Puranpa mieltäni periteisen yksivaihteisen pyörän ystävänä.
Olen pannut normaalilevyisiä (1,5 tuumaa) renkaita vanhojen alkuaan kapeampirenkaisten vaihdepyörien runkoihin.
Harmittaa kun noiden pyörien takahaarukat ovat niin kapeita, ettei tuonkokoinen (1,5 tuumaa)rengas, jos sen kierros heittää puolikin senttiä puoleen tai toiseen ja useimmiten molempiin, rupeaa hankaamaan takahaarukoihin.
Pyörän takahaarukoita lienee vaikeaa saada hieman leveämmiksi. Etuhaarukat ovat yleensä leveämiä eikä niiden kanssa ole ongelmia
liian kapea takahaarukka
3
501
Vastaukset
- ...................
Tämän pyörän kanssa ei tule ongelmia renkaiden leveyden kanssa
http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/
Sitä paitsi aivan loistava pyörä ympärivuotiseen ajoon Siis renkaassa tai vanteessa on 5mm heittoa? Riippumatta haarukan leveydestä, niin tuossa vaiheessa kannattaa pistää rihtaus kuntoon. Jos vanteessa on 1mm heittoa, niin se ei enää häiritse haarukkaan sopimista. Renkaan virheet on jo suurempia.
Vanne kestää pidempään kunnossa, kun puolat ovat sopivalla kireydellä. Kunnolla rihdattu kiekko kestää sillä kapeammallakin renkaalla ja kovemmilla ilmanpaineilla.
Kun ja jos on teräsrunkoisesta pyörästä kyse, niin kyllä sitä muotoilee uudelleen. Alumiinin hitsaaminen vaatii huomattavasti enemmän taitoa kuin teräksen. Tälläsen tavallisen tunarihitsarin saumat ei ole kauniita ja kestävyys heikompi, mutta pätevän hitsarin muotoilemana kestäisi.- Pomppukeppi
"Pyörän takahaarukoita lienee vaikeaa saada hieman leveämmiksi. Etuhaarukat ovat yleensä leveämiä eikä niiden kanssa ole ongelmia "
Tuohon kapeuteen on yleensä ihan hyvä syy. Alunperin maantielle tarkoitettuihin pyöriin tehdään yleensä ihan tarkoituksella takahaarukka mahdollisimman kapeaksi. Tehokkaan polkemisen kannalta olisi optimaalista jos kampien välinen etäisyys olisi mahdollisimman pieni, eli siis keskiö olisi mahdollisimman kapea ja jalat polkiessa siis mahdollisimman lähellä toisiaan. Tämä taas johtaa siihen että silloin leveään takahaarukkaan alkaisi helposti kolhia kantapäitään varsinkin jos jalan asento on yhtään kantapäät sisäänpäin.
Maastossa tuo ei ole ihan yhtä tärkeää ja haarukka muotoillaan niin että leveämpikin rengas mahtuu pyörimään. Suosittelen siksi maastokäyttöön tarkoitettuja runkoja (löytyy joitain myös sinkulakäyttöön) jos haluaa käyttää leveämpiä renkaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä611725- 1231344
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1271270- 1401064
- 101907
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten339849Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55664Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50653Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j65625