Minua ihmetyttää ja kummastuttaa kaakao. Länsimaissa siitä tuli superfoodi, mutta nyt sitä ollaan kumoamassa myrkkynä elimistölle. Mikä tässä on oikein totta?
Kaikkialta saa kuitenkin lukea, että Atsteekit suurkuluttivat juuri kaakaopapuja juomina ja käyttivät jopa niitä maksuvälineinä. Olivatko Atsteekit kenties erittäin sairasta kansaa, koska ylikäyttivät kaakaota juomina, vai onko kaakao sittenkään myrkkyä? Käyttivätkö Atsteekit kaakaota jotenkin toisin kuin me käytämme, jolloin se olisi terveellisempää?
Jostain luin joskus, että jokin heimo amerikassa käytti vain kaakaohedelmän lihan, ei itse papua, jolloin he saivat terveyshyödyt, mutta en löytänyt Googlettamisella mitään linkkiä kaakaolihan ja Atsteekkien välillä, vaan Atsteekit vaikuttivat käyttävän vain kaakaopapuja.
Atsteekit ja kaakao?
5
380
Vastaukset
Eivät kaikki atsteekit käyttäneet kaakaota, se oli muualta tuotu ylellisyysjuoma. Se maustettiin hunajalla tai vaniljalla ja siihen sekoitettiin vihreää maissia, käytettyä agavenmehua tai pippuria. Näin kertoo Jacques Soustelle, historioitsija.
- axxzke
Minulle tuli yllätyksenä että atsteekki on nykyään asteekki. Toisaalta jos ajattelee miten meksikolainen lausuu sanan aztek, niin siinä on selitys. Z=s eikä se suomen z.
Anteeksi kun meni aiheen vierestä. - Sokerilientä lapsill
Kysymys on kaakaon koostumuksesta eli siitä millaisena sitä meille myydään.Kaakao itsessään on terveellinen mutta suklaanmakuisen sokeriliemen nimellä myytävä kaakao on kaukana terveellisyydestä.
Minulla ei ole kaakaota jota kaupoissa myydään makeana vaan juuri sitä joka on aitoa kaakaota.Se ei ole edes juotavan makuista jos sekoitat sen maidon kanssa mutta kookosmaidon kera se on hyvää.Suosittelen kokeilemaan,maku on erilainen mutta kyllä siihenkin tottuu.- raakakaakao
aitoa kaakaojauhetta, kuumaa vettä, hieman maitoa ja sokeria. sitä juotiin lapsena 60 -luvulla ja kyllä maistuu vieläkin.
- 57657656785678578
Suklaa ja kaakao on 100 kertaa terveellisempää kuin kahvi/tee, vaikka laittaisit siihen kuin paljon sokeria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225404- 264657
- 282661
- 342314
- 372058
- 152008
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191637- 121571
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons241360- 151306