Vapaa kuvaus

Olen tavallinen höpöttäjä. Ei oteta elämää vakavasti, hauskaa sen olla pitää! Sähköpostiosoite: [email protected] Linkit: http://www.liis.lv/majtur/darbmac/raksti.htm Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

48

Kommenttia

4262

1. Ai, olenko erehtynyt keskustelemaan. Hih hih. Erikoinen ajattelutapa, mutta sanotaanhan sitä että ihminen on erehtyväinen.
  2. En ole opettaja ennemminkin kasvattaja ja ohjaaja. Minä kannustan luovuuteen.

Kun olin pieni yrittivät opettajat ja vanhemmat kaikin mahdollisin keinoin lannistaa minun luovuuttani. Siihen aikaan uskottiin piirtelyn ja muun töhertelyn olevan turhanpäiväistä ja kehitykselle haitallista. Taiteentekeminen ajateltiin olevan mielisairautta, ainakin meillä päin, pienessä kylässä maaseudulla.

Siihen aikaan arvostettiin vain urheilukilpailuissa pärjäämistä ja lapsia ohjattiin arkisiin käytännön töihin. Me ja meistä vanhemmat ihmiset olemme nykykäsityksen mukaan lapsityövoiman uhreja.

Samoin myös koulun lukuaineet olivat tärkeitä. Piti oppia matematiikkaa ja jos ei meinannut oppia oli rankaiseminen ainoa opetuskeino erilaiselle oppijalle. Siksipä minua haukuttiin aina ja pidettiin laiskassa ja annettiin ehtoja ja lyötiin. Ja turhanpäiväinen piirtäminen kiellettiin ja kaikin keinoin yritettiin luova ja omaperäinen ajattelu kitkeä pois.

Mutta he eivät onnistuneet! Meni kyllä monia vuosia hukkaan, kun kärsin ja en meinannut löytää itselleni sopivaa ammattia ja työtä missä pärjäisin ja viihtyisin. Vasta kolmekymppisenä ymmärsin ja uskalsin hakeutua sellaiseen koulutukseen mikä kiinnosti ja mitä olin aina halunnut. Ja töitä on sitä myöten minulle piisannut ja olen viihtynyt.

Siis pointti, luovuutta ei voi kitkeä pois. Lannistaa voi yrittää, mutta se luovuus on sinussa aina. Ja milloinkaan ei ole myöhäistä alkaa toteuttamaan sitä.