Atsteekit ja kaakao?

Hedelmällinen Kaakao

Minua ihmetyttää ja kummastuttaa kaakao. Länsimaissa siitä tuli superfoodi, mutta nyt sitä ollaan kumoamassa myrkkynä elimistölle. Mikä tässä on oikein totta?

Kaikkialta saa kuitenkin lukea, että Atsteekit suurkuluttivat juuri kaakaopapuja juomina ja käyttivät jopa niitä maksuvälineinä. Olivatko Atsteekit kenties erittäin sairasta kansaa, koska ylikäyttivät kaakaota juomina, vai onko kaakao sittenkään myrkkyä? Käyttivätkö Atsteekit kaakaota jotenkin toisin kuin me käytämme, jolloin se olisi terveellisempää?

Jostain luin joskus, että jokin heimo amerikassa käytti vain kaakaohedelmän lihan, ei itse papua, jolloin he saivat terveyshyödyt, mutta en löytänyt Googlettamisella mitään linkkiä kaakaolihan ja Atsteekkien välillä, vaan Atsteekit vaikuttivat käyttävän vain kaakaopapuja.

5

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eivät kaikki atsteekit käyttäneet kaakaota, se oli muualta tuotu ylellisyysjuoma. Se maustettiin hunajalla tai vaniljalla ja siihen sekoitettiin vihreää maissia, käytettyä agavenmehua tai pippuria. Näin kertoo Jacques Soustelle, historioitsija.

    • axxzke

      Minulle tuli yllätyksenä että atsteekki on nykyään asteekki. Toisaalta jos ajattelee miten meksikolainen lausuu sanan aztek, niin siinä on selitys. Z=s eikä se suomen z.

      Anteeksi kun meni aiheen vierestä.

    • Sokerilientä lapsill

      Kysymys on kaakaon koostumuksesta eli siitä millaisena sitä meille myydään.Kaakao itsessään on terveellinen mutta suklaanmakuisen sokeriliemen nimellä myytävä kaakao on kaukana terveellisyydestä.
      Minulla ei ole kaakaota jota kaupoissa myydään makeana vaan juuri sitä joka on aitoa kaakaota.Se ei ole edes juotavan makuista jos sekoitat sen maidon kanssa mutta kookosmaidon kera se on hyvää.Suosittelen kokeilemaan,maku on erilainen mutta kyllä siihenkin tottuu.

      • raakakaakao

        aitoa kaakaojauhetta, kuumaa vettä, hieman maitoa ja sokeria. sitä juotiin lapsena 60 -luvulla ja kyllä maistuu vieläkin.


    • 57657656785678578

      Suklaa ja kaakao on 100 kertaa terveellisempää kuin kahvi/tee, vaikka laittaisit siihen kuin paljon sokeria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe