OLIN TOKA! (galluppiakin ois)

boy86

Et sil viisiin...
No, että olis kerrankin näissä "olin ekä/toka" viesteissä jotakin järkee, niin tehdäänpä gallup
1. Ikä, sukupuoli ja asuinpaikka, synnyinpaikka?
2. Osaatko mitään murretta hyvin?
3. Käytätkö taitoasi usein ja missä?
4. annapa murrenäyte:

3

456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matti Juhana

1. Kolomekymmentä vuatta, Ylihärmäs asutahan, synnyyn sairaalas.

2. Niin puhun ku o pruukattu puhua.

3. Silloon ku puhun, elikkä harvoon.

4. Miten? Puhe o iliman värähtelyä..miten sitä ny mihinkää purkkihin pistää..hä? Lähärekkö julli riitaa haastamaha?!

• muija

Kakskytneljä, naine ja turku. Ei sil synnyinpaikal mitää merkityst oo vaa sil mil murrealueel o asunu kasvuvuates.

Joo, turum murret.

Koko aja puhues. Ainoostaa jossai virallisemmis tilanteis vaihran yleiskiälee. Mut tunnistetaa turkulaiseks aina ja kaikkial.

4. annapa murrenäyte: Eiks täs jo tarpeeks ollu? Tää on tätä nuaremma sukupolve turummurret, vaikee kirjottaa kui sitä puhutaa, varsinki sitä 1,5-pitust turkulaist vokaalii: esim. sana mä ei oo lausuttuna "mä" eikä "mää" vaa siit pualvälist.

Pari yleist virhekäsityst haluisin viäl korjata eli ensinnäki turkulaiset ei sano keetä, peetä tai reetä/teetä. Ne on ne raumlaisse ku sanoo et Ol niingon gotonas, gyl mää niimbbal kärssi sain tai radio. Me turkulaiset sanotaa vaiks et ompas sul kauniit panaaninväriset kenkät, ostiks ne Eerikinkarun Antiamost?

Ja toiseks sit taas ne on ne tamperelaiset ku sanoo et "mä mitään tiädä". Turkulaiset ei koskaa jätä ei-sanaa sanomat, vaan nimenomaan on kohteliast sanoa kiältäen et EI sul kelloo olis, EI tää bussi varissual mene tai Emmäätiärä.

Simmottis tämmöttis Turus.

• hämäläine

- Kuustoista, naine, Kanta-Häme, se sama.

- Sitähämmää tässoon harmitellu, ku tuntuu siltä, ettemmää puhu mitääm murretta. Tää on tämmöstä yleiskiältä. Samallaista sössötystä ku jokkut Helsinkiläiset puhuu. Jos mä muuttasin sinne, nii ei kukaa huamais, että mää tuun jostain muualta.

- Niimmitä taitoo? Onks tää taito? Jos onnii kyl mää kai tätä sit päivittäin käytän aina ku suuni aukasen.

4. annapa murrenäyte:

- Kui? Eiks tos ollu tarpeeks? Kyl mää haluisin mialuummin asuu jossaim muualla, mis ois kunnom murre. Ei tääl Hämees om muutenka koskaam mitään ihmeellistä murretta ollu ainakaam mun tiätääkseni. Äiti om porilaine ja semmosta murretta mää haluisiv vaik puhuu. Tai sit semmosta mitä tuala pohjosempana puhutaa. Mut ei tämmöstä neutraalii. Turkulaisii pilkataan, mut perkele, niillon sentää oma murre!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe