Veganismi tuli ja meni

entinenvege

Hiukan vanhempana, veganismin pimeän puolen kokeneena pyydän vegaaniksi aikovia nuoria, etenkin urheilevia nuoria vielä kerran harkitsemaan päätöstään. Urheilussa saattaa käydä niin, että annatte tavallaan turhaa tasoistusta suurimmalle osalle kanssakilpailijoista, jotka eivät ryhdy koskaan vegaaneiksi. Itselläni aikoinaan juoksukunto romahti salakavalasti noin 2 vuoden jälkeen vegaaniksi siirtymisestä. Puutoksissa on se kiusallinen puoli, että oireet saattavat ilmaantua vasta vuosien kuluttua. Kuukauden vegaaniuden jälkeen on vaarallista tehdä mitään johtopäätöksiä. Toiset saattavat pärjätä vegaanina mutta toiset ei. Kannattaako kuitenkaan käyttää omaa ruumista koekaniinina?!

Mikä ravintoainepuutos minulla sitten oli? En tiedä. Omega 3 puutos ehkä. Kaikki alkoi mennä paremmin kun aloin käyttää kalanmaksaöljyä. Käytin vegaanina rypsi- ja pellavaöljyä mutta kenties elimistöni ei kyennyt edellämainittuja litkuja prosessoimaan.

51

2324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dimdimdiiiiiiii

      Höpöhöpö, pimeä puoli, kaikkea sitä kuulee...

      Itse olen ollut vegaani 9 vuotta ja kasvissyöjä yli 20. Ikinä en ole kalaöljyjä syönyt. Terve ja hyväkuntoinen olen, liikuntaa harrastan reippaasti. Monipuolisesti pitää syödä olipa millä ruokavaliolla vaan.

      Käsittääkseni sekaruokavalio aiheuttaa useita eri sairauksia, syöpä, diabetes, reuma, sydän- ja verisuonitaudit ym. ym. Itse aion välttyä näiltä kokonaan vaikka nämä uhkaavat sukurasituksenani! Katsotaan 60 vuoden päästä miten tämän koekanin kävi!

      http://www.bestveganguide.com/vegan-athletes.html#axzz1W7EHHnbt

      http://greenstertribe.com/vegan-bill-clinton-not-alone

      http://greenstertribe.com/mimi-kirk-how-to-be-beautiful-vibrant-healthy-and-sustainable-at-any-age-videos

      • entinenvege

        Onneks olkoon vaan jos sinulla kaikki on kohdallaan. Kaikille vegaanin ruokavalio ei kuitenkaan sovi. Monet vegaanit toimivat siinä väärin, että he markkinoivat vegaanin ruokavaliota kaikille sopivaksi.


      • Itse olen ollut vegaanina yhtenäisesti nyt vuodesta 1998. Kokeilin jo sitä ennen kasvissyöntiä pitkään. Tottumisvaihe oli pitkä, mutta ruokavalio alkoi tuntumaan ja maistumaan ajan myötä vain paremmalle.

        Huippukuntoinen en ole, enkä sitä tavoittelekaan. Olen ollut aina pienikokoinen nainen. Kävellä jaksaisin vaikka maailman ääriin. Ehkä minulla ei koskaan ole ollutkaan niitä nopeita lihassoluja, hitaita sen sijaan. Koulussakin "monipuolisen sekaruokavalion syöjänä" (ja pah) olin aina hitain ja kömpelöin. Mutta nyt osa vahvemmista ja nopeammista on pysähtynyt nakki kourassa sohvatyynyjen väliin homehtumaan ja rapistumaan, itse olen pysynyt hyötyliikuntalinjallani, olen hoikka ja nuorekas.

        Tällä hetkellä olen persaukinen ja elän "huonolla" (yksipuolisella) vegaanidieetillä. Hengissä olen silti, ja tunnen oloni varsin terveeksi. Tavallinen ihminen on ilmeisesti varsin sopeutuva ruokavalion suhteen.

        Mikään ihme vegaanidieettikään ei ole sairauksien torjunnassa. Se pienentää tiettyjä todennäköisyyksiä sairastua tiettyihin sairauksiin, mutta syynä saattaa olla muutkin elämäntapatekijät. Mitään sairautta se ei itsessään estä saamasta, jonka olen valitettavasti lähipiirissäni nähnyt. Eli halutessaan pysyä terveenä yksin ruokavalio ei riitä. Muidenkin elämäntapojen ja asenteiden on oltava asiallisella tasolla.

        Surullista, että vegaanipalstalle täytyy tulla provoilemaan tyyppien, jotka vastustavat vegaaniruokaa tai ovat siirtyneet itse siitä pois. Mistähän mahtaa olla kyse? Kateudesta toisten periaatteellisuutta kohtaan? Sikäli hauskaa, että sairaalamaailmassa vegaaniruuasta hössötys on jo lopetettu. Kukaan lääkäri ei koskaan kiinnitä mitään huomiota siihen, että olen vegaani. Tilalle on tullut karppaajat ja muut uuden tuulet, joista ehkä ollaan huolissaan.


      • ärsyttää1
        vainjo kirjoitti:

        Itse olen ollut vegaanina yhtenäisesti nyt vuodesta 1998. Kokeilin jo sitä ennen kasvissyöntiä pitkään. Tottumisvaihe oli pitkä, mutta ruokavalio alkoi tuntumaan ja maistumaan ajan myötä vain paremmalle.

        Huippukuntoinen en ole, enkä sitä tavoittelekaan. Olen ollut aina pienikokoinen nainen. Kävellä jaksaisin vaikka maailman ääriin. Ehkä minulla ei koskaan ole ollutkaan niitä nopeita lihassoluja, hitaita sen sijaan. Koulussakin "monipuolisen sekaruokavalion syöjänä" (ja pah) olin aina hitain ja kömpelöin. Mutta nyt osa vahvemmista ja nopeammista on pysähtynyt nakki kourassa sohvatyynyjen väliin homehtumaan ja rapistumaan, itse olen pysynyt hyötyliikuntalinjallani, olen hoikka ja nuorekas.

        Tällä hetkellä olen persaukinen ja elän "huonolla" (yksipuolisella) vegaanidieetillä. Hengissä olen silti, ja tunnen oloni varsin terveeksi. Tavallinen ihminen on ilmeisesti varsin sopeutuva ruokavalion suhteen.

        Mikään ihme vegaanidieettikään ei ole sairauksien torjunnassa. Se pienentää tiettyjä todennäköisyyksiä sairastua tiettyihin sairauksiin, mutta syynä saattaa olla muutkin elämäntapatekijät. Mitään sairautta se ei itsessään estä saamasta, jonka olen valitettavasti lähipiirissäni nähnyt. Eli halutessaan pysyä terveenä yksin ruokavalio ei riitä. Muidenkin elämäntapojen ja asenteiden on oltava asiallisella tasolla.

        Surullista, että vegaanipalstalle täytyy tulla provoilemaan tyyppien, jotka vastustavat vegaaniruokaa tai ovat siirtyneet itse siitä pois. Mistähän mahtaa olla kyse? Kateudesta toisten periaatteellisuutta kohtaan? Sikäli hauskaa, että sairaalamaailmassa vegaaniruuasta hössötys on jo lopetettu. Kukaan lääkäri ei koskaan kiinnitä mitään huomiota siihen, että olen vegaani. Tilalle on tullut karppaajat ja muut uuden tuulet, joista ehkä ollaan huolissaan.

        todellakin ihmisten sairaalloinen mielenkiinto kasvissyöjien periaatteellisuutta ym.ta kohtaan. En minäkään tule toisten lautaselle kyttäämään sekasyöjien valintoja, enkä lähde paukuttamaan moraalista, ympäristöasioista. Mielelläni keskustelen ja suosittelen, mutten ala tuomitsemaan lihansyöjiä.


      • vegetsuikkeli
        entinenvege kirjoitti:

        Onneks olkoon vaan jos sinulla kaikki on kohdallaan. Kaikille vegaanin ruokavalio ei kuitenkaan sovi. Monet vegaanit toimivat siinä väärin, että he markkinoivat vegaanin ruokavaliota kaikille sopivaksi.

        Joku on sinun ravitsemuksessasi mennyt pieleen, koska vegaaniruokavalio sopii kaikille. Vauvasta vaariin ja myös urheilijoille.


      • Huh huh
        vegetsuikkeli kirjoitti:

        Joku on sinun ravitsemuksessasi mennyt pieleen, koska vegaaniruokavalio sopii kaikille. Vauvasta vaariin ja myös urheilijoille.

        Onpas vastuutonta. Jätä lapset rauhaan. Voit markkinoida harhaisia oppejasi aikuisille, mutta älä vaaranna lasten terveyttä ja elämää.


    • Kysymyksiä...

      Ikävää, että kokemuksesi veganismista on ollut huonoa, mutta haluaisin lisätietoa asiasta eli voisitko kertoa tarkemmin, mitä tarkoitat sanomalla, että "juoksukunto romahti" ja mitä ongelmia näkyi veriarvoissa ym. Jos asia korjaantui kalanmaksaöljyllä niin otitko kuitenkin 'kaikki tai ei mitään' -asenteen ja aloit syömään myös lihaa ja maitotuotteita? Miten kävi mahdolliselle eläinoikeusajattelullesi? Miten mielestäsi selvittäisi sen, sopiiko veganismi, ellei kokeile?

      • entinenvege

        "mitä tarkoitat sanomalla, että "juoksukunto romahti" ja mitä ongelmia näkyi veriarvoissa"

        esim. säännölliset cooperin testitulokset eivät enää parantuneet vaan lähtivät lopulta huononemaan ilman, että harjoittelussa olisi tapahtunut suurempia muutoksia. Veriarvoista en tiedä muuta kuin, että kolesteroli ja hemoglobiini on aina ollut ok. Vegaanina tosin kolesteroli arvot olivat vielä alhaisempia. Veriryhmäni on O.

        "Jos asia korjaantui kalanmaksaöljyllä niin otitko kuitenkin 'kaikki tai ei mitään' -asenteen ja aloit syömään myös lihaa ja maitotuotteita?"

        Mukaan tulivat sitten myös luomumunat ja maitotuotteet. munat ja maitotuotteet ovat kuiduttomia ja hiilarittomia proteiinin lähteitä. Pavut aiheuttivat minulle vatsavaivoja ja viljat psoriaasista.

        "Miten kävi mahdolliselle eläinoikeusajattelullesi?"

        Pelastan edelleen pihan kyyt ämpäriin ja toimitan muualle ennen kuin naapurin teloituskomppanja hoitaa asian omalla tavallaan. Ullakon hämähäkin ryökäle saa edelleen vapaasti kutoa rumaa verkkoaan.

        "Miten mielestäsi selvittäisi sen, sopiiko veganismi, ellei kokeile?"

        En tiedä.


      • Kysymyksiä...
        entinenvege kirjoitti:

        "mitä tarkoitat sanomalla, että "juoksukunto romahti" ja mitä ongelmia näkyi veriarvoissa"

        esim. säännölliset cooperin testitulokset eivät enää parantuneet vaan lähtivät lopulta huononemaan ilman, että harjoittelussa olisi tapahtunut suurempia muutoksia. Veriarvoista en tiedä muuta kuin, että kolesteroli ja hemoglobiini on aina ollut ok. Vegaanina tosin kolesteroli arvot olivat vielä alhaisempia. Veriryhmäni on O.

        "Jos asia korjaantui kalanmaksaöljyllä niin otitko kuitenkin 'kaikki tai ei mitään' -asenteen ja aloit syömään myös lihaa ja maitotuotteita?"

        Mukaan tulivat sitten myös luomumunat ja maitotuotteet. munat ja maitotuotteet ovat kuiduttomia ja hiilarittomia proteiinin lähteitä. Pavut aiheuttivat minulle vatsavaivoja ja viljat psoriaasista.

        "Miten kävi mahdolliselle eläinoikeusajattelullesi?"

        Pelastan edelleen pihan kyyt ämpäriin ja toimitan muualle ennen kuin naapurin teloituskomppanja hoitaa asian omalla tavallaan. Ullakon hämähäkin ryökäle saa edelleen vapaasti kutoa rumaa verkkoaan.

        "Miten mielestäsi selvittäisi sen, sopiiko veganismi, ellei kokeile?"

        En tiedä.

        Kiitos vastauksesta. Saatan aliarvioida tietosi, mutta toivottavasti kyse ei ollutkin kreatiinin puutteesta. Sekasyöjäurheilijathan saattavat käyttää lisäravinteenaan kreatiinia doping-vapaasti ja vegaaneilla sen saanti voi olla vähäisempää jo muutenkin ja urheilu lisää tarvetta.

        Oli mukava lukea asenteestasi eläimiin ja että ruokapuolellakin olet huomioonottava.


      • etsilleenjatolleen
        entinenvege kirjoitti:

        "mitä tarkoitat sanomalla, että "juoksukunto romahti" ja mitä ongelmia näkyi veriarvoissa"

        esim. säännölliset cooperin testitulokset eivät enää parantuneet vaan lähtivät lopulta huononemaan ilman, että harjoittelussa olisi tapahtunut suurempia muutoksia. Veriarvoista en tiedä muuta kuin, että kolesteroli ja hemoglobiini on aina ollut ok. Vegaanina tosin kolesteroli arvot olivat vielä alhaisempia. Veriryhmäni on O.

        "Jos asia korjaantui kalanmaksaöljyllä niin otitko kuitenkin 'kaikki tai ei mitään' -asenteen ja aloit syömään myös lihaa ja maitotuotteita?"

        Mukaan tulivat sitten myös luomumunat ja maitotuotteet. munat ja maitotuotteet ovat kuiduttomia ja hiilarittomia proteiinin lähteitä. Pavut aiheuttivat minulle vatsavaivoja ja viljat psoriaasista.

        "Miten kävi mahdolliselle eläinoikeusajattelullesi?"

        Pelastan edelleen pihan kyyt ämpäriin ja toimitan muualle ennen kuin naapurin teloituskomppanja hoitaa asian omalla tavallaan. Ullakon hämähäkin ryökäle saa edelleen vapaasti kutoa rumaa verkkoaan.

        "Miten mielestäsi selvittäisi sen, sopiiko veganismi, ellei kokeile?"

        En tiedä.

        Itseasiassa kaikessa fyysisessä harjoittelussa käy aina niin, että rasituksen saavuttaessa maksiminsa suorituskyky alenee, jos harjoitteet pysyvät samoina. Se on se s-käyrä, joka kuvaa niin hyvin kaikkea inhimillistä toimintaa. Ratkaisuna on harjotteiden astettainen koventaminen pikkuhiljaa suorituskyvynkasvun mukaan. Toki ravinnollakin on merkitystä ja kasvisruoallakin on mahdollista saada tarvittavat ravinteet syömällä monipuolisesti. B12-vitamiinin (runsaasti hiivassa) ja D-vitamiinin (ihon kautta auringosta) joudut kuitenkin ottamaan lisävalmisteista varsinkin talviaikaan. Lisäravinteet jättäisin kyllä valmistajan hyllyyn, sillä syömällä monipuolisesti normaali ihminen saa kyllä kaikki tarvittavat ravinteet - myös kasvisruokavaliossa ja se kaikki maistuukin paremmalta.

        Mikä sitten on kasvisruokaa - kaikenmaailman ruokaohjelmia seurattua se on kaikkea, missä ei ole punaista lihaa. Tiukasti ottaen edes sienet eivät ole kasvisruokaa, koska ne eivät yhteytä. Vain fotosynteesin kautta energiansa tuottavat eliöt ovat kasvista.


    • vegaaniurheilija

      Monesti, jos ei aina ongelma on siinä, jos vegaanisuus ei onnistu, on yksinkertaisesti se, että syöt väärin, et ole tehnyt tarpeeksi taustatutkimusta, et ole syönyt oikein.

      Kun vegaaniksi muuttuu, silloin muuttuu koko elämä. Kaikki mitä olemme oppineet ruuasta pitää unohtaa, koska kaikki se on valetta.

      Itse juoksen päivittäin ilman mitään ongelmaa, mutta minä olen tehnyt pitkän, aikaavievän tutkimuksen kaikista ruuista mitä vegaanina syön, niiden määristä ja niin edespäin. Monet vegaanit omaksi harmikseen sortuvat syömään perunamuussia ja vegaanisia nakkeja, mikä toki ei ole mikään paha ruoka, mutta kun on tarjolla tuoretta ruokaa, niin miksi se pitää aina paistaa ja keittää?

      Ja muuten verituloksista. Itse kävin niissä tuossa olisiko ollut noin 3 kuukautta sitten, koska viimekäynnistä on 10v. Arvaa mitä, arvoni olivat täydelliset. Missä luuraa se niin paljon puhuttu raudan puutos, tiedä sitä.

    • veggiejuoksija

      Fiona Louise Oakes sai pitkään jahkaillun vegetaristin kääntymään vegaaniksi. Missä tahansa ruokavaliossa pitää pitää huolta, että ravintoaineita saa mukavasti. En näe, että yhden ihmisen epäonnistunut veganismi olisi todiste siihen, ettei veganismi sovi kaikille.
      Itse olen patalaiska kokki, mutta juoksen ja olen juossut 10 vuotta vegenä. Nyt on aika vegaaniuden ja reippaiden kokkausten!

      http://www.kittilalehti.com/arkisto/46-hevosen-ja-muutaman-sadan-muun-elaimen-tahden.html

    • Diagnosoit itselläsi ravintoainepuutoksia, muttet kykene sanomaan, mitä puutoksia on. Eikö urheilulääkärisi asia olisi ollut määritellä oikeat verikokeet? B12-vitamiinit ja D-vitamiinit esim. saa helposti verikokeella mitattua.

      Toiseksi urheilijana sinun olisi ollut kyettävä rakentamaan ruokavaliosi tasapainoiseksi - onpa dieetti sitten mikä tahansa. Et näemmä sitten kuitenkaan perehtynyt huolella veganismiin ja urheiluun. Siitä on omia oppaitakin. Ja vegaaniurheilijoita on, jopa voimailulajeissa.

      Kolmanneksi entisenä hoitajana varoitan sinua itsediagnoosin vaarasta. Olisit tarvinnut lääkärin tutkimuksia omadiagnosoinnin sijaan. On aivan mahdollista, että sinulla on kehittymässä joku veganismista riippumaton sairaus (eli siis sairaus, jonka ihminen voi saada olipa sitten sekasyöjä tai vegaani tai mikä vaan), kuten MS-tauti. Eikö sinusta olisi mukava tietää, mitä todella sairastat? MS-taudissakin voi olla sykäyksittäin parempia ja huonompia vaiheita, ja jopa tilapäistä parannusta. Nyt saat lihaa syömällä lumelääkevaikutusta, ja mahdollisesti kannat jotain vaarallista rappeuttavaa tautia kehossasi. Lääkäriin, mars!

    • entinenvege

      "Eikö urheilulääkärisi asia olisi ollut määritellä oikeat verikokeet? B12-vitamiinit ja D-vitamiinit esim. saa helposti verikokeella mitattua."

      "Olisit tarvinnut lääkärin tutkimuksia omadiagnosoinnin sijaan"

      "ja mahdollisesti kannat jotain vaarallista rappeuttavaa tautia kehossasi. Lääkäriin, mars! "

      Niin normaalia, niin normaalia. Testejä, lääkäreitä, taudeilla pelottelua. Mutta ei hätää kun apuna on länsimainen lääketiede testeineen, diagnooseineen, lääkkeineen ja sairauksilla pelotteluineen. EI EI EI! Lopetin ruualla leikkimisen (veganismin) ja aloin syömään tervellisesti. Kun tunnen itseni terveeksi niin en aio mennä lääkäriin.

      • no mitä

        tällä palstalla vikiset asiasta? Häivy sekaruoka palstalle. Et kuulu enää keskustelun piiriin. Kiva että asiasi ovat hyvin. Minullakin on paljon kevyempi ja terveempi olo ryhdyttyäni vegaaniksi.


      • entinenvege
        no mitä kirjoitti:

        tällä palstalla vikiset asiasta? Häivy sekaruoka palstalle. Et kuulu enää keskustelun piiriin. Kiva että asiasi ovat hyvin. Minullakin on paljon kevyempi ja terveempi olo ryhdyttyäni vegaaniksi.

        Minulle on ihan sama jatkatteko veganismia. Tarkoitukseni ei ole ketään naama punaisena räyhäävää fanaattisia vegaania alkaa käännyttämään takaisin sekasyöjäksi. Mutta tällä palstalla saattaa käydä vasta vegaaniutta harkitsevia henkilöitä. Heille totean: HARKITKAA VIELÄ KERRAN. suosikaa luomua ja puhdasta lähiruokaa mutta veganismi ei välttämättä ole niin ruusuista kun eräät tahot väittävät.

        Minulla on oikeus kertoa oma tarinani ja lausua mielipiteeni veganismista aivan niin kuin veganismin kannattajillakin. Fanaattiset vegaanit eivät voi hyväksyä totuutta siitä, että kaikille veganismi ei vain sovi.

        Jos en kertoisi tarinaani veganismin pimeästä puolesta niin kokisin, että kärsin veganismin aiheuttamista seurauksista pari vuotta aivan turhaan.


      • dnw ws
        entinenvege kirjoitti:

        Minulle on ihan sama jatkatteko veganismia. Tarkoitukseni ei ole ketään naama punaisena räyhäävää fanaattisia vegaania alkaa käännyttämään takaisin sekasyöjäksi. Mutta tällä palstalla saattaa käydä vasta vegaaniutta harkitsevia henkilöitä. Heille totean: HARKITKAA VIELÄ KERRAN. suosikaa luomua ja puhdasta lähiruokaa mutta veganismi ei välttämättä ole niin ruusuista kun eräät tahot väittävät.

        Minulla on oikeus kertoa oma tarinani ja lausua mielipiteeni veganismista aivan niin kuin veganismin kannattajillakin. Fanaattiset vegaanit eivät voi hyväksyä totuutta siitä, että kaikille veganismi ei vain sovi.

        Jos en kertoisi tarinaani veganismin pimeästä puolesta niin kokisin, että kärsin veganismin aiheuttamista seurauksista pari vuotta aivan turhaan.

        Minulla on hemoglobiini 140. Olen nainen. Naisten yleinen hyvä on 130 ja miesten 150. Eli mulla on tosi hyvä. Oon vähän aikaa käyttänyt maitoa kasvisruoan lisäksi. Epäilin B12 pillerin riittämättömyyttä. Luulen että kasvisruokavaliio on terveellisempi kuin sekasyöjän. Suurin osa sekasyöjistä käyttää lihaa yli suositusten.


      • Todellinen totuus
        no mitä kirjoitti:

        tällä palstalla vikiset asiasta? Häivy sekaruoka palstalle. Et kuulu enää keskustelun piiriin. Kiva että asiasi ovat hyvin. Minullakin on paljon kevyempi ja terveempi olo ryhdyttyäni vegaaniksi.

        Veganismi muodostaa vakavan terveysriskin etenkin alaikäisille. Aikuisella kysessä on jonkin sortin h enkinen häiriötila, mutta itsepä huonoista elintavoistaan terveydellään maksaa.


      • todellisempi totuus
        Todellinen totuus kirjoitti:

        Veganismi muodostaa vakavan terveysriskin etenkin alaikäisille. Aikuisella kysessä on jonkin sortin h enkinen häiriötila, mutta itsepä huonoista elintavoistaan terveydellään maksaa.

        Lihansyönti on massapsykoosi kuten keskitysleirit, orjuus, hirmuvallat, tyttölasten pakkoavioliitot, sukuelinten silpominen ym. raakuuksia suosivat ilmiöt. Kansat vajoavat porukassa siihen harhaan että joku sairaalloinen väkivalta olisi jotenkin hyvä ja välttämätön asia. Omilla aivoilla ei uskalleta ajatella että hetkinen, olisikohan tässä jotain väärää...

        Joillekin psykopaattisimmille lihansyöjille on turha selittää että eläinten tappaminen on turhaa ja väärin. Vähän niin kuin menisi jollekin natsille selittämään että juutalaisten käyttäminen saippuana on epäeettistä. (jep, natsikortti vaan sopii niin loistavasti tähän)

        Onneksi jotkut ihmiset alkavat herätä tästä sairaasta psykoosistaan :)


      • sama todellinen
        todellisempi totuus kirjoitti:

        Lihansyönti on massapsykoosi kuten keskitysleirit, orjuus, hirmuvallat, tyttölasten pakkoavioliitot, sukuelinten silpominen ym. raakuuksia suosivat ilmiöt. Kansat vajoavat porukassa siihen harhaan että joku sairaalloinen väkivalta olisi jotenkin hyvä ja välttämätön asia. Omilla aivoilla ei uskalleta ajatella että hetkinen, olisikohan tässä jotain väärää...

        Joillekin psykopaattisimmille lihansyöjille on turha selittää että eläinten tappaminen on turhaa ja väärin. Vähän niin kuin menisi jollekin natsille selittämään että juutalaisten käyttäminen saippuana on epäeettistä. (jep, natsikortti vaan sopii niin loistavasti tähän)

        Onneksi jotkut ihmiset alkavat herätä tästä sairaasta psykoosistaan :)

        Tarkoitan tällaista:

        http://blog.amnestyusa.org/asia/shocking-gang-raped-woman-in-indonesia-faces-caning-for-adultery/

        katsokaa noiden miesten ilmeitä. Nainen on raiskattu ja nyt hänet pahoinpidellään uudestaan ja noiden miesten mielestä se on ihan oikein. Samalla tavalla minä katson teitä lihansyöjiä kun te ilmekään värähtämättä syötte lihoja suuhunne, pidätte sitä ihan normaalina käytöksenä ja jopa nautitte siitä. Hävetkää.

        Väkivallan hyväksyminen on henkinen häiriötila, ei veganismi.


      • Häpeä
        todellisempi totuus kirjoitti:

        Lihansyönti on massapsykoosi kuten keskitysleirit, orjuus, hirmuvallat, tyttölasten pakkoavioliitot, sukuelinten silpominen ym. raakuuksia suosivat ilmiöt. Kansat vajoavat porukassa siihen harhaan että joku sairaalloinen väkivalta olisi jotenkin hyvä ja välttämätön asia. Omilla aivoilla ei uskalleta ajatella että hetkinen, olisikohan tässä jotain väärää...

        Joillekin psykopaattisimmille lihansyöjille on turha selittää että eläinten tappaminen on turhaa ja väärin. Vähän niin kuin menisi jollekin natsille selittämään että juutalaisten käyttäminen saippuana on epäeettistä. (jep, natsikortti vaan sopii niin loistavasti tähän)

        Onneksi jotkut ihmiset alkavat herätä tästä sairaasta psykoosistaan :)

        Poikkeuksellisen lapsellinen kirjoitus.


      • Jargfon
        todellisempi totuus kirjoitti:

        Lihansyönti on massapsykoosi kuten keskitysleirit, orjuus, hirmuvallat, tyttölasten pakkoavioliitot, sukuelinten silpominen ym. raakuuksia suosivat ilmiöt. Kansat vajoavat porukassa siihen harhaan että joku sairaalloinen väkivalta olisi jotenkin hyvä ja välttämätön asia. Omilla aivoilla ei uskalleta ajatella että hetkinen, olisikohan tässä jotain väärää...

        Joillekin psykopaattisimmille lihansyöjille on turha selittää että eläinten tappaminen on turhaa ja väärin. Vähän niin kuin menisi jollekin natsille selittämään että juutalaisten käyttäminen saippuana on epäeettistä. (jep, natsikortti vaan sopii niin loistavasti tähän)

        Onneksi jotkut ihmiset alkavat herätä tästä sairaasta psykoosistaan :)

        Suosittelen, että käyt lääkärissä tarkistuttamassa koppasis isällön.


      • Huvitatvaa
        sama todellinen kirjoitti:

        Tarkoitan tällaista:

        http://blog.amnestyusa.org/asia/shocking-gang-raped-woman-in-indonesia-faces-caning-for-adultery/

        katsokaa noiden miesten ilmeitä. Nainen on raiskattu ja nyt hänet pahoinpidellään uudestaan ja noiden miesten mielestä se on ihan oikein. Samalla tavalla minä katson teitä lihansyöjiä kun te ilmekään värähtämättä syötte lihoja suuhunne, pidätte sitä ihan normaalina käytöksenä ja jopa nautitte siitä. Hävetkää.

        Väkivallan hyväksyminen on henkinen häiriötila, ei veganismi.

        Onpas kaikkien aikojen aasinsilta.


    • dfdfojfoeiwofre

      Minusta vaikuttaa että entinenvege ei ole koskaan ollut kasvissyöjä, vaan kokee kasvissyöjät uhaksi identiteetillensä. Hän pistää karppaus-lihansyönti julkkiksen linkkejä ja pelottelee väitteillä joita ei voi todistaa. Kun asiallisesti kommentoidaan sairauden mahdollisuudesta on koko länsimainen lääketiede väärässä.

      Vaikka olen itsekin kasvissyöjä ja vegaanimilitantit tuppaavat joskus ärsyttämään, niin minulla käy sääliksi sinua ja uskomuksiasi.

      • Ja kattia kanssa

        Vitamiinipalstalta löysin hyvän termin, jota aion jatkoassa väärinkäyttää fanaatikon synonyyminä. Denialisti. Denialismiin kuuluu näennäistieteellisyys, jolla pyritään vaikuttamaan mielipiteisiin. Välttämättä ihminen itsekään ei usko sanomaansa, kunhan vaan saa äänensä kuuluviin. Kannattaa perehtyä denialismiin. Mm. karppaajat käyttävät sitä paljon.

        Kannattaa muuten käydä karppaajien nettipalstalla. Sieltä on täydellisesti savustettu erimieliset pois. Eli varsinainen harhalandia kyseessä. Niin uskomattomia väitteitä. Joku oli siellä sitä mieltä, että kasvissyönnistä johtuvat sinkin puutteen vuoksi hän menetti hiuksensa. Siis kuka terve ihminen suostuu kärsimään sinkin puutteesta 10 vuotta? Mitään sinkin puutetta ei myöskään virallisesti ole, ellei sitä ole virallisesti todettu lääkärikäynnillä. Mutta antaapa toisten popottaa, se ei minun ja sukuni ruokavalioon vaikuta millään tapaa...


    • jgjkhhgvhgvh

      Ihan turhaan varoittelet, sillä varsinkin urheilijan on jokatapauksessa pidettävä huolta ravinteiden saannista. Sitä ei hoida vajaa vegaaniruokavalio sen enempää kuin vajaa sekaruokavaliokaan.

      Sinä et edes ole vaivautunut ottamaan selvää mistä kunnon romahdus johtui, joten ihan turhaan varoittelet. Minä olen ollut vegaani ja aktiiviurheilija jo yli kymmenen vuotta ja pidän aloitustasi täysin epäuskottavana. Miten ihmeessä kunnostaan huolehtiva henkilö ei ottaisi selvää mitä kunnon heikkenemisen taustalla on?

      P.s. Hamppuöljyssä ovat rasvahapot kaikkein parhaimmassa suhteessa. Rasvahappojen tehohan riippuu nimenomaan missä suhteessa niitä saa.

    • VeganRulez
    • nojoontarpeksi

      Pieni ristiriita ämmän sanoman mukaan - ensin hän ei muka syö mitään juustoa, mutta silti myöhemmin hän mainitsee tekevänsä juustokakkua pähkinöiden kera (toki näin ja näinhän ne hörhöt elävät - huijaten sekä itseään että muita). Tää taitaa olla taas näitä new age- hörhöjä ilman käsitystäkään mitä puhuvat http://www.youtube.com/watch?v=VdeC3OJJIzA.

      • En jaksa videoon asti lähteä, mutta juustokakku onnistuu hyvin myös vegaanisena, Tofutin tuorejuustoa kun on helposti saatavilla kaupoista :P


    • Näin on

      Sairauksia tulee myös vegaaneille.Söit mitä ja miten tahansa,niin ne sairaudet
      tulee joka tapauksessa ja mikään ruokavalio ei estä niitä, ne kun on kaikki
      perinnöllisiä.

    • hyi väkivaltahörhöt!

      Raaka"juusto" kakun "juusto tehdään pähkinöistä, ei pähkinöiden kera, sinulla ei enkku nyt pelittänyt. Mimi syö raakaruokaa.

      Epäilen että aloittaja on karppaaja-propagandisti, keksii väitöksiä vegaaniruokaa vastaan ja ujuttaa sitten Herra Heikkilän dieetti sivun linkin mukaan. Aika läpinäkyvää.
      ¨
      En tunne ketään joka voisi vegaaniruoalla huonosti. Amerikassa vegaaniruokavalio on huippusuosittu trendi jonka monet näyttelijät, poliitikot, urheilijat ja muut ovat valinneet pysyäkseen huippukunnossa.

      https://www.google.fi/search?q=vegan fitness&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=i11zU9vJK6GbyQPiyYDoBw&ved=0CC0QsAQ&biw=1600&bih=775

      • Trendimpää

        Että ihan huippusuosittu trendi amerikassa? Jenkit popsii siinä ohessa mm. 36 miljoonaa nautaa (600 kg/nauta) vuodessa. Mitä mahtisanaa tämän trendin edessä pitäisi käyttää?


    • Ikivegaani

      Jokainen tekee omat päätöksensä. Joku seilaa elävänravinnon syöjästä possukarppaajaksi ja jehovantodistajasta buddhalaiseksi. Ja on aidosti tätä kaikkea - hetken aikaa. Ihmiset ovat erilaisia vaihtelunhalultaan ja tasapainoltaan. Toiset ovat vakaita, toiset huojuvat puolelta toiselle.

      Itse en ole koskaan ollut huippukunnossa, enkä varmaan tule olemaankaan. Ikäisekseni olen kuitenkin keskinkertaisessa kunnossa. Kaikkein sairain olin sekasyöjän varhaisvuosinani. Kun maito jäi pois ravinnostani, niin infektiokierre rauhoittui. Eli joku näsäviisas raadonsyöjä voi olla sitä mieltä, että minulla on usein kurkku kipeä, koska olen vegaani. Sama näsäviisas raadonsyöjä jättää huomiotta, että syödessäni sekaruokaa, olin usein tukehtumassa limaan ja söin kaiken maailman kortisonit ja antibiootit, mitkä eivät ole lapselle hyväksi. Enää niitä en tarvitse.

      Keuhkoni ovat varmaan hyvin arpiset lapsuuteni jäljiltä. Mutta ennätän hyvin kävellen joka paikkaan. Kaikki labra-arvoni ovat hyvää keskitasoa. Painoni on pysynyt vakaana aikuisiän ja olen ikäistäni nuoremman näköinen. Yksikään lääkäri ei ole kyseenalaistanut vakaumustani tai yrittänyt käännyttää millään tavoin. Välillä luulen olevani kuolemassa johonkin vaikeaan sairauteen (kuten vaikka kohtusyöpään), mutta tähän asti pelkoni ovat osoittautuneet vääräksi, ja muutamalla vaatimattomalla tutkimuksella minut on saatu rauhoitettua taas terveiden ihmisten kastiin.

      • Sekäeväö

        Miksi vegaanit haluavat aina painottaa suvaitsemattomuuttaan? Raadonsyöjä ei ole kobin tyylikäs ilmaisu.


    • kysymys6

      Mistä vegaait saa jodia? Niitä on vaan eläinperäisissä tuotteissa ja jossain merilevissä.

      • Hyvä kysymys. Itse saan luultavasti liian vähän, siksi ostin vähän aikaa siten tarkoituksella jodioitua suolaa, vaikka se onkin pahemman makuista kuin hyvä merisuola tai sormisuola. Levääkin pitäisi tajuta käyttää enemmän. Sit on tietysti vaihtoehtona joditabletit. Olisi kivaa, että jodiongelman voisi Suomessa ratkaista niin, että jodia lisättäisiin jonnekin muualle kuin suolaan ja eläinrehuun, kun suolan yletön veteleminen ei ole kovin terveellistä...


      • leväää
        tulikirahvi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Itse saan luultavasti liian vähän, siksi ostin vähän aikaa siten tarkoituksella jodioitua suolaa, vaikka se onkin pahemman makuista kuin hyvä merisuola tai sormisuola. Levääkin pitäisi tajuta käyttää enemmän. Sit on tietysti vaihtoehtona joditabletit. Olisi kivaa, että jodiongelman voisi Suomessa ratkaista niin, että jodia lisättäisiin jonnekin muualle kuin suolaan ja eläinrehuun, kun suolan yletön veteleminen ei ole kovin terveellistä...

        ihan varmasti saat liian vähän. tyttöystävä ei ole ollut hyvällä päällä.


    • aline_

      Ainakin Rich Roll ja Brendan Brazier ovat pärjänneet erinomaisesti! Otappa heiltä oppia, miten rakennetaan teräsmiehetkin tiellä pitävä whole-foods plant-based diet.

      Käsittämättömän kovakuntoisia ja hyvännäköisiä miehiä!

    • entvege

      Mulla kävi niin, että ensin ei ollut mitään. Olo oli kuten ennenkin.
      Kahden vuoden päästä alkoi jatkuva väsymys, masentuneisuus ja ärtynyt olo.
      Olen voimanostaja ja kiitos vegaanisen ruokavalion, olin jäljessä muita. Vegaaninen ruokavalioni oli ammattilaisen tekemä.
      Olen nyt ollut maltillisempi sekasyöjä jonkun aikaa ja kaikki vaivat hävisivät pikkuhiljaa.
      Ja olen taas voimanostossakin kirinyt muita.

      Opein syömään kasviksia enemmän. Olen myös oppinut että ääripäät ei ole koskaan hyviä.
      Syön kalaa pari kertaa viikossa, siipikarjaa tai punaista lihaa kerran pari kuussa. Pieniä annoksia tietenkin. Kalani ostan suoraan paikalliselta kalastajalta, meidän omasta järvestä kalastettua. Lihaa en syö tehotuottenuna, mieluiten riistana tai pientilan lihaa jossa pääsen katsomaan miten siellä eläimet elävät. Kallista mutta olkoot.

      Parempi vaihtoehto kuin ostaa ulkomailta rahdattua soijaa tai linssejä.
      Ja vegaaniruoka maistuu ihan paskalta. En maistanut kahden vuoden aikana hyvää ruokaa. Kaikki oli paskaa.

      • uusavutonko

        >Ja vegaaniruoka maistuu ihan paskalta. En maistanut kahden vuoden aikana hyvää ruokaa. Kaikki oli paskaa.

        Taidat olla aika umpisurkea kokki.


      • entvege

        Olen aika hyvä kokki itseasiassa. Olen kokannut pienestä saakka kun äiti huiteli ties missä ja isän keittotaidot rajoittui kananmunan keittoon.
        En vain jaksanut alkaa tarkentaa että AIVAN SAMA KUKA SEN OLI VALMISTANUT.
        Siitä moskasta kun ei vain saa hyvää. Kyllä tuli ravintoloissakin pyörittyä. Kaikki muut kehui mutta näki ilmeistä ettei muillekaan maistu.

        Vegaaneilla menee aina herne nenään kun vähän kritisoi.


      • kasvisruokaa

        Mitenhän minulla muka meni herne nenään? Eikö koko kasvissyöntiä voi kommentoida ilman että joku sekasyöjä alkaa raivoamaan että siellä taas jollain vegaanilla meni herne nenään.

        Itse ainakin pidän vegaaniruoan mausta kun saan sen itse mieluisakseni maustaa. Taidat todella olla surkea kokki jos et löydä ruokaan muuten makua kuin eläintuotteista. Tai sitten makuaistisi ei muuten vaan ole kovinkaan kehittynyt.


      • Zedä

        Väsymys, masentuneisuus ja ärtymys voi olla oireita B12-vitamiinin puutteesta. Silloin kannattaa hakeutua testeihin koska arvot on helposti mitattavissa. Jos on syönyt lisäravinteita asianmukaisesti, voi olla että kärsii imeytymishäiriöstä. Silloin voi saada B12:n terkkarissa pistoksena parin kuukauden välein. Itsediagnosointia ei kannata harrastaa koska oireet voi viitata moneen muuhunkin asiaan.

        Siihen miksi kaikki ruoka maistuu pahalta, niin paha sanoa. Varmaan kantsii vähän löysätä voimanostajan pipoa ja syödä muutakin kuin Mautonta Treeniruokaa TM ;)


      • falafelia
        entvege kirjoitti:

        Olen aika hyvä kokki itseasiassa. Olen kokannut pienestä saakka kun äiti huiteli ties missä ja isän keittotaidot rajoittui kananmunan keittoon.
        En vain jaksanut alkaa tarkentaa että AIVAN SAMA KUKA SEN OLI VALMISTANUT.
        Siitä moskasta kun ei vain saa hyvää. Kyllä tuli ravintoloissakin pyörittyä. Kaikki muut kehui mutta näki ilmeistä ettei muillekaan maistu.

        Vegaaneilla menee aina herne nenään kun vähän kritisoi.

        Esimerkiksi falafel on oikeintehtynä täysin vegaanista. Jos oikeasti joku alkaa selittämään että falafel ei ole hyvänmakuista niin kyllä pidän täysin hupiukkona. Kannattaa kokeilla.


    • Huolitar

      Olen 18-v. tytön äiti. Tyttäreni ryhtyi vegaaniksi noin parisen kuukautta sitten. Ruuanlaitosta on tullut minulle, päivittäinen ongelma, kun en ole aikaisemmin kokannut vegaanista ruokaa. Tyttö on liian kiireinen tehdäkseen ruokaa.
      Minä vastustin (ja vastustan) yhä vegaaniruokavaliota, se on minun mielipiteeni, mihin minulla lienee oikeus. MUTTA: ryhdyin kokkaamaan vegaaniruokia, koska vain siten saan varmistettua, että tyttäreni saa ravinnostaan mahdollisimaan monipuolisesti kasviproteiinia. Ja muita ravintoaineita. (Olen erittäin kokenut kokki).

      En tiedä täsmälleen, miksi olen surullinen tyttären vegaaniruokavaliosta. Kauhistuin ja pelästyin nähdessäni tyttären riutuneen olemuksen, kun hän palasi kuukauden matkalta, jonka aikana hän oli syönyt mitä sattuu, "sinne päin vegaanisti". Esim. maapähkinävoita, vaaleaa leipää ja tomaattia.
      Urheilua harrastava tytär näytti - no, kuin keskitysleiriltä tulleelta (hiukset roikkuivat, paino oli pudonnut yli kymmenen kiloa. Käsivarsista olivat lihakset kadonneet).

      Järkytyin näkemästäni. Sen vuoksi aloin tehdä todella hyvälaatuista, monipuolista vegaaniruokaa. Paljon. Silti joudun koko ajan salaa tarkkailemaan, että tyttäreni syö "vegaanisti". Hän ei ole vaivautunut ottamaan selvää, miten itseasiassa vegaanisti syödään.

      Kai tämäkin kuuluu äitiyteen. En tiedä, onko käsillä syömishäiriö. Hän sentää syö tekemääni, hyvänmakuista ruokaa.

      Veganismi on sairaus. Tyttäreni uskoo, että maitotuotteet ovat ihmisen terveydelle haitallisia. Nyt hän leikkii terveydellään, että "maailma pelastuisi".

      • jorma_maansirtofirmasta

        Haha jorma menehän nyt muualle trollaamaan vitun läski diabeetikko.


      • suositusta

        Ehkä voisit suositella hänelle että jos ei ole kunnollista vegaaniruokaa niin hän voisi syödä vegetaristista ruokaa. Vegaaniruokavalio on kyllä täysin terveellinen ja riittävä ihmiselle mutta reissatessa usein ei löydy kunnollista vegaaniruokaa jolloin on helpompaa kaikkien osalta olla kykeneväinen tekemään kompromisseja.


    • Pelastetaan_lapset

      Kasvissyöjä on ihminen joka syö selkeän kasvipainotteisesti. Eipä sitä juuri kukaan ihmettele, valinta muiden joukossa.

      Vegaanihomma on eri maata. Opin perusteet eivät ole ravitsemuksellisia, vaan uskonnollisia. Ilman teollisesti valmistettuja lisäravinteita tämä ruokavalio tappaa. Tervettä?

      Yhteiskunnan tulisi kantaa vastuunsa ja vegaaniaatteen lumoissa olevilta vanhemmilta tulisi ottaa lapset huostaan. Lasten terveys on tärkeämpää kuin uskonnonharjoittamisen vapaus.

    • KuolevatKumminkin

      Tunnen vain kymmenkunta vegaaneja, mutta heillä on yksi yhteinen piirre. He kaikki sairastelevat todella paljon. Kaikki joko ylipainoisia tai juuri ja juuri normaalipainoisia, siis kaikki vähän taikinaisia ja kalvakoita. Siksi minun on tosi vaikea uskoa, että vagaaninen ravinto olisi tosi terveellistä.

      Vegaanit eivät itse ole hyvää mainosta ruokavaliolleen.

    • Päivän_tarjous

      Mielen sairaus sairaassa ruumiissa. Päivän tarjous, ala sinäkin vegaaniksi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe