Vapaa kuvaus

Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---

Aloituksia

42

Kommenttia

421

1. Kokemuksesta voin sanoa että yksinpurjehtian on vaikea saada etupurje alas kovassa aalokossa/tuulessa jos foili on käytössä.
    Käytännössa toinen käsi on varattu kannella pysymiseksi kun tuuli repii etuliikistä vapautunut purje. Hakaset se olla pitää, tai vaihtoehtoisesti hieman ylimitoitettu rulla joka varmasti toimii.
  2. Kerrankin realistinen arviointi joskaan väittäisin toistaiseksi pärjääväni vähemällä kuin 10%:lla.
    Veneen omistaminen on minulle itsessään harrastus, ja nautin sen kunnossapidosta eli olen nimemomaan sellainen “fendarinkiiloittaja” joksi minut haukuttiin.
    “0 lukuinen paatti eikun ki...” ehdotti että,- aina jossakin nurkassa on sopiva ploki, köydenpätkä tai talja.
    Väittäisin että jos veneen koko on 40 jalkaa niin ei enään löydy, vaan on käännyttävä kaupalliselle puolelle, ja se maksaa.
    Veneeni painaa 13 tonnia ja sen märkäpinta on näin ollen melkoinen. Hyväkuntoisen pohjan aikansaamiseksi olen käyttänyt Internationalin itsehiova väri á 32 € purkki. Jos applikoin 6 purkkia pohjaan on se käytännöllisesti loppuun kulunut syksyllä kun alus nostetaan.
    4-5 vuoden välein on uusittava VP MD31A:n makeaveden tiivisteet, muuten glykoolit ovat kölitilassa talven jälkeen (VP:n ominaisuus).
    Jääkaappi ei ole ikuinen, Mastervoltin laturi sanoi itsenssä irti, skootit ja köydet kuluu ja akut on uusittava.
    Epäsuoranaisia kustannuksia syntyy myös koska veneen koko on jo sellainen että jollan hankkiminen voi olla aiheellista. Tarvitaanko sille moottoria? Onko suuremman veneen hankinta ollut ajankohtainen koska halutaan tehdä pitempiä reissuja? Miten silloin tutka, vhf ja navigaatiovälineet? Entäs autopilootti?
    Purjeiden kunnossapito ja uusiminen maksavat eksponentiaalisesti veneen kokoon nähden.
    Satamamaksu nostot ja talvisäylytys myöskin.
    Minun ratkaisuni on tehty. Haluan purjehtia paljon ja pitkiä matkoja. Haluan tehdä se mukavasti ja turvallisesti veneellä jossa mukana olevat vihtyy ja olen siitä valmis maksamaan. Kustannustaso lienee sama kun kunnon saaristossa olevan kesäpaikan (alle 2 h PK seudulta)
    Kun alkuperäinen kysyjä kysyy, annan mielestäni realistinen vastaus ja kieltäydyn harhailemasta siitä että venettä voidaan pitää kunnossa keräilemällä tarvikkeet nurkista.
  3. Juuri noilla Jeben neuvoilla saadaan vaurioita aikaan. Jos vesi tunkeutuu pultteja pitkin sisään, pääsee se varmuudella myös laminaatehin.
    Syksyllä kun vene nostetaan ja pakkanen tulee on jälellä huopahattu jonka korjaukset maksavat maltaita.