Vapaa kuvaus

Olen uskis,ev.lut..naimisissa.

Harrastan kuntoilua, lukemista, penkkiurheilua.

"Ei uskonmäärä pelasta vaan uskon kohde".

Sanal.11:25:"Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi, ja joka muita virvoittaa, se itse kostuu."

Koulutus: yo, laborantti

Aloituksia

12

Kommenttia

6913

1. Jeesus oli synnitön ja Hänen kasteella käynnillä olikin toinen merkitys.
  2. Taas kilahti tilille :)
  3. "Uskonne mukaan jumala on kaikkitietävä. Hän siis tietäisi mitä tulee tapahtumaan ja tuntisi kidutuksen ja murhan uhrin pelon ja tuskan. Minä en pystyisi seuraamaan vierestä mitään tuollaista vaikka en tunnekkaan toisten ihmisten kipua. Ja puheet suurista suunnitelmista eivät minkäänlaisella moraalilla oikeuta vuosituhannesta toiseen jatkuvaa kärsimystä jos sen pystyisi estämään."

Tässäkin tulemme ihmisen omaan valintaan ja vastuuseen. Ihmisellä oli hyvät,turvalliset ja rauhaisat olot paratiisissa. Mutta ihminen valitsi synnin ja sen seurauksena raadollisen,epätäydellisen maailman. Jälleen vastuu omista valinnoista kuuluu minusta valinnan tekijälle ei muille.
    Ja jos tiedämme osasuunnitelman,emme voi täysin oikeaa tuomiota antaa kokonaissuunnitelmasta.
    Jos ajattelet pientä lasta kun hän saa rokkotteen. Hän tuntee suurta kipua,kauhua,turvattomuutta kun oma äiti johon on tottunut luottamaan ei auta, vaikka lapsi istuu äidin sylissä. Ja kuitenkin lopputulos ja tarkoitus on lapselle tervellinen ja hyvinvointia edistävä.

"Koska teidän uskonne mukaan kaikkia ihmisiä rakastava jumala joka on oikeudenmukaisuuden esikuva ei tee mitään estääkseen tai lopettaakseen ihmisten kärsimystä. Hän jopa haluaa aiheuttaa kärsimystä tuomitsemalla valtaosan kaikista maailmassa koskaan eläneistä ihmisistä helvettiin jossa he tulevat olemaan ikuisesti. Ja vain siksi että tämä henkilö ei ollut kuullut hänestä tai ei uskonut hänelle esitettyjä olemattomia "todisteita"."

Jos Jumala puuttuisi jokaiseen syntiin ja pahaan tekoon eläisimme utopisessa,robottimaisessa maailmassa.Meillä ei olisi omaa tahtoa, olisimme "vankeja ja orjia". Uskosin että se valituksen määrä joka siitä syntyisi olisi korvia särkevä.
    Ja koska uskon oikeudenmukaiseen Jumalaan, ei Hän voi itseään kieltää ja uskon että Hän on järjästänyt heidänkin kohallaan asian jotka eivät ole kuulleet niin että he ovat saaneet tiedon. Ja joillekkin nämä "olemattomat" todisteet ovat hyvin riittäviä.Jälleen kerran tulemme valintoihin ja niiden vastuunkantamiseen.

"Kokonaiskuva on usein se asia minkä turviin uskovaiset juoksevat. Esitä heille kohta raamatusta joka kuvaa jumalanne julmuutta ja he sanovat että raamattua pitää lukea kokonaisuutena.

Miksi? "

Juuri siksi että se Jumalan oikeudenmukaisuus tulisi esille. Näkisime miksi Jumala toimii niin kuin toimii. Pysäyttää esimerkiksi pienten lasten uhraamisen epäjumalille.

"Jos joku ihminen elää muuten hyvän elämän, mutta sitten 40-vuotiaana päättää alkaa tappamaan ihmisiä niin eikö siitä saisi puhua ilman että käy koko ihmisen tarinaa läpi?"

Niin, mutta toisaalta maallisesskin oikeudessa vedotaan näihin "lieventäviin" asiahaaroihin. Syytetty on elänyt hyvää elämää ja on yhteiskunnan tukipilari ynm.

"Ja miksi pitäisi keskittyä kokonaisuuteen jos se yksityiskohta jonka sinä ja muut uskovaiset tässä kuvassa haluatte unohtaaa on vaikkapa tunteva ja kauhuissaan oleva 10-vuotias tyttö joka on joutumassa raiskauksen, kidutuksen ja murhan uhriksi? Jos minä tai sinä olisimme kaikkivaltiaita me emme pystyisi vain seuraamaan sivusta. Me poistaisimme tälläisen kärsimyksen.

Miksi sinä et pidä jumalaasi vastuussa kun on kyse pahoista asioista mutta kiität häntä hyvistä?

Ihan totta, näillä tiedoilla mitä meillä on tällä hetkellä tiedossa. Mutta edelleen se kokonaiskuva ja tapahtumien kokonaisuus on Jumalan tiedossa. Tiedämme vain sen osatotuuden. Oikeudessakin pyritään selvittämään kaikki rikokseen liittyvät seikat,ennen kuin tuomitaan. Kun osatotuuden tilalle tulee kokonaistotuus asiat tuppaavat muuttumaan kokolailla.

"Vain jos mietitään ihmisten aiheuttamaa kärsimystä. Kuinka vaikeaa jumallesi olsi estää maanjäristys jossain pakistanilaisen kaupungin vieressä, jos hän on koko maailmankaikkeuden luonut alle viikossa.

Jos kerran jumala on hyvä, miksi hän sallii maailmassa pahuuden? Onko niin, että jumalalla on valta lopettaa pahuus, mutta ei halua siihen, vai onko jumalalla halu lopettaa pahuus, mutta ei kykyä siihen? Eivätkö siis jumalan hyvyys ja kaikkivaltius ole ristiriidassa keskenään? "

Jälleen ihmisen oma valinta paratiisissa, jouduimme raadolliseen maailmaan, jossa luonnonlait ja-voimat ovat voimassa.
    Ihmisen on ilmeisesti äärimmäisen hankalaa kantaa tekojensa seuraamuksia, vaikka se kantamattomuus sotii kaikkia oikeudenmukaisuuden lakeja vastaan.

Näitähä se filosofi Epikuroskin jo mietti antiikin aikana. Hyviä pohdintoja,mutta edelleen emme tiedä kaikkea asiaan liittyviä faktoja. Jostain syystä näin on.
  4. 1) miksi maapallon suunnittelu epäonnistui täysin tarkoitan esim. maanjäristykset, tsunamit, tulivuorenpurkaukset, meteoriittiuhka, myrskyt jne.?

Mutta voisimme kysyä että epäonnistuiko Hän? Ymmärtäsin ,että meillä oli alunperin paratiisissa todella loistavat ja "täydelliset" olot. Kun sorruimme syntiin siitä seurasi myös karkoitus epätäydelliseen raadolliseen maailmaan.

"2) miksi ihmisestä tuli näin kovin alkeellinen (toisten tappaminen, itsemurhat, vammaisuus, sairaudet yms.) kun paljon parempikin olsi voitu kait helposti kyhätä kasaan?"

Minä taas näen tämän ihmisen alkeellisuuden ihmisen omina väärinä valintoina. Itsehän me pidämme tätä alkeellisuutta voimassa ja"pystyssä" joka päivä väärillä valinnoilamme eli pahan tekemisellä.

"3) miksi "hän" piileskelee eikä anna tietoja itsestään, niin epäselvyyksiltä valtyttäisiin."

Jos "hänellä" tarkoitetaan esim.Kristinuskon Jumalaa,niin Hän on ilmoittanut itsensä Raamatussa. Ei yli ei ali sen minkä Hän on tarkoittanut ilmoittaa, siihen meillä on tyytyminen.

"4) Mitähän uskontoja on muilla planeetoilla, joissa elävät älylliset oliot voivat olla meitä miljoona vuotta tai miljardi vuotta kehityksessä edellä; löytyyköhän kristinuskoa ja islamilaisuutta jne? Pitävätköhän meitä bakteerin tasolla olevina verrattuna he ja me kuten me ja bakteerit? Ei kannata ottaa yhteyttä vaikka olisikin kyvyt?"

Tämä onkin vaikeampi pohdittava, kun ei huippu astronomeillakaan tuota tietua ole kovin paljon. Itse "nostan hattua" tälle kysymykselle, en osaa sanua juuta en jaata.
  5. Itse tykkään Aapeli Saarisalon käännöksestä. On antoisaa vertailla eri käännöksiä, myös ulkomaan kielisiä.
  6. Kolminaisuus opista on viitteitä VT:n sivuilla ja UT:n sivuilla kolminaisuus kirkastuu täysin näkyväksi, niille jotka haluvat sen nähdä.

Jeesus itse sanoo,Joh.10:30-31:"Minä ja Isä olemme yhtä." Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.

Mikään ei suututtanut Juutalaisia enemmän kuin että joku sanoisi olevansa Jumala tai Jumalan pilkka.

Lisäksi,Joh.10:38:"Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
    edelleen,joh.16:28:"Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö."

Eli Jeesus sanoo että on Jumalan kanssa yhtä.

Matteus kirjoittaa toteutuneen ennustuksen,Matt.1:23:""Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme."

Eli Jumala=Jeesus meidän kansamme.

Lisää todistuksia: Joh.1:1,14:"Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala....14: Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme..."

Eli Sana=Jumala=Jeesus, selvää tekstiä.

Edelleen:Tiit.2:13-14:"odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
    14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Tässä puhutaan Jeesuksesta,eli suuren Jumalan=Kristuksen Jeesuksen.

Ja Room.9:5:"heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!"

Kristus,Jumala...

Ja Kol.2:8-9:"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
    Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti.

Kristuksessa on koko,täysi Jumala.

Ja Heb.1:7-8:"Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
    8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.

Eli Poikaa=Kristusta sanotaan Jumalaksi.

Tuomaksen tunnustus,Joh 20:28:"Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Herrani=Jeesus=Jumalani!!! Selvää tekstiä.

Lisäksi Jeesus on kaikkitietävä,joka on Jumalan ominaisuus ( Mark.2:8,Luuk.5:22,9:47,Joh.2:24,25)

Ja Jeesus on kaikkivaltias, sekin Jumalan ominaisuus (Ef.1:20-23,Kol.3:13,Luuk.4:39,7:14,15,8:54-55,Joh.11:43-44,2.Tim.4:1,Mark.2:5-12,Matt.8:26-27 ynm.)

Vanhassa Testamentissa Jumala ymmärrettiin ainoaksi joka pelastaa.
    Näin ollen: 1. Vain Jumala voi pelastaa.
    2. Jeesus Kristus pelastaa.
    3. Siksi Jeesus Kristus on Jumala.

Alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Paavali varoitti Rooman kristittyjä siitä,että ihmisillä oli jatkuvasti vaara palvoa luotuja olentoja,kun heidän tulisi palvoa niiden luojaa (Room.1:23)

Jeesus ilmoittaa Jumalan, Joh.14:9:"...Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän..."

Jeesuksen ymmärrettään tässäkin toimivan Jumalana.

Nämä ovat täysin selviä ja ymmärettäviä kohtia. Vain "ihmisselitys ja -oppi" voi vääntää ne muuksi kuin Jumalan ilmoitukseksi. Mutta jokainen on vapaa uskomaan kuten haluaa. Itse uskon Raamatun Sanaa.

lähteinä olen käyttänyt:Aapeli.Saarisalo:Raamatun sanakirja sekä Alister Mcgrath: Kristillisen uskon perusteet.