Väärissä yhteyksissä otat aina esiin nauhoittamasi Aarre Lahden keskustelun. Et tiedä taustoja mitä niihin liittyy. Sukulaiset voi olla erotetun kanssa tekemisissä jos jokin asia niin "vaatii". Lähinnä jokaisen omantunnon asia. Pitää ottaa huomioon, että erotettujakin on hyvin monenlaisia. Ja tietysti ystävien suhtautuminen siinä mielessä vaihtelee.
Johanneksen poika
22
367
Vastaukset
- Johanneksen_poika
>>Väärissä yhteyksissä otat aina esiin nauhoittamasi Aarre Lahden keskustelun.
Mitä ovat nuo "väärät yhteydet"? Aarre Lahti kertoo aivan yksiselitteisesti miten asia on. Erotetun kanssa ei voi mennä syömään, ei elokuviin eikä pelata pallopelejä. Aarre Lahti kertoi haaratoimiston virallisen näkemyksen, kun minä erään henkilön pyynnöstä sitä kyselin. On tietysti niin, että kaikkia erotettuja ei kaikissa tapauksissa karteta, mutta se on vastoin virallisia karttamisohjeita. Ei se tee Aarre Lahden sanoja tyhjiksi.
>>Et tiedä taustoja mitä niihin liittyy.
En tiedäkään, mutta karttamisasia on niin selvä, että taustat eivät edes vaikuta. Aarre Lahti kertoi vain yhden poikkeuksen, nimittäin erotettuja vanhuksia sai hoittaa "inhimillisistä syistä", mutta erotettuja alaikäisiä piti karttaa, kun Aarre vain naurahti ja sanoi: "en tiedä mihin sinä tähtäät".
>>Sukulaiset voi olla erotetun kanssa tekemisissä jos jokin asia niin "vaatii".
Jos tuo asia on erotettujen vanhusten hoito, niin siinä tapauksessa, mutta muuten ei.
>>Lähinnä jokaisen omantunnon asia.
Ei ole omantunnon asia. Karttamiseen on hyvin ehdottomat säännöt. Viime vuonna julkaistu uusi kirja kiristää karttamissääntöjä entisestään, kun siinä sanotaan:
*** lv s. 208-209 Miten meidän tulisi suhtautua erotettuihin? ***
Toisinaan taas erotettu sukulainen ei enää asu kotona perheensä kanssa. Vaikka jonkin välttämättömän perheasian hoito voikin joissakin harvinaisissa tilanteissa vaatia yhteydenpitoa, tällainen kanssakäyminen tulisi pitää mahdollisimman vähäisenä. Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona. Uskollisuus Jehovalle ja hänen järjestölleen saa heidät sen sijaan tukemaan raamatullista erottamisjärjestelyä. Heidän uskollinen menettelynsä koituu väärintekijän parhaaksi ja voi auttaa häntä hyötymään saamastaan kurituksesta (Heprealaisille 12:11).
Huomasitko tämän: "Uskolliset kristityt perheenjäsenet eivät etsi tekosyitä voidakseen olla tekemisissä erotetun sukulaisen kanssa, joka ei asu kotona."
Sinä nyt etsit näitä tekosyitä.
>>Pitää ottaa huomioon, että erotettujakin on hyvin monenlaisia. Ja tietysti ystävien suhtautuminen siinä mielessä vaihtelee.
Tuo on totta, mutta karttamissäännöt ovat samoja, ne eivät muutu, vaikka osa jehovantodistajista niitä rikkookin.- mielessä...
omantunnon asia jos joku todistaja on yhteydessä erotettuun perheenjäseneen, siitä ei seuraa seurakunnassa mitään oikeudellisia toimia.
- Johanneksen_poika
mielessä... kirjoitti:
omantunnon asia jos joku todistaja on yhteydessä erotettuun perheenjäseneen, siitä ei seuraa seurakunnassa mitään oikeudellisia toimia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaliumkarbonaatti
>>jos joku todistaja on yhteydessä erotettuun perheenjäseneen, siitä ei seuraa seurakunnassa mitään oikeudellisia toimia.
Niinkö? Kyllä ainakin minun tapauksessani seurasi jopa parin vuoden mittainen ajojahti, joka alkoi juuri siitä syystä, että omantuntoni mukaan en halunnut karttaa omaa pikkusiskoani, joka oli erotettu JT-seurakunnasa. Muut JT-sukulaiset usuttivat kierrosvalvojan ja vanhimmat kimppuuni.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/aikajana.htm
Puhut asiasta, mistä sinulla ei ole:
a) virallista tietoa
b) omakohtaisia kokemuksia
Minulla on niitä molempia.
Kerro tuo "karttamattomuus" minun JT-veljelleni Turkuun. Hän ei ole viiteen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä. Kerro tuo "karttamattomuus" myös JT-siskolleni Kokkolaan, hän ei vastaa puheluihini eikä pidä mitään yhteyttä. Noin vuosi sitten yritin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu; puhelu kesti tasan seitsemän sekuntia. Sitten linja katkesi.
Merkillisen huonoja nuo puhelinlinjat Suomessa. - ad3ss3
Johanneksen_poika kirjoitti:
>>jos joku todistaja on yhteydessä erotettuun perheenjäseneen, siitä ei seuraa seurakunnassa mitään oikeudellisia toimia.
Niinkö? Kyllä ainakin minun tapauksessani seurasi jopa parin vuoden mittainen ajojahti, joka alkoi juuri siitä syystä, että omantuntoni mukaan en halunnut karttaa omaa pikkusiskoani, joka oli erotettu JT-seurakunnasa. Muut JT-sukulaiset usuttivat kierrosvalvojan ja vanhimmat kimppuuni.
a) virallista tietoa
Kerro tuo "karttamattomuus" minun JT-veljelleni Turkuun. Hän ei ole viiteen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä. Kerro tuo "karttamattomuus" myös JT-siskolleni Kokkolaan, hän ei vastaa puheluihini eikä pidä mitään yhteyttä. Noin vuosi sitten yritin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu; puhelu kesti tasan seitsemän sekuntia. Sitten linja katkesi.
Merkillisen huonoja nuo puhelinlinjat Suomessa.kuinka pahalta heistä tuntuu kun heidän veljensä toimii aktiivisena luopiona.
Tunsin itsekkin erittäin suurta surua kun kaksi tuttuani jätti asian. Ja toinen heistä vielä on erittäin aktiivinen luopio. - nen°
a) virallista tietoa
Merkillisen huonoja nuo puhelinlinjat Suomessa.>> Kerro tuo "karttamattomuus" minun JT-veljelleni Turkuun. Hän ei ole viiteen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä. Kerro tuo "karttamattomuus" myös JT-siskolleni Kokkolaan, hän ei vastaa puheluihini eikä pidä mitään yhteyttä. Noin vuosi sitten yritin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu; puhelu kesti tasan seitsemän sekuntia. Sitten linja katkesi.
Ottaen huomioon aktiivisen ja varsin solvaavan ja vääristelevän tavan jolla itse suhtaudut ja kohtelet veljesi ja sisaresi vakaumusta, niin ei pitäne olla hämmästynyt heidän reaktiostaan (ps. oletko editoinut videoitasi?).
En tunne kaikkia asiaan liittyviä tekijöitä (puolin ja toisin), mutta olen pahoillani, mikäli alun alkaen eroamiseesi / erottamiseesi johtaneessa tilanteessasi on ollut jokin ylireaktio / yli-into (väärinkäsityskin?), joka on sitten mahdollisesti lumipallon tavoin kasvanut ja johtanut tilanteen mutkistumiseen / umpisolmuun.
Kuitenkin aktiivinen panettelu ja herjaamisesi on vienyt sinut kovin kauaksi kristillisistä periaatteista ja arvoista. Sellainen seura ei ole kenellekkään puoleensavetävää, paitsi kaltaisilleen ja tämä rippumatta kunkin vakaumuksesta tai aatteista. Happamat, katkerat ja kaunaiset ihmiset eivä ole kenellekään haluttavaa seuraa, oli miljöö mikä tahansa (myöskin oli erotettu tai ei).
Ei pahalla. - Johanneksen_poika
nen° kirjoitti:
>> Kerro tuo "karttamattomuus" minun JT-veljelleni Turkuun. Hän ei ole viiteen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä. Kerro tuo "karttamattomuus" myös JT-siskolleni Kokkolaan, hän ei vastaa puheluihini eikä pidä mitään yhteyttä. Noin vuosi sitten yritin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu; puhelu kesti tasan seitsemän sekuntia. Sitten linja katkesi.
Ottaen huomioon aktiivisen ja varsin solvaavan ja vääristelevän tavan jolla itse suhtaudut ja kohtelet veljesi ja sisaresi vakaumusta, niin ei pitäne olla hämmästynyt heidän reaktiostaan (ps. oletko editoinut videoitasi?).
En tunne kaikkia asiaan liittyviä tekijöitä (puolin ja toisin), mutta olen pahoillani, mikäli alun alkaen eroamiseesi / erottamiseesi johtaneessa tilanteessasi on ollut jokin ylireaktio / yli-into (väärinkäsityskin?), joka on sitten mahdollisesti lumipallon tavoin kasvanut ja johtanut tilanteen mutkistumiseen / umpisolmuun.
