Ksantaani psyllium

leipomaan jotain

Milloin käytetään psylliumia ja milloin ksantaania?

5

4713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti leipoo

Psyllium on ratamokasveihin kuuluvan Plantago ovatan jauhettua siemenkuorta. Psyllium soveltuu apuaineeksi sekä hiivalla että leivinjauheella kohotettaviin leivonnaisiin. Psylliumia lisäämällä taikinaa on helpompi käsitellä ja leivonnaiset ovat mehevämpiä. Taikina ei tartu käsiin ja sitä pystyy kaulitsemaan.

Psyllium sekoitetaan taikinanesteeseen ja sen annetaan turvota 10 minuuttia ennen jauhojen lisäämistä. Psylliumin annostus on 1-2 rkl litraan nestettä. Suomessa psylliumia myydään kauppanimillä Psyllium sekä Fiber Husk

Ksantaani on hyydykeaine, jota valmistetaan bakteerikäymisen avulla sokeriliemestä. Ksantaani antaa leivälle kuohkeutta ja rapean kuoren. Erityisen hyvin ksantaania soveltuu pikkuleipä- että kakkutaikinoihin. Ksantaani sekoitetaan aina jauhoihin. Annostus on pikkuleipätaikinoissa 1 tl/jauhokilo ja esim. pizzataikinoissa 2-3 tl/jauhokilo. Ksantaania myydään kauppanimellä Ksantaani.

• M*

Mistä näitä ihmeaineita saa? Käytetään varmaan vähemmän kotileipureiden keskuudessa? Oletko itse käyttänyt näitä leivonnassa ja suositteletko?

• äiti leipoo

Molempia löytyy kauppojen maustehyllyistä. olen itse ostanut sekä S-Marketista että K-supermarketista, ei siis tarvitse olla mitään isoja marketteja.
        Psylliumia olen laittanut ohjeen mukaan pulla- ja sämpylätaikinaan
        helpottaa leivontaa ja leivonnaisen rakenne on mielestäni parempi kuin
        jos en olisi käyttänyt (.

• M*
        äiti leipoo kirjoitti:

Molempia löytyy kauppojen maustehyllyistä. olen itse ostanut sekä S-Marketista että K-supermarketista, ei siis tarvitse olla mitään isoja marketteja.
        Psylliumia olen laittanut ohjeen mukaan pulla- ja sämpylätaikinaan
        helpottaa leivontaa ja leivonnaisen rakenne on mielestäni parempi kuin
        jos en olisi käyttänyt (.

Kiitos vinkeistä! Vau, miten mahtavan kuohkeaa sekaleipää tuli. Puolenlitran nestemäärään käytin 1 rkl Psylliumia ja jauhoihin 1 tl ksantaania. Tekemäni leipä on melko rouheista, mutta silti kohosi ihan valtavan hyvin. Yleensä nuo rouheisemmat jyviä, rouhetta, leseitä ja hiutaleita sisältävät leivät jäävät pienemmiksi, mutta nyt tuli jättileipä :)! Pitänee laittaa pienempi nestemäärä seuraavalla kerralla, kun noita ihmeaineita käytän. Sämpylöitä kokeilen seuraavaksi jahka pakkaseen saan mahtumaan. :)

• leipomaan jotain

Kiitos ohjeesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe