Vapaa kuvaus

Olen juoppo renttu, joka tuhlaa elämänsä ja rahansa paheisiin.

Väitetään harrastavan erilaista epäsosiaalista, moraalisesti tai eettisesti arveluttavaa toimintaa.

Sanon nyt ihan suoraan, että tämä on paskapuhetta.

Maailmassa on ainakin kaksi sairautta, joita ei voida parantaa: Alkoholismi ja tyhmyys. Ja totta helvetissä minä kärsin molemmista mutta se ei, toisin kuin kuvitellaan korreloi moraaliini missään suhteessa.

Moraalissani ei ole yhtään mitään vikaa.

Elämänohjeitani:

Järjen jättömailla päivä kerrallaan. Eilistä en muista, huomisesta en tiedä... (Miksi huominen edes kiinnostaisi?)

'Jos tässä olisi jotain järkeä, en ymmärtäisi mitään.'

-Juice Leskinen-

'Maailmaa en voi parantaa, eikä maailma minua.'

-tuntematon juoppo-

IN

-Säälistä saaminen

- Sukupuolitauti kaverilla. Kateudesta sikiävää vahingoniloa. Siitäs sait, kun sait.

- Bootsit

- Alan mestat

- Väkevät väkijuomat. Viski aina ykkönen mutta ellei ole sattumoisin rahaa lippuviinakin kyllä käy. Litra lippuviinaa ja päikkärit päälle.

- Lintat tai muut kasilla kulkevat romut. Ei V8 ole Mossen työntötankomoottoria kummempi sinänsä mutta onhan siinä munaa erityisen paljon enemmän.

- Rakas. Ehdottomasti. Huumorintajuineen ja olankohautuksineen, ai jaa, että näin nyt... Erittäin korrekti ja asiallinen suhtautumistapa arkiseen kauppareissuun, joka päättyi Berliiniin. Ehdotin vain kantabaarissa kavereille, että vaihdetaanko baaria. Minne? Vastasin: Berliiniin. Ja jokainen sen enempää kummastelematta, että ok. Siistiä. Mutta fiksu oli Naisenkin reaktio kun kuuli kauppamatkan mutkat, noin Fiksu Nainen toimii.

- Kissat. Kissat kehrää aina. Naisesta ei aina tiedä.

- Käänteiset listat

OUT

- Kapiset rakit, jotka tulevat kusemaan kintuille

- Markkinoilta itsensä ulos hinnoitelleet vanhat huorat

- Kusipäät. Pois lukien itseni. Tietenkin.

- Laimeat drinkit

- Menneisyyteni turkulaisena

Myös Dominat kiehtovat minua. Valitettavasti koulutus ei vain ole tuottanut tulosta... Aivan sama paskiainen olen kuin ennenkin.

Kiinnostukseni sub-henkisiä narttuja kohtaan onkin vain looginen seuraus edellisestä. Toisin sanoen: minä koulutan Dominani itse.

No, olisi tämän voinut lyhyemminkin ilmaista, siispä:

Merkityksettömiä negatiivisia vivahteita lukuunottamatta pidän itseäni luonnollisesti aivan verrattomana tyyppinä. Persoonallisuuttani hallitseva vakava luonnehäiriö ei ole sen suurempi ongelma, kuin koiranpaskaan astuminen. Minulle.

Onko tuo kaikki edes totta? Jospa se on jossain valheen ja totuuden puolivälissä? PS. tämä ei ole seuranhakuprofiili läheisriippuvaisille renttuja rakastaville naisille. Eikä miehille.

Aloituksia

170

Kommenttia

12949

1. Näin olen asian käsittänyt kun olen sitä itselleni selvittänyt eri lähteistä:

Ei tuon tyyppinen reaktori voi räjähtää, Tshernobyl oli erilainen reaktori tyypiltään.

Siellä jäähdytyksen tehon lasku nosti reaktorin tehon ylikriittiseksi ja tietenkin myös siten lämpötilaa. Reaktorissa oli hidasteaineena graffiittia (Japanissa vettä) joka syttyi palamaan, on hyvin vaikea sammuttaa ja edesauttoi radioaktiivisten aineiden leviämistä.

Ydinräjähdykseen verrattavaa räjähdystä ei kuitenkaan voi missään ydinreaktorissa tapahtua.

Kevytvesireaktoreissa jäähdytyksen menettämin taas pysäyttää fission. Japanissa ei siis ole reaktoreissa käynnissä enää fissiota, se pysähtyi automaattisesti jo maanjäristyksen yhteydessä turvamekanismien avulla.

Ongelma japanissa on reaktorin jälkilämpö. Sekin riittää sulattamaan polttoainesauvat ilman jäähdytystä jolloin vapautuu ilmaan suuria määriä radioaktiivisia aineita. Ongelma on käytetyn polttoaineen varastossa täsmälleen sama, sitäkin pitää jäähdyttää.

Jälkilämpöä tuottavat polttoainesauvoissa olevat hajoamistuotteet mutta tämä ilmiö ei kuitenkaan ole itseään ruokkiva, uusia hajoamistuotteita ei muodostu.

Sulaminen kuitenkin vapauttaa sellaisia radioaktiivisia hiukkasia jotka eivät nyt pääse vapautumaan, kun polttoainesauvat ovat ainakin suurin piirtein ehjät.

Räjähdykset taas johtuvat vedyn muodostumisesta. Vedyn muodostuminen johtuu taas hapen reagoimisesta zirkoniumin kanssa (zirkonium hapettuu > sitoo happiatomit itseensä ja jäljelle jää vety) josta polttoainesauvat on valmistettu.

Tässä reaktiossa, polttoainesauvojen paljastuessa ja kuumentuessa jäähdytysveden pinnan tason laskiessa vapautuu siis vetyä polttoainesauvojen reagoidessa vesihöyryn kanssa.

Tässä yksi ongelma johtaa siis toiseen ja toinen helposti kolmanteen, vetyräjähdykseen joka sitten vahingoittaa reaktorin suojarakennelmia.

Reaktorithan eivät siis enää ole käynnissä mutta tuottavat megawatteja jälkilämpöä, nyt ilmeisesti osin hallitsemattomasti.

Lämpötehoa reaktori tuottaa 1/100 käyttötehostaan joka on n. 2.5 kertainen sen sähköntuottotehoon. 400 MW:n reaktori tuottaa siis lämpöä 12.5 MW ja tämä lämpö pitää poistaa jäähdytyksellä.

Boorihappoa lisätään jäähdytysveteen koska se hidastaa reaktorissa jälkilämpöä tuottavaa reaktiota jota ei voida pysäyttää ainoastaan pyrkiä kontrolloimaan.

Sama reaktio on käynnissä käytetyissä polttoainesauvoissa ja siksi niitä pitääkin varastoida jäähdytysaltaissa aikansa ennen jälleenkäsittelyä.

Laitos oli modernisoimaton ja sen jäähdytysjärjestelmissä oli puutteita.

Onnettomuus olisi siis ollut vältettävissä jos se olisi haluttu tehdä. Laitoksen omistavan yhtiön riskianalyysit olivat kuitenkin ilmeisesti katsoneet sen kaupallisesti ei kannattavaksi toimenpiteeksi.

Ydinvoimaloiden riskit eivät piilekään nykyisin enää tekniikassa jos niin vain halutaan. Talouselämän realiteetit ja inhimilliset tekijät muodostavat suuremmat riskit.

Näitä tekijöitä vähätellään ja ydinvoiman turvallisuutta perustellaan nimenomaan teknologiavetoisesti.

Maailmalla on kuitenkin paljon vanhoja, melko huonokuntoisia laitoksia joista otetaan vielä "viimeiset mehut" pihalle luottaen, että ne saadaan kunnialla "hautaan".

Japanissa ydinvoimakulttuuri on erilainen kuin esimerkiksi meillä, vaikka meillä ei ole sellaisia katastrofin uhkia kuin Japanissa ovat turvallisuusmääräykset kuitenkin huomattavasti tiukemmat.

Tosin meilläkin on tämän uuden ydinvoimalan rakennustöissä havaittu puutteita ja laatuongelmia. Halvalla ei saa hyvää, ainakaan jos rakentaa ydinvoimaa.

Nämäkin ongelmat on tietenkin otettava hyvin vakavasti, heikkolaatuinen rakentaminen voi olla tekijä joka katkaisee turvallisuusketjun ja voi kriisitilanteessa eskaloitua ennalta arvaamattomaksi ongelmavyyhdiksi.