jth_12

jth_12 profiilikuva
Joulu 2024
Vapaa kuvaus

Satunnaista kirjoittelua harrastuksista. Vapaa-aikanani: Hiihtoa, pyöräilyä (maastossa ja maantiellä) muuta pientä ulkoilua Siviilisääty: Varattu Lapset: Olen ylpeä vanhempi

Liittynyt 15v sitten
13 aloitusta · 241 kommenttia
Joihinkin+navigaattoreihin+menee+ilmainen+Openstreetmapin+kartta+http://www.openstreetmap.orgGarminissa+toimii+helpoiten+(itse+käyttänyt).+Win+CE:ssäkin+saattaa+toimia,+jos+vain+löytää+ohjeet.
Kohtaan+4:Vaihdevivut,+rataspakat+ja+vaihtajien+pitää+sopia+yhteen.Jos+nyt+on+8+pakka+ja+9+vivut,+niin+ne+ei+toimi+yhteen.+Takavaihtajan+ilmoitetulla+vaihdemäärällä+ei+ole+väliä+(tässä+tapauksessa).+On+silläkin+sen+verran+ettei+kasille+tehtyä+kannata+käyttää+kymppi+vipujen+ja+pakan+kanssa+--+todennäköisesti+tarkkuus+ei+riitä.+Jos+nyt+vivut+on+kunnossa+ja+9+(&+shimanon+vetosuhteella),+niin+seuraavaksi+taakse+pakka+myös+samalla+tavalla+oleva.+Shimano+ja+SRAM+pakka+taisi+mennä+samoilla+välillä+(vaihtajia+ja+vipuja+taas+ei+voi+pääsääntöisesti+sekoittaa).+Shimanolla+2:1+vetosuhte,+kun+SRAM+1:1.+Tuo+vetosuhde+tarkoittaa,+että+vaijeri+liikkuu+1mm+ja+takana+vaihtaja+siirtää+samalla+vedolla+2mm+(voi+siis+itse+mitata+tarvittaessa+jos+ei+ole+varma+mikä+käytössä).Sitä+rataspakkaa+ostaessa+kannattaa+vähän+miettiä+millaiseen+ajoon+tulee.+Onko+9:n+kanssa+esim+joku+12-25+hyvä+tai+11-28.+Jälkimmäisessä+on+isommat+välit+ja+riippuu+mieltymyksistä+haittaako+ne+isot+välit+vaihteissa+(=+löytääkö+sopivaa+vaihdetta+normaaliajossa).Edessä+se+3x+vaihtaja+toimii+2x+rattaille,+kun+rajoitin+estää+ylisäätämästä.+Sinänsä+siitä+kolmannesta+rattaasta+ei+nyt+pahemmin+haittaa+ole+(jos+pientä+painon+lisää+lasketa+ja+kammet+on+muutaman+millin+toisistaan+kauempana).+(Edessä+vaihtajissa+on+enemmän+samoja+vetosuhteita.+Muistaakseni+1:1)Kannattaa+harkita+esim.+Alfamerin+Polkupyöräkirjaa.+Sieltä+löytyy+kuvausta+sopivuuksista+ja+työkaluista.