Kuitenkin aktiivinen panettelu ja herjaamisesi on vienyt sinut kovin kauaksi kristillisistä periaatteista ja arvoista. Sellainen seura ei ole kenellekkään puoleensavetävää, paitsi kaltaisilleen ja tämä rippumatta kunkin vakaumuksesta tai aatteista. Happamat, katkerat ja kaunaiset ihmiset eivä ole kenellekään haluttavaa seuraa, oli miljöö mikä tahansa (myöskin oli erotettu tai ei).
Ei pahalla.>>Ei pahalla.
Mutta ei ilmeisesti hyvälläkään.
On se kumma, kun täysin vieraat ihmiset tuntevat asiani ja olosuhteeni paremmin kuin minä itse. Kummallista.
Tiedätkö, että yritin toista vuotta selvittää sitä epäoikeudenmukaista kohtelua, mitä sain osakseni. Yritin. Vetosin. Pyysin. Mutta minulle ei edes vastattu. Ei vastanneet vanhimmat, joille tein kahden muun Jehovan todistajan kanssa valituskirjelmän. Ei vastannut Betel, joka sai myös tuon kirjelmän. Myöskään JT-sukulaiseni eivät suostuneet keskustelemaan kanssani siitä solmusta, minkä HE AIHEUTTIVAT.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/jvetoomus.htm
Silloin minulle ei jäänyt muuta keinoa kuin julkaista koko tarina, jotta joku voisi ottaa oppia ja välttää samantapaiset virheet.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/
Mitä itse olisit tehnyt vastaavassa tilanteessa, kun maineesi olisi mustattu ja olisit joutunut kynnysmaton asemaan? Siihen pyyhitään lika kengistä, ja kukaan ei vaivaudu siivomaan. - Johanneksen_poika
ad3ss3 kirjoitti:
kuinka pahalta heistä tuntuu kun heidän veljensä toimii aktiivisena luopiona.
Tunsin itsekkin erittäin suurta surua kun kaksi tuttuani jätti asian. Ja toinen heistä vielä on erittäin aktiivinen luopio.>>heidän veljensä toimii aktiivisena luopiona.
Itsehän JT-sukulaiseni minut tähän tilanteeseen ajoivat. :)
Mitä tarkoittaa "aktiivinen luopio"?
Itse vain tiedotan tosiasioista ja jaan informaatiota ja dokumentteja. Voisitko kertoa, mitkä asiat sivuillani ovat väärin:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/ - nen°
>>Ei pahalla.
Mutta ei ilmeisesti hyvälläkään.
On se kumma, kun täysin vieraat ihmiset tuntevat asiani ja olosuhteeni paremmin kuin minä itse. Kummallista.
Tiedätkö, että yritin toista vuotta selvittää sitä epäoikeudenmukaista kohtelua, mitä sain osakseni. Yritin. Vetosin. Pyysin. Mutta minulle ei edes vastattu. Ei vastanneet vanhimmat, joille tein kahden muun Jehovan todistajan kanssa valituskirjelmän. Ei vastannut Betel, joka sai myös tuon kirjelmän. Myöskään JT-sukulaiseni eivät suostuneet keskustelemaan kanssani siitä solmusta, minkä HE AIHEUTTIVAT.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/jvetoomus.htm
Silloin minulle ei jäänyt muuta keinoa kuin julkaista koko tarina, jotta joku voisi ottaa oppia ja välttää samantapaiset virheet.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/myllynkivet/
Mitä itse olisit tehnyt vastaavassa tilanteessa, kun maineesi olisi mustattu ja olisit joutunut kynnysmaton asemaan? Siihen pyyhitään lika kengistä, ja kukaan ei vaivaudu siivomaan.>> On se kumma, kun täysin vieraat ihmiset tuntevat asiani ja olosuhteeni paremmin kuin minä itse. Kummallista.
Mistä tuollainen ajatus / tulkinta? Kirjoitin näin:
"En tunne kaikkia asiaan liittyviä tekijöitä (puolin ja toisin), mutta olen pahoillani, mikäli alun alkaen eroamiseesi / erottamiseesi johtaneessa tilanteessasi on ollut jokin ylireaktio / yli-into (väärinkäsityskin?), joka on sitten mahdollisesti lumipallon tavoin kasvanut ja johtanut tilanteen mutkistumiseen / umpisolmuun." - että...,
a) virallista tietoa
Merkillisen huonoja nuo puhelinlinjat Suomessa.sinun kohdalla olisi käynyt näin, luulen että kyse on ollut kyllä jostain muustakin. Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
- itsesääliä...
