Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
tublat
profiilit
tublat
tublat
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
27
Kommenttia
5229
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
No ei tosiaan mistään elukasta voi sanoa 100 prossasti mitään.
Mutta lähtökohtana on hyvä pitää se,että ainakin voi olettaa ja tietää koiran olevan niin hanskassa,että se ei lähde litomaan.
Ei toko nyt ryppyotsaista pitäisi olla,mutta kyllä se harmittaa,jos joku selkeesti out of control koira tulee kentälle,ja pilaa oman suorituksen.Sillä kun voi nuoren koiran kanssa olla kuitenkin kauaskantoisia seurauksia.
Myöskin on aina vaara se,että jos se koira lähtee toisen koiran luo,niin tilanteesta johtuen on myös tappelun paikka uhkaava.Ja niitä kun ei pitäisi päästä tapahtumaan.
Kokeenomaisia tilanteita voi vaikka harjoitella kaverien kanssa,ja jos kentällä käy treenaamassa,niin kyllä sielläkin aika hyvin näkee,missä koiran kanssa mennään.
21.01.2008 18:55
No höh,minä jo kerran vastasin edelliseen sovinistiviestiisi,että katsoppa nyt sinne koelajien huipulle nykypäivänä,mikä sukupuoli siellä jyllää ja koko ajan vain lisääntymään päin ;O)
Jos olisit tippaleipäaivo,etkä putkiaivo,niin tietäisit,että on muitakin rotuja kuin esim.omasi ja sen tyyliset.Koirat,jotka on jalostettu miellyttämishaluiseksi ja toimimaan kiinteästi ihmisen kanssa (vahva laumavietti),on pikkaisen eri asia ja helpompi kouluttaa,kun puhutaan motivoinnista koulutuksen suhteen,kun esim.itsenäiseen työskentelyyn jalostetut.Siinä ei pelkästään kehuma "hyvä moppe" riitä tai sillä ei ainakaan parhaita tuloksia saa,vaan tarvitaan muutakin.Joillakin auttaa nimenomaan ruoka,varsinkin niillä,joilla on saalisviettiä tietyistä syistä haluttu pienentää,toisilla yleensäkin ruuanhankkimisvietti on motivoiva.Toisilla taas patukat syn muut.Riipuu koirasta ja vähän ohjaajastakin.
Ja jos jossain tottelevaisuuden kesto on pitkä ja vaativa,niin tokossa,varsinkin ylemmissä luokissa.
ja siellä huipulla olevat on paljonkin käyttänyt ruokapalkkaa ;)mm.
Mutta kuten sanoin,rotuja on monia ja erilaisia.Viimeistään sen oppii siinä vaiheessa,kun itse harrastaa sellaisia.Tai ei pyöri oman navan ympärillä liikaa :O)))))))
19.01.2008 19:37
Ei se pallien poisto tilalle takaisin tuo kunnon luoksetuloa tai vie pois karkailua.Se on nyt todennäköisesti opittu "huono"tapa,joka siis on poistettavissa koulutuksella ym.
Kaikilta uroksilta ei suinkaan pallien poistolla saa edes kiinnostusta pois nartuista.Toisilta saa,toisilta vähenee,toisilla ei mitään hyötyä pelkästään poistolla.
19.01.2008 19:13
Kova koira ei muistele kokemaansa pahaa.Noin niinkuin kansankielellä.
Karkee esim.koira kävelee metsässä maa-ampiaisen pesään.Piikkiä tulee,että soi.Seuraavalla kerralla kun lenkki kulkee samasta kohtaa,pehmeä kiertää kaukaa,hidastelee ym.Kova painelee samaa reittiä kuin ennenkin.
Tosin noita luonteenpiirteitä katottaessa ne muutkin osa-alueet merkitsee eli ei se käytös ihan joko tai ole pelkästään pehmeydestä/kovuudesta johtuen.
En tiedä rotuasi,mutta tietyilla isoilla roduilla on esim.ihan tyypillistä,että se kunnon "kokeilemiskausi" voi tulla myöhemmin,kuin ns.normaalimurkku-ikä.
Voi olla myös ihan hyvin,että narttujen hajut kunnolla on alkanut kinnostaa,ja nyt vasta on tullut uskallusta kokeilla myös omia siipiä ja olla välittämättä siitä mamista siellä toisessa päässä.
Ei muuta kun vahvistamaan/koulimaan kunnolla luoksetuloa ja yleensäkin tottelevaisuutta ja kontaktia koiralta sinne ohjaajan päähän.Ja yleensäkin vahvistamaan sitä omaa johtajuutta.
19.01.2008 19:06
Tuota rotua en tunne riittävän hyvin,joten ekaan en voi vastata.Mutta ei ole ainakaan kaikilla muilla valkopäisillä/valkoisilla roduilla.
Voi ja useinmiten normaalisti muuttuu.Jos on siis kyse vaan pikkupentujen "sinisyydestä".
Mielenkiintoinen kysymys tuo viimeinen.Sanoisin näin,että luin juuri jonkunaikaa sitten artikkelin,jossa kerrottiin tuon ja runsaasti valkoista olevan pään mahdollisista yhteyksistä kuuroutta aiheuttavan geenin yhteydessä.
Valkoiset,varsinkin tietyissä roduissa,on jo kauan tutkittu/havaittu värillä olevan yhteyttä.Siksi jossain roduissa tehdäänkin kuulotutkimuksia jo pikkupennuille.
Ei ollut tyhmiä kysymyksiä,toivottavasti ei vastauksiakaan :=))))
18.01.2008 22:48
Kuulin eräältä ystävältäni,että jollain toisella palstalla kerrottiin pennun löytyneen.Hieno homma,että edes tälle tarinalle tuli iloinen ja hyvä loppu :O)
18.01.2008 22:33
Ei pelättäneet,ei.
Jos en minä olisi hätäpäissäni päässyt paikalta koirineni jotenkuten,saati että koirat ei olisi kunnolla olleet hanskassa (silti tilanne oli karmea),niin köpelösti olisi käynyt sille vähemmän karvaiselle...
Känniläiset on ihan eri juttu.Minulla ei niistä ole mitään ongelmia ollut,vaikka on silloin tällöin törmätty vuosien aikana.Useat vaan tuppaa niiiiin kovasti koirista tykkäämään,mutta niiden tajuntaan on ainakin mennyt meijän kohtaamisissa ok puhe.
Noi hörhöt on ihan eri planetaalta.Täytyy sanoa,että jos joku kummallisesti käyttäytyvä tulisi vastaan,niin kyllä yhden kokemuksen jälkeen yrittäisin ennakoida,ja hävitä äkkiä ja kauas.
18.01.2008 12:23
Täytyypä sanoa,että jos kaikille olisi samat säännöt ja edut,niin mikäpä siinä.Mutta kun ei ole.
On tullut seurattua läheltä muutamaakin ei-kulutuslainojen ottajia,vaan huolellisesti miettien ja pakonedstäkin ottaen.Sitten on tullut ongelmia.Kun on kyseessä pieni ihminen,niin eipä niitä anteeksiantoja pahemmin jaellakaan.Saati ei aina edes velkasanerauksiin pääse eds kohtuuehdoilla ko.kohtaan.
Kyllä pitäisi ensin panna kaikkien noiden asiat kuntoon,ja sitten miettiä niitä lainanottajia,jotka ovat lähinnä ottaneet lainaa lähinnä omaisuutensa,ja ison sellaisen,kartuttamiseen entisestään.
Mutta kai se on niin,että pieni ei ole kaunista,missään asiassa.
18.01.2008 12:10
Niinpä.Ei nykypäivänä enää edes maaseudun lintukodotkaan ole sen turvallisempia aina.
Sitten on vielä noi kaikenmaailman huumehörhöt,jotka ei pelkää,saati tajua mistään mitään.
Minulla ainoa selkeesti ohranen tilanne on meinannut käydä,kun tuollainen yritti tulla liiveihin.Oli pikkasen k*****t paikat,kun yritti pitää aisoissa ja hävitä paikalta kahden ison koiran kanssa ja koittaa estää pääsemästä lähikontaktiin tyyppiä,joka oli täysin muista atmosfääreistä ja käyttäytyi sen mukaisesti.
En tiedä minä olentoina meidät näki,mutta väkisin yritti päästä lähikontaktiin :/
18.01.2008 11:57
Mielenkiintoinen asia,tunteeko koira ikävää,sanan merkityksessä.Voi tunteakin.Kuitenkin sen keston voisin olettaa olevan yksilökohtaista,eikä sitä voi määrittää ylipäätään mitä kestää.
Toisaalta voi myös ajatella,että on vaan kyse koiralle oudosta tilanteesta,kun tietty asia,jonka olemassaolon on oppinut,ja mukava sellainen,poistuu elämästä.
Se,että koira lähte etsimään jotain edesmennyttä kaveriaan,voi olla pelkästään sitäkin,että se tuntee toki koiran nimen,yhdistää siihen koiran,ja lähtee sitä hakemaan.
Oli niin tai näin,niin minusta on omituista "lähettää" koira hakemaan jotain,jota se ei saavuta.
Jos nyt koira tuntisi ikävää,niin vielä epämukavampaa.
18.01.2008 10:58
Noissa mainitsemissasi tapauksissa tullaan pikemmin taas omistajan vastuuseen,rotunsa ymmärtämiseen ym.
Toisin sanoen noin olisi voinut tapahtua jokusen muunkin rodun ollessa kysessä.
Eli kun on kysessä ei-sosiaaliset rodut (yleensä lähinnä omaa sukupuoltaan kohtaan),niin kun tuollaisen rodun ottaa,niin pitäisi tiedostaa,että ongelmia voi tulla,jos sitä ei huomioi ;)
Toisin sanoen,tällainen koirarotu ei niinkään ole arvaamaton,vaan sen toiminta pitäisi olla omistajalle ei niinkään arvattua,vaan tiedostettua.
15.01.2008 16:14
On,on,siitähän tässä on puhuttukkin.
Mutta kuten sanoin,ei pidä yleistää kasvattajia,kun niitä huonoja on osa.
Ja mielestäni kuitenkin ostaja,joka ostaa koiransa huonoista olosuhteista on aivan yhtä syyllinen,saati jättää tekemättä ilmoituksen,jos on nähnyt koiria huonosti pidettävän.
Eli vastuu on ostajalla myös siinä muodossa,mitä toimintaa kannattaa.Ja se mistä ostaa,on kyseisen ihmisen toiminnan kannattamista,niin rahallisesti kuin moraalisesti ;)
15.01.2008 15:45
Ihan asiaa kirjoitit,ja olen samaa mieltä.
Sen verran vaan sanoisin,että ei kuitenkaan pidä leimata kaikkia kasvattajia samaan nippuun.Kun joka asiassa,myös koirien kasvavatuksessa on ne mätäpaiseet,jotka sitten pilaavat niiden kunnolliston enemmistönkin mainetta.
Mutta kuten sanoit,ostajilla on vastuunsa.
Jos ostajat olisivat kaikki tarkkoja,mistä olosuhteista ja millaiselta kasvattajalta koiransa ostaa,niin EI olisi huonoja kasvattajiakaan.Koska nehän toimivat ostajien voimalla.
Siksi minun mielestäni kun puhutaan rahanahneista,huonoista kasvattajista,niin yhtä syyllinen on se ostajapuoli,joka heidän toimintaansa tulee.
Eli ostajat on tärkein linkki.
Enkä minä myöskään panisi pahitteeksi,että kenneltoiminta olisi valvotumpaa,ja sanktiot suurempia eläinten huonossa pidossa,myös Kennelliiton puuttumana.
15.01.2008 15:11
Minäpä epäilen,että kyseessä ei niinkään ole "huomionhakuisuus",vaan stressi,jota koira purkaa sijaistoiminnalla eli nuolemisella.Kun koirat käyttää sitä sijaistoimintana,niin jotkut nuolee seiniä,toiset lattiaa,toiset ihmisiä,toiset itseään ym.
Labukka on erittäin aktiivinen koira,joka tarvii mielekästä toimintaa ja aivojenkäyttöä,nuori labukka eritoten.Jos se ei sitä riittävästi saa,niin aktiivinen koira voi hyvinkin kehittää "omituisia" sijaistomintoja.
Tuokin kertoo siitä,että nyt kun on vauva (vähemmän koira saa toimintaa?),niin nuoleminen lisääntynyt.
Se sitten,että koiraa huomioidaan siitä nuolemisesta johtuen,taas saattaa vahvistaa sitä toimintaa.Eikä koiraa ylipäätään edes tarvi koko ajan huomioida.
Jos koiralle tehdään selvä päiväjärjestys,riittävästi liikuntaa ja nimenomaan säännöllistä aivotoimintaa päivittäin,joku harrastus aloitetaan ja sitten yksinkertaisesti nuoleminen kielletään,niin asia luulisi paranevan.Kotona myös kun sitä "huomiota" annetaan,mutta mielellään niin,että koira laitetaan sen eteen tekemään ensin töitä,ihan mitä vaan voi keksiä sille.Eli huomio on palkka.Se ei tule siitä,että koira sitä itse "haluaa",koska koira voi sillä toiminnalla vaan ruokkia sitä nuolemisaddiktiaan.
15.01.2008 11:55
Jos kasvattaja itse rekkaa,niin tulee aina kennelnimi myös,jos sellainen on.
Minulle tulee lähinnä mieleen,että jos kasvattaja on "liisannut" nartun jollekin toiselle ihmiselle,jolla ei ole kennelnimeä.
Silloin pentue tulee normaalisti tuonne pentue-kohtaan,mutta kasvattajan nimeä ei ole,jos siis sillä liisaajalla ei sitä ole.
Noin ajattelisin,jos nyt ymmärsin kysymyksesi oikein.
12.01.2008 13:39
Heippa!
Olen kirjoittanut suuren koiran pennun liikunnasta ja omasta käytännöstäni
Koiranpennut-osioon,sivu 8,topiikki oli "liikunnan pituus".
Jos kiinnostaa,niin katso mielipiteitäni sieltä.
Sen verran on paljon tekstiä,etten jaksa tähän kirjoittaa uudelleen :)
11.01.2008 19:07
Ennenvanhaan puhuttiin ja epäiltiin,että se on joku pöpö elimistössä,joka aiheuttaa.Mikä tai miksi,sitä ei tiedä.
Helpompi muoto on allergiaperäinen,joka on useinmiten kysessä.Useinmiten nimenomaan ruoka-aine allergia.Pelkkä ruokinnanmuutos ei välttämättä auta,esim.teollisesta raakaruokintaan tai kotiruokaan,koska saman oireilun aiheuttaa allergisoiva aine,oli se missä muodossa.Eli allergian aiheuttaja olisi selvitettävä.
Lika ja kosteus pahentaa.Itsessään lika ja kosteus ei aiheuta furua,vaan se alttius siis pitää olla kts.yllä oleva teksti.
Se sitten onko perinnöllistä,on tai ei.Riippuu mistä johtuu.Allergiat saattaa olla perinnöllisiä,joten sitä kautta voi sanoa.Tosin ei allergiatkaan aina ole.
Toisaalta jos ajattelee,että furua on joissakin roduissa tyypillisenä,voi olettaa,että olisi jonkin sortin perinnöllisyys mukana,koska se siellä pyörii.Suoraa periytyvyyttä ei välttämättä tuossa peilaten välttämättä tarvi olla.
Mutta kuten sanoin,riippuu furusta.
11.01.2008 18:53
Minusta toi on sairasta.Kukaan ei varmaan ole ajatellut,mitähän tekee pitemmän päälle,kun ihmiseen lykätään kaikennäköisiä vieraita esineitä.
Muutenkin minusta menee sairaaksi touhuksi,jos joka asiaan haetaan vaan,miten helpommalla pääsee,epänormaulesta viis.
Korkeintaan ymmärrän,että jos kova lihavuus johtuu jostain sairaudesta,niin kikkailut.
Kohta kaikki menee vaan siruiluksi joka asiassa.
Koululaisetkin voi lopettaa liikunnan vaikka kokonaan,kun pidetään painot siruilla alhaalla.Ennenpitkää kuitenkin tollaisiin tulee väärinkäyttöä.
Syö sen minkä kuluttaa.Minä kuulun tuohon himo...
tyyppiin,tunnustaudun suklaaaddiktiksi ja muutenkin suursyömäriksi :O),
mutta sitten vaan vaan kulutetaan ne kalorit sen mukaisesti.Siksihän on koirat ;====)
10.01.2008 21:52
Kasvattajilla on omat käytäntönsä.Jotkut haluaa koiransa näyttelyä harrastaviin,toiset johonkin muuhunkin,riippuen roduista.Jotkut kasvattajat myyvät sekä että toki.Ihn varmasti joka rodussa löytyy sekä että ;)
Sekarotuiset ei ole sen terveempiä välttämättä,se riippuu ihan niiden taustoista,ihan kuin rotukoirillakin.Ei esim.sairaista vanhemmista,vaikka lonkiltaan,yhtään terveempiä lonkiltaan saa,on ne sitten sekarotuiset pennut tai puhtaat ;)
Oppivaisuudessa ja "uskollisuudessa" nyt ei mitään eroja ole,ne asiat riippuu niin vanhemmista,roduista,taustoista,kuin siitä omistajastakin ;)
Jos kasvattaja on antanut ymmärtää antavansa mahdollisesti teille pennun,niin siinä teki väärin,jos ei heti ilmoittanut,että myy vain näyttelykoteihin.Jos se on oikea syy...
Mutta kuten sanoin,kaikilla kasvattajilla ei ole vaateita ostajille,edes yhtään mitään.
10.01.2008 20:58
Minulla on kaksi narttua aikoinaan leikattu.Hyvin meni,vaikka toinen jo yhdeksän.
Ihmettelen miksi koiraasi ei nesteytetty.Kyllä yleensä nesteytys on isommissa paikallaan.
Tuo oksentelu on voinut johtua siitäkin,että kun koira on pitkään ollut ravinnotta ja nestettä,niin elimistö on osaltaan jo siihenkin reagoinut.Myös aineista joillekin tulee pahoinvointia.
Ompeleet yleensä onkin suht tiukannäköisesti,muttei liian kireesti.
Tuota muhkuraista en oikein käsitä.En muista omillani moista olleen,enkä pahemmin ennen kuulleeni,joten siihen mitään sano.
Mutta tarkkailla kannattaa,koska oudolta kuulostaa.
Tärkeintä on,ettei koira pääsisi yhtään nuolemaan.Siksi paras vaihtoehto on EHDOTTOMASTI kauluri.Kun tikit rupeaa kutiamaan,niin koira voi alkaa kirputtamaan,jolloin tikit voi aueta ja sinne päästä pöpöjä.Joten siksikin se kauluri on paras.Itse olen myös sitä mieltä,että haavoille tekee hyvää saada ilmaa,joten siksi en koskaan itse mielelläni mitään peitä.
Jos on tarpeen,niin suihkutusta vedellä.Jos näyttää hyvältä,niin ei mitään.
Mutta kauluria korostan.Siitä ei meillä edes keskustella.Potta päähän ja sillä siisti,jos tarvetta on.Siinä kun saattaa tulla sitten hemskatinmoinen homma,jos se haava pääsee tulehtumaan,kun koira on sitä itse hoidellut.
Jos on kurakelit,niin silloin kannattaa pistää koiralle suojus,vaikka t-paita ym.
10.01.2008 18:25
255 / 262