Miksi jätit Jehovantodistajat?

Mikä elämässäsi muuttui

Paremmaksi tai vaikeammaksi? Kaduitko milloinkaan päätöstäsi?

28

583

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OikeuttaJaRakkautta

syitä on lukuisia ja niistä olen kertonut vastaavassa ketjussa..
      Oppiasioista oli kyse.
      En ole katunut hetkeäkään, elämä on muuttunut paremmaksi kun tajuaa
      elää elämäänsä eikä odotella "että sitten paratiisissa"..
      Ja silmät on auennut koko lahkon suhteen ja miten typerä ja sokea on aikoinaan ollut.

• K.L.M.

Mitä enemmän opiskelin, sitä etäämmäksi Jehovat ja muutkin uskonnot tulivat.

Jo pelkästään maapallomme ikä on JT-lla päin persettä. Lukekaa muutakin, kuin Vartiotornia, niin huomaatte, että elämä on hienoa elää ilman huu haata.

• asiaa.

Huomaan, että olit todella perehtynyt asioihin. Jt:jien mielestä maapallon ikä on useita miljardeja vuosia. Mitähän kokoluokkaa se sinun mielestäsi on?

Millä kirjekurssilla opiskelit?

• salaisuus?
        asiaa. kirjoitti:

Huomaan, että olit todella perehtynyt asioihin. Jt:jien mielestä maapallon ikä on useita miljardeja vuosia. Mitähän kokoluokkaa se sinun mielestäsi on?

Millä kirjekurssilla opiskelit?

Kyllä se vt "kirjekurssilla" oli se 6000 vuotta, joten älä ala syyllistämään. Onko tosiaan vt seura joutunut tieteen valossa muuttamaan opetuksiaan.
        >Ennen kun tiedemiehet julkaisi omia vuosilukujaan, niin me jt nauroimme makiasti niille luvuille. raamattuunko perustuu myös nykyinen ajanmäärite maan iästä.....

• parempi elämä
        salaisuus? kirjoitti:

Kyllä se vt "kirjekurssilla" oli se 6000 vuotta, joten älä ala syyllistämään. Onko tosiaan vt seura joutunut tieteen valossa muuttamaan opetuksiaan.
        >Ennen kun tiedemiehet julkaisi omia vuosilukujaan, niin me jt nauroimme makiasti niille luvuille. raamattuunko perustuu myös nykyinen ajanmäärite maan iästä.....

lahko on kieroon kasvanut sisäänpäin kääntynyt ja naisia alistava. Kasvoin lapsesta ko. lahkoon, joten minut aivopestiin jo pienenä. Onneksi maailta sentään avartui noin 25 vuoden iässä. Nyt on paljon parempi elämä. Olen vapaa ja vastaan omista tekemisistäni. Kukaan ei tyrkytä idioottimaisia oppejaan ja näkemyksiään kaikesta ja myös henkilökohtaisista asioista. Suurin syy lähtöön oli kuitenkin naisten tasa-arvon puute ja aivopesu. Vanhinten jatkuva kyttäys ja ns. paimenkäynnit, jossa annettiin neuvoja... tee sitä ja tätä. Ja lässyn lässyn... Nyt kun ajattelee, niin miten sitä onkaan voinut olla niin tyhmä ja sokea, että ei nähnyt nenäänsä pidemmälle jo aikaisemmin...

• llllllllllll
        salaisuus? kirjoitti:

Mitenköhän se oli 6000 kun luomisesta katsottiin kuluneen -75
        6000 vuotta. Meinaatko että ihminen ensin sitten vasta kaikki muu?

• Kukabah
        salaisuus? kirjoitti:

Minun muistaakseni JT tosiaankin opettavat että maapallon ikää ei Raamattu kerro ja he hyväksyvät vaikkapa miljardit vuodet.

He puhuvat 6000 vuodesta, mikä on heidän mukaansa aika ihmisen luomisesta. Jotkut adventistin esim saattavat tulkita sitä ennen olleet 6 luomispäivää aika kirjaimellisesti, eli tässä kohdassa Jevovan todistajat eivät ole kaikista fundamentalistisimpia.

Minä en tiedä, mitä syyllisyydentuntoa tällainen tieto tuo sinulle?

Evoluutioasiassa JT eivät sitten anna tuumaakaan periksi. Siinä asiassa saavat fossiilit ja radiohiiliajoitukset mennä tiukasti Raamatun sanelemaan ruotuun. Muistan että radiohiiliajoitus oli ihan pätevä, kun sillä mitattiin Jerusalemiin kaivettujen tunneleitten ikää, mutta Neandertalin ihmisen ikää ajoitetaessa se on pätemätön.

Moni muu fundamentalistiuskonto puhuu sentään mikro ja makroevoluutiosta hyväksyen mikroevoluution. Jehovan todistajatkin uskovat että koirarodut ovat toisilleen sukua, mutta he kavahtavat asian nimeämistä mikroevoluutioksi.

• OikeuttaJaRakkautta
        Kukabah kirjoitti:

Minun muistaakseni JT tosiaankin opettavat että maapallon ikää ei Raamattu kerro ja he hyväksyvät vaikkapa miljardit vuodet.

He puhuvat 6000 vuodesta, mikä on heidän mukaansa aika ihmisen luomisesta. Jotkut adventistin esim saattavat tulkita sitä ennen olleet 6 luomispäivää aika kirjaimellisesti, eli tässä kohdassa Jevovan todistajat eivät ole kaikista fundamentalistisimpia.

Evoluutioasiassa JT eivät sitten anna tuumaakaan periksi. Siinä asiassa saavat fossiilit ja radiohiiliajoitukset mennä tiukasti Raamatun sanelemaan ruotuun. Muistan että radiohiiliajoitus oli ihan pätevä, kun sillä mitattiin Jerusalemiin kaivettujen tunneleitten ikää, mutta Neandertalin ihmisen ikää ajoitetaessa se on pätemätön.

Moni muu fundamentalistiuskonto puhuu sentään mikro ja makroevoluutiosta hyväksyen mikroevoluution. Jehovan todistajatkin uskovat että koirarodut ovat toisilleen sukua, mutta he kavahtavat asian nimeämistä mikroevoluutioksi.

"Jos siis muut kuusi tämän seitsemän suuren luomis-”päivän” ryhmästä ovat yhtä pitkät kuin viimeinen, niin jokaisen niistä on täytynyt olla 7000 vuotta pitkä!"
        "vartiotorni -79/15"

"Koska jokainen luomis-”päivä” eli kausi oli ilmeisesti 7000 vuotta pitkä, niin koko luomis”-viikko” käsittää 49000 vuotta. "
        "vartiotorni -73/1"

• Kukabah
        OikeuttaJaRakkautta kirjoitti:

"Jos siis muut kuusi tämän seitsemän suuren luomis-”päivän” ryhmästä ovat yhtä pitkät kuin viimeinen, niin jokaisen niistä on täytynyt olla 7000 vuotta pitkä!"
        "vartiotorni -79/15"

"Koska jokainen luomis-”päivä” eli kausi oli ilmeisesti 7000 vuotta pitkä, niin koko luomis”-viikko” käsittää 49000 vuotta. "
        "vartiotorni -73/1"

Tuo äskeinen oli vissiin taroitettu vastaväiteeksi.

Taisivat Jehovan todistajat lukea niin että Alussa luotiin taivaat ja maa ja sitten pitkän tuumaustauon jälkeen alkoivat luomispäivät.

Siis että Kyllä heille taitaa passata miljardien vuosien maapallo.

Muuten käsittääkseni nyt väittelemme siitä, mitä J todistajat opettavat maan iästä. Emme siis siitä, mikä se todellisuudessa on. Ehdotan 5 miljardia vuotta. Olen valmis tinkimään 500 000 000.

• Kauko...
        Kukabah kirjoitti:

Tuo äskeinen oli vissiin taroitettu vastaväiteeksi.

Taisivat Jehovan todistajat lukea niin että Alussa luotiin taivaat ja maa ja sitten pitkän tuumaustauon jälkeen alkoivat luomispäivät.

Siis että Kyllä heille taitaa passata miljardien vuosien maapallo.

Muuten käsittääkseni nyt väittelemme siitä, mitä J todistajat opettavat maan iästä. Emme siis siitä, mikä se todellisuudessa on. Ehdotan 5 miljardia vuotta. Olen valmis tinkimään 500 000 000.

Olen kanssasi pitkälti samaa mieltä.

• että koira polveutuu sud
        Kukabah kirjoitti:

desta,eli sudesta eri koirarodut kehitetty tai itsestään

• uppo

Elämä on paljon parempaa nykyisin. JT-uskossa ollessani se oli yhdä kontrolloimista. Kokoajan neuvottiin tee niin ja tee näin. Vanhimmat käskytti tienraivaavat neuvomaan miten pitää elää. Jopa pyydetiin kahville ja leikittiin ystävää, vaikka oikeasti ei ollut mitään yhteistä puhumista. JT-uskossa ollessani elin avioliitossa JT-miehen kanssa, joka dokasi ja pelasi rahat. Minä maksoin elämisen. Hänellä oli jatkuvasti muita naisia ja oli yötkin välillä poissa. Mutta kun ei ole kahta todistajaa näkemässä, niin erota ei saa. Näinhän tämä uskonto opettaa. Sitten oli tämä epätasa-arvo pykälä, että mies on perheen pää. Juuri tämä on se perustavaa laatua oleva ongelma, kun tytöt aivopestään jo lapsena tähän. Sitten mennään naimisiin JT:n kanssa monesti jo alle 20 v., eikä tiedetä elämästä yhtään mitään. Sitten suoraan kotoaan muuttanut JT-aviomies pääsee vauhtiin Herra perheen päänä ja alkaa käyttäytymään oppien mukaisesti perheen tyrannina. Suurin osa JT-uskovaisten avioliitoista ei ole onnellisia, ne ovat pelkkää kulissia.

• -MÄ-

Mua kans oltiin aina neuvomassa miten pitää elää. "Ja onko se nyt ihan järkevää hengellisesti" Sai kuulla aina. Vaikka se olisi ollut minulle erittäin tärkeää henkisesti(terveessä ruumiissa elää terve mieli). Mutta pyhähenki korvas tämän ajatuksen.
        Naimattomuus oli minulle kuulemma siunaus."Kannattaa odottaa avioitumista paratiisiin" Sitten oikeuskomiteassa kun kerroin tapailleeni yhtä naista. Niin sanottiin mulle että: "Tule takaisin kun olet avioitunut hänen kanssaan"
        Jos kerran nämä vanhimmat on pyhän hengen nimittämiä niin miksi kaikki heidän ohjeet on niin ristiriitaisia? Ai niin vanhimmathan on epätäydellisiä. Entä minun epätäydellisyyteni sitten? Eiköhän sovita niin että kukin tavallaan ilman lahkoja. Kun kerta meidät on kirottu epätäydellisyyteen. Niin sitä epätäydellisyyttä täytyisi sietää JOKA asiassa!

• puhuit suuni puhtaaksi
        -MÄ- kirjoitti:

Mua kans oltiin aina neuvomassa miten pitää elää. "Ja onko se nyt ihan järkevää hengellisesti" Sai kuulla aina. Vaikka se olisi ollut minulle erittäin tärkeää henkisesti(terveessä ruumiissa elää terve mieli). Mutta pyhähenki korvas tämän ajatuksen.
        Naimattomuus oli minulle kuulemma siunaus."Kannattaa odottaa avioitumista paratiisiin" Sitten oikeuskomiteassa kun kerroin tapailleeni yhtä naista. Niin sanottiin mulle että: "Tule takaisin kun olet avioitunut hänen kanssaan"
        Jos kerran nämä vanhimmat on pyhän hengen nimittämiä niin miksi kaikki heidän ohjeet on niin ristiriitaisia? Ai niin vanhimmathan on epätäydellisiä. Entä minun epätäydellisyyteni sitten? Eiköhän sovita niin että kukin tavallaan ilman lahkoja. Kun kerta meidät on kirottu epätäydellisyyteen. Niin sitä epätäydellisyyttä täytyisi sietää JOKA asiassa!

