Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
oh1lqp
profiilit
oh1lqp
oh1lqp
Vapaa kuvaus
Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
0
Kommenttia
61
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Periaatteessa tarvitsee omanlaisensa neulan nämä 78 kierroksen levyt. Tosin ei ne savikiekot mitään HihFiä ole joten jos niitä raaputtaa nykyneulalla, muutos oikeanlaiseen, on mitättömän pieni. Toisinpäin eli 78 neulalla 33/45 levyjä tilanne onkin aivan toinen.
29.11.2011 19:04
Katkeamissyistä ei minulla ole tutkittua tietoa, mutta muutaman vuoden kesäleirikokemuksella ja kun kuitu on ollut noin viikon metsässä kerrallaan. Tekijät eivät tietenkään ole jättäneet puumerkkiään tekemisistä joten arvaukseni jäljistä päätellen ovat: Karhu, Hirvi ja Alamäkipyöräilijä.
10.09.2011 08:05
Sisäänajo tehdään lähinnä polttomoottorille eli voit revitellä suoraan sielusikylläisyydellä samantien. Tosin en suosittele sitä. Kannatta ajella aluksi rauhallisesti harjoitusmielessä ettei tarvitse miettiä ohjausta vaan liikket tulevat pikkuhiljaa automaattiseksi. Aluksi kun takaisin tulevavassa autossa liikket meinaavat mennä väkisinkin sekaisin. Parempi pitää kalusto ehjänä kahdollisimman pitkään, jotta oppi menee paremmin "selkärankaan".
26.12.2010 02:38
Laitappa kysymys tuonne: http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3402
Siellä voi olla paremmin asiantuntemusta.
23.11.2010 22:21
Ensimmäiseksi oli hyvä selvittää onko optinen asemasi DVD-versio ja polttava tietysti ja kelpaako sille +R versio. Kokemusta mulla on vain parista poltto-ohjelmasta tosin toisesta useampikin versio ja kaikki on toiminut eritavalla yksittäisten tiedostojen suhteen. Kertomalla hiukan "ympäristöstä" joku vois tietääkin mistä nyt "kenkäpuristaa".
10.07.2010 18:09
Siinä on F-liittimet joten kyllä sillä muutaman watin riippuu myös käytetystä taajuudesta. Käyttäisin lähinnä välitaajuuden siirtoon jolloin sovitusten kanssa ei ole niin tarkka.
05.07.2010 22:45
Hoopotetaan signaali latuskaa koksiapitkin ikkunan ja karmin välistä. Voi joutua tiivisteitten kohdalle kaapeliin laittamaan jotain tiivisteen parempaa asettumista varten.
05.07.2010 16:47
Toivottavasti tätä ei nyt lueta mainoksenpiikkiin, mutta esimeskiksi Kärkkäinen Oulussa on jotakin polttoainelaatuja jotka soveltuis. Ongelma vain saattaa olla siinä ottaako matkahuolto tai posti kuljetettavaksi. Syytä kysyä ennen kuin tilaa netistä. Soitto myyjälle kannattaa.
05.07.2010 16:32
edellisessä viestissä osuit asian ytimeen, mutta polttoaine on polttoainetta ja polttoaine ei aina ole bensaa. Bensiini on myös mahdollista nitrata. Saatava hyöty on pieni, mutta jos kyse on kymmenyksistä kierrosaikaan voi se silloin olla mahdollista. Oli käytettävä "rakkine" mikä tahansa on polttoaineena käytetävässä seoksessa käytettävät aineet oltava soveltuvia. Jos mäntä on esim. renkaallinen, osa mahdollisesti käytettävistä öljyistä karsiutuu pois. Valmiin polttoaineen hankkimista kannatan lämpimästi, mutta samalla peräänkuulutan tutustumista sen verran "kemiaan" jotta tietää mitä kaupan versioista on soveliasta käytettäväksi. Kokeilu/"kiroilu" linja on mielestäni turha ja monesti liian kalliskin.
05.07.2010 08:56
Vähän tarkemmin. Kyseessä on ilmeisimmin radio-ohjattava auto. Sen moottori todennäköisesti on metanoli moottori ja siihen ei käytetä bensaa. Jos se kuitenkin on bensaversio jota hiukan epäilen on senkin polttoaine oltava valmistajan suosituksen mukaista.
Lue ne mukana tulleet käyttöohjeet huolella minkälaisen polttoaineen moottorin valmista on siihen suositellut. Sisäänajossa on öljynmäärä syytä pitää suosituksen mukaisena moottorin luotettavuuden takaamiseksi.
Kun tiedossa mitä polttoainetta tarvitset on helpompi lähteä etsimään myyntipaikkaa.
05.07.2010 02:25
Voit ajaa edelleenkin nikkeliakuilla. Pakko ei ole vaihtaa vaikka laturissa olisikin latausmahdollisuus muille akuille. Kynnys suorittaa LiPo tai LiFe päivitys autoosi on ehkä matalampi kun latausmahdollisuus on olemassa. Tarvitsee tietysti moottorin, säätimen ja akun. Tehoero harjallisen ja harjattoman välillä on aika reipas ja aiheuttaa joskus ongelmia joten moottorin valinta on syytä tehdä huolella.
Kun tuli laturi hankittua on sillä tullut latailtua ja elvyteltyä muutama nicd ja nihm akku. Samoin lyijyakut saaneet myös elvytystä. Varsinkin se 2V polttomoottori hehkuakku parani reilusti. Ollut liian vähällä käytöllä. Niin tietysti LiPo-akut ja niipen ylläpito. LiFe-akut puuttuvat toistaiseki valikoimastani.
03.07.2010 12:07
Melkeimpä sanoisin tuon jälkimmäisen olevan parempi ja siitä XM2834CA-7T versio. Ainakin dualsky:n laskuri antaa kolmella lipolla ja jollakin 8x6 ropelilla hyvätkyydit musselle eikä vielä rääkätä moottoria viimmesenpäälle.
Eiku rojekti käytiin.
18.04.2010 16:37
No voihan nenä. Olen ilmeisesti saanut selvästi maanantaipäivän kappaleen mittaria. Ostovuosi kun on 1987 ja on edelleen toimiva sekä näyttää luotettavasti toleranssien puitteissa oikein. Toimi työmittarina ja sivilimittauksissa 04 saakka päivittäin. Tuonjälkeen pelkkänä sivilimittarina muutamankerran viikossa.
05.02.2010 18:36
On piirto-ohjelmia joilla pelkän kytkentäkaavion piirtäminen onnistuu. Itse näkisin kumminkin etuna aloittaa käyttäminen mainitsemista ohjelmista. Ovat kylläkin "raskaita", mutta etu saavutetaankin kun alat siirrellä kaavioitasi piirilevykuviksi. Alussa, jos mielikuvitus ei riitä koteloitten keksimiseen, voi käyttää arpanoppaa tai jos sellainen puuttu niin kolikokin käy. Kun kytkentäkäävio on valmis ja talletettu. Kokeileppa ohjeman kätevyyttä piirilevyn teossa kun on sekaisin pintaliitosta ja läpiladottavaa. Tulee mielenkiintoista jälkeä osien ollessa miten sattuu levyllä ja rassukka (ohjelma) yrittää johdotella niitä yhteen.
24.12.2009 09:03
Kysymyksesi piti lukea useaan kertaan selvittääkseni, mitä todella halusitkaan kysyä. Vastaukseksi joutuu hieman selittämään, joten jos jaksaisit lukea tämän kokonaan. Anteeksi jo ennakkon mahdolliset "kirotusvirhkeet".
Aina kun ohjausjärjestelmä on langatonta muotoa, sisältää se lähettimen ja vastaanottimen. Siirtotapa voi olla sitten esimerkiksi infrapuna, ultraääni tai radiotaajuuksia apuna käyttäen. Kahta ensimmäistä on muunmuassa käytetty televisioitten ohjauksessa. Lennokki ja helikopterikäytössä on ollut infrapuna ohjaimia, mutta niiden kantama on luokkaa noin 10m joten ei voida puhua edes kunnollisesta puistolaitteista.
Radiolaitteet ovat siis oikeastaan ne lennokkikäytössä tarvittavat ohjauslaitteen joiden monipuolisuuden ratkaisee käytettävissä olevien kanavien määrä. Tässä tapauksessa ei tarkoiteta radiotaajuuksien lukumäärää vaan laitteen ohjaintoimintojen määrää. Minimi omastamielestäni on kaksi, jolloin saadaan sivu- ja korkeusperäsimellä riittävät ohjaustoiminnot aikaiseksi. On lennokkia lennätetty joskus yhdelläkin kanavalla, mutta silloin lennättäjä on pitänyt olla "ammattimies" joka on osannut säätää lennokkinsa lentämään juuri oikealla tavalla. Siis kahdella kanavalla ei tietenkään saada aikaiseksi moottorin säätöä vaan moottori käy kokoajan täysillä. Usein myös kiinteällä kurkulla jossa ei olekkaan muuta kuin seoksensäätöön neulaventtiili. Ohjauslaitteet kannattaa ostaa erillisenä pakettina sillä niitä ei välttämättä tarvita kuin yhdet. Vastaanottimia tietenkin voi olla useampikin sillä niiden paino voi olla merkittävä tekiä lennokin painossa ja vastaanottimessa saa olla vähemmän kanavia kuin lähettimessä jos lennokkissa ei käytetä kuin esimerkiksi kolmeakanavaa. Servo on se ohjauslaitteen viimeinen osa joka toteuttaa varsinaisen ohjausliikkeen. Niitä joutuu pakostakin hankkimaan useitakin kun millään yleisservolla ei pystytä toteuttamaan kaikentyyppisiä liikeitä. Johonkin kohteeseen tarvitaan "kauhiavoima" toisaalle untuvankeveys joita ei tietenkään saada samasta paketista.
Toivottavasti tuo hiukan selvensi ja ehkä sait vihjeen kysymyksesi vastaukseksi.
07.12.2009 22:06
Nyt ensimmäiseksi otat sen sormen pois suusta. Onhan se hiukan epähygieenistäkin. ;)
Hyvin harva on ensimmäistä autoaan ostaessa osannut kaikkea siitä autostaan säätää ja miksi pitäisi osatakkaan. Samoin miksi hommata ensimmäiseksi autokseen SUPERHYBERMEGAMIKROTURBOMONSTERIDRIFTERIRUISERIN. Kuitenkaan sille ei aluksi osaa tehdä juuri mitään kun kaikki huomio menee ajamisen oppimiseen. Taitojen karttuessa voidaan ne kuluneet osat sitten vaihtaa parempiin jolloin tiedät jo mitä ominaisuutta tarvitsee parantaa.
Harrastus maksaa ja on täysin itsestäsi kiinni mitä se tulee maksamaan. Koheltamisen tuntee heti lompakon tienoolla ja jonkinlainen vastuullisuus on eduksi tässäkin harrastusmuodossa. Olet kumminkin miettinyt asiaa pitemmän aikaa joten hetken mielijohde se ei kumminkaan näyttäisi olevan, se hyvä. "Lennokkipojuna" autoja en tarkemmin osaa opastaa, mutta RC-harrastu muoto mikä hyvänsä on hyvä harrastu.
20.11.2009 20:39
Voisi oikeastaan sanoa: kaapeli, vaijeri, infrapuna, ultraääni ja radio. Kaikkia edellisiä voidaan käyttää "kaukoohjaukseen", tuon vuoksi tarkennuksena kyseisestä kaaran yhteydessä puhutaan RADIOohjaus. Katselin saman toimittajan radiolaitteet tuoteryhmää ja vaikutti ettei radiolaitteen (lähetin + vastaanotin) mukana tule servoja. Tähän on oikeastaan järkevä selityskin. Samalla laitteella voidaan ajaa useankokoista autoa ja siksi ei ole "yleissopivaa" servoa. Servo on se ohjauksen viimmeinen "aktiivinen" osa joka suorittaa sen ohjausliikkeen. Auton ajamiseen kannatta valita rattiradio. Kaksi tai kolmekanavainen. Tuolla tarkoitetaan ohjausliikeiden lukumäärää. Esimerkiksi 1=kääntö vasen/oikea, 2=kaasu, 3=(seos, vaihteet, jarru, jne). Ennenkuin ostat kyseisen auton kannatta hakea paikkakunnalta kerho tai harrasta joka vois opastaan alkuunpääsemisessä. Polttomoottorit ovat nimittäin uutena hiukan niipukkaita lähtemään käyntiin. Sisäänajon jälkeen ne toimivat sitten luotettavasti. Itse olen lähinnä lennokkiharrastajia joten tarkkoja ohjeita netin välityksellä en uskalla antaa. Hyviä ajeluita.
05.11.2009 23:54
Säätövastus riittävällä tehon kestolla voi olla hakusessa ja 60 astetta on sen verran pieni muutos etteikö siihen löydy kiinteä sopiva arvo. Mistä olet "tuikut" hankkinut. Tarkoita tuolla mahdollisten teknisten tietojen saamista.
Noista valoista. Onko tarkoitus käyttää niitä valaisimena vai koristeena korostamassa jotakin yksityiskohtaa?
18.10.2009 21:57
3,5V 10mA , 7V 20mA , 10,5V 30mA. Jotta silleen
18.10.2009 16:17
Olet päässyt hyvin jo asian ytimeen. Antamillasi tiedoilla tai mahdollisesti niillä joita sinullakin on, ei vastuksen tarkkaa arvoa voi oikeastaan sanoa. Joitain yleistyksiä voi tehdä, mutta ne eivät aina auta ilman ledin tai ledinauhan datatietoja. Ledit nimittäin voivat sisältää joskus muutakin kuin sen valonlähteen. Aikoinaan sain käteeni ledit, keltaisen ja punaisen, joiden käyttöjännite (huom. jännite) on 3,5V. Led sisälsi lineaarisesti 3,5V ylöspäin käyttäytyvän virran rajoituksen.
Tuli pakollinen meno palaan mahdollisesti myöhemmin asiaan.
18.10. Korjailin tuota alkua hieman.
Ledi syttyi 3.5V ja otti muistaakseni 10mA. 7V:n virta 20mA ja 9,5V virta 30mA. Tuosta kait selvisikin käyttökohde . ;)
Toinen oli parkki/jarru-led ja toinen vilkku.
Tapauksessasi nauhoja voitaisiin kytkeä 2 tai 3 sarjaan ja näille suunnitella se etuvastus. Koko olisi jotakin muuta kuin 270 ohmia. Noilla harrastesivuilla on aika seikkaperäisesti kerrottu ohminlain perusteet jolla pystyy pitkälle selvittämään tarvitsemasi. Myös tarvittava tehon kesto.
Tutkiessani valkoista suht kirkasta lediä jonka valon puoliintumis aika oli 20mA virralla 8000h. 5mA virran korotus olisi nimittäin lyhentänyt käyttöikää jo 2000h, joka sekin olisi riittänyt käyttöni, mutta vaikutus valotehoon oli niin pieni ettei sitä edes rinnakkais vertailuna havainnut. Jännite ledin kannalla oli 20mA virralla ja n. 30s sytytyksestä n. 3,3V. Lämpöpuhaltimella 120 asteista ilmaa päälle niin 3min kuluttua samalla virralla jännite enää 2,9V.
Led on peruskomponettina epälineaarinen joten kynnysjännite on huomioitava ja lämpötilan ilkeä vaikutus siihen joten sen vuoksi sille asetetaan virtarajoitus. Miten se on toteutettu, on jokaisen laitteen suunnittelijan oma toteutus, mutta se on oltava. Ledejä voidaan kytkeä myös rinnan, mutta silloin ne on valikoitava kynnysjännitteen mukaisesti käyttölämpötila huomioiden. Käyttötilanteessa niiden on myös pysyttävä saman lämpöisinä.
18.10.2009 16:11
1 / 4