niistä mitään?
28.06.2009 10:21
53 / 282