Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2899

  1. Hienosti+kirjoitettu+Ramoona+ja+ilmeisesti+olet+huippu+terve+nykyisin,+mutta+niin+olen+minäkin,+...niin..paitsi+sokeri+ja+verenpainelääkkeitä+otan+päivittäin,+en+muuta.Tuosta+maidosta+tuli+mieleeni+sellainen,+että+itse+lapsena+olin+aivan+"hulluna"+maitoon+ja+juuri+lämpimään,+lehmän+tissistä+tulleena+ja+sokeripalakin+oli+joskus?+Sitten+todettiin+anemia+ja+jouduin+syömään+raakaa+maksaa?+Mikähän+hoitomuoto+sekin+oli?Siis+ja+sen+seurauksena+jouduin+äitiäni+opastamaan,+että+liika+maito+(minun)+lapsille+ei+ole+terveellistä,+josta+hän+taas+totesi,+että+aina+on+maito+lapsille+ollut+tärkeää.+Totta+kai+hänen+nuoruudessa,+koska+ruoka+oli+vähissä,+mutta+useimmilla+oli+kuitenkin+lehmiä+silloin.Maito+ei+saa+korvata+muuta+ruokailua,+koska+siitä+ei+saa+kaikkea+mitä+elimistö+tarvitsee,+vaikka+siihen+on+lisätykin+nykyisin+jos+jonkinlaisia+vitamiinejä.
  2. Olet+sinä+Skillan+uskomattoman+rauhallinen+luonne,+kun+noin+kivasti+kirjoitit+kilpailijasta,+kun+minä+taas+olin+ärsyyntynyt,+kun+hurskainen+kirjoitti+sinne,+joten+laitoin+huomautuksen.+Tuohan+on+sama,+kuin+kahdella(kuuluisalla)+naisella+olisi+juuri+samanlainen+puku/leninki+päällä+hienoissa+juhlissa.+DDEilen+olin+saada+sydärin,+kun+avasin+telkkarin+juuri+silloin,+kun+sieltä+tuli++se+Iivo+Niskasen+melkein+kultamitali+ja+sitten+se+pahus+Norski+hyppäsi+eteen.+Ensin+se+selostuksen+kisatunnelma+ja+kiihkeys,+niin+heti+alkoi+pulssi+kiihtyä,+joten+pakko+oli+katsoa,+vaikka+Uutisvuotoa+alunperin+ajattelin+katsella+uusintana.+"Kyllä+minä+niin+mieleni+pahoitin",+että+yhtään+kisaa+en+enää+katsele.Palaan+vielä+tuohon+ynnämuun+kirjoitukseen+koulumatkasta,+joka+meillä+on+ollut+sama,+siis+se+7+km+ja+samanlaisessa+korvessa+on+lapsuus+vietetty+suon+ja+rämeen+keskellä,+tiettömän+taipaleen+takana+ja+tosiaan,+silloin+oli+asumukset+noin+kilometrin+päässä+toisistaan.Tuli+taas+mieleeni+sellaistakin,+että+meiltä+2+km+päässä+kävi+maitoauto+aamuisin,+jonka+kyydissä+joskus(minä+ja+siskoni)+pääsimme+kouluun,+mut+ans´olla,+kun+opettaja+sai+tietää+siitä,+niin+hän+ehdottomasti+kielsi+sen!?!++Ei+silloin+ollut+mitään+pedofiili+kuljettajia,+vaikka+miehiä+olivatkin,+mutta+opettaja+oli+ilmeisesti+jo+kuullut+"sellaisista"!?++DDDSähköt+tuli+meille+ilmeisesti+silloin,+kun+tiekin,+koska+miten+niitä+olisi+ennen+asenetukaan,+mutta+jonkinlaisia+virityksiä+isä+teki,+olikohan+joku+agregaatti+liiterissä+ja+ainakin+oli+sitä+ennen+kaasuvalot,+jotka+täytyi+sytyttää,+kuten+se+Hazakki.