Vapaa kuvaus

...

Aloituksia

16

Kommenttia

629

  1. Pirkolle sattui pieni ajatusvirhe:
    Kirkosta erosi 2015 vähemmän kuin *edeltävänä* vuonna, joka olikin tavanomaista vilkkaampi erovuosi. Jos tilastoista (2007 alkaen) poistetaan huippuvuodet 2010 ja 2014 (84 tuhatta ja 79 tuhatta), niin vuonna 2015 erosi aivan tyypillinen, keskiarvon mukainen määrä jäseniä - ei suinkaan aiempaa vähemmän vaan saman verran kuin aiemminkin normaaleina vuosina.
  2. Onnittelut valinnasta!
  3. Mahtaakohan yksi muslimiyhteisö riittää tavoitelteltuun veronkeruuoikeuteen, vai haluavatko eri suuntaukset omansa? Eihän kristityille valtionkirkoillekaan riitä yksi yhteinen verorahahana, vaan ortodoksiet ja luterilaiset ovat saaneet omansa, ja katoliset jäävät näiden ulkopuolelle.

    Ev.lut kirkon isona kirkollisveroista hyötyjänä on otettava kantaa muslimien tavoitteeseen, ja se ei voi kuin ottaa myönteisen kannan. Vastustaminen asettaisi sen oman rahahanan kovan kritiikin kohteeksi ja saisi kirkon näyttämään itsekkäältä ja vihamieliselta. Myönteinen kanta taas nähdään luonnollisesti muslimien tukemisena, mikä puolestaan johtaa kovaan trafiikkiin eroakirkosta.fi -sivustolle. Molemmissa tapauksissa kirkon rahahanojen virtaus heikkenee. Mahtaa kokouskahvit tämän asian äärellä maistua kitkerältä.

    Muslimien aloite sinänsä on nykytilanteessa ihan oikeutettu ja odotettu. Miksipä uskonnollinen yhteisö, jonka jäsenmäärä ylittää ortodoksit pitäisi jättää vähemmille etuoikeuksille kuin asemansa sementoineet valtionkirkot? Samalla tilanne kuvastaa hyvin sitä, mitä valtionkirkotkin varmasti pelkäävät: vapaaehtoinen tai eriskeen tasasuuruisena laskutettava jäsenmaksutulo ei riitä kattamaan kaikkia hienoja ja kalliita suunnitelmia ja ylläpitoa vaan jäsenten kukkarolle on päästävä suoraan ottamaan rahaa ihan ilmoitusmenettelyllä. Koska verotusoikeus ei ole ainoa erivapaus, joka valtionkirkoillamme on, voitaisiin jo nyt katsoa mitä muuta muslimien oikeutetulla toivomuslistalla seuraavaksi onkaan...

    Julkiseen keskuteluun noussee (toivottavasti pian ja kattavasti) kysymys miksi kirkoilla ylipäätään on verotusoikeus, ja mitä sille pitäisi tehdä. Voidaanko tuohon oikeuteen vetää jokin keinotekoinen raja, kenen uskomuksille se voi kuulua, ja ketkä jäävät ulkopuolelle? Mitä vaihtoehtoja järjestelmälle on, ja miten oikeudenmukaisia ja perusteltuja ne ovat kokonaisuutena, koko yhteiskunnan kannalta?
  4. Niinpä. Joku osaava ekonomisti voisi laatia laskelmant millaisia vaikutuksia keskimääräisillä luvuilla olisi jos riittävän moni (10/20/30% vaikka aluksi) eroaisi kirkosta.