Vapaa kuvaus

Aloituksia

65

Kommenttia

263

1. Annan näiden nyrpistelijöiden pitää mielipiteensä. Jos se näiden ihmisten mielenterveyttä parantaa niin korostakoon statustaan. Heillä on syystä tai toisesta heikko itestunto. Tai ne kahdehtivat siivoojaa koska siivooja pääsee vaihtamaan ympäristöä kohteesta toiseen siirtyessään.

Tiedän että siivojan työ on tärkeätä. Ilman tätä työtä ne heikon itsetunnon omaavat nyrpistelijät joutuisivat itse viemään roskansa ja tahrimaan kätensä vaikka mihin.
  2. Mulla on ollut kohta neljän vuoden aikana kymmeniä eri kohteita. Toisissa on asiakkaat sisällä kun teen töitä toisissa ei.
    Loppujen lopuksi huono asenne on vähemmistössä. Huonoa asennetta varsinkin miessiivoojaa kohtaan on selvästi ilmassa, mutta on paljon paikkoja joissa asenne on positiivinen.
    Monessa kohteessa olen jutellut kohteen työntekijöiden jopa päälliköiden kanssa. Yllättävän usein asenne on positiivista.
    Toki mulla on ollut esimerkiksi Tuulosen eräässä kohteessa tilanne jossa joukko myyjiä on katsellut pitkin kulmiaan työtäni ja höpöttäneet keskenään. Yhtäkään kritiikkiä ei tullut mulle, joten en osannut tehdä asioita kunnolla. Mutta tämä kohde oli pienen kunnan sisäpiiriä, joten oletan että jos olisin nainen tai joku Tuuloslainen minua oltaisi kohdeltu toisin. Olisiko, sitä en tiedä.
    Sen tiedän että esimerkiksi toisessa omassa kohteessani mulle tullaan suoraan sanomaan jos halutaan jotain. Multa kysytään kuulumisia ja homma sujuu. Ei ongelmia.
    Mielestäni asenteita on hyvä kohottaa ja mielestäni yksi ongelmakohta on se että kotisiivooja leidit eivät aina ymmärrä ammattisiivousta. Monesti kohtaa siivousarvostelua, joka tulee kotisiivousta harrastavalta ihmiseltä. Kerran erään asiakaskohteen asiakas moitti kovaan ääneen "nopeaa siivousta", kun moppasin kaupan hyllynalusia nopeasti kuivalla mopilla.
    Eipä se asiakas tiennyt että sopimuksessa kohteen hyllyn aluset mopataan päivittäin ja käytävät ajetaan kolmena kertana viikossa.
    Kaippa hän halusi että mä moppaisin käsin koko kaupan märkämoppauksella.
    Ihan sama sinänsä. Varsinainen asiakas oli tyytyväinen työhön eikä heiltä ole muutenkaan tullut mitään sanomista, kun olen siivonnut heillä tai pessyt heidän lihamyllyään.
    Ensimmäisillä lihamyllypesuilla jännitin sitä että teenkö oikein. Tuleeko myllystä tarpeeksi puhdas. Kerran yksi työntekijä tuli valittamaan. Säikähdin että jokin kohta olisi jäänyt pesemättä. Ei ollut sitä, kritiikki koski sitä että pesuvettä oli valunut hieman asiakastiloihin. Pieni kosmeettinen rike, mutta ei mitään vakavaa. Jos myllyyn olisi jäänyt salmonellaa tai muuta kivaa mikrobikasvustoa olis puolen kaupunkia ripuloinut. Otin kritiikin asiallisesti tehden pari juttua niin ettei seuraavalla kerralla vettä tullut. Asiakas on ollut sen jälkeen ihan tyytyväinen.
    Enemmänkin kaipaisin uutta asennetta esimiehiltä sekä muilta firman työntekijöiltä. Ollessani työpaikan väen kanssa laivalla viime vuonna vastaan tuli selkeä ero: Toimihenkilöt vs. tavalliset siivoojat. Tämä tilanne on ehkä pahin asenteellinen ongelma.
    Me siivoojat tai roskakuskit teemme työtä hikihatussa että nämä toimihenkilöt voivat nostaa hyvää palkkaansa. Silti minä siivoojana en kelvannut heidän ryhmäänsä. Kiitti vaan.
  3. En tarkoittanut todellakaan että ulkomaalaiset olisivat barbaareja.
    Tarkoitin että väkivallan käyttö tilanteessa kuin tilanteessa on barbaarimaista. Tosin menen itseeni siinä etten katsonut videota sen tarkemmin että kuka meni kenenkin kimppuuun.
    Mitä tulee ulkomaiseen työvoimaan. Uskon että SOLille on tullut kalliiksi niiden raahaaminen suomeen. Oletan että vaikka SOL käyttäisi niitä hyväkseen nyt. Käyttävät hekin tilannetta hyväkseen: Pääsevät takakautta länsimaihin.
    Jos otetaan 10 vuoden aikajänteellä, kuinkahan moni näistä kiinalaisisista on yhä A) Suomessa B) siivoojina
    Oletan että harva on suomessa. Varmasti iso osa menee eurooppaan paremmille liksoille teollisuuteen. Vielä harvempi jää siivoojaksi. Joten pitkän ajan ratkaisu tämä ei voi olla.
    Pitkän ajan ratkaisu on se, että siivousalasta tehdään niin suomalaisille kuin ulkomaalaisillekin varteenotettava ura valinta verrattuna teollisuuteen sekä kaupan alaan. Siivousala pitää vetää palkallisesti samalle viivalle kuin nämä muut alat.
    Siivousala tulee viiveellä siirtymään samalle viivalle. Ei ne pomot sieltä tule siivoamaan, vähitellen niiden on pakko nostaa palkka niin että siivoojat tulevat ja panostavat pitkällä tähtäimellä siivoamiseen ilman että palkan vuoksi pitää hakeutua toisiin hommiin.
    Omalta kohdaltani voin sanoa sen että aluksi minäkin vierastin siivousalaa. Alkuvaiheessa kun valituksia tuli jatkuvasti halusin pois koko alalta. Inhosin siivoamista.
    Yllättäen taidot tarttuivat silmä tarkentui ja heräsi ajatus siivoamisen tarkoituksesta. Kaiken valituksen oheen alkoi vähitellen tulemaan positiivista palautetta. Siitä alkoi innostus opiskelemaan alaa. Siitä kääntyi katse siivousalaan uravalintana.
    Eli rahan lisäksi toinen on ennakkokäsitys. Itse oletin että kaikki siivous on samaa kuin nyt kutsun toimistosiivoukseksi: On isoja toimistokomplekseja joita siivotaan mopilla, joista viedään roskat. Nopeasti opin ettei näkökanta ollutkaan oikea. Toimistosiivous on iso perinteinen osa siivousta, mutta siivooja voi ihan hyvin siivota koko ikänsä siivoamatta kertaakaan toimistoa.
    Kolmanneksi (osin jatkoa edelliseen) siivousalaa pidetään liian likaisena. Kuvitellaan että siivooja pelehtii jatkuvasti likaisissa ympäristöissä liaten itsensä. Ei ymmärretä että siivoustekniikka on kehittynyt. On kevyet mopit, harjat. On käsineet ja on vaikka mitä niin ettei siivooja itsessään ole lian kanssa juurikaan tekemisissä.
  4. Minä en ole hirveästi tehnyt porrassiivousta, joten tietoni ovat vajavaiset, mutta oma kokemukseni on se että porrassiivous ei ainakaan mulla ollut tiukan aikataulun työtä.
    Ehdin hyvin siivoamaan annetussa ajassa. Porrassiivouksen taajuus riippuu sopimuksista. Voi olla että joissakin kohteissa käydään kerran viikossa ja joissakin päivittäin, mutta pääsääntönä taitaa olla muutama kerta viikossa, esimerkiksi kolmena päivänä.
    Lisäksi siivoukseen sisältyi saunan sekä yleisten tilojen kuten vessojen siivousta.
  5. Meillä ei ole tällä hetkellä palveluesimiestä, koska edellinen sai kenkää erittäin nopeasti.
    Hänen tehtävänsä jakaa palveluohjaajat sekä yhteysvastaava.
    Yksi palveluohjaajista aloitti loman eilen, toinen palaa maanantaina lomalta ja kolmas oli tämä johon yritin yhteyttä.
    Ei se ole ollenkaan harvinaista mulla, että keskustelun asiakaskohteissa kohteen yhteyshenkilön kanssa asioista suoraan. Oli esimiehiä tai ei, heillä on hiton kova kiire joka tapauksessa joten jos mä voin auttaa omin resurssein vähääkään heitä omalla toiminnallani mä olen varsin tyytyväinen. Näin mä säästän heidän vähiä resursseja tärkeämpiin hommiin.
    Minusta asiakkaat muutenkin tuhlaavat kaikkeen turhaan esimiesteni aikaa. Kuten siihen, että siivooja kerran unohtaa kaksi roskista. Yksi roskiksen unohtaminen kerran kahdessa kuukaudessa on inhimillinen vahinko. Vaikka siitä muistutettais ja siitä saarnattaisi, se ei muuta sitä seikkaa että se saattaa unohtua seuraavan kahden kuukauden päästä uudestaan.
