Ihminen on evoluution tuote

tietoa, ei uskoa

Tässä vähän mietittävää. Kun jo nyt pystytään tähän, niin kahdenkymmen vuoden kuluttua voitaneen aukottomasti todistaa, ettei evoluutio ja laajemmin maailmankaikkeuden synty tarvitse toimiakseen jumalia

"Supertietokoneet toimivat pian kuin nisäkkään aivot

IBM on luonut ihmisaivojen toimintaa matkivan sirun, jota yhtiö kutsuu kognitiiviseksi siruksi. Tutkijat uskovat ottaneensa suuren edistysaskeleen entistä nopeammin tietoa keräävien ja lajittelevien tietokoneiden kehityksessä.

Tarkoitus on, että tulevaisuudessa kognitiivisia siruja ei tarvitse ohjelmoida tarkasti tekemään halutut toiminnot. Sen sijaan ne oppisivat kokemuksesta ja osaisivat soveltaa tietojaan uusilla tavoilla. Nykyiset tietokoneet kärsivät skaalautuvuusongelmista suurten tietomäärien haltuunotossa. Uudenlaiset sirut lupaavat ratkaisua myös tähän ongelmaan.

Aivot käyttävät yllättävän vähän energiaa. Yksi projektin tavoitteista on myös pienentää supertietokoneiden sähkönkulutusta.

Prototyypit mahdollistavat tietokoneille ihmismielen kaltaisen kyvyn jäsennellä ja analysoida valtavia datamääriä, kertoo IBM:llä tutkimusprojektia vetänyt Dharmendra Modha. Sirukehitys on osa Yhdysvaltain puolustusministriön alaisen Darpan, IBM:n ja useiden yliopistojen yhteishanketta, jossa kehitetään muun muassa tehokkaampia supertietokoneita.

Siruja voitaisiin käyttää esimerkiksi tsunamivaroitusjärjestelmissä. Analysoitavaa tietoa on valtavasti: tuhannet anturit mittaavat meriveden lämpöä ja painetta sekä vuoroveden ja aaltojen korkeutta. Järjestelmän tulisi oppia tunnistamaan lähestyvän tsunamin merkit ja antaa hälytys mahdollisimman varhain, mutta ei turhaan.

Supertietokoneet nousevat tulevaisuudessa nisäkkäiden tasolle
IBM on valmistanut kaksi prototyyppisirua. Ne käyttävät samoja transistorielementtejä kuin nykyisetkin sirut, mutta ne on vain verkotettu erilailla, Modha sanoo.

Sirun suunnitteluun on otettu mallia aivojen rakenteesta: yksittäiset ”digitaaliset neuronit” yhdistyvät toisiinsa synapsejen kautta. Neuronit muistavat viimeisimmät suorittamansa toiminnot ja synapsit muistavat, minkä neuronien välillä tietoa on välitetty.

Kummallakin 45 nanometrin prosessilla valmistetulla siruytimellä on 256 ”digitaalista neuronia”. Lisäksi toisella ytimellä on 262 144 ohjelmoitavaa synapsia ja toisella 65 536 oppivaa synapsia.

Modhan mukaan nyt on luotu perusta nisäkkäiden aivojen kanssa samassa skaalassa painivalle järjestelmälle, jossa olisi 10 miljardia neuronia ja 100 biljoonaa synapsia.

IDG News Service"

7

60

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Levises

      Jopa sinä kiipeät puuhun aika erikoisella tavalla. Meilläpäin ainakin lähdetään tyvestä.

      Supertietokoneissa on aivan rutosti tilaa. Kapasiteettia riittää.

      Mutta oleellista on kuitenkin se, kuka kehittääa ja oivaltaa ja mitä. Sittenkun koneet alkaa luomaan uusia oivalluksia ja keksismään patentteja niin palataan asiaan....

      Pidetään jalat maassa.

      Jumala on luonut ihmisen ja vain Hänen antamalla viisudella ihminen pystyy luomaan ja keksimään uutta. Joten vain Jumala on kaiken kiitoksen ja kunnian arvoinen.

      • Jameses

        Ihmiset (naiset) synnyttävät ihmisiä (vauvoja)... ovatko ihmiset Jumalia?


    • Kalle Tarvinen

      Varmasti aivan käteviä laitteita, mutta ei niillä ole mitään tekemistä evoluution kanssa. Nopeuttavat hyvin tylsää laskemista ja kykenevät simuloimaan varmasti hyvin tulevaisuudessa ihmisen ajatteluakin, vaikka tuolla kyvyllä ei taida olla paljoakaan käyttöä, kun näitä oikeitakin ihmisiä riittää ajattelemaan epäselvästi.

      Evoluution toimivuutta ilman jumalaa ei todisteta aukottomasti kahdenkymmenen vuoden kuluttua, koska se on jo kauan sitten todistettu aukottomasti.

      Lajin kehitys ei tarvitse mitään jumalaa toimiakseen. Riittää periytyvyyden olemassaolo ja pienten mutaatioiden, jotka parantavat yksilön selviämisedellytyksiä, mahdollisuus.

      Yksilön ominaisuuksien periytyvyys seuraavalle sukupovelle on tunnettu jo ammoin ja mutaatioiden mahdollisuus on tullut selväksi viimeistään 1900-luvun kuluessa. Näistä yhdessä seuraa lajien kehitys ja uusien lajien synty.

      • O'ou

        Muuten hyvä kommentti mielestäni, mutta tämä kohta:

        "Nopeuttavat hyvin tylsää laskemista ja kykenevät simuloimaan varmasti hyvin tulevaisuudessa ihmisen ajatteluakin, vaikka tuolla kyvyllä ei taida olla paljoakaan käyttöä"

        toi jotenkin mieleeni tämän seuraavan kommentin:

        "Tämä "telefoni" on keksintö, jolla on liikaa varjopuolia, jotta sen voisi ottaa vakavasti viestintävälineenä. Laite on meidän tarpeisiimme ehdottomasti arvoton." - Western Union -lennätinyhtiön sisäinen muistio, 1876.

        ;-)


      • Kalle Tarvinen
        O'ou kirjoitti:

        Muuten hyvä kommentti mielestäni, mutta tämä kohta:

        "Nopeuttavat hyvin tylsää laskemista ja kykenevät simuloimaan varmasti hyvin tulevaisuudessa ihmisen ajatteluakin, vaikka tuolla kyvyllä ei taida olla paljoakaan käyttöä"

        toi jotenkin mieleeni tämän seuraavan kommentin:

        "Tämä "telefoni" on keksintö, jolla on liikaa varjopuolia, jotta sen voisi ottaa vakavasti viestintävälineenä. Laite on meidän tarpeisiimme ehdottomasti arvoton." - Western Union -lennätinyhtiön sisäinen muistio, 1876.

        ;-)

        En todellakaan halunnut esittää tietokoneita turhina kapineina. Ne ovat mielestäni ehdottoman käteviä ja uskon niiden tulevan lähivuosikymmeninä yhä paremmiksi ja monikäyttöisemmiksi. Niiden merkitys esimerkiksi tieteelliselle työlle on monilla aloilla ollut aivan ratkaiseva.

        Tuo ensimmäisen kappaleen lopun kommenttini koski tietoneelle kehitettyjä inhimillistä ajattelua muistuttavia ohjelmia, joilla saadaan todennäköisesti tulevaisuudessa hyvin paljon ihmistä ajattelultaan ja tunteiltaan muistuttava kone aikaiseksi. Halusin esittää tällaisen mielenkiintoisen kokeilun lähinnä vain mielenkiintoisena. En ehkä näe oikein miten sellainen ihmisen ajattelua ja tunteita matkiva kone hyödyttäisi tieteellistä tutkimusta kuin korkeintaan kehitystyössään auttaisi ymmärtämään ihmistä enemmän. Tehokkaita muuttujia yhdistäviä ja niiden avulla lainalaisuuksia etsiviä koneita toki tarvitaan ja yhä parempia varmasti keksitään.


      • O'ou
        Kalle Tarvinen kirjoitti:

        En todellakaan halunnut esittää tietokoneita turhina kapineina. Ne ovat mielestäni ehdottoman käteviä ja uskon niiden tulevan lähivuosikymmeninä yhä paremmiksi ja monikäyttöisemmiksi. Niiden merkitys esimerkiksi tieteelliselle työlle on monilla aloilla ollut aivan ratkaiseva.

        Tuo ensimmäisen kappaleen lopun kommenttini koski tietoneelle kehitettyjä inhimillistä ajattelua muistuttavia ohjelmia, joilla saadaan todennäköisesti tulevaisuudessa hyvin paljon ihmistä ajattelultaan ja tunteiltaan muistuttava kone aikaiseksi. Halusin esittää tällaisen mielenkiintoisen kokeilun lähinnä vain mielenkiintoisena. En ehkä näe oikein miten sellainen ihmisen ajattelua ja tunteita matkiva kone hyödyttäisi tieteellistä tutkimusta kuin korkeintaan kehitystyössään auttaisi ymmärtämään ihmistä enemmän. Tehokkaita muuttujia yhdistäviä ja niiden avulla lainalaisuuksia etsiviä koneita toki tarvitaan ja yhä parempia varmasti keksitään.

        "En todellakaan halunnut esittää tietokoneita turhina kapineina"

        Enpä sitä tarkoittanutkaan. Tarkoitin sitä, kun kirjoitit "tietokoneelle kehitetyistä inhimillistä ajattelua muistuttavista ohjelmista."

        Nimittäin juuri se onkin "koneälyn" käyttöönotossa se suuri ongelma, että nykyisenkaltainen tietokone tarvitsee toimiakseen halutulla tavalla hyvin tarkasti määritellyn informaation, joka siihen syötetään tavalla tai toisella. Ihmisen aivot sensijaan kykenevät operoimaan informaatiolla, joka on hyvin epämääräistä ja tulkinnanvaraista.

        Jos tämä ongelma kyetään ratkaisemaan, eli kehittämään tietokone (tai ohjelmisto) joka kykenee käsittelemään epämääräistä ja puutteellista informaatiota kuten ihmisaivot, niin koneälyn käyttömahdollisuudet lisääntyvät aivan valtavasti.

        Onhan tosin ns. sumeaa logiikkaa kehitetty ja paljonkin käytössä teollisuudessa, se on askel siihen suuntaan, muttei vielä sitä.

        Tämä nyt meni vähän palstan aiheesta sivuun, mutta menköön.


    • ukkosvaurio

      Paljon suunnittelutyötä se vaatii, että saadaan matkittua luonnossa ilmeneviä asioita, joiden väitetään kehittyneen ilman suunnittelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe