Minua ihmetyttää ja kummastuttaa kaakao. Länsimaissa siitä tuli superfoodi, mutta nyt sitä ollaan kumoamassa myrkkynä elimistölle. Mikä tässä on oikein totta?
Kaikkialta saa kuitenkin lukea, että Atsteekit suurkuluttivat juuri kaakaopapuja juomina ja käyttivät jopa niitä maksuvälineinä. Olivatko Atsteekit kenties erittäin sairasta kansaa, koska ylikäyttivät kaakaota juomina, vai onko kaakao sittenkään myrkkyä? Käyttivätkö Atsteekit kaakaota jotenkin toisin kuin me käytämme, jolloin se olisi terveellisempää?
Jostain luin joskus, että jokin heimo amerikassa käytti vain kaakaohedelmän lihan, ei itse papua, jolloin he saivat terveyshyödyt, mutta en löytänyt Googlettamisella mitään linkkiä kaakaolihan ja Atsteekkien välillä, vaan Atsteekit vaikuttivat käyttävän vain kaakaopapuja.
Atsteekit ja kaakao?
5
480
Vastaukset
Eivät kaikki atsteekit käyttäneet kaakaota, se oli muualta tuotu ylellisyysjuoma. Se maustettiin hunajalla tai vaniljalla ja siihen sekoitettiin vihreää maissia, käytettyä agavenmehua tai pippuria. Näin kertoo Jacques Soustelle, historioitsija.
- axxzke
Minulle tuli yllätyksenä että atsteekki on nykyään asteekki. Toisaalta jos ajattelee miten meksikolainen lausuu sanan aztek, niin siinä on selitys. Z=s eikä se suomen z.
Anteeksi kun meni aiheen vierestä. - Sokerilientä lapsill
Kysymys on kaakaon koostumuksesta eli siitä millaisena sitä meille myydään.Kaakao itsessään on terveellinen mutta suklaanmakuisen sokeriliemen nimellä myytävä kaakao on kaukana terveellisyydestä.
Minulla ei ole kaakaota jota kaupoissa myydään makeana vaan juuri sitä joka on aitoa kaakaota.Se ei ole edes juotavan makuista jos sekoitat sen maidon kanssa mutta kookosmaidon kera se on hyvää.Suosittelen kokeilemaan,maku on erilainen mutta kyllä siihenkin tottuu.- raakakaakao
aitoa kaakaojauhetta, kuumaa vettä, hieman maitoa ja sokeria. sitä juotiin lapsena 60 -luvulla ja kyllä maistuu vieläkin.
- 57657656785678578
Suklaa ja kaakao on 100 kertaa terveellisempää kuin kahvi/tee, vaikka laittaisit siihen kuin paljon sokeria.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1043672Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292413Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1422059Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.36936- 45861
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen61825En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30820Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet5809- 40717
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies89705