    Ja jos se roskis on säännöllisesti tyhjentämättä, siitäkin voi laittaa lapun siivoojalle suoraan: Hei oletko tietoinen että plaa plaa plaa..
    Minusta esimiehille tulisi ilmoittaa suoraan vasta jos jotain oleellista on jäänyt tekemättä tai siivooja ei selvästikkään välitä tai jos pyydetään jotain isompaa työtä kuten peruspesua tai muuta.
    Tiedän että esimiehet ovat erittäin kiireisiä. Yhdessä vaiheessa esimies tuntui olevan avainkuriiri, kun rivisiivoojat eivät keskenään viitsineet jakaa avaimia. Sitten kuitenkin valittavat että esimies ei ehdi tekemään koskaan mitään.
    Esimieskin on ihminen, heillä on perheensä, kaverinsa sekä harrastuksensa. Mä ymmärrän heitä täysin. Jos tilanne on tämä kuin mulla oli ja vastaavia on lähes viikoittain, ongelma on korkeammalla. Näitä palveluohjaajia pitäisi olla enemmän ja heillä pitäisi olla tarkka sopimus keskenään siitä miten milloin loma tai viikonloppuaikana kukin on vastuussa. Ja se ei riitä että he keskenään tietävät tämän, siitä pitää tiedottaa työntekijöille esimerkiksi tekstiviestillä. Tai sitten siten, että kaikki palveluohjaajat ja esimiehet jotka ovat vapaalla siirtävät puhelut sellaiselle ohjaajalle/vastaavalle joka on vuorossa tai tehdä niin että joku vanhempi ja pätevämpi talossa kauan ollut siivooja sitten tuuraisi näitä ollen esimekiksi viikonlopun ohjaajana tai muuta vastaavaa.
    Ja mä en moiti työnantajaani en halua kohdentaa tätä vain omaan työnantajaani, lähimmät esimieheni tekevät sen minkä pystyvät. Mutta käsittääkseni tämä on joka puolella vastaavissa firmoissa.
  6. Käytännössä tilanne on jo nyt hälyttävä. Kohteita jää pois jatkuvasti nimenomaan siksi, että ensin kohde hankitaan kovin lupauksin. Seuraavaksi mietitään onko tekijää vai eikö. Ja koska kohteet kilpailutetaan erittäin tarkasti, niitä ei saa tehdä ylityövoimin joten niille ei sitten ole vakinaista tekijää vaan kohteessa poukkoaa kenen aikataulussa sattuu olemaan se muutama hetki ylimääräistä aikaa ilman ylityötä.
    Edellinen pomo tuntui yrittävän oikeasti kohteiden säilyttämistä, hän antoi pätevien tehdä kohteita siitäkin huolimatta vaikka se tiesikin ylitöitä. Tästähän ei isot pomot tykänneet vaan tämä henkilö sai kenkää oltuaan 6 kuukautta esimiehenä.
    Vaikkei minulla ole vastuuta pomojen tekemisistä vaan heillä minun, mä teen silti kaikkeni asiakaspalvelun vuoksi jo oman etuni vuoksi. Oma etuni siis on se, että ainakin omalta osaltani teen kaikkeni jotta pääsen tekemään työtäni jotta kohde säilyisi vielä hetken, jotta minulle riittää työtä ja sitä kautta taloutta.
    Eräs tutkinnoistani on merkantti, meillä oli opettajana yksi erittäin fiksu ekonomi palvelutoiminnoissa. Eräs hänen neuvoistaan on iskoistunut mieleeni: "Asiakasta ei kiinnosta miksi, sitä kiinnostaa vai onko vaiko ei."
    Eli siivousalaa mukaellen: Asiakaskohteen ei tarvitse olla kiinnostunut siitä onko alihankkijalla työvoimaa vai tekeekö alihankkija persnettoa. Sitä kiinnostaa vain se onko sinne toimistoon tai kauppaan tai vastaavaan. Sitä kiinnostaa onko kiva mennä töihin siistiin ja puhtaaseen työpaikkaan ja se että hommat joista on sovittu on tehty. Se ei riitä että hommat on huiskittu miten sattuu. Hommat pitää olla tehtynä.
    Tosin käytännössä moni asiakas tajuaa tämän ja harva fiksu asiakas syyllistää siivoojaa. Fiksu yrittäjä tai kohteen päällikkö/pomo tietää varmasti milloin vikaa on siivoojassa, milloin koko systeemissä.