Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Aloituksia

13

Kommenttia

241

  1. Laitan+vielä+sen+jarrujen+tehon+puutteen+syyn:+rumpujarrun+automaattisäätö+ei+toimi+ja+silloin+rummun+ulkopuolisesta+säädöstä+ei+saanut+enää+kiristettyä.+Rummun+sisäinen+säätö+kohdalleen+laitettuna+jo+takaa+löytyi+kummallekin+takapyörälle+1,5kN+eli+toimittaa+hyvin+käsijarrun+tehtävän+:)
  2. Kohtaan+4:Vaihdevivut,+rataspakat+ja+vaihtajien+pitää+sopia+yhteen.Jos+nyt+on+8+pakka+ja+9+vivut,+niin+ne+ei+toimi+yhteen.+Takavaihtajan+ilmoitetulla+vaihdemäärällä+ei+ole+väliä+(tässä+tapauksessa).+On+silläkin+sen+verran+ettei+kasille+tehtyä+kannata+käyttää+kymppi+vipujen+ja+pakan+kanssa+--+todennäköisesti+tarkkuus+ei+riitä.+Jos+nyt+vivut+on+kunnossa+ja+9+(&+shimanon+vetosuhteella),+niin+seuraavaksi+taakse+pakka+myös+samalla+tavalla+oleva.+Shimano+ja+SRAM+pakka+taisi+mennä+samoilla+välillä+(vaihtajia+ja+vipuja+taas+ei+voi+pääsääntöisesti+sekoittaa).+Shimanolla+2:1+vetosuhte,+kun+SRAM+1:1.+Tuo+vetosuhde+tarkoittaa,+että+vaijeri+liikkuu+1mm+ja+takana+vaihtaja+siirtää+samalla+vedolla+2mm+(voi+siis+itse+mitata+tarvittaessa+jos+ei+ole+varma+mikä+käytössä).Sitä+rataspakkaa+ostaessa+kannattaa+vähän+miettiä+millaiseen+ajoon+tulee.+Onko+9:n+kanssa+esim+joku+12-25+hyvä+tai+11-28.+Jälkimmäisessä+on+isommat+välit+ja+riippuu+mieltymyksistä+haittaako+ne+isot+välit+vaihteissa+(=+löytääkö+sopivaa+vaihdetta+normaaliajossa).Edessä+se+3x+vaihtaja+toimii+2x+rattaille,+kun+rajoitin+estää+ylisäätämästä.+Sinänsä+siitä+kolmannesta+rattaasta+ei+nyt+pahemmin+haittaa+ole+(jos+pientä+painon+lisää+lasketa+ja+kammet+on+muutaman+millin+toisistaan+kauempana).+(Edessä+vaihtajissa+on+enemmän+samoja+vetosuhteita.+Muistaakseni+1:1)Kannattaa+harkita+esim.+Alfamerin+Polkupyöräkirjaa.+Sieltä+löytyy+kuvausta+sopivuuksista+ja+työkaluista.
  3. Tiedä häntä tukeeko mun toiminta rengasliikkeiden kannattavuutta, kun vasta vaihdoin kesärenkaat talvirenkaisiin (nastattomiin). Ei ole tullut aikaisemmin nastoja talvella käytettyä ja toisaalta sitä en aloita tällä kertaan ainakaan kahdeksan vuotta sitten tehdyillä kitkoilla.

    Mun makuun 205/55R16 Nokian Rsi tuntuu niin pehmeältä ja hiljaiselta kuin odotin. Huopatossut ei ole urheiluun hyvät jalkineet, mutta onhan niissä oma mukavuutensa :)

    Kovaan ajoon sateella löytyisi parempiakin, mutta eilen tuli ajeltua sateessa satasta moottoritiellä -- säästää lähinnä polttoainetta. Ohittajat meni pääasiassa 120km/h, mutta mahtuu siellä hitaamminkin ajamaan.