+(Meniköhän+nyt+taas+luokit,+länget+ja+korennot+sekaisin?).Radio+toimi+isoilla+pattereilla,+koska+isän+sisko+oli+Airamilla+töissä+Hesassa+ja+hän+toimitti+niitä,+mutta+kuuntelu+oli+"säädelty"+niin,+että+isä+kuunteli+uutiset+ja+muuta+ei+saanut+kuunnella.+Kyllä+nuoret+tytöt+(minä+s-43+ja+siskoni+s-41)kuuntelimme+silloin,+kun+isä+ja+äiti+oli+navetalla,+siis+toinen+oli+aina+ikkunassa+katsomassa,+koska+ne+tulee+takaisin.+Ihanaa+oli+kuunnella+silloisia+iskelmiä.Siitä+olen+kiitollinen,+että+rohkeuteni/osaavuuteni+ja+olisiko+se+nyt+"Luojan"+paikka+kiittää,+niin+lähdin+12-v+"maailmalle",+joten+kävin+rippikoulunkin+Herttoniemessä.+Aina+kuitenkin+"kotiin"+palasin+perheenikin+kanssa+kaikilla+lomilla,+kunnes+äitini+kuoli+1992.+Enää+ei+ole+ikävä+sinne.
  3. No+voihan+(ynnämuu)+ämmänläget,+korento+ja+luokit+ja+länget+hevosilla,+kuinka+olenkaan+taas+unohtanut+kaiken?+Länget+laitettiin+ensin+ja+sitten+luokki!?+Osaisinko+edes+hevosen+valjastaa+nykyisin,+vaikka+sanotaan,+että+kerran+opittu+ei+unohdu+koskaan?Hurskainen+kertoi,+että+sähköt+saatiin+jo+50-+luvulla,+kun+meille+ei+ollut+tietäkään+vielä+63-,++sähköistä+ja+puhelimesta+puhumattakaan,+jolloin+siskoni+vihittiin.+Saimaan+vesikin+oli+silloin+ilmeisesti+korkeimmillaan,+koska+meille+ei+päässyt+kuivin+jaloin+kukaan,+vaan+vieraat+tulivat+veneillä,+siis+olimme+ns.+saaressa.Kyllä+hyvin+muistan+ne+ajat,+kun+isäni+joutui+hakemaan+hevosella+meitäkin+lomalle+tullessa,+koska+autolla+ei+päässyt+3+km+lähemmäksi+ja+sekin+taival+oli+"tuskaa+täynnä"+joskus,+kun+naapuri+oli+vierittänyt+isoja+kiviä+kulkureitille,Kyllä+ne+vain+unohtuu+menneet+ja+joskus+on+hyväkin,+ainakin+noiden+silloisten+naapurian+vihan+suhteen.Meille,+siis+lapsuus+kotiini+saatiin+tie+silloin+kun+Saimaan+syväväylää+ruopattiin+ja+se+kulkee+tilamme(vesistön)+ohi,+joten+ruoppaajat+joutuivat+tekemään+tien+sinnekkin.+Oli+se+isälleni+hieno+kokemus,+kun+autot+pääsivät+pihaan.+Hän+olisi+ollut+innokas+autoilija+ja+saikin+ajaa+siellä+pellolla,+mutta+itse+muistelen+taas+sellaisen+ihanuuden,+että+olimme+siskoni+kanssa+ainoat,+jotka+hevosen+kanssa+tultiin+kerhon+kokouksiin+ja+se+oli+silloisella+mittapuulla,+kuin+olisi+autolla+ajellut!+DDDVoi,+voi,+voi,+taas+te+herätitte+menneitä+muistoja,+koska+minä+en+voi+kuunnella+edes+musiikkia,+joka+tuo+mieleen+ne+menneet,+mutta+näistä+"längistä"+on+mukava+jutella..+ps.+minä+olen+alkanut+juttelemaan+tuolle+hiirelle+aamuisin,+joka+käy+syömässä+kauraryynejä+ja+nyt+se+ei+pelkää+enää+ääntäni.+Varoiotin+tytärtäni+jo+siitä,+että+älä+ohjaa+minua+hoitolaitokseen,+jos+naapurit+ilmoittaa,+että+tuo+mummo+juttelee+itsekseen+aina+aamuisin?DDD
  4. Hei+te+maidon+ostajat,+joilla+on+maito+aina+lopu.+Tutustukaa+tuohon++UTH-maitoon+joka+säilyy+ja+säilyy+ja+ei+se+niin+pahaa+ole,+kuin+aluksi+tuntuu,+ehkä+hieman+makeaa.+Oli+minullakin+ennakkoluulot,+koska+siinä+oli+aikaisemmin+omituinen+maku,+mutta+nyt+siedettävää,+mikäli+ei+ole+mitään+laktoosi+i-toleranssia,+niin+hyvin+kelpaa+minulle,+joka+olin+aina+maito+pulassa,+siis+loppu.Ilmoja+on+pidellyt+aivan+laidasta+laitaan+ja+oli+minullakin+ongelma+maanantaina,+kun+oli+koulukyyditys+ja+lapseni+pihaan+kääntyy+sellainen+kapea+tie,+jossa+on+lammet+molemmin+puolin.+Pienikin+liukastelu+siinä,+niin+lammessa+olet,+joten+jätin+autoni+varmuuden+vuoksi+jalkakäytävälle+ja+tallustelin+siitä+lumista+piennarta+pitkin.+Koulun+pihassa+tein+kuitenkin+upean+li+ùn,+josta+poika+oli,+että+wau,+olipa+upeeta!DNoille+hurskaisen+jutuille+aina+jaksan+naureskella+ja+hyvin+kuvitella+hänen+edes´ottamuksiaan+hyppiä+lippiksensä+mukamas!+Meillä+Pohj.Karjalaisilla+on+kai+sellainen+huumori+synnynnäinen.Meri-kukka+kirjoittaa+kyllä+asiaa,+että+nykynuoriso+ei+tiedä+nuorena+työnteosta+yhtään+mitään,+mutta+aika+luopio+olen+itsekin+ollut+opettamaan+omia+lapsiani,+jotka+ovat+jo+nyt+50-v!?+Lapsenlapsetkin+osaavat+paremmin,+kuin+äitinsä!+ainakin+silittää+pyykkejä+(ehkä)+ja+sytyttämän+tulen+heidän+"pönttöuuniin",+joita+heillä+on+kaksi.DDMiksi+on+nykyisin+kielletty+nuorilta+12-15v+työnteko,+joka+meidän+aikaan+oli+se+oppimisen+kultakivi,+ainakin+minulle,+siis+vieraassa+paikassa,+eikä+äidin+huomassa,+joka+oli+aina+se+itse+"vie+mennessäs+tuo+tullessas"+ja+itse+sen+teki+kuitenkin.Ämmänlängillä+meilläkin+saunavedet+kannettiin,+mutta+muistaakseni+siinä+oli+saavi+keskellä+ja+ne+länget+tietenkin+olkaimilla,+vai+mites+se+olikaan?+Voi+poloinen+tuota+muistia,+kun+kerran+kävin+miettimään+sitäkin,+että+miten+ne+aisat+oli+kiinni+siinä+reessä?+Meilläkin+oli+joskus+kaksi+hevosta+ja+rekiä+joka+lähtöön+eri+nimikkeillä,+siis+näitä+kiessejä,+liistereitä,+lavetteja+ja+muita+omituisia.Taidan+lähettää+kysymyksen+sinne+TV-ohjelmaan;+"Pitäisikö+olla+huolissaan"?+On+muuten+minun+mieleinen+ohjelma,+samoin+kuin+tuo+"Olipa+kerran+elämä".