halkeileva kääretorttu

naana

tein gluteenittoman(!) kääretortun suklaapohjalla käyttäen perunajauhoa ja käärittäessä tortun pinta halkeilee rumasti. aiemmin olen tehnyt torttupohjan ohrakkaasta ja osaksi vehnäjauhosta jolloin pinta ei ole halkeillut ollenkaan. nyt kuitenkin tortun pitää olla gluteeniton ja vaikka ohrakas on gluteenitonta, ystäväni ei voi sitä syödä. siispä neuvoja tarvitsisin, miten saan kääretortun pinnan nätiksi ja halkeilemattomaksi?
gluteenittomia neuvoja kaivataan

5

7356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sade

      että kääretottua on vaikea tehdä gluteenittomilla tuotteilla. Itsekin olen tehnyt ja halkeilihan se. Vehnäjauhossa on sitkoa joka saa sen pysymään kasassa, mutta näissä gluteenittomissa jauhoissa sun muissa ei sitä ole. En tiedo onko keinoa siihen.

    • harri

      Kun olet paistanut pohjan, levitä täyte kun pohja on kuuman uunipellin päällä, ja rullaa torttu samantien käyttäen apuna puhdasta pyyhettä. Jätä rullalle tiukaksi vedetyn pyyhkeen sisälle jäähtymään. Ei minulla ainakaan ole halkeillut, tosin olen käyttänyt perunajauhon asemasta ohrakasta, mutta sillä tuskin on tässä merkitystä käyttääkö ohrakasta vai perunajauhoja. Eihän taikinasi ole liian kuivaa??

    • Ellu

      Vaikka ohrakas ymmärretään gluteenittomaksi se ei todellakaan ole sitä.. Uskokaa pois.. Itse teen gluteenittomat kääretortut käyttämällä pelkästään perunajauhoja. Se sopii kaikille.. Perunajauhoihin tehty kääretorttupohja ei kohoa hirveänä "normaalin" leivinjauhemäärän mukaan joten olen huomannut hyväksi laittaa leiivnjauhemäärän tuplana jopa triplana. Ja perunajauhoja saa olla noin puolet enemmän verrattuna vehnäjauhomäärään. Uunista otettettua pohjan annetaan jäähtyä juuri ja juuri haaleaksi ja levitetään sitten täyte, rullataan ja siiretään heti kylmään vetäytymään.

    • =)..

      Kun otat tortun ois uunista.. kippaa se voipaperin päällee jonka alla on kostea pyyhe... ja anna jäähtyä sinä rauhassa
      se pehmentää sen kovettuneen kuoren.Eikä sitten ratkeile

      • titta.o

        voipaperi käy kiinni torttuun? Minä käytän aina leivinpaperia. Voipaperi on märkälujaa paperia, joka on tarkoitettu ainoastaan kääreeksi...

        Itse teen kääretortun aina ohrakkaasta.

        Leivinpaperiin silpaisen vielä hiukan öljyä ennen taikinan kaatoa. Torttu lähtee takuu varmasti irti ilman, että pintakerros jää kiinni paperiin.

        Vaan se kääriminen: Leivinpaperille reilusti Siroa, torttu kumotaan, paistopaperi pois, tehdään täyte, levitetään tortun pinnalle, kääritään paperin kanssa.

        En ole koskaan vuosikymmenien aikana levittänyt täytettä kuumalle torttupohjalle. No oppia ikä kaikki, jos kerta toimii... Pitää kai kokeilla...

        Yleensä jos torttu repeilee, se on liian paksu.

        Repeilyn voi peittää tomusokerilla tms.

        Itsellä on kyllä käärimisessä tullut repeily aina korjaantunut, kun torttu on ollut hyvin käärittynä viileässä yön yli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe