Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
jokander
jokander
jokander
Vapaa kuvaus
No joo, ohan se niinkin Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Liittynyt 25v sitten
19
aloitusta ·
168
kommenttia
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jos tarkoitat kartion päässä olevaa lukitusruuvia, niin kyllä se varmaan normaalilla kierteellä on , eli vastapäivään aukeaa. Joku voisi varmistaa. Jos on tiukassa, voi auttaa pikku naputtelu esim vasaralla ja sopivalla tuurnalla(esim 6mm pultti). Koskee siis kaikkia jumittuneita pultteja. Siis naputtelee sitä lukkoruuvia , niin se vähän herkistyy.
29.09.2010 19:34
Kyllä sillä lähtee, mutta hitaasti. Poistin pohjamaalin sillä n. 7-metrisestä veneestä. Aikaa meni pari viikkoa. Hiekkaa kului noin 60 säkkiä, muistaakseni 6,5 euroa/ säkki. Hiekka kantautui jaloissa sisään ja kylppärin viemäri meni tukkoon. Laite on muovia ja aivan normaalissa käytössä sen kiinnitysholkki murtui. Jouduin hakemaan uuden osan K-raudasta. Onneksi oli sattumalta Kärcherin edustaja paikalla. Ei tosin meinannut uskoa että vain yhtä venettä olin puhALTANUT, VÄITTI ETTÄ KOKO KYLÄN VENEET OLETTE VARMAAN TEHNEET. Oho meni isot kirjaimet päälle. Onneksi antoi sitten uuden osan , että pääsin jatkamaan. Laitteessa menee vähän väliä se hiekkaletku tukkoon, mikä edelleen hidastaa työtä. Työtä nopeuttaisi jos olisi toinen henkilö koko ajan valmiina putsaamaan letkua. Kasvosuojus menee huuruun, minkä takia työtä pitää keskeyttää vähän väliä. Puhalluksen jälkeen pitää antaa veneen kuivua kunnolla ennen maalausta. Se on vaikeaa keväällä ja syksyllä , kun yleensä sataa, siis jos ei ole isoja sisätiloja. Seuraavalla kerralla teetän työn vaikka maksaisi 1500€.
06.09.2010 10:28
Vaihdoin kotimaisen bensaveneeni kotimaiseen dieselveneeseen, metrin pidempään ja 800 kg painavampaan. Samalla matkanopeudella 24 solmua ennen oli kulutus 1,4 L /nm , nykyään 1,1 L / nm. Ero on kai 20%. Ja kun diesel on 20 % halvempaa, eroa on 40%. Ja isommalla veneellä.
Onneksi bensakauppiaat ei vielä ole keksineet hinnoitella tavaraa euroa/ kilo. Dieselihän on painavempaa, eli sitä saa litrassa 10% enemmän. Dieselin ominaispaino on 0,85 ja bensan 0,75. Jos otetaan kilo kumpaakin ainetta, niiden energiantuotto on osapuilleen sama. Eli on tavallaan harhaa, että diesel sisältää enemmän tehoa. Jostain syystä vaan polttoaineet myydään litroina. Teollisuudessahan yleensä laskutetaan kiloista ja tonneista.
Jos muutetaan kiloiksi nuo veneeni kulutukset, niin tulee 1,05 kg/nm ja 0,935 kg/nm. Mutta mun dieseli on viimeistä huutoa ja tuo bensakone 80-luvun tekniikkaa. Bensakoneitahan ei juuri ole kehitetty, kuin aivan vime vuosina. Dieseleitä sen sijaan kehitettiin vimmatusti viimeiset 15 vuotta.
Veikkaanpa että kun tehtaat muutaman vuoden virittelee bensakoneita, ero supistuu olemattomiin. Mutta myös koneiden hinnat sitten nousee. Jos ne nousee lähelle dieseleiden hintoja, dieselin eduksi jää yhä se, että kilohintanakin hinta on 10 % halvempi.
01.09.2010 21:20
Kai niitä merimerkkejä irtoilee talven aikana, jolloin kartassa on enemmän merkkejä kuin luonnossa. Ja niitä lisäillään luontoon, mutta ei ole karttaohjelmaan ehditty laittaa. Näitä eroja löytty paljon. Minäkään en ole löytänyt noille merkeille selityksiä. Kivet on merkitty tähdellä. Navionicsilla on jotenkin suunnattoman huono asiakastuki. Ei oikein mitään tietoa löydy netistä.
14.08.2010 21:28
no sehän jo sitten lentokone?
12.07.2010 21:14
Vähän menee ohi aiheen, mutta mullakin Hobbarin luistimet. Jarrupaloja ei sitten saanutkaan muistaakseni vuonna 2001. Saa kestävät jarrut kun leikkaa auton renkaasta kulutuspinnasta sopivan lätkän ja liimaa sen kontaktiliimalla alkuperäisen jarrupalan päälle. Mulla on kestänyt jo 10 vuotta, tosin en paljon jarruttele.
nimim. kyä kestää.
12.07.2010 21:09
Lienet huomannut, että lähes joka venelehden kannessa vene on ilmassa niin että vain potkuri on vedessä. Kannattaa kysyä toimittajilta miten ne tekee sen. Itse olen veneillyt kymmenisen vuotta , enkä koskaan ole saanut venettä irtautumaan vedestä.
12.07.2010 12:37
Itsellä tuore kokemus asiasta. Vaihdoin isompaan veneeseen. Vanha oli rekisteröity 10 :lle, joka on mielestäni liikaa ja tämä uusi taas oli rekisteröity 4 :lle , joka liian vähän. No Laitoin piruuttani rekisterihakemuksia 3 versiota: 4 hlö , 6 hlö ja 8 hlo. Maistraatissa sitten ihmettelin missä vaiheessa henkilöluvuksi oli tullut noin pieni, kun ko vuosina yleensä henkilöluvut oli isoja. Ei osannut vastata , mutta sanoi, että sen saa laittaa oman ilmoituksen perusteella. Niimpä laitoin pöytään sen 8 hengen paperin ja odottelen nyt postissa tulevaa virallista paperia.
24.06.2010 08:09
En ole kokeillut miten käytännössä onnistuu, mutta meidän laiturissa ainakin laskettiin että aisapaikka on puoli metriä venettä leveämpi. Jos naapurilla on saman levyinen vene, tulee kyllä ahdasta. Molemmille puolille pitäisi mahtua n.15 cm paksut lepuuttajat.
15.04.2010 19:37
Itse muuten tein sen viheen , että aloin lyömään sitä tappia sisään päin kun jossain sillai neuvottiin. Ehdin hakata toisen tapin pään jo aika lyttyyn, ennenkuin uskoin ettei se sinne mene. Hyvä että sisäkierre jäi vielä toimintakuntoiseksi. Sitäpaitsi kun ajattelee, että jos se avataan lyömällä tappi sinne sisään, niin miten se sitten kasataan? Mahtaa olla hankala lyödä se tappi sisältä ulospäin. Sen sijaa ulkoa sisään päin se on ihan luontevaa.
Mutta mulla onkin se 290 Sp, että en tiedä onko DP samanlainen.
11.04.2010 18:00
Olen pari kertaan vaihtanut 290 SP :n kumit ja ostin sitä varten halpakaupasta "liukuvasaran" joka on tarkoitettu esim pellin lommojen oikaisuun ja laakerien ulosvotoon. Siinä tulee erilaisia vaihdettavia päitä mukana ja niistä pystyy muokkaamaan helposti ulosvetotyökalun. Ottaa jonkun niistä vaihtopäistä ja hitsaa siihen päähän pultin , jossa on samakierre kuin siinä saranatapin päässä olevassa reiässä.
Sitten vaan nykimään. Se on aika lujassa, mutta kun aikansa vetelee sitä liukuvasaraa, niin se kyllä tulee sieltä. Itsellä tuo vehje on hyvin kestänyt vaikka en kaksinen hitsaaja ole.
Joku tuki on siis hyvä olla evän alla samalla kun tappeja irrottaa.
11.04.2010 14:11
Niiden pitäs olla kohdallaan, mutta ainakin automoottoreissa voi olla ettei olekaan kohdallaan. Vaihdoin jakohihnan muistaakseni citikkaan, jossa merkit oli ennen vaihtoa ihan jossain muualla kuin kohdallaan. Vaihdoin hihnan kuitenkin , kun kilsat oli täynnä. Autolla ajellaan tänäkin päivänä. En tiedä miten tuo on mahdollista, voi olla perämoottorissakin samoja juttuja? Onkohan kyseessä koneen ensimmäinen hihnanvaihto? Luulisi sen ainakin tehoja heikentävän ellei muuta.
04.04.2010 19:21
Ei minua haitta vaikka tulee mainoksia, mutta se ,että sieltä näkee mikä vene kullakin on. Eli jos joku tietää miten se käytännössä onnistuu, kertokoon vaikka täällä. Rupean sitten katselemaan millaisia veneitä ihmisillä on.
25.03.2010 11:08
Ite ostin pari kk sitten Pentaan pakosarjan Mäntsälästä usamarine shopista. Kyllä se sopi ihan "heittämällä " paikalleen , vaikkei ollut alkuperäisosa. Kyseessä B230 perustuva neloskone. Kannattaa tarkistaa nelospytyn pakoaukon ympärystä , mulla se oli aika ohueksi syöpynyt. Sen tuntee parhaiten kun pakosarja on irti. Maalasin sen ja aion vielä laittaa pikku sinkkianodin johonkin lähelle, jospa se lopettaisi korroosion.
20.03.2010 08:45
No uskoisin, että jos laitan sinne väliin laastia, niin laatta on sitten muita ylempänä. Liima on ohuempaa. Ja laastin joutuu itse sekoittamaan , sotkuista touhua.
04.03.2010 15:37
Olen tehnyt kaikkia pitempiä reissujani varten reitit Seaclearilla. Ne on mukava tehdä kotikoneella esim työpäivien iltoina. Osan olen tehnyt talven aikana. Reittitiedosto ei paljon tilaa vie ja olen sen siirtänyt venekoneeseen yleensä muistitikulla. Seaclearissa ei ole sellaista automatiikkaa ,kuin kai joissain karttaplottereiden omissa ohjelmissa on , että kun annetaan lähtö- ja määräasema , niin se ehdottaa jotain reittiä perustuen olemassa oleviin väyliin. Niimpä reitin tekeminen kestää vähän kauemmin, kun joka piste pitää itse klikata.
Toinen miinuspuoli on , että kun paikasta A paikkaan B pääsee montaa eri reittiä, joka sitten kelin mukaan valitaan lähtöpäivänä joko avonaisempi nopea reitti tai suojaisempi reitti, niin täytyy muistaa etukäteen tehdä ne kaikki vaihtoehtoiset reitit. Niitä kertyy väkisinkin aika paljon. Mutta tuleepahan käytyä ja opiskeltua ne reitit etukäteen.
Jos ei ole reittiä tullut etukäteen tehtyä, matkanteko on hiukan hitaampaa , ainakin minä joudun sitten pysähtelemään tuumailemaan.
15.02.2010 21:37
Mihin oikein tarvit niitä tehoja? Kyllähän tuommoiselle pikkuautolle riittää vaikka 80 hevosvoimaa. Kunhan on kytkin tehty helppokäyttöiseksi ja kestäväksi. Maastoautossa pitää välitykset olla sellaiset, että lähtö onnistuu hankalastakin paikasta. Ei tarvi kiihtyä 0-100 kuin ehkä 18 sekuntia.
Sivumennen sanoen (ei nyt tähän keskusteluun liittyen) Kyllä rupeaa ihmetyttämään tämä vouhotus tehojen perään. Luulisi kun nyt ympäristöstäkin ollaan huolissaan, niin ihmisten tajuavan, että vähemmällä teholla saastutetaankin vähemmän.
Uusi vastaus kun edellinen hävisi jonnekin.
26.01.2010 00:21
www.pa-tuonti.fi on toiminut jo lähemmäs 20 v.
24.12.2009 18:05
Tämä foorumi on muuttunut jotenkin viime aikoina. Täällä näkyy nämä vanhatkin aiheet toisin kuin ennen. Minä ainakin luen näitä usean vuoden vanhoja juttuja mielelläni, koska itselle ne näytt'vät olevan ihan käyttökelpoisia ja ajankohtaisia. Mitä järkeä niistä on taas ruveta uusia ketjuja tekemään? Ei niitä veneitä joka vuosi uusia ostella, kyllä vanhempienkin veneiden vinkit yhä kiinnostaa. Samalla uudet lukijat saa vähän perspektiiviä aihealueeseen. Ja kuten yritin sanoa, tämä foorumi pukkaa nykyään nuo vanhatkin näkyville, jos niihin joku vastaa.
22.12.2009 20:50
Onan noita automaattisia, ovat vaan aika kalliita. Oho, löytyi englannista aika halpa:
http://www.fire-safety-equipment.co.uk/fire-extinguishers/automatic-fire-extinguishers
Yksi vaihtoehto olisi täyttää pullo hiilidioksidilla, jos se on päässyt tyhjenemään. Tosin katsastettu pullo maksaa sekin. Joskus myytiin rautakaupassa kerakäyttöpulloja, sellainenkin voisi riittää...
07.12.2009 17:51
2 / 9