toivoisin että en olisi koskaan törmännytkään järjestöön koska sitä ennen luin raamattua ja uskoni oli "terveellä pohjalla" kun taas nykyään on raamattu kaapissa ja maku lähti kokonaan uskomiseen,silloin kun olin Jehovantodistajana elin jatkuvassa puristuksessa ja monet ystäväni "pahan maailman puolelta" huomasivat henkisen pahan oloni ja olimme vaimon kanssa molemmat järjestössä silloin,nyt olemme erittäin onnellisia ihmisiä jotka ovat saaneet takaisin oman identiteetin,olemme "toimettomana" järjestön sääntöjen mukaan ja en vedä salin kahvasta enään kuten ei puolisonikaan halua,nyt olemme onnellisia vaimon kanssa aidosti kun ei tarvitse olla jatkuvassa kontrollissa,onhan monet muutkin asiat miksi ei järjestön näkemys mene jakeluun mutta se asia jääköön nyt kun en ole niin pessimistinen kuin silloin että nyt sepustaisin jotakin näkemystä tähän täysillä,kun on hyvä olla niin ei tarvitse.

• NIIN YSTÄVÄLLISIÄ
        puhuit suuni puhtaaksi kirjoitti:

toivoisin että en olisi koskaan törmännytkään järjestöön koska sitä ennen luin raamattua ja uskoni oli "terveellä pohjalla" kun taas nykyään on raamattu kaapissa ja maku lähti kokonaan uskomiseen,silloin kun olin Jehovantodistajana elin jatkuvassa puristuksessa ja monet ystäväni "pahan maailman puolelta" huomasivat henkisen pahan oloni ja olimme vaimon kanssa molemmat järjestössä silloin,nyt olemme erittäin onnellisia ihmisiä jotka ovat saaneet takaisin oman identiteetin,olemme "toimettomana" järjestön sääntöjen mukaan ja en vedä salin kahvasta enään kuten ei puolisonikaan halua,nyt olemme onnellisia vaimon kanssa aidosti kun ei tarvitse olla jatkuvassa kontrollissa,onhan monet muutkin asiat miksi ei järjestön näkemys mene jakeluun mutta se asia jääköön nyt kun en ole niin pessimistinen kuin silloin että nyt sepustaisin jotakin näkemystä tähän täysillä,kun on hyvä olla niin ei tarvitse.

Nyt minua ei tervehditä eikä katsota,olen kuin naziajan juutalainen eli en yhtikäs mikään heidän silmissään,lienenkö edes ihminen,
        Mutta takaisin en anele,olen tieni valinnut!Puhaltakoon uudet tuulet!

• aina neuvomaan

mitä mun pitää tehdä ja miten elää ja olla.En koskaan kuunnellut heidän neuvojaan,vaan annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Olen itse oman elämäni paras asiantuntija,eikä kukaanyleensä pysty neuvomaan asioissani.Alkuaikoina kuuntelinkin monia,ja korjaan vielä vuosikymmenten jälkeen heidän neuvojensa aikaansaamaa sekasotkua elämässäni.Kellään näillä neuvojilla ei ole mitään todellista tietoa,miten mun asiat olisi pitänyt tehdä.Itselläni on paremmat tiedot ja taidot.En minäkään kaikkea tiedä,ja silloin menen itse kysymään toisen mielipidettä,mutta nää neuvojen tyrkyttäjät saisi painua sinne,missä pippuri kasvaa.

• "maailmassa luotettavia"
        NIIN YSTÄVÄLLISIÄ kirjoitti:

Nyt minua ei tervehditä eikä katsota,olen kuin naziajan juutalainen eli en yhtikäs mikään heidän silmissään,lienenkö edes ihminen,
        Mutta takaisin en anele,olen tieni valinnut!Puhaltakoon uudet tuulet!

He sanovat että oikeat ystävät eivät "maailman puolella jätä" jos ovat oikeita ystäviä ryhtyessä Jehovantodistajaksi ja ystäväni eivät jättäneet ja ottivat takaisin avosylin ja ovat iloisia kun en koe jatkuvaa pahoinvointia vaan olemme onnellisia niinkuin ennenkin mutta väliin iski tämä uskonto hömppä ja identiteettini oli pahasti hukassa silloin joten olin "kone" EN KAIPPAA TIPPAAKAAN TAKAISIN;OLEN ONNELLISEMPI KUIN KERTAAKAAN SILLOIN!

• Kuka kantaa vastuun?
        aina neuvomaan kirjoitti:

mitä mun pitää tehdä ja miten elää ja olla.En koskaan kuunnellut heidän neuvojaan,vaan annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.Olen itse oman elämäni paras asiantuntija,eikä kukaanyleensä pysty neuvomaan asioissani.Alkuaikoina kuuntelinkin monia,ja korjaan vielä vuosikymmenten jälkeen heidän neuvojensa aikaansaamaa sekasotkua elämässäni.Kellään näillä neuvojilla ei ole mitään todellista tietoa,miten mun asiat olisi pitänyt tehdä.Itselläni on paremmat tiedot ja taidot.En minäkään kaikkea tiedä,ja silloin menen itse kysymään toisen mielipidettä,mutta nää neuvojen tyrkyttäjät saisi painua sinne,missä pippuri kasvaa.

Tässähän se koko homman pirullisuus onkin: säännöt annetaan ylhäältä, ohjeet vähän alempaa, itse et juurikaan voi tehdä omaa elämääsi koskevia ratkaisuja. Jos teet, sinua pidetään kapinahenkisenä. Lopulta kuitenkin omaa elämääsi koskevissa ratkaisuissa, pienissä ja isoissa, olet SINÄ se joka kannat vastuun ja kärsit seuraukset.

Meitä 50- ja 60-luvuilla syntyneitä on paljon, jotka emme opiskelleet emmekä hankkineet lapsia, koska koko ajan piti ajatella valtakunnan etuja. Nyt onkin sitten jo liian myöhäistä - opiskelu voi vielä onnistua, mutta minkään alan asiantuntijaksi ei viisikymppinen enää ehdi ennen eläkeikää.

• Markku_Meilo
        Kuka kantaa vastuun? kirjoitti:

Tässähän se koko homman pirullisuus onkin: säännöt annetaan ylhäältä, ohjeet vähän alempaa, itse et juurikaan voi tehdä omaa elämääsi koskevia ratkaisuja. Jos teet, sinua pidetään kapinahenkisenä. Lopulta kuitenkin omaa elämääsi koskevissa ratkaisuissa, pienissä ja isoissa, olet SINÄ se joka kannat vastuun ja kärsit seuraukset.

Meitä 50- ja 60-luvuilla syntyneitä on paljon, jotka emme opiskelleet emmekä hankkineet lapsia, koska koko ajan piti ajatella valtakunnan etuja. Nyt onkin sitten jo liian myöhäistä - opiskelu voi vielä onnistua, mutta minkään alan asiantuntijaksi ei viisikymppinen enää ehdi ennen eläkeikää.

>>...mutta minkään alan asiantuntijaksi ei viisikymppinen enää ehdi ennen eläkeikää.

Sen sai palkkioksi siitä, että tunnusti Vt-seuran tosiasian:

”Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki ’viimeisten päivien’ alun vuonna 1914: ’Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’” - Matt.24:34. (Herätkää! 8. syyskuuta 1969 sivu 14)

Ja mitä taas muutamaan tulee, niin Vt-seuran muutama on vähintään 40. Tästä juolahti mieleeni, että miten esimerkiksi vanhin suhtautuisi jos kuultavana oleva seurakunnan jäsen (juotuaan 40 pullollista olutta) sanoisi juoneensa muutaman pullollisen olutta?

• Seuraus
        Markku_Meilo kirjoitti:

>>...mutta minkään alan asiantuntijaksi ei viisikymppinen enää ehdi ennen eläkeikää.

”Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki ’viimeisten päivien’ alun vuonna 1914: ’Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat.’” - Matt.24:34. (Herätkää! 8. syyskuuta 1969 sivu 14)

Ja mitä taas muutamaan tulee, niin Vt-seuran muutama on vähintään 40. Tästä juolahti mieleeni, että miten esimerkiksi vanhin suhtautuisi jos kuultavana oleva seurakunnan jäsen (juotuaan 40 pullollista olutta) sanoisi juoneensa muutaman pullollisen olutta?

>>Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä.

Tämän ideologian nojalla myös minä pilasin koko elämän elantoni ja en osannut ajatella tulevaisuutta realistisesti. En ehkä olisi kyennyt siihen muutenkaan, mutta ei VT-seuran tulevaisuuden maalailut kuvaruutuani selventäneet.

Kun avaat suusi VT-seurassa tätä purkaaksesi ja saadaksesi ymmärrystä, vastaan saat koneiston, joka "rakkauden hengessä" vierittää syyn omille niskoilleni kiistäen harhaanjohtamisen tai häivyttämällä sitä taustakohinaan. Tavalla tai toisella annetaan ymmärtää; oma oli valintasi, kanna seuraukset sen mukaisesti... Pidä turpa kiinni, häiritset minun uskon illuusiotani, jossa haluan mennä niin kauan, kuin saan siitä jonkinlaisen turvarakenteen elämääni.

Mieleen tulee ajatus, jonka erään ajattelijan mielestä oppii 50-vuotiaana:

"Ne ihmiset, jotka haluavat jakaa uskonnollisen vakaumuksensa kanssasi,
        tuskin haluavat sinun jakavan omaasi heidän kanssaan."

En ole vielä viittäkymmentä, mutta ajatus ei tunnu yhtään hassumalta.

• kun totuus paljastuu
        Seuraus kirjoitti:

>>Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä.

Tämän ideologian nojalla myös minä pilasin koko elämän elantoni ja en osannut ajatella tulevaisuutta realistisesti. En ehkä olisi kyennyt siihen muutenkaan, mutta ei VT-seuran tulevaisuuden maalailut kuvaruutuani selventäneet.

Kun avaat suusi VT-seurassa tätä purkaaksesi ja saadaksesi ymmärrystä, vastaan saat koneiston, joka "rakkauden hengessä" vierittää syyn omille niskoilleni kiistäen harhaanjohtamisen tai häivyttämällä sitä taustakohinaan. Tavalla tai toisella annetaan ymmärtää; oma oli valintasi, kanna seuraukset sen mukaisesti... Pidä turpa kiinni, häiritset minun uskon illuusiotani, jossa haluan mennä niin kauan, kuin saan siitä jonkinlaisen turvarakenteen elämääni.

Onneksi vaimon kanssa poistuimme seurakunnasta kun olemme vielä "nuoria", toki vaimolla jäi koulu kesken koska siihen kannustettiin,nyt olemme yrittäjiä ja tulevaisuus puhtaana edessä, olemme kiitollisia että näimme "totuuden valon" olevan sittenkin pakkopullakeskus,lapsikin nyt tulossa joten näitä ei olisi jos olisimme päättäneet ryhtyä tienraivaajiksi ei firmaa,ei omia aivoja,ei lasta tulossa,voi perse huomata vasta kaiken vanhempana! voimia teille joita on pidempään nenästä roikotettu!

• Markku_Meilo
        Seuraus kirjoitti:

>>Tämän ideologian nojalla myös minä pilasin koko elämän elantoni ja en osannut ajatella tulevaisuutta realistisesti. En ehkä olisi kyennyt siihen muutenkaan, mutta ei VT-seuran tulevaisuuden maalailut kuvaruutuani selventäneet.

Toivottavasti me olemme ehtyvä luonnonvara.

>>Kun avaat suusi VT-seurassa tätä purkaaksesi ja saadaksesi ymmärrystä, vastaan saat koneiston, joka "rakkauden hengessä" vierittää syyn omille niskoilleni kiistäen harhaanjohtamisen tai häivyttämällä sitä taustakohinaan.

Kultti mikä kultti.