>>heidän veljensä toimii aktiivisena luopiona.
Itse vain tiedotan tosiasioista ja jaan informaatiota ja dokumentteja. Voisitko kertoa, mitkä asiat sivuillani ovat väärin:
http://koti.mbnet.fi/jpoika/johanneksenpojalta.
Antaa alkoholistin vaikutelman.
Säälii itseään "toisethan minut tähän ajoivat".
Syyttää toisia.
Voiko kukaan luottaa tällaiseen mieheen. nen° kirjoitti:
>> Kerro tuo "karttamattomuus" minun JT-veljelleni Turkuun. Hän ei ole viiteen vuoteen pitänyt mitään yhteyttä. Kerro tuo "karttamattomuus" myös JT-siskolleni Kokkolaan, hän ei vastaa puheluihini eikä pidä mitään yhteyttä. Noin vuosi sitten yritin soittaa hänelle ja kysyä, mitä hänelle kuuluu; puhelu kesti tasan seitsemän sekuntia. Sitten linja katkesi.
Ei pahalla.>>Ottaen huomioon - - vääristelevän tavan jolla itse suhtaudut ja kohtelet veljesi ja sisaresi vakaumusta
Mitä olikaan vääristelty?- nen°
että..., kirjoitti:
sinun kohdalla olisi käynyt näin, luulen että kyse on ollut kyllä jostain muustakin. Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
>> Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
Sulkeeko tämä virheellisen arvion mahdollisuuden pois?
Ps. Kun sinulla on yli 40 vuoden kokemus, niin voitko olla vakuuttunut ettei eri tilenteiden käsittelyissä ja hoidossa, sekä niihin reagoinnissa ole virheitä koskaan syntynyt? - Johanneksen_poika
että..., kirjoitti:
sinun kohdalla olisi käynyt näin, luulen että kyse on ollut kyllä jostain muustakin. Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
>>luulen että kyse on ollut kyllä jostain muustakin
Suomalainen sananlasku sanoo: "Luulo ei ole tiedon väärti". Mutta jos todella tiedät, niin kerro ihmeessä minullekin, kukaan ei halua kertoa näistä asioista.
>>Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
Hyvä, luotan sitten siihen, että sinä selvität tämän asian ja kerrot tulokset myös minulle. Voin lähettää sinulle yksityisviestinä mm. JT-siskoni puhelinnumeron, jos hän sinulle kertoisi syyt, mitä minulle ei kerrota. Myös pari muuta puhelinnumeroa voin antaa, jos todella lupaat selvittää tämän asian. Kiitos jo etukäteen.
Sähköpostini on
[email protected] - etteikö..
nen° kirjoitti:
>> Minulla on virallista tietoa kyllä miten näissä menetellään Yli 40v. ajalta.
Sulkeeko tämä virheellisen arvion mahdollisuuden pois?
Ps. Kun sinulla on yli 40 vuoden kokemus, niin voitko olla vakuuttunut ettei eri tilenteiden käsittelyissä ja hoidossa, sekä niihin reagoinnissa ole virheitä koskaan syntynyt?virheitäkin olisi tullut ja onkin, epätäydellisiähän tässä ollaan, itsekkään en poikkea siinä mielessä kenestäkään, että olen kokenut epäoikeudenmukaisuutta jopa joskus veljien taholta mutta minulla on "valta" antaa anteeksi. Muista se orja vertaus. Lueppa muuten James Hollis: Miksi hyvät ihmiset tekevät pahaa.
- enpä kerro
>>heidän veljensä toimii aktiivisena luopiona.
http://koti.mbnet.fi/jpoika/Älä ole missään tekemisissä sukulaistesi kanssa enää, anna heidän olla!" Älä tuppaa jos ei tykätä " sanotaan täälläpäin.
Tule vaan takaisin seurakuntaan, äläkä joutavia mormottele,lähetään yhdessä kentälle. Ja saunotaan sen päälle ja paistetaan kabanossit ja tarjoon kyl limsat mehut tai jos sul ei oo alkoholiongelmaa ja omatuntos sallii olutta miehissä otettas ja kiukaalleki voitas heittää ja vertailla mikä merkki parhaat tuoksut antaa. tai lähetään ihan vaikka kalaan, ja grillataan muikkuu ja ahventa. Mutta sillä ehdolla että et ole senkään jälkeen missään tekemisissä enää niiden sukulaistes kanssa! - väliä,
nen° kirjoitti:
>> On se kumma, kun täysin vieraat ihmiset tuntevat asiani ja olosuhteeni paremmin kuin minä itse. Kummallista.
Mistä tuollainen ajatus / tulkinta? Kirjoitin näin:
"En tunne kaikkia asiaan liittyviä tekijöitä (puolin ja toisin), mutta olen pahoillani, mikäli alun alkaen eroamiseesi / erottamiseesi johtaneessa tilanteessasi on ollut jokin ylireaktio / yli-into (väärinkäsityskin?), joka on sitten mahdollisesti lumipallon tavoin kasvanut ja johtanut tilanteen mutkistumiseen / umpisolmuun."Mistä tuollainen ajatus / tulkinta? Kirjoitin näin
-Mitä sillä on väliä, mitä parissa lauseessa kirjoitat, jos loppuviesti on oletuksiasi täynnä? - mikä on
JT veljesi sukunimi joka asuu turussa?
- nen°
etteikö.. kirjoitti:
virheitäkin olisi tullut ja onkin, epätäydellisiähän tässä ollaan, itsekkään en poikkea siinä mielessä kenestäkään, että olen kokenut epäoikeudenmukaisuutta jopa joskus veljien taholta mutta minulla on "valta" antaa anteeksi. Muista se orja vertaus. Lueppa muuten James Hollis: Miksi hyvät ihmiset tekevät pahaa.
Tuohon kommenttiin / ajatukseen olisi hyvinkin paljon tärkeää sanottavaa, lisättävää ja analysoitavaa, mutta ehkäpä jollakin toisella 'foorumilla'.
Sen verran kuitenkin, että niissä yksittäisissä tapauksissa joissa vakavia kompastuttavia virheitä syntyy (en yleistä), pitäisi ensisijaisesti kohdistaa huomio anteeksi > pyytämiseen < ja moraalisen vastuun ottamiseen, mahdollisen vähättelyn, vaikenemisen ja anteeksi > antamiseen < painottamisen sijaan.
On tilanteita joissa anteeksipyyntö tulisi olla yksityisesti esitetyn lisäksi julkinen, jossa ko. henkilön maine pyritään puhdistamaan ja palauttamaan kohdalleen kaikkien kuullen. - nen°
väliä, kirjoitti:
Mistä tuollainen ajatus / tulkinta? Kirjoitin näin
-Mitä sillä on väliä, mitä parissa lauseessa kirjoitat, jos loppuviesti on oletuksiasi täynnä?>> Mitä sillä on väliä, mitä parissa lauseessa kirjoitat, jos loppuviesti on oletuksiasi täynnä?
Olen kanssasi sammaa mieltä. Yksisilmäiselle sillä ei ole mitään merkitystä.
- Sanomiasi
>Sukulaiset voi olla erotetun kanssa tekemisissä jos jokin asia niin "vaatii".<
>Lähinnä jokaisen omantunnon asia. Pitää ottaa huomioon, että erotettujakin on hyvin monenlaisia. Ja t<
Vt-liikkeen oppeja!
>erotettujakin on hyvin monenlaisia.<
Tämä kommenttisi on kyllä arkaluontoinen. Määritellä itse kukin vt-liikkeen erotettu/eronnut "karttamisoppia" onko vt-liike höllentänyt tuota oppiaan? karttaa kukin kuten haluaa, määrittelee kukin kuten haluaa "lievemmän" tahi "pahemman tapauksen" Eli toista karttaa hieman enemmän kuin toista?- Erottaa
Teidät noista kommenteista syyte = Olette perustaneet oman uskonnon!
- Napaketttttu
vaihtelee todella paljon. Ystäväni (erotettu) perhe ei ole tekemisissä ystäväni kanssa. Ei tervehditä kadulla (sisarukset, vanhemmat).
Minun perheeni on sitten kuitenkin kanssani täysin normaalisti tekemisissä. Käyn vanhempieni luona monta kertaa viikossa. Isäni on vanhin ja äitini tienraivaaja. Eli kovin on hengellistä porukkaa perheeni, mutta eivät kuitenkaan ole minua hylänneet.
Mainittakoon että tuon 'hylätyn' vanhemmat ja minun vanhempani ovat samassa seurakunnassa.
Kaipa se on niin että omantunnon kysymys tuo on ja joillain se omatunto on paljon tiukempi kuin muilla. Meidät ystäväni kanssa erotettiin samasta syystä, eli maailmallinen mies (minä naimisissa, ystäväni menossa). Epäreilultahan tällainen eriarvoinen kohtelu tuntuu, kun molemmissa tapauksissa Raamattuun kovasti vedotaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205323- 501381
- 11807
Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️58778- 47769
- 46762
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,52757Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle49746Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!
JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille8734Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom132725