Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Eihän+tämä+vastaa+kysymykseen.+Kristillinenkin+etiikka,+tarkoitettiinpa+sillä+mitä+tahansa,+on+"ihmisaivoilla+pohdittua+etiikkaa",+varsinkin,+jos+Jumalaa+ei+ole+olemassa.+Entä+sitten?+Kenen+aivot+päättävät,+että+sekulaari+etiikka+on+"parempaa"+tai+"huonompaa"+kuin+kristillinen+etiikka+(tai+kuin+vaikkapa+islamilainen+etiikka+tai+mikä+tahansa+etiikka)?+Voinhan+minä+keksiä+aivoissani+millaisen+etiikan+tahansa,+esimerkiksi+sellaisen,+jonka+mukaan+broilereiden+kasvatus+on+väärin.+Sitä+mieltä+olenkin,+mutta+entä+sitten?+Joku+on+sitä+mieltä,+että+broilereiden+kasvatus+on+oikein.+Minä+olen+sitä+mieltä,+että+sitä+mieltä+olevilta+ihmisiltä+pitäisi+katkoa+sormet.+Olisiko+se+oikein?Lainaanpa+Nietzscheä:"Väitetysti+korkeampi!+–+Tekö+sanotte,+että+säälin+moraali+on+stoalaista+moraalia+korkeampi?+Todistakaa+se!+mutta+huomatkaa,+että+sitä,+mikä+moraalissa+on+»korkeampaa»+ja+»matalampaa»,+ei+voida+mitata+moraalisilla+mittayksiköillä:+sillä+ei+ole+olemassa+absoluuttista+moraalia.+Ottakaa+siis+mittapuut+jostakin+muualta+ja+–+olkaa+varuillanne!"+(Aamurusko,+139)Kysymys+siis+kuuluu:+mistä+ne+mittapuut+otetaan?
  2. Se+on+vastalause+kaiken+maailman+pessimisteille+ja+nihilisteille,+joiden+mielestä,+"ihminen+on+maapallon+syöpä".+Näin+todellakin+sanotaan:+ihminen+on+syöpä.+Mistä+tämä+säälittävä+itseinho+kumpuaa?+Onko+se+maallistumisen+seurausta?+Riistääkö+maallistuminen+ihmisen+arvokkuuden?+Ainakaan+kristityt+eivät+halveksu+ihmistä:+"Sinä+teit+hänestä+lähes+kaltaisesi+olennon,+seppelöit+hänet+kunnialla+ja+kirkkaudella."+(Ps.+8.6)+Ihminen+on+kunniakas+ja+kirkas,+Jumalan+kuva.+Sikäli+kuin+me+maailmankaikkeutta+tunnemme,+ihminen+on+parasta,+mitä+maailmankaikkeudelle+tapahtunut.+Miten+kukaan+voi+halveksua+tätä+ihmettä+niin+paljon,+että+kutsuu+sitä+syöväksi?Ihminen+ei+ole+syöpä,+vaan+parannuskeino,+lääke,+joka+parantaa+maailman+syövän,+eikä+vain+maailman,+vaan+koko+maailmankaikkeuden.+Ilman+ihmistä+ainakin+tämä+osa+maailmankaikkeutta+olisi+paljon+huonompi+paikka,+täällä+ei+olisi+rakkautta+eikä+ystävyyttä,+ei+jalomielisyyttä+eikä+urheutta,+ei+runoutta,+eikä+musiikkia,+ei+filosofiaa+eikä+metafysiikkaa,+ei+katedraaleja+eikä+pilvenpiirtäjiä,+ei+satelliitteja+eikä+avaruussukkuloita.+Koska+olemme+niin+ylivertaisen+mahtavia+ja+parempia+kuin+meitä+ympäröivä+todellisuus,+niin+poikkeuksellisia+ja+hyvässä+mielessä+erilaisia+kuin+koko+muu+tuntemamme+maailmankaikkeus,+voitaisiin+pitää+lähes+velvollisuutenamme+tämän+ihmishyvyyden+levittämistä+muuallekin+maailmankaikkeuteen.Olemme+sitä+paitsi+jo+aloittaneetkin+hyvyytemme+levittämisen.+Ensimmäinen+"ääni+Maasta",+jonka+"avaruusoliot"+kuulevat,+on+tietysti+tämä:+https://www.youtube.com/watch?v=olLi5RtE_6M
  3. Oleminen+on+minulle+uskonnollinen+kokemus.+Lisäksi+olen+filosofisissa+tutkiskeluissani+päätynyt+siihen,+että+ateismi+on+järjenvastaista+soopaa.+Toisin+sanoen+sekä+järki+että+kokemus+puhuvat+Jumalan+puolesta.Kristinuskoon+aloin+kasvaa,+kun+olin+aikani+tutkiskellut+kristinuskoa.+Luin+varsinkin+kreikkaa+ja+hepreaa+ja+eksegetiikkaa,+raamattujuttuja+siis.+Sitä+ennen+olin+viheliäinen+jumalankieltäjä+ja+saatanan+kova+jätkä.Sitten+on+luterilaisuus.+Edes+ateistina+en+eronnut+luterilaisesta+kirkosta.+Eihän+kirkon+jäsenyys+tuntunut+miltään,+hädin+tuskin+edes+muistin+kuuluvani+kirkkoon.+Tämä+tarkoittaa+sitä,+että+minut+oli+kastettu+lapsena.+Kaste+on+elämäni+ylivoimaisesti+tärkein+tapahtuma.+Olen+ikuisesti+kiitollinen+vanhemmilleni+ja+seurakunnalleni+tästä+lahjasta.+Minut+annettiin+suurimmalle+rakkaudelle+iässä,+jossa+olin+kaikkein+vastaanottavaisimmillani.+Aikuiset+ovat+tyhmiä,+he+kieltäytyvät+rakkaudesta.Minulla+on+ollut+kiihkeä+romanssi+tai+oikeastaan+parisuhde+ortodoksisen+kirkon+kanssa.+Olen+ollut+useammin+ortodoksisessa+palveluksessa+kuin+luterilaisessa.+Mutta+ei+voi+mitään:+luterilaisuus+ei+lähde+edes+pesussa.+Uudelleenkastajat+uusine+kasteinenne:+turha+edes+yrittää.Vegaani+Antti+Nylén+kirjoitti,+että+hän+kaivoi+Kristuksen+roskalavalta+ja+huomasi,+että+Kristuksellakin+voi+tärkeillä.+Ehkä+hän+siis+valitsi+katolisuuden+tärkeilläkseen.+Mutta+totuus+on,+että+luterilaisuudella+voi+tärkeillä+paljon+paremmin.+Katolisuus+on+tavallista,+luterilaisuus+eksoottista.+Pohjoismaat+vain+ovat+poikkeus.Ein'+feste+Burg+ist+unser+Gott.
  4. Mainitsemasi+yhdysvaltalaisen+selvityksen+(John+Jay+Report)+mukaan+katolisen+kirkon+papistosta+Yhdysvalloissa+noin+neljän+prosentin+syytettiin+käyttäneen+lapsia+tai+nuoria+seksuaalisesti+hyväksi+vuosien+1950–2002+välisenä+aikana.+Väitätkö+siis,+että+koulujen,+päiväkotien+ja+partion+työntekijöiden+joukossa+seksuaalisesta+hyväksikäytöstä+syytettyjen+osuus+on+pienempi?+Jos+väität,+missä+ovat+ne+selvitykset,+jotka+osoittavat+väitteesi+todeksi?+On+mahdoton+sanoa,+onko+ongelma+katolisessa+kirkossa+suurempi+kuin+muualla,+ellei+ongelman+laajuutta+ja+laatua+ole+selvitetty+sekä+katolisessa+kirkossa+että+muualla.+Tässä+enemmän+mainitusta+selvityksestä:+https://en.wikipedia.org/wiki/John_Jay_ReportTässä+pieni+artikkeli+seksuaalisesta+hyväksikäytöstä+julkisissa+kouluissa+Yhdysvalloissa:+https://www.cbsnews.com/news/has-media-ignored-sex-abuse-in-schoolLainaus+artikkelista:Consider+the+statistics:+In+accordance+with+a+requirement+of+President+Bush's+No+Child+Left+Behind+Act,+in+2002+the+Department+of+Education+carried+out+a+study+of+sexual+abuse+in+the+school+system.Hofstra+University+researcher+Charol+Shakeshaft+looked+into+the+problem,+and+the+first+thing+that+came+to+her+mind+when+Education+Week+reported+on+the+study+were+the+daily+headlines+about+the+Catholic+Church."[T]hink+the+Catholic+Church+has+a+problem?"+she+said.+"The+physical+sexual+abuse+of+students+in+schools+is+likely+more+than+100+times+the+abuse+by+priests."Minulla+ei+ole+aavistustakaan,+onko+lasten+tai+nuorten+seksuaalinen+hyväksikäyttö+kouluissa+yleisempää+kuin+katolisessa+kirkossa.+Ehkä+on,+ehkä+ei.+Mutta+kun+esitetään+sellaisia+yleistäviä+väitteitä+kuin+"uskovaiset+ovat+lasten+suurin+vaara",+olisi+syytä+pystyä+todistamaan+nämä+väitteet.+Mitä+raskaampi+syytös,+sitä+painavampaa+todistusaineiston+soisi+olevan.
  5. "Kristinusko+syntyi+vasta+myöhemmin+useita+kymmeniä+vuosia+Jeesuksen+kuoleman+jälkeen"Kristinusko+syntyi,+kun+kuolleista+noussut+Kristus+ilmestyi+apostoleille.+Luukas+ja+Paavali+kertovat+sangen+luotettavasti+niistä+vainoista,+joita+juutalaiset+kohdistivat+varhaiskristittyihin.+Paavali+itsekin+vainosi+kristittyjä+ennen+kääntymystään."Millä+perustelet+tuon+väitteen"Perustelen+väitteen+sillä+tosiasialla,+etteivät+kristityt+saa+olla+rauhassa+Israelissa,+kuten+aikaisemmin+jo+kirjoitin.+Esimerkiksi:+https://www.newsweek.com/jerusalems-dormition-abbey-vandalized-extremist-anti-christian-graffiti-417087+(juttu+on+tammikuulta+2016),+https://www.haaretz.com/1.5206449+(marraskuulta+2011).+Missään+muualla+kuin+Israelissa+juutalaiset+eivät+tietääkseni+uhkaile+kristittyjä+tai+sylje+heidän+päälleen+tai+töhri+saati+yritä+polttaa+kirkkoja.+Mutta+Israel+onkin+maailman+ainoa+maa,+jossa+juutalaiset+ovat+enemmistö,+joten+siellä+osa+juutalaisista+on+ilmeisesti+"voimaantunut"+tekemään+tällaista.Kirjoitat+itsekin,+että+Israelissa+juutalaiset+inhoavat+kristittyjä.+Jos+minä+kristittynä+menisin+Israeliin+käännyttämään+juutalaisia,+he+inhoaisivat+minua,+koska+juuri+kristityt+ovat+vainonneet+juutalaisia.+Näinhän+sinä+kirjoitit.+Mutta+en+minä+ole+koskaan+vainonnut,+pakkokäännyttänyt,+karkottanut,+kiduttanut+tai+tappanut+yhtäkään+juutalaista.+Jos+juutalaiset+inhoavat+minua,+koska+joku+muu+kuin+minä+on+syyllistynyt+mainittuihin+tekoihin,+he+inhoavat+minua+käytännössä+pelkästään+sen+takia,+että+olen+kristitty.+Ja+kyllähän+tästä+antikristillisestä+inhosta+kielii+se,+että+Israelissa+kristittyjen+pappien+päälle+syljetään+rutiininomaisesti+("as+a+matter+of+routine",+kuten+linkkaamassani+jutussa+väitetään).Mitä+uskonnonvapauteen+muuten+tulee,+ei+kristityilläkään+pitkään+aikaan+ollut+uskonnonvapautta+kristinuskoisissa+maissa.+Kun+Luther+ja+kumppanit+ilmaisivat+uskonnolliset+näkemyksensä,+he+saivat+saman+tien+keppiä+Rooman+kristityiltä,+ja+kun+vähän+myöhemmin+anabaptistit+ilmaisivat+omat+uskonnolliset+näkemyksensä,+he+saivat+keppiä+Lutherilta+ja+kumppaneilta.+Pitäisikö+minun+protestanttina+inhota+katolisia,+koska+katoliset+ovat+vainonneet+protestantteja?
  6. Uudessa+testamentissa+kerrotaan,+kuinka+juutalaiset+vainosivat+Kristuksen+seuraajia,+jotka+siihen+aikaan+olivat+vähemmistö,+ja+nyt+antikristillisiä+rikoksia+tapahtuu+modernissa+Israelissa,+missä+kristityt+ovat+vähemmistö.+Toisin+sanoen+näyttää+siltä,+että+juutalaiset+ovat+kristittyjen+kimpussa+heti,+kun+heille+tarjoutuu+siihen+tilaisuus.+Mutta+onneksi+nykyinen+Israel+ei+ole+vain+"juutalainen+valtio",+vaan+myös+avoin+demokratia,+jossa+fanaatikoilla+ei+ole+mahdollisuutta+päästää+antikristillistä+vihaansa+vapaasti+valloilleen,+vaikka+kristityt+eivät+vaikenisikaan+uskostaan.(Sivumennen+sanoen+"juutalainen+valtio"+sinänsä+ei+ole+minusta+lainkaan+huono+asia.+Suomenkin+pitäisi+olla+"suomalainen+valtio",+ja+Suomen+tavoitteena+pitäisi+olla+suomenkielisten+suomalaisten+lukumäärän+kasvattaminen+vähintään+80+miljoonaan.+Vain+siten+meistä+voi+tulla+kulttuurin+suurvalta+ja+suomesta+maailmankieli.+Suomen+nykyinen+politiikka+on+maailmanhistorian+mittapuulla+arvioituna+näpertelyä.+Missä+on+suuri+politiikka?+Emmekö+muka+halua+maailmanherruutta?+En+sitten+tiedä,+kuinka+hyvin+"suomalainen+valtio"+ja+avoin+demokratia+pitkällä+tähtäimellä+sopisivat+yhteen.+Mutta+ehkä+harvainvalta+onkin+tulevaisuutta.+Nykymuotoinen+demokratia+saattaa+olla+ihmiskunnan+historiassa+vain+lyhytaikainen+kokeilu,+joka+jo+piankin+on+ohi.)+Islamilaisissa+maissa+tilanne+on+pahempi.+Kristitythän+ovat+tällä+hetkellä+maailman+vainotuin+uskonnollinen+ryhmä,+ja+suurin+osa+tästä+vainosta+tapahtuu+nimenomaan+islamilaisissa+maissa.Tulipa+nyt+mieleen,+että+onhan+Suomessakin+kaadettu+hautakiviä+ja+töhritty+kirkkoja+antikristillisin+iskulausein+tai+uhkauksin,+eivätkä+Porvoon+ja+Ylivieskan+kirkot+ole+suinkaan+ainoat,+jotka+ovat+joutuneet+tuhopolton+tai+tuhopolttoyrityksen+kohteiksi.+Mutta+näihinkään+tapauksiin+ei+ole+liittynyt+vakavaa+antikristillisyyttä.+Esimerkiksi+90-luvun+"saatananpalvonta"+oli+lähinnä+koomista.