>>Mieleen tulee ajatus, jonka erään ajattelijan mielestä oppii 50-vuotiaana:

Minä opin totuuden totuudesta unkefäär viiskymppisenä ja jaan tuon ajatuksen uskonnollisen vakaumuksen jakamisesta ihan kybällä. Itse asiassa tuo havainto ei ole jehovantodistajuuden kohdalla lainkaan ikäsidonnainen (kuten jo tiedätkin), vaan jo nuorinkin jt oppii yksisuuntaisen käännytysretoriikan.

• neitoni
        Markku_Meilo kirjoitti:

raamattu käteen,se on Jehovan tahto,joka hänet ja poikansa hylkää,ei ees tervehditä.mitä sitä kiertämään

• voi neitoni
        neitoni kirjoitti:

raamattu käteen,se on Jehovan tahto,joka hänet ja poikansa hylkää,ei ees tervehditä.mitä sitä kiertämään

noita sun kommentteja "älykkyytesi loistaa taas"

• Markku_Meilo
        neitoni kirjoitti:

>>raamattu käteen,se on Jehovan tahto,

Mä olen pitänyt Raamattua kädessä viimeksi tänään ja ihan omasta tahdosta.

>>joka hänet ja poikansa hylkää,ei ees tervehditä.mitä sitä kiertämään

Niin, mitä sitä kiertämään, muutkin kultit toimivat yhtä rakkaudettomasti eri tavalla ajattelevia kohtaan.

P.S. En tosin osaa yhdistää tätä vastausta postaukseeni, mutta sehän on jo tavaramerkkisi.

• >>Miksi jätit Jehovantodistajat?

Lopullisesti jätin vt-seuran (jehovantodistajia ihmisinä en ole jättänyt) kun sain tietää koko homman perustuvan kusetukselle, huuhaalle. Siksi voisikin kysyä että miksi ihmeessä en olisi jättänyt vt-seuraa.

>>Mikä elämässäsi muuttui Paremmaksi tai vaikeammaksi?

Saa olla rehellinen ja oma itsensä, eikä tarvitse näytellä mitään muuta tai kaunistella kulttinsa kauheuksia, kuten jehovantodistajien täytyy.

>>Kaduitko milloinkaan päätöstäsi?

Päätöstäni mennä kasteelle kadun, en eroani huuhaalafkasta.

• salaisuus?

ja sairaaloinen lahkon ympärille rakennettu "leikkikehä".
      >Elämä muutuii todella paremmaksi eron jälkeen ja ero on yksi parhaita hetkiä, jota ei ole ikinä tarvinnut katua.

• Poissa oleva

Elän yhä oppien mukaisesti, paitsi en käy kokouksissa enkä yhtedessä seurakuntaan.

Paremmaksi elämäni koen, ei painostusta ja valmiiseen muottiin asettamista. Hirvittävät rooliajattelut ja henkinen panostus ajoi pois.

On hetkiä jolloin kaipaa tiettyjä ihmisiä, mutta koska tiedän periaatteen pysyn poissa heidän elämästä.

Kuitenkin ne hyvät asiat panavat enemmän kuin se kaikki huono joten en kadu.

Nuoren naisen "hyväksyttävä " elämä ei ollut minua varten ( rooliajattelu), vieraiden ihmisten oven taakse meneminen oli yhtä tuskaa. Painostus vanhempien taholta, rajoitukset missä ei luoteta ihmisen omaan haluun pysyä valitsemallaan tiellä, silmien sulkeminen joidenkin miesten toilaillulle ( alkoholi, perheväkivalta ym ) Asioiden kyseenalaistaminen ( tutkiminen monelta näkökannalta ) oli kiellettyä ym

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      20
      5323
    2. Taposta murhaksi

Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      50
      1381
    3. Grilli lopettaa?

Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      11
      807
    4. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      778
    5. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      47
      769
    6. Pitääkö luovuttaa?

Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      46
      762
    7. Mitä teet nainen

Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      52
      757
    8. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      49
      746
    9. Onko oikein? Kaikki naiset "jäivät rannalle" Maajussille morsian -pääsarjasta - He ovat mukana!

JES, Maajussille morsian starttaa ja tiedossa on tuttuun tyyliin kaksi eri ohjelmaa: Maajussille morsian ja Maajussille
      Maajussille morsian
      8
      734
    10. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      725
    Aihe