Milloin käytetään psylliumia ja milloin ksantaania?
Ksantaani psyllium
5
4713
Vastaukset
- äiti leipoo
Psyllium on ratamokasveihin kuuluvan Plantago ovatan jauhettua siemenkuorta. Psyllium soveltuu apuaineeksi sekä hiivalla että leivinjauheella kohotettaviin leivonnaisiin. Psylliumia lisäämällä taikinaa on helpompi käsitellä ja leivonnaiset ovat mehevämpiä. Taikina ei tartu käsiin ja sitä pystyy kaulitsemaan.
Psyllium sekoitetaan taikinanesteeseen ja sen annetaan turvota 10 minuuttia ennen jauhojen lisäämistä. Psylliumin annostus on 1-2 rkl litraan nestettä. Suomessa psylliumia myydään kauppanimillä Psyllium sekä Fiber Husk
Ksantaani on hyydykeaine, jota valmistetaan bakteerikäymisen avulla sokeriliemestä. Ksantaani antaa leivälle kuohkeutta ja rapean kuoren. Erityisen hyvin ksantaania soveltuu pikkuleipä- että kakkutaikinoihin. Ksantaani sekoitetaan aina jauhoihin. Annostus on pikkuleipätaikinoissa 1 tl/jauhokilo ja esim. pizzataikinoissa 2-3 tl/jauhokilo. Ksantaania myydään kauppanimellä Ksantaani. - M*
Mistä näitä ihmeaineita saa? Käytetään varmaan vähemmän kotileipureiden keskuudessa? Oletko itse käyttänyt näitä leivonnassa ja suositteletko?
- äiti leipoo
Molempia löytyy kauppojen maustehyllyistä. olen itse ostanut sekä S-Marketista että K-supermarketista, ei siis tarvitse olla mitään isoja marketteja.
Psylliumia olen laittanut ohjeen mukaan pulla- ja sämpylätaikinaan
helpottaa leivontaa ja leivonnaisen rakenne on mielestäni parempi kuin
jos en olisi käyttänyt (. - M*
äiti leipoo kirjoitti:
Molempia löytyy kauppojen maustehyllyistä. olen itse ostanut sekä S-Marketista että K-supermarketista, ei siis tarvitse olla mitään isoja marketteja.
Psylliumia olen laittanut ohjeen mukaan pulla- ja sämpylätaikinaan
helpottaa leivontaa ja leivonnaisen rakenne on mielestäni parempi kuin
jos en olisi käyttänyt (.Kiitos vinkeistä! Vau, miten mahtavan kuohkeaa sekaleipää tuli. Puolenlitran nestemäärään käytin 1 rkl Psylliumia ja jauhoihin 1 tl ksantaania. Tekemäni leipä on melko rouheista, mutta silti kohosi ihan valtavan hyvin. Yleensä nuo rouheisemmat jyviä, rouhetta, leseitä ja hiutaleita sisältävät leivät jäävät pienemmiksi, mutta nyt tuli jättileipä :)! Pitänee laittaa pienempi nestemäärä seuraavalla kerralla, kun noita ihmeaineita käytän. Sämpylöitä kokeilen seuraavaksi jahka pakkaseen saan mahtumaan. :)
- leipomaan jotain
Kiitos ohjeesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624332Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141533Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381297Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 79915
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168843Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791