Urpo kyselee...
Voiko jäisen leivän laittaa paahtimeen, vai voiko siitä sulava vesi vahingoittaa niitä osia, vai haihtuuko se vesi kokonaan pois vaan? Haluaisin säästömielessä ostaa isoja paketteja leipää, mutta yksin asuvana en kerkee syödä semmoista isoa paketillista kun alkaa jo hometta pukkaan. Jos laitan pakastimeen, voiko leivän laittaa suoraan sieltä jäätyneenä paahtimeen?
Ja toinen: Tuleeko oikeesti halvemmaksi leipoa leipää itse vai ostaa valmiina kaupasta vaikka sämpylöitä?
Leivistä kysymyksiä, joku varmana tietää!
9
7556
Vastaukset
- iosur
Voit laittaa pakastetun leipäviipaleen paahtimeen, ei tiputa vettä. Muista että paahtumisaika on pidempi kuin tuoreen.
Itse leivottu leipä tulee huomattavasti halvemmaksi kun kaupasta ostettu. - Leipomaan
Kyllä tulee halvemmaksi tehdä leivät itse kuin ostaa kaupasta. Litran taikinasta saat ainakin n. 30-40 isoa sämpylää/3-4 leipää joiden "kallein" ainesosa on jauhot, joita ei kulu edes koko pussia. Vähän menee öljyä, hiivaa ja mahdollisia mausteita, ehkä maitoa jos sitä käyttää nesteenä, vesi ja suola ovat melkein ilmaisia. Laskepa jos ostat 0,90e maksavan irtosämpylän jauhopussin hinnalla...
- Panhandle
T'äydennyksenä edelliseen, että jauhokilo maksaa (pussin koosta ja jauhon lajista riippuen) korkeintaan pari euroa, ellei ole erikoisjauhoista (gluteeniton tms.) kysymys.
Itse leipoen voit tehdä juuri sellaisen satsin leipää kuin haluat, tosin itselleen voi tuntua turhauttavalta leipoa joka toinen tai kolmas päivä.
Meidän kahden hengen taloudessamme on keväästä asti syöty leipäkoneella itse tehtyä leipää. 750 gramman leipä on sopivankokoinen kahdelle muutamaksi päiväksi eikä ehdi pilaantua niin kuin kaupan leipä. 750 grammaa kuulostaa paljolta, mutta se johtuu siitä, että leipäkoneleipä (ainakin minun suosimillani ohjeilla tehtynä) on paljon tiiviimpää kuin kaupan höttöleipä.
Laskin, että kone maksoi itsensä takaisin noin kahdessa kuukaudessa.
- jäisen leivän paahto
Meidän leivänpaahtimessa on yksi nappula, jossa on ikään kuin jääkiteen kuva. Se pitää painaa alas kun paahtaa jäisiä leipäviipaleita. Ehkä se paahtaa rauhallisemmin ja leipä ehtii sulaa, eikä pala vaan paahtuu. Olen käyttänyt joskus kiireessä.
- itse oikeesti leipoe
Leipäkone on uusavuttomien laite, eikä sillä kunnon ruisleipää aikaan saakaan.
- Panhandle
Myönnän olevani leipomisen suhteen uusavuton, käsinleipomisessa en kovasta yrittämisestä huolimatta ole onnistunut. Minusta on parempi syödä edes koneen avulla itse tehtyä kuin kaupasta ostettua, koska itse tehden leivän voi tehdä juuri niistä aineksista kuin itse haluaa ja itse tehdystä tietää, mitä siinä on.
Minulla on ruisleipäohje leipäkoneelle, mutta se on toistaiseksi vielä kokeilematta. Leipäkoneella voi myös tehdä pelkän taikinan, nostattamisen ja paistamisen voi tehdä perinteiseen tapaan.
- paakarin pauli
No jos on noin onneton, niin sitten on toki parempi edes sillä leipäkoneella, mutta ruisleipää sillä ei kunnollista saa.
Kun itse leipoo omaan juureen kerran viikossa ruisleivät ja leivinuunissa ne tekee, niin tuollaset leipäkoneet vähän säälittää.- Panhandle
Niinpä, ja ajatteles, kun ei ole edes sitä leivinuunia, vaan onneton kaasu-uuni!
Otin tuon koneasian esille, koska aloittaja ei kaikesta päätellen ole itse leiponut koskaan.
- paakarin pauli
Joskus tuntee olevansa etuoikeutettu kun asuu maalla ja varsinkin nykyään, kun tuo lähiruoka jota olemme ikämme syöneet, onkin noussut arvoonsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 823168
- 922895
- 532142
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61369- 151369
- 191334
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131321Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141307Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin251249