Jumalan olemassaolosta ei ole todisteita. Kysymyksessä on siis uskonasia. Tämä olisi myös hyvä tietää, koska todellisuudentaju on yksi mielenterveyden mittapuu.
Jumalasta ei todisteita
50
137
Vastaukset
- whiikari
Eikö usko sitten itsessään ole mielestäsi todiste Jumalasta.
Uskottelu ei ole todiste Jumalasta. Ei myöskään toive siitä, että Jumala mahdollisesti olisi.
Mutta usko sinänsä. Minusta se itsessään on todiste Jumalasta.
Minusta Jumalaan ei voi uskoa ilman todistetta. Muuten se on uskottelua.- vänkyrä...
Tuolla perusteella olemassa ovat myös ainakin Allah ja lukemattomat hindujumalat. Ja taitaa niitä olla muutama muukin jumalhahmo, joihin ihminen jossain päin maailmaa uskoo. Ja jos ne kaikki ovat olemassa, ei kuulosta oikein yksijumalaiselta meiningiltä, alkaa erilaisissa taivaissa olla ahtaanpuoleista.
Usko siis on todiste siitä, että ihminen uskoo. Se ei kerro mitään siitä, onko uskomisen kohdetta olemassa. - ??
" 26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme,
kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä,
maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."
27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."
Jos Jumalaa ei ole ei silloin ole myöskään " Diak. vapaaehtoinen " :sta. - PSARI
?? kirjoitti:
" 26 Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen, tehkäämme hänet kuvaksemme,
kaltaiseksemme, ja hallitkoon hän meren kaloja, taivaan lintuja, karjaeläimiä,
maata ja kaikkia pikkueläimiä, joita maan päällä liikkuu."
27 Ja Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät."
Jos Jumalaa ei ole ei silloin ole myöskään " Diak. vapaaehtoinen " :sta.??,
Huomasitko, että kirjoittamissasi jakeissa Jumala käyttää monikkomuotoa eli tämä jumala arvonimen omaava yhden juutalaissuvun kantaisä, joka asutti ja raivasi uuden alueen itselleen, ei ole yksin, vaan ehdottaa lasten tekoa jollekulle vaimoistaan.
Jumalanhan teki nuo lapsensa Tomun maassa Nubiassa, eikä tomusta kuten jotkut Raamatut väittävät.
Aatamille ja Eevalle syntyivät pojat Kain, Abel ja Set, jotka ottivat itselleen vaimoja, mutta Raamattu ei puhu mitään näistä vaimoista, kuka heidät oli sitten luonut...!?
Todisteet löytyisivät Nobin eli Nuubian maasta, mutta se on peitetty suuren Assuanin padon alle.
Nubiassa käytetään nobin kieltä, jossa vaikkapa suu on ag, nainen on een, setä gii, diis tarkoittaa verta ja kameli on kam.
Nubiaan liittyy voimakkaasti kristinuskoon. - ??
PSARI kirjoitti:
??,
Huomasitko, että kirjoittamissasi jakeissa Jumala käyttää monikkomuotoa eli tämä jumala arvonimen omaava yhden juutalaissuvun kantaisä, joka asutti ja raivasi uuden alueen itselleen, ei ole yksin, vaan ehdottaa lasten tekoa jollekulle vaimoistaan.
Jumalanhan teki nuo lapsensa Tomun maassa Nubiassa, eikä tomusta kuten jotkut Raamatut väittävät.
Aatamille ja Eevalle syntyivät pojat Kain, Abel ja Set, jotka ottivat itselleen vaimoja, mutta Raamattu ei puhu mitään näistä vaimoista, kuka heidät oli sitten luonut...!?
Todisteet löytyisivät Nobin eli Nuubian maasta, mutta se on peitetty suuren Assuanin padon alle.
Nubiassa käytetään nobin kieltä, jossa vaikkapa suu on ag, nainen on een, setä gii, diis tarkoittaa verta ja kameli on kam.
Nubiaan liittyy voimakkaasti kristinuskoon." Huomasitko, että kirjoittamissasi jakeissa Jumala käyttää monikkomuotoa "
" Huomasitko, että Jeesus sanoi, ennekuin nämä luotiin olin minä jo "..
Isä, poika ja pyhä henki - Kolminaisuus oli läsnä.
Muuhun hölyn pölypuheisiisi en edes viitsi vastata. - epäuskoinen
?? kirjoitti:
" Huomasitko, että kirjoittamissasi jakeissa Jumala käyttää monikkomuotoa "
" Huomasitko, että Jeesus sanoi, ennekuin nämä luotiin olin minä jo "..
Isä, poika ja pyhä henki - Kolminaisuus oli läsnä.
Muuhun hölyn pölypuheisiisi en edes viitsi vastata.Kun tiedät nuo jumal´jutut, niin selvitä minulle nämä jakeet.
82:1 Jumala seisoo jumalien kokouksessa, hän on tuomari jumalien keskellä
15:11 Herra, kuka on sinun vertaisesi jumalien joukossa ...
136:2 Kiittäkää jumalien Jumalaa, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti "Uskottelu ei ole todiste Jumalasta."
Nimenomaa uskottelullahan te koitatte nimenomaa todistaa Jumalan olemassa oloa. Siitä usko alkaa, mihin tieto loppuu!
Usko ei ole mikään todiste vaan sitä on konkreettinen ja havaintoihin perustuva näyttö!!
- no jo ny o taas
No ooksa sit ateistidiakooni.
- Älyn jättiläinen
Jos tietää uskovansa, ei ole ateisti.
- ======
Älyn jättiläinen kirjoitti:
Jos tietää uskovansa, ei ole ateisti.
No mites sä sen sit tiedät.
- Balttis todisteesta
Jumalan Sana todistaa Jumalasta, ja Hän on se joka tuli taivaasta alas, kuten todistetaan:
>> Maailmassa Hän oli, ja maailma on saanut Hänen kauttaan syntynsä, ja maaima ei Häntä tuntenut...
Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet (ainoastaan) verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttaan (kirjoituksista), senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja Hän oli täynnä armoa ja totuutta. >> Joh.1:10,12-14. Kirjasarja Tarzanista todistaa Tarzanista. Sillä todistetaan, että Tarzan eli viidakoissa elämä täynnä seikkailuja eläinten keskuudessa. Uskon Tarzaniin. Siitä on tehty elokuviakin, ja se vain lisää uskoani Tarzaniin. Se on niin todellista.
Oikeasti todisteet Jumalasta pitäisi löytää jostain muualta kuin kirjasta.- whiikari
Eihän Tarzanissakaan mitään vikaa hahmona, mutta Tarzanista minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta. Jumalasta on.
Mikäli Tarzan jossakin sitten olisi olemassa oikeasti hän ei ole vielä ottanut minuun yhteyttä. Jumala taas on.
Ja tämä on vain minun kokemukseni.
En ala väittämään vastaan, jos joku toinen kertoo, ettei hänellä ole mitään kokemusta Jumalasta.
Silloin on vain pakko kysyä Jumalalta, eikö tällä ihmisellä tosiaan ole mitään kokemusta. Miksi ? - juutas.
whiikari kirjoitti:
Eihän Tarzanissakaan mitään vikaa hahmona, mutta Tarzanista minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta. Jumalasta on.
Mikäli Tarzan jossakin sitten olisi olemassa oikeasti hän ei ole vielä ottanut minuun yhteyttä. Jumala taas on.
Ja tämä on vain minun kokemukseni.
En ala väittämään vastaan, jos joku toinen kertoo, ettei hänellä ole mitään kokemusta Jumalasta.
Silloin on vain pakko kysyä Jumalalta, eikö tällä ihmisellä tosiaan ole mitään kokemusta. Miksi ?"Tarzanista minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta. Jumalasta on."
- Mikä tai millainen se kokemuksesi Jumalasta mahtaa olla? Olisi kiinnostavaa kuulla, koska itselläni ei tuollaisia kokemuksia ole.
"En ala väittämään vastaan, jos joku toinen kertoo, ettei hänellä ole mitään kokemusta Jumalasta.
Silloin on vain pakko kysyä Jumalalta, eikö tällä ihmisellä tosiaan ole mitään kokemusta. Miksi ? "
- Minulla ei tuollaisia kokemuksia ole. Millaisia niiden pitäisi olla ja miten jotkut kokemukset tulkitaan kokemukseksi Jumalasta? - whiikari
juutas. kirjoitti:
"Tarzanista minulla ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta. Jumalasta on."
- Mikä tai millainen se kokemuksesi Jumalasta mahtaa olla? Olisi kiinnostavaa kuulla, koska itselläni ei tuollaisia kokemuksia ole.
"En ala väittämään vastaan, jos joku toinen kertoo, ettei hänellä ole mitään kokemusta Jumalasta.
Silloin on vain pakko kysyä Jumalalta, eikö tällä ihmisellä tosiaan ole mitään kokemusta. Miksi ? "
- Minulla ei tuollaisia kokemuksia ole. Millaisia niiden pitäisi olla ja miten jotkut kokemukset tulkitaan kokemukseksi Jumalasta?Kysyt kokemuksistani Jumalasta.
Ne nyt vain ovat hetkiä, tapahtumia, kokemuksia, joita ei selitä mikään muu kuin Jumala. Vahvin kokemus on ehkä kuitenkin tietty sisäinen varmuus. Miten sen nyt sitten selittää, on toinen juttu. Minusta se on se usko itsessään.
Ei minulle mitään määritelmää ole, miten Jumala pitää kokea. Luultavasti eri ihmiset kokee Jumalan hyvin eri tavalla.
Joskus "kokemattomuus" voi olla sitäkin, että kaikki on ihan ok. Elämä soljuukin ihan just Jumalan suunnitelman mukaan. Voihan se niinkin olla.
En kuule osaa tarkalleen sanoa. - juutas.
whiikari kirjoitti:
Kysyt kokemuksistani Jumalasta.
Ne nyt vain ovat hetkiä, tapahtumia, kokemuksia, joita ei selitä mikään muu kuin Jumala. Vahvin kokemus on ehkä kuitenkin tietty sisäinen varmuus. Miten sen nyt sitten selittää, on toinen juttu. Minusta se on se usko itsessään.
Ei minulle mitään määritelmää ole, miten Jumala pitää kokea. Luultavasti eri ihmiset kokee Jumalan hyvin eri tavalla.
Joskus "kokemattomuus" voi olla sitäkin, että kaikki on ihan ok. Elämä soljuukin ihan just Jumalan suunnitelman mukaan. Voihan se niinkin olla.
En kuule osaa tarkalleen sanoa."Kysyt kokemuksistani Jumalasta.
Ne nyt vain ovat hetkiä, tapahtumia, kokemuksia, joita ei selitä mikään muu kuin Jumala."
- Kyllä vastaus jä nyt vähän vajaaksi. Kysyin mitä ne jumalakokemukset ovat, ja sinä vastaat että ne ovat kokemuksia joita ei selitä muu kuin Jumala. Aha...
Et sitten voisi vähän avata, millainen on oikein kokemus, jota ei selitä mikään muu kuin Jumala? Alkaisin minäkin päästä jyvälle, mitä jumalakokemuksilla tarkoitetaan.
Miksi tätä jankkaan? Siksi, että kyseessähän on perustavaa laatua oleva asia, koska havaintoja Jumalasta ei juurikaan ole. Jos sinulla niitä havaintoja ja kokemuksia on, niin kovasti kiinnostaisi tietää, mitä ja millaisia ne ovat. - säälin sinua mirkku
Mirka, sä oot säälittävä.
Kukaan ei ole puuttunut sinun omiin uskomuksiisi, mikä on ideasi muiden uskoon/ uskomuksiin puuttumisella............
- edelleen, olet säälittävä. mot. whiikari kirjoitti:
Kysyt kokemuksistani Jumalasta.
En kuule osaa tarkalleen sanoa.Jos sinä uskot, että Jumala on olemassa niin sinulla tulee olla myöskin konkreettista näyttöä siitä muille, eikä siihen riitä vain se että sinä uskot. Usko ei riitä todisteeksi Jumalan olemassa olosta.
Ainut todiste, jolla sä voit sen todistaa on se että kaikki maailman ihmiset kokoontuvat samaan paikkaan ja näkee Jumalan olevan olemassa. Näin todistat myöskin uskosi paikkansa pitäväksi!! niin kauan jokainen uskovainen valehtelee itselleen ja muille jumalan olemassa olosta, kun tällainen ei ole mahdollista. Eli tällainen ei tule tapahtumaan koskaan!! :)
Raamattu on olemassa, mutta sen sisältö Jumalineen ei ole!
Niin, Balttis ja Whiikari. Eikö teitä ihmetytä, että miksi Jumala on Raamatussa ihan todellinen kaikille ihmisille, mutta ei sitten nyt olekaan niin todellinen? Ei Raamatussa kukaan mieti, onkohan sitä Jumalaa vai eikö. Jumala näkyi ja kuului jatkuvasti.
Siksi en jaksa millään uskoa, että Jumalaa on muuta kuin kirjassa kerrottuna, aivan kuten Tarzan tai Harry Potter. Vai oliko Jumalan tarkoitus mennä piilloon kun Mooseksen jutut tuli kirjattua? Eihän sellaista usko kukaan!- whiikari
En nyt sanoisi noinkaan tuosta vanhasta testamentista. Minusta sen kertomusten henkilöt aika paljonkin epäilevät, kiukuttelevat, harhailevat ja ovat sen verran epäuskoista sakkia, että minä olisin Jumalana ehkä lempannut koko porukan jo yli laidan.
Toisaalta vanhan testamentin aika on eri kuin tämä aika. Silloin Jumala puhui juuri näiden profeettojen ja muiden näkyväisten kautta.
Nythän meillä on aikakausi, jolloin Pyhä Henki on täällä maan päällä uskovissa.
No uskovat on sitten tosin yhtä kehnoa porukkaa, joten tulos usein on yhtä huono kuin vanhan testamentin aikaankin.
Mutta ymmärsitkö pointin. - vänkyrä...
whiikari kirjoitti:
En nyt sanoisi noinkaan tuosta vanhasta testamentista. Minusta sen kertomusten henkilöt aika paljonkin epäilevät, kiukuttelevat, harhailevat ja ovat sen verran epäuskoista sakkia, että minä olisin Jumalana ehkä lempannut koko porukan jo yli laidan.
Toisaalta vanhan testamentin aika on eri kuin tämä aika. Silloin Jumala puhui juuri näiden profeettojen ja muiden näkyväisten kautta.
No uskovat on sitten tosin yhtä kehnoa porukkaa, joten tulos usein on yhtä huono kuin vanhan testamentin aikaankin.
Mutta ymmärsitkö pointin."minä olisin Jumalana ehkä lempannut koko porukan jo yli laidan"
Kuvaava ilmaus, tarkoituksellako? Niinhän Jumala VT:n mukaan teki, otti Nooan sakkeineen ja lemppasi muut yli arkin laidan. Ja yhtä sun toista pienempää tuhoa aiheutti muutenkin. Silti tuloksena on koko ajan Jumalalle epämieluisaa epäuskoista ja niskuroivaa sakkia. Onko vika sakissa vai luojassa? Ja siltikin vaan kuiskuttelee pyhähenkipersoonansa kautta kenelle kuiskuttelee sen sijaan, että kertoisi mitään selkeästi, tyhmimmänkin ymmärrettävästi. - whiikari
vänkyrä... kirjoitti:
"minä olisin Jumalana ehkä lempannut koko porukan jo yli laidan"
Kuvaava ilmaus, tarkoituksellako? Niinhän Jumala VT:n mukaan teki, otti Nooan sakkeineen ja lemppasi muut yli arkin laidan. Ja yhtä sun toista pienempää tuhoa aiheutti muutenkin. Silti tuloksena on koko ajan Jumalalle epämieluisaa epäuskoista ja niskuroivaa sakkia. Onko vika sakissa vai luojassa? Ja siltikin vaan kuiskuttelee pyhähenkipersoonansa kautta kenelle kuiskuttelee sen sijaan, että kertoisi mitään selkeästi, tyhmimmänkin ymmärrettävästi.Niin. Tavallaan.
Kyllä Jumala minunkin mielestäni on aika suveneeri toimissaan, enkä väitä millään tapaa ymmärtäväni kaikkia Jumalan siirtoja. Aavistella vain.
Valitsihan Jumala vanhassa testamentissa juutalaisen kansankin aivan suveneeristi. En minä löydä mistään mitään valintaperustetta. Jumala vain valitsi. Jumala vain ilmoitti Abrahamille, että otappas hynttyys. Nyt lähdetään perustamaan kansaa, jonka kautta meinaan sitten pelastaa tämän lopun maailman. Niinhän se menee. :)
Mutta kenessäkö on vika. No vikahan on raamatun mukaan siinä käärmeenmuotoisessa, joka paratiisissa sai ihmisen puolelleen, ja jonka koukussa ihmiskunta nyt sitten kiemurtelee, kuka vapaaehtoisesti, kuka vasten tahtoaan. - whiikari
whiikari kirjoitti:
Niin. Tavallaan.
Kyllä Jumala minunkin mielestäni on aika suveneeri toimissaan, enkä väitä millään tapaa ymmärtäväni kaikkia Jumalan siirtoja. Aavistella vain.
Valitsihan Jumala vanhassa testamentissa juutalaisen kansankin aivan suveneeristi. En minä löydä mistään mitään valintaperustetta. Jumala vain valitsi. Jumala vain ilmoitti Abrahamille, että otappas hynttyys. Nyt lähdetään perustamaan kansaa, jonka kautta meinaan sitten pelastaa tämän lopun maailman. Niinhän se menee. :)
Mutta kenessäkö on vika. No vikahan on raamatun mukaan siinä käärmeenmuotoisessa, joka paratiisissa sai ihmisen puolelleen, ja jonka koukussa ihmiskunta nyt sitten kiemurtelee, kuka vapaaehtoisesti, kuka vasten tahtoaan.Ja suurin osa kai tietämättään.
whiikari kirjoitti:
Mutta ymmärsitkö pointin.Niin, whiikari. Mooseksissa ihmiset kyllä tiesivät ilman mitään epäilystäkään, että Jumala on. Jumala oli ihan näkyvä ja kuuluva tapaus. Ongelmana oli tehdä kaikki mitä Jumala oli käskenyt. Jumala tosiaan lemppasi sakkia, esim kaikki erämaavellukselle lähteneet surmattiin erämaahan, vedenpaisumus, Sodoman tuho, lihaa halunneet Jumala surmasi myös.
Nykyään siis ollaan Jeesuksen ja Pyhän hengen ajassa, ettei Jumalan tarvitsekaan olla muuta kuin ihmisten mielissä? Mutta oikein, että ei nykyajan ihmiset sen paremmin tee, mitä tämä Jeesus käski. Raamatun perusteella en koe Jumalaa enkä Jeesusta olevan olemassa. Jos olisi, kai sitä nyt Pyhän hengen voimassa kävelisi vesiä pitkin, vai mitä? Vai onko Pyhä henkikin pelkkä myytti?- PSARI
whiikari kirjoitti:
Niin. Tavallaan.
Mutta kenessäkö on vika. No vikahan on raamatun mukaan siinä käärmeenmuotoisessa, joka paratiisissa sai ihmisen puolelleen, ja jonka koukussa ihmiskunta nyt sitten kiemurtelee, kuka vapaaehtoisesti, kuka vasten tahtoaan.whiikari,
kirjoitit:"Valitsihan Jumala vanhassa testamentissa juutalaisen kansankin aivan suveneeristi. En minä löydä mistään mitään valintaperustetta."
Jumalalla oli toki selkeät valintaperusteet. Yksi jumala arvonimen omaavista hallitsijoista, joka halusi hyökätä Egyptiin, oli Israel -niminen Juudean hallitsija. Hän liittoutui Siinain jumalan jumala Eternalin kanssa, koska Siinailla oli tapahtunut tulivuorenpurkaus ja kaikki orjat olivat kuolleet. Sinne tarvittiin uusia orjia kaivamaan tulikuumasta pätsistä eli tulivuoriperäisen maan uumenista turkooseja ja muita jalokiviä.
Jalokiviä ei voitu kaivaa maan uumenista Siinailla kuin talvella ja vesisateella, koska kesäisin tumma maa oli hirvittävän kuuma sekä tulivuoren uumenet olivat kuumat. Jokainen tietää kuinka kuumaa voi tulivuoren maaperällä olla, joka on käynyt vaikka Lanzarotella tai Kreikan Santorinin Nea Kameni saarella kävelemässä.
Lisäksi Egyptiin tarvittiin kalkkikivilohkareita, joita louhittiin Siinain kalkkikivitasangoilta ja ne viettin faaraoiden pyramidien rakennusaineiksi.
Jumala Israel sanoo VT:n jakeessa orjilleen, että olen johdattanut monet pois Egyptistä, mutta aina te olette yhtä kiittämättömiä.
Tässä pieni selonteko tuosta Mooseksen ja Aaronin aikaisesta tapahtumasta:
Syksyisin osa Niiliä muuttuu punaiseksi lootuskukista. Lootuskukkia on runsaasti ja joki näyttää aivan punaiselta niiden kukinnan aikaan syksyisin. Cyperus papyrus kaisla on myös väriltään punertava.
Siinain jumala käski tyhjätä varastot jauhoista ja syödä paljon. Mitään ei saanut jättää jäljelle. Juutalaiset syövät seder-illallisen ensimmäisen orjuudesta vapautumispäivän kunniaksi. Mooses kehotti varastamaan kulta- ja hopeaesineitä ja vaatteita. Sovittiin, että orjat tyhjentävät faaraoiden aarrekammiot, kun amalekilaissotilaat taistelevat faaraon sotilaita vastaan.
Mooses ja Aaron olivat kierrelleet orjien joukossa valitsemassa lähtijät, jotka korvamerkittiin. Israel kuninkaan valittu kansa oli tummaihoisia, jotka eivät olleet käyneet Egyptin ulkopuolella. Lähtijöiksi valittiin hyväkuntoisia, jotta saatiin uusia miehiä kuolleitten paikalle. Miesten käskettiin jättää perheensä. Matka alkoi Sakkarasta. Memphisistä = Noofin kaupungista liittyi lisää väkeä. Alue Niilin keskijuoksulla oli pahemmin kuivuneita. Orjat olivat Al-Fayyumin suolta, jota ympäröi Niili sivujokineen.
Kenenkään ei uskottu karkaavan sieltä saatikka, että padot eli meren sulkemalla voisi päästä kuivaa uomaa pitkin pakoon. Joen yli ei nähnyt iltahämärissä, joten Mooses heilutti soihtua merkiksi. Toi-nen Mooseksen ”ilman halkaisu” tapahtui sulkupatoa avattaessa, kun hän työnsi sulkuportin sauvaa.
2.Moos. 14:16 ”Mutta sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja halkaise se, niin että Israel kuninkaan orjat voivat käydä meren poikki kuivaa myöten.”
= ”Mooses, nosta sauvasi ja heiluta sitä (= halkaise ilma), jotta se näkyy kanavan yli. Se on merkki kanavan toisen puolen sulun avaajalle ja piilossa oleville sotilaille hyökätä faaraon joukkoja vastaan. Johdata orjat taistellessamme kanavan yli ja Niilin rantaan, jotta he pääsevät turvallisesti veneille ja niillä kuivin jaloin Kaislameren = Niilin yli!”
Mooseksen piti halkaista ilma = työntää sauvaa ilmassa, jotta padon sulkuportti aukesi. Mooses auttoi ja pelasti orjat leveän Joosefin tieksi sanotun luonnonmukaisen kanaalin yli.
Faarao Psusennes I:n sotilaiden tullessa suolle kanavan luokse pehmeä lietemaa petti heidän altaan ja sotajoukko liukui kanavaan. Osa faaraon sotilaista hukkui myös suolle. Mooses ja patotyöläiset avasivat 2 patoa ja vesi syöksyi valtaisalla voimalla kanavaan ja faaraon sotaväki hukkui.
Raamatussa kerrottu faaraon sotaväen hukkuminen vesipyörteeseen on totta. Niilin kanavan Bahr Youssefin eli Joosefin tien vesi virtaa putousmaisesti ja pyörteittäin. Joesta Moeris järvelle lähtevä työläisten syvemmäksi kaivama luonnonmukainen kanava on 15 km pitkä ja 5 m syvä. Ha-Uar padon kohdalla olleet siipirattaat pumppasivat vettä Moeris-järven että joen suuntaan. 2. Moos. 14:21
Joosefin tien Moeris järvein puoleisessa päässä on iso temppeli, joka on omistettu Serapikselle ja Isis-kultille.
Aabrahamista sen verran, että hän palvoi Kuun jumala Nannaa, eikä siis ollut Baalin palvoja kuten hänen isänsä oli. Aabrahamin isä oli pappina Baalin temppelissä ja toimi Nimrodin apuna, joka johti kulttia Baalina. Aabrahamin palvoma jumala oli siis Kuun jumala ja jumala, joka hänelle antoi käskyn paeta nälänhädän keskeltä Kaldean Urista oli paikan silloinen hallitsija. Kuun palvojia oli vielä Jeesuksen aikaan Juudeassa esimerkiksi Azotus nimisessä kaupungissa, jossa Markuksen evankeliumin kirjoittaja Markus vieraili.
Raamatun käärme oli miehen nimi eli Käärme. Tuohon aikaan etunimet annettiin luonnonmuodostelmien, kasvien ja eläinten mukaan. Elikkä paratiisissa, joka sijaitse Nubiassa oli myös muita ihmisiä. Eevan ja Aatamin pojatkin ottivat vaimoja itselleen eli kuka ne muut ihmiset oli luonut? - siinä muuta bointti
helsinkijokkeri kirjoitti:
Niin, whiikari. Mooseksissa ihmiset kyllä tiesivät ilman mitään epäilystäkään, että Jumala on. Jumala oli ihan näkyvä ja kuuluva tapaus. Ongelmana oli tehdä kaikki mitä Jumala oli käskenyt. Jumala tosiaan lemppasi sakkia, esim kaikki erämaavellukselle lähteneet surmattiin erämaahan, vedenpaisumus, Sodoman tuho, lihaa halunneet Jumala surmasi myös.
Nykyään siis ollaan Jeesuksen ja Pyhän hengen ajassa, ettei Jumalan tarvitsekaan olla muuta kuin ihmisten mielissä? Mutta oikein, että ei nykyajan ihmiset sen paremmin tee, mitä tämä Jeesus käski. Raamatun perusteella en koe Jumalaa enkä Jeesusta olevan olemassa. Jos olisi, kai sitä nyt Pyhän hengen voimassa kävelisi vesiä pitkin, vai mitä? Vai onko Pyhä henkikin pelkkä myytti?" lihaa halunneet Jumala surmasi myös. "
Kuuntelisit itsekkin 40v. pelkkää ruikusta, olisitkohan pitkämielisempi.. Kuitenkin Jumala ruokki heidät.
Muihin tuhoihin, oli ihmisen taipumus palvella muita jumalia ja syntielämä.
" Vai onko Pyhä henkikin pelkkä myytti? "
Ehkä nimikristityille on, uskoontulleille EI OLE !
Eikä se vedenpäällä kävely ole mikään itseisarvo.
Pyhä henki;
Apostolien teot 19 luku
Hän tapasi siellä muutamia opetuslapsia 2 ja kysyi heiltä: "Saitteko Pyhän Hengen, kun tulitte uskoon?"
Evankeliumi Johanneksen mukaan 14 luku
26 Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 6 luku
Ruumis on Pyhän Hengen temppeli. 12 "Kaikki on minulle luvallista" -- mutta kaikki ei ole hyödyksi.
Ensimmäinen kirje korinttilaisille 12 luku
Pyhän Hengen lahjat. 1 Veljet, haluan teidän olevan selvillä Pyhän Hengen lahjoista.
Apostolien teot 1 luku
8 Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka. "
Kirje roomalaisille 15
Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta. - whiikari
Niin, whiikari. Mooseksissa ihmiset kyllä tiesivät ilman mitään epäilystäkään, että Jumala on. Jumala oli ihan näkyvä ja kuuluva tapaus. Ongelmana oli tehdä kaikki mitä Jumala oli käskenyt. Jumala tosiaan lemppasi sakkia, esim kaikki erämaavellukselle lähteneet surmattiin erämaahan, vedenpaisumus, Sodoman tuho, lihaa halunneet Jumala surmasi myös.
Nykyään siis ollaan Jeesuksen ja Pyhän hengen ajassa, ettei Jumalan tarvitsekaan olla muuta kuin ihmisten mielissä? Mutta oikein, että ei nykyajan ihmiset sen paremmin tee, mitä tämä Jeesus käski. Raamatun perusteella en koe Jumalaa enkä Jeesusta olevan olemassa. Jos olisi, kai sitä nyt Pyhän hengen voimassa kävelisi vesiä pitkin, vai mitä? Vai onko Pyhä henkikin pelkkä myytti?Ilmeisesti toivoisit, että saist jonkun vahvemman todisteen. Siis Jumalan olemassaolosta. Vai tulkitsenko väärin.
whiikari kirjoitti:
Ilmeisesti toivoisit, että saist jonkun vahvemman todisteen. Siis Jumalan olemassaolosta. Vai tulkitsenko väärin.
Aiwan oikein, whiikari. Sellainen todiste, että siitä tietää noin vain: ai, tuohan oli selvä Jumala, joka siinä touhusi. Raamatussahan Jumala jopa teki vaatteita ja vaelsi pitkin Israelia, ja kulki ja puhui pilvissä. Sekä näkyi ihmisille kasvoista kasvoihin.
Mutta, whíikari. Asia on vain niin kuin kerroit, nykyään saa vain jonkinlaisia jumalakokemuksia, henkisellä tasolla. Mutta Jumala ei enää näy niin, että hänestä ei olisi epäilystäkään. Ja sen takia mä en voi koskaan uskoa Jumalaan. On liian suuri ero Raamatun kertomusten ja todellisen elämän välillä.- whiikari
Aiwan oikein, whiikari. Sellainen todiste, että siitä tietää noin vain: ai, tuohan oli selvä Jumala, joka siinä touhusi. Raamatussahan Jumala jopa teki vaatteita ja vaelsi pitkin Israelia, ja kulki ja puhui pilvissä. Sekä näkyi ihmisille kasvoista kasvoihin.
Mutta, whíikari. Asia on vain niin kuin kerroit, nykyään saa vain jonkinlaisia jumalakokemuksia, henkisellä tasolla. Mutta Jumala ei enää näy niin, että hänestä ei olisi epäilystäkään. Ja sen takia mä en voi koskaan uskoa Jumalaan. On liian suuri ero Raamatun kertomusten ja todellisen elämän välillä.No mitäpä tuohon voi sanoa.
Voin yrittää tietty viestiä tuonne Jumalan suuntaan, että täällä olisi yksi jokkeri, joka kaipaisi hiukan lisätodisteita. Tai sitten silmien avautumista. - varokaa huijareita
whiikari kirjoitti:
No mitäpä tuohon voi sanoa.
Voin yrittää tietty viestiä tuonne Jumalan suuntaan, että täällä olisi yksi jokkeri, joka kaipaisi hiukan lisätodisteita. Tai sitten silmien avautumista.Voiko sinun jumalallesi jo lähettää sähköpostia vai ainoastaan rahaa ja tehdä taivaallisia sijoituksia?
- rukoilla voi..
varokaa huijareita kirjoitti:
Voiko sinun jumalallesi jo lähettää sähköpostia vai ainoastaan rahaa ja tehdä taivaallisia sijoituksia?
PSALMIT 50
15. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua."
16. Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?
17. Sinä, joka vihaat kuritusta ja heität minun sanani selkäsi taakse!
18. Jos sinä näet varkaan, niin sinä mielistyt häneen, ja sinä pidät yhtä avionrikkojain kanssa.
19. Sinä päästät suusi puhumaan pahaa, ja sinun kielesi punoo petosta.
20. Sinä istut ja puhut veljeäsi vastaan, sinä panettelet äitisi poikaa.
21. Näitä sinä teet, ja minäkö olisin vaiti?
Luuletko, että minä olen sinun kaltaisesi? Minä nuhtelen sinua ja asetan nämä sinun silmäisi eteen.
22. Ymmärtäkää tämä te, jotka Jumalan unhotatte, etten minä raatelisi, eikä olisi pelastajaa.
23. Joka kiitosta uhraa, se kunnioittaa minua; joka ottaa tiestänsä vaarin, sen minä annan nähdä Jumalan autuuden."
Mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi ? - Jeesus on herra !
PSARI kirjoitti:
whiikari,
kirjoitit:"Valitsihan Jumala vanhassa testamentissa juutalaisen kansankin aivan suveneeristi. En minä löydä mistään mitään valintaperustetta."
Jumalalla oli toki selkeät valintaperusteet. Yksi jumala arvonimen omaavista hallitsijoista, joka halusi hyökätä Egyptiin, oli Israel -niminen Juudean hallitsija. Hän liittoutui Siinain jumalan jumala Eternalin kanssa, koska Siinailla oli tapahtunut tulivuorenpurkaus ja kaikki orjat olivat kuolleet. Sinne tarvittiin uusia orjia kaivamaan tulikuumasta pätsistä eli tulivuoriperäisen maan uumenista turkooseja ja muita jalokiviä.
Jalokiviä ei voitu kaivaa maan uumenista Siinailla kuin talvella ja vesisateella, koska kesäisin tumma maa oli hirvittävän kuuma sekä tulivuoren uumenet olivat kuumat. Jokainen tietää kuinka kuumaa voi tulivuoren maaperällä olla, joka on käynyt vaikka Lanzarotella tai Kreikan Santorinin Nea Kameni saarella kävelemässä.
Lisäksi Egyptiin tarvittiin kalkkikivilohkareita, joita louhittiin Siinain kalkkikivitasangoilta ja ne viettin faaraoiden pyramidien rakennusaineiksi.
Jumala Israel sanoo VT:n jakeessa orjilleen, että olen johdattanut monet pois Egyptistä, mutta aina te olette yhtä kiittämättömiä.
Tässä pieni selonteko tuosta Mooseksen ja Aaronin aikaisesta tapahtumasta:
Syksyisin osa Niiliä muuttuu punaiseksi lootuskukista. Lootuskukkia on runsaasti ja joki näyttää aivan punaiselta niiden kukinnan aikaan syksyisin. Cyperus papyrus kaisla on myös väriltään punertava.
Siinain jumala käski tyhjätä varastot jauhoista ja syödä paljon. Mitään ei saanut jättää jäljelle. Juutalaiset syövät seder-illallisen ensimmäisen orjuudesta vapautumispäivän kunniaksi. Mooses kehotti varastamaan kulta- ja hopeaesineitä ja vaatteita. Sovittiin, että orjat tyhjentävät faaraoiden aarrekammiot, kun amalekilaissotilaat taistelevat faaraon sotilaita vastaan.
Mooses ja Aaron olivat kierrelleet orjien joukossa valitsemassa lähtijät, jotka korvamerkittiin. Israel kuninkaan valittu kansa oli tummaihoisia, jotka eivät olleet käyneet Egyptin ulkopuolella. Lähtijöiksi valittiin hyväkuntoisia, jotta saatiin uusia miehiä kuolleitten paikalle. Miesten käskettiin jättää perheensä. Matka alkoi Sakkarasta. Memphisistä = Noofin kaupungista liittyi lisää väkeä. Alue Niilin keskijuoksulla oli pahemmin kuivuneita. Orjat olivat Al-Fayyumin suolta, jota ympäröi Niili sivujokineen.
Kenenkään ei uskottu karkaavan sieltä saatikka, että padot eli meren sulkemalla voisi päästä kuivaa uomaa pitkin pakoon. Joen yli ei nähnyt iltahämärissä, joten Mooses heilutti soihtua merkiksi. Toi-nen Mooseksen ”ilman halkaisu” tapahtui sulkupatoa avattaessa, kun hän työnsi sulkuportin sauvaa.
2.Moos. 14:16 ”Mutta sinä nosta sauvasi ja ojenna kätesi meren yli ja halkaise se, niin että Israel kuninkaan orjat voivat käydä meren poikki kuivaa myöten.”
= ”Mooses, nosta sauvasi ja heiluta sitä (= halkaise ilma), jotta se näkyy kanavan yli. Se on merkki kanavan toisen puolen sulun avaajalle ja piilossa oleville sotilaille hyökätä faaraon joukkoja vastaan. Johdata orjat taistellessamme kanavan yli ja Niilin rantaan, jotta he pääsevät turvallisesti veneille ja niillä kuivin jaloin Kaislameren = Niilin yli!”
Mooseksen piti halkaista ilma = työntää sauvaa ilmassa, jotta padon sulkuportti aukesi. Mooses auttoi ja pelasti orjat leveän Joosefin tieksi sanotun luonnonmukaisen kanaalin yli.
Faarao Psusennes I:n sotilaiden tullessa suolle kanavan luokse pehmeä lietemaa petti heidän altaan ja sotajoukko liukui kanavaan. Osa faaraon sotilaista hukkui myös suolle. Mooses ja patotyöläiset avasivat 2 patoa ja vesi syöksyi valtaisalla voimalla kanavaan ja faaraon sotaväki hukkui.
Raamatussa kerrottu faaraon sotaväen hukkuminen vesipyörteeseen on totta. Niilin kanavan Bahr Youssefin eli Joosefin tien vesi virtaa putousmaisesti ja pyörteittäin. Joesta Moeris järvelle lähtevä työläisten syvemmäksi kaivama luonnonmukainen kanava on 15 km pitkä ja 5 m syvä. Ha-Uar padon kohdalla olleet siipirattaat pumppasivat vettä Moeris-järven että joen suuntaan. 2. Moos. 14:21
Joosefin tien Moeris järvein puoleisessa päässä on iso temppeli, joka on omistettu Serapikselle ja Isis-kultille.
Aabrahamista sen verran, että hän palvoi Kuun jumala Nannaa, eikä siis ollut Baalin palvoja kuten hänen isänsä oli. Aabrahamin isä oli pappina Baalin temppelissä ja toimi Nimrodin apuna, joka johti kulttia Baalina. Aabrahamin palvoma jumala oli siis Kuun jumala ja jumala, joka hänelle antoi käskyn paeta nälänhädän keskeltä Kaldean Urista oli paikan silloinen hallitsija. Kuun palvojia oli vielä Jeesuksen aikaan Juudeassa esimerkiksi Azotus nimisessä kaupungissa, jossa Markuksen evankeliumin kirjoittaja Markus vieraili.
Raamatun käärme oli miehen nimi eli Käärme. Tuohon aikaan etunimet annettiin luonnonmuodostelmien, kasvien ja eläinten mukaan. Elikkä paratiisissa, joka sijaitse Nubiassa oli myös muita ihmisiä. Eevan ja Aatamin pojatkin ottivat vaimoja itselleen eli kuka ne muut ihmiset oli luonut?" Aabrahamista sen verran, että hän palvoi Kuun jumala Nannaa "
No johan on paksua..Että isä Aabraham palvoi kuun jumalaa. Mitä pötyä.
Usko ja Jumalan lupaus
13 Ei Jumala sen vuoksi luvannut Abrahamille ja hänen jälkeläisilleen koko maailmaa perinnöksi, että Abraham noudatti lakia, vaan siksi,
että Abraham katsottiin vanhurskaaksi, kun hän uskoi.
14 Jos näet perillisiä ovat ne, jotka vetoavat lain noudattamiseen, silloin usko menettää merkityksensä ja lupaus raukeaa.
15 Laki tuo mukanaan Jumalan vihan; ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.
16 Lupaus ja usko kuuluvat yhteen sitä varten, että kaikki olisi armoa. Näin lupaus on varma ja koskee kaikkia Abrahamin jälkeläisiä,
ei vain niitä joilla on laki, vaan myös niitä joilla on Abrahamin usko. Hän on meidän kaikkien isä,
17 niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi."
Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan.
18 Abraham toivoi, vaikka toivoa ei ollut, ja niin hän uskoi tulevansa monien kansojen kantaisäksi näiden sanojen mukaisesti:
"Näin suuri on oleva sinun jälkeläistesi luku."
19 Hänen uskonsa ei horjunut, vaikka hän, lähes satavuotiaana, tiesi elinvoimansa sammuneen ja Saaran kohdun kuihtuneen.
20 Abraham ei ollut epäuskoinen eikä epäillyt Jumalan lupausta, vaan sai voimaa uskostaan. Hän antoi Jumalalle kunnian
21 varmana siitä, että Jumala pystyy tekemään sen mitä on luvannut.
22 Sen vuoksi Jumala katsoikin hänet vanhurskaaksi
- Eikös vaan ?
Myös Jeesus Kristus on oiva todiste Jumalasta :))
- Uskisss
Vanhuksilla usein kuluu lonkkien nivelpinnat niin, että kivun poistamiseen ja liikuntakyvyn palauttamiseen ei auta muu kuin proteesin asentaminen lonkkanivelten paikalle. Tässä eräs vanhus kertoo, kuinka liikuntakyvyn poistanut kivulias lonkan kuluma parantui, kun Jumalalta pyydettiin apua.
http://www.rukousystavat.fi/Jumalanihmetyot.HTML
Oletko sitä mieltä, että tämä vanhus valehtelee videolla? Oletteko sitä mieltä, että lääkärin toteama lonkan kuluma voi jotenkin psyykkisesti parantua siten, että vanhus pystyy juoksemaan portaat ylös?
Kun Kristus parantaa jonkin vamman, niin parantuva huomaa hyvin usein tuntee lämpöä siellä, missä Pyhä Henki rakentaa ihmisen ruumiinosan terveeksi.
Minä olen sitä mieltä, ettei tällä videolla esiintynyt vahus valehdellut. Hän ei myöskään ole ymmärtänyt väärin, mitä on tapahtunut. Minuta tämä on yksi oikein hyvä todistus siitä, että kristinuskon mukainen kolmiyhteinen Jumala on olemassa ja hän parantaa ihmisiä.- PSARI
uskiss,
tiedät kai Pirkko Jalovaarasta, että hän arvostelee voimakkaasti evankelisluterilaista kirkkoa ja sen toimintaa.
Pirkko ei pystynyt parantamaan edes omaa aviomiestään Jussi Jalovaaraa, vaan hän kuoli maksasyöpään noin vuosi sitten.
Kannattaa lukea esimerkiksi oheinen linkki kokonaan
http://www.karikuula.com/keskustelu.html/1313?p=&c=
Yhdessä kohdassa lukee lääkäri Matti A. Miettisen tutkimuksesta "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta" (Kirkon tutkimuskeskus 1990). Samaiselta vuodelta on myös Miettisen kansantajuisempi kirja "Sinä paranet - nyt?".
Kirjassa kerrotaan tutkimuksesta, joka tehtiin parantumiskokemuksen saaneita ihmisiä siten, että
1.) selvitettiin heidän lääkäriasiakirjoista heidän siihenastisen sairauden kulku
2.), haastateltiin parantuneita
3.), katsottiin parantumistapahtuman jälkeen heistä tehtyjä tutkimuksia ja lääkärinlausuntoja.
4) Joissain tapauksissa seurattiin ihmisen jatkoelämää jonkin matkaa.
5.) Ja vielä otettiin huomioon se, minkäluonteinen ko. ihmisen sairaus ylipäätään on.
Tulokseksi tuli, että parantumiskokemukset selittyivät seuraavilla tekijöillä:
- tautiin itseensä kuuluu tilanteen vaihtelu ja spontaani parantuminen
- potilas oli saanut samaan aikaan muuta lääk.tieteellistä hoitoa, joka selittää parantumisen
- potilas ei tosiasiassa ollut parantunut, vaan hän vain koki asian niin, lääketieteellisten mittareiden mukaan kehossa on edelleen tauti päällä.
Tutkija ei löytänyt yhtään parantumistapausta.
Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se, että miksi näistä parannuskokouksista lähtevät ihmiset paranevat siinä parantajan läheisyydessä hetkellisesti, mutta jo käveltyään ulko-ovelle ovat jälleen yhtä sairaita kuin ennen tilaisuuteen tuloaan.
Kaikista tärkein asia, mikä pitäisi huomata on se, että Raamatussa ei ole yhtä jumalaa, vaan monta, eikä Raamatun jumala ole se jumala, joka auttaa ihmisiä parantumaan, vaan kukin Raamatun jumala on ihminen, joka on saanut jumala arvonimen hänet kirkastettaessa eli voideltaessa sekä kruunattaessa kunkin aikakauden hallitsijaksi.
Oikea "jumala", jota pitäisi rukoilla ja kunnioittaa elää jokaisen ihmisen läheisyydessä toisessa ulottuvuudessa. En koskaan käyttäisi hänestä sanaa maallisten ihmisten arvonimeä jumala, vaan Pyhä Olevainen ja Pyhä Olevaisuus taivaan tilalla sekä Pyhät Olevaiset enkelien tilalla.
Luminarsku nimitti minua jo "hulluksi" tuolla toisella palstalal, mutta mitä me näistä valehtelijoista ja epärehellisistä ihmisistä välitämme - emme mitään. Kuulen todellakin syvän matalan miehen äänen päässäni, mutta vain silloin, kun parannan yksi kerrallaan sairasta ihmistä, jolloin tuo ääni, joka sanon Pyhän Olevaisen ääneksi, kertoo minulle, mikä kutakin ihmistä vaivaa ja miten pystyn häntä auttamaan eli pidänkö tätä sairasta tai apua tarvitsevaa henkilöä kädestä kiinni tietyllä otteella vai laitanko käteni tämän henkilön sairaan kohdan päälle. En minä niitä ääniä muulloin kuule ja elän täysin normaalia elämää muulloin paitsi parannustyötä tehdessäni, jolloin kukaan ei saa edes koskea minuun, jollei halua aivan mieletöntä sähköiskua.
Minä en pyydä ketään koskaan rukoilemaan kenenkään puolesta, enkä itse rukoile myöskään kenenkään puolesta, sillä rekvisiittaa tähän työhön ei tarvita, vaan selkeää toimintaa sen hetken ajan kuin on tarvetta parantaa joku ihminen. Uskonnoilla ja maallisten ihmisten kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä, eikä kenenkään tarvitse uskoa mihinkään ja kuitenkin niin ateistit kuin uskikset paranevat tietyistä sairauksista.
Ihmisen pitäisi oppia ymmärtämään, että uskoa Pyhään Olevaiseen ei opita kirjoista, eikä usko häneen vaadi mitään tekstejä, vaan puhdas hengellinen tieto Hänen olemassaolostaan riittää jokaiselle ihmiselle niin ateistille kuin uskovaiselle. Usko ilman maallisia kirjoituksia on puhdas usko, joka elää jokaisessa ihmisessä itsessään. - Diak. vapaaehtoinen
PSARI kirjoitti:
uskiss,
tiedät kai Pirkko Jalovaarasta, että hän arvostelee voimakkaasti evankelisluterilaista kirkkoa ja sen toimintaa.
Pirkko ei pystynyt parantamaan edes omaa aviomiestään Jussi Jalovaaraa, vaan hän kuoli maksasyöpään noin vuosi sitten.
Yhdessä kohdassa lukee lääkäri Matti A. Miettisen tutkimuksesta "Uskonnolliset ihmeparantumiset lääketieteellis-psykologisesta näkökulmasta" (Kirkon tutkimuskeskus 1990). Samaiselta vuodelta on myös Miettisen kansantajuisempi kirja "Sinä paranet - nyt?".
Kirjassa kerrotaan tutkimuksesta, joka tehtiin parantumiskokemuksen saaneita ihmisiä siten, että
1.) selvitettiin heidän lääkäriasiakirjoista heidän siihenastisen sairauden kulku
3.), katsottiin parantumistapahtuman jälkeen heistä tehtyjä tutkimuksia ja lääkärinlausuntoja.
5.) Ja vielä otettiin huomioon se, minkäluonteinen ko. ihmisen sairaus ylipäätään on.
- potilas oli saanut samaan aikaan muuta lääk.tieteellistä hoitoa, joka selittää parantumisen
- potilas ei tosiasiassa ollut parantunut, vaan hän vain koki asian niin, lääketieteellisten mittareiden mukaan kehossa on edelleen tauti päällä.
Kaikista mielenkiintoisinta tässä on se, että miksi näistä parannuskokouksista lähtevät ihmiset paranevat siinä parantajan läheisyydessä hetkellisesti, mutta jo käveltyään ulko-ovelle ovat jälleen yhtä sairaita kuin ennen tilaisuuteen tuloaan.
Kaikista tärkein asia, mikä pitäisi huomata on se, että Raamatussa ei ole yhtä jumalaa, vaan monta, eikä Raamatun jumala ole se jumala, joka auttaa ihmisiä parantumaan, vaan kukin Raamatun jumala on ihminen, joka on saanut jumala arvonimen hänet kirkastettaessa eli voideltaessa sekä kruunattaessa kunkin aikakauden hallitsijaksi.
Oikea "jumala", jota pitäisi rukoilla ja kunnioittaa elää jokaisen ihmisen läheisyydessä toisessa ulottuvuudessa. En koskaan käyttäisi hänestä sanaa maallisten ihmisten arvonimeä jumala, vaan Pyhä Olevainen ja Pyhä Olevaisuus taivaan tilalla sekä Pyhät Olevaiset enkelien tilalla.
Luminarsku nimitti minua jo "hulluksi" tuolla toisella palstalal, mutta mitä me näistä valehtelijoista ja epärehellisistä ihmisistä välitämme - emme mitään. Kuulen todellakin syvän matalan miehen äänen päässäni, mutta vain silloin, kun parannan yksi kerrallaan sairasta ihmistä, jolloin tuo ääni, joka sanon Pyhän Olevaisen ääneksi, kertoo minulle, mikä kutakin ihmistä vaivaa ja miten pystyn häntä auttamaan eli pidänkö tätä sairasta tai apua tarvitsevaa henkilöä kädestä kiinni tietyllä otteella vai laitanko käteni tämän henkilön sairaan kohdan päälle. En minä niitä ääniä muulloin kuule ja elän täysin normaalia elämää muulloin paitsi parannustyötä tehdessäni, jolloin kukaan ei saa edes koskea minuun, jollei halua aivan mieletöntä sähköiskua.
Minä en pyydä ketään koskaan rukoilemaan kenenkään puolesta, enkä itse rukoile myöskään kenenkään puolesta, sillä rekvisiittaa tähän työhön ei tarvita, vaan selkeää toimintaa sen hetken ajan kuin on tarvetta parantaa joku ihminen. Uskonnoilla ja maallisten ihmisten kirjoituksilla ei ole mitään merkitystä, eikä kenenkään tarvitse uskoa mihinkään ja kuitenkin niin ateistit kuin uskikset paranevat tietyistä sairauksista.
Ihmisen pitäisi oppia ymmärtämään, että uskoa Pyhään Olevaiseen ei opita kirjoista, eikä usko häneen vaadi mitään tekstejä, vaan puhdas hengellinen tieto Hänen olemassaolostaan riittää jokaiselle ihmiselle niin ateistille kuin uskovaiselle. Usko ilman maallisia kirjoituksia on puhdas usko, joka elää jokaisessa ihmisessä itsessään.Pirkko Jalovaarasta puhuttaessa ja hänen toimistaan luterilaisessa kirkossa, unohtaa ei sovi myöskään Turun Martinkirkon tiistai-illat eli ns. Ilpoisten piirit, jossa on samantapaista toimintaa. Tuula Ekbom joka on tilaisuuden veturi kertoo aina sadoista paranemisihmeistä. Todellisuudessa mitään ihmeitä ei ole tapahtunut, mutta jotkut ottavat ne tosissaan eivätkä halua kuullakaan totuutta. Toiminta on minusta hyvin vastenmielistä.
- luminarsku
PSARI kirjoitti:
uskiss,
Ihmisen pitäisi oppia ymmärtämään, että uskoa Pyhään Olevaiseen ei opita kirjoista, eikä usko häneen vaadi mitään tekstejä, vaan puhdas hengellinen tieto Hänen olemassaolostaan riittää jokaiselle ihmiselle niin ateistille kuin uskovaiselle. Usko ilman maallisia kirjoituksia on puhdas usko, joka elää jokaisessa ihmisessä itsessään.PSARI
>Luminarsku nimitti minua jo "hulluksi" tuolla toisella palstalal, mutta mitä me näistä valehtelijoista ja epärehellisistä ihmisistä välitämme - emme mitään.<
Linkki lähteeseen – tai pese suu saippualla.. - Jeesus on herra !
PSARI kirjoitti:
uskiss,
Ihmisen pitäisi oppia ymmärtämään, että uskoa Pyhään Olevaiseen ei opita kirjoista, eikä usko häneen vaadi mitään tekstejä, vaan puhdas hengellinen tieto Hänen olemassaolostaan riittää jokaiselle ihmiselle niin ateistille kuin uskovaiselle. Usko ilman maallisia kirjoituksia on puhdas usko, joka elää jokaisessa ihmisessä itsessään." Pirkko ei pystynyt parantamaan edes omaa aviomiestään Jussi Jalovaaraa!
onko hän sitten väittänyt pystyvänsä ?
Jumala parantaa kenet parantaa.
" Tutkija ei löytänyt yhtään parantumistapausta."
Jos hän oli yhtä sokea kuin sinäkin.
" Minä en pyydä ketään koskaan rukoilemaan kenenkään puolesta, enkä itse rukoile myöskään kenenkään puolesta "
No onneksi et, muuten tuo sinun harhaoppisi leviäisi muihinkin.
JEESUKSEN KANSSA SINULLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ !
levität vain saatanan oppeja.
- Diak. vapaaehtoinen
Näitä ns. paranemisihmeitä on tutkittu huolellisesti ja tarkkaan nykyään jo monenkin tahon toimesta. Mitään paranemisia todellisuudessa ei ole todettu tapahtuneen.
Ihminen voi tietysti uskotella itselleen mitä tahansa ja kyllä usko poistaakin tiettyjä lieviä kiputiloja suggestioherkillä ihmisillä. Näitä ilmiöitä voi tutkia mielin määrin myös ns, vaihtoehto- eli uskomushoitojen kohdalla.
Ihminen (esim. fundisuskovaiset) haluaa jostain syystä pettää itseään. Itse hyväksyn mieluummin tosiasiat sellaisina kuin ne tulevat vastaan, vaikka ne eivät aina mielyttäviä olekaan.- whiikari
Etkö sinä sitten itse usko Jumalaan.
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa.
Ellei sinulla ole MITÄÄN todistetta Jumalan olemassaolosta, niin ethän voi silloin puhua uskosta minun ymmärtääkseni.
Voi puhua toiveajattelusta tai uskottelusta tai jonkun toiselta oppimaasi ajatteluarakennelmaan uskomisesta.
Mutta usko. Mitä se mielestäsi on ?
Ja tämä nyt ei koskenut tuota parantumisviestiäsi, vaan sitä ettei sinulla ole mitään todisteita Jumalasta. - Diak. vapaaehtoinen
whiikari kirjoitti:
Etkö sinä sitten itse usko Jumalaan.
En oikein ymmärrä mitä ajat takaa.
Ellei sinulla ole MITÄÄN todistetta Jumalan olemassaolosta, niin ethän voi silloin puhua uskosta minun ymmärtääkseni.
Voi puhua toiveajattelusta tai uskottelusta tai jonkun toiselta oppimaasi ajatteluarakennelmaan uskomisesta.
Mutta usko. Mitä se mielestäsi on ?
Ja tämä nyt ei koskenut tuota parantumisviestiäsi, vaan sitä ettei sinulla ole mitään todisteita Jumalasta.Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan, ja me elämme uskossa, emme näkemisessä. Uskonnollisella uskolla uskotaan asioita joita ei voi todistaa eikä tietää.
Uskolla ja tietämisellä on ero.
Jo Jumalakin on mahdoton määrittää. Hänhän on sanoin kuvaamaton ja Hänestä ei saa tehdä mitään kuvaa, ei edes mielen kuvaa. Kristinuskon sanoman miellän hyvin paljon Jeesuksen rakkauden etiikan mukaan. - luminarsku
Diak. vapaaehtoinen,
Linkkejä niihin moneen tahoon, please. Ei Suomessa ole tehty kovinkaan montaa tutkimusta ja huolellisuudesta ei voi kovin paljoa kehuskella ainakaan keskustelupalstoilla usein siteerattujen Miettisen ja Hirsilän tutkimusten osalta. Näissä tutkimuksissa on omat puutteensa, ne eivät ole kaiken kattavia rukouksella paranemistodisteista.
Miettisen tutkimus, joka käsittelee paranemisia Niilo Yli-Vainion kokouksissa, suorastaan pilkkaa kohdettaan ja myös tutkimuksen tekijää itseään! Tutkimuksessa ei ole yhtäkään lääkärintodistusta, -tutkimusta tai -lausuntoa eikä sairas- tai parantumiskertomusta, mikä kummeksuttaa lääkärin tekemäksi tutkimukseksi. Se kummeksuttaa myös ateistien vänkäämisenä, he pyytävät jatkuvasti todisteiksi lääkärintodistuksia, mutta itse todistelevat rukouksella paranemisten olemattomuutta tutkimuksella, jossa ei ole yhtäkään lääkärintodistusta! :)
Lue tuolta kirjoitukseni ketjun viimeisenä nimimerkillä 'siitä miksi'.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/6037297
Lue myös kirjoitus nimimerkiltä 'Nisupulla', jonka isä makasi 3 kuukautta koomassa teho-osastolla hengityskoneessa kiinni:
http://www.konsolifin.net/bbs/keskustelu/34147-ihmeparantuminen-sairaudesta.html
Lue myös nimimerkki 'Eeva Salosta' kirjoitus:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/9368984#comment-49509595
Koomassa oleva tuskin uskottelee itselleen yhtään mitään, tuskin 'Eeva Salosta' yliväsyneenä edes jaksoi ruveta kuvittelemaan vaan rukoili uupuneena hädässään. On niin paljon paranemistodisteita, niitä vaan epäuskoisten on vaikea hyväksyä, ovatko ne sitten niitä 'ei aina niin miellyttävä tosiasia'. - Vääristelet
luminarsku kirjoitti:
Diak. vapaaehtoinen,
Linkkejä niihin moneen tahoon, please. Ei Suomessa ole tehty kovinkaan montaa tutkimusta ja huolellisuudesta ei voi kovin paljoa kehuskella ainakaan keskustelupalstoilla usein siteerattujen Miettisen ja Hirsilän tutkimusten osalta. Näissä tutkimuksissa on omat puutteensa, ne eivät ole kaiken kattavia rukouksella paranemistodisteista.
Miettisen tutkimus, joka käsittelee paranemisia Niilo Yli-Vainion kokouksissa, suorastaan pilkkaa kohdettaan ja myös tutkimuksen tekijää itseään! Tutkimuksessa ei ole yhtäkään lääkärintodistusta, -tutkimusta tai -lausuntoa eikä sairas- tai parantumiskertomusta, mikä kummeksuttaa lääkärin tekemäksi tutkimukseksi. Se kummeksuttaa myös ateistien vänkäämisenä, he pyytävät jatkuvasti todisteiksi lääkärintodistuksia, mutta itse todistelevat rukouksella paranemisten olemattomuutta tutkimuksella, jossa ei ole yhtäkään lääkärintodistusta! :)
Lue myös kirjoitus nimimerkiltä 'Nisupulla', jonka isä makasi 3 kuukautta koomassa teho-osastolla hengityskoneessa kiinni:
http://www.konsolifin.net/bbs/keskustelu/34147-ihmeparantuminen-sairaudesta.html
Koomassa oleva tuskin uskottelee itselleen yhtään mitään, tuskin 'Eeva Salosta' yliväsyneenä edes jaksoi ruveta kuvittelemaan vaan rukoili uupuneena hädässään. On niin paljon paranemistodisteita, niitä vaan epäuskoisten on vaikea hyväksyä, ovatko ne sitten niitä 'ei aina niin miellyttävä tosiasia'.Miettisen tutkimuksen painotus oli enemmänkin psykologinen. Eli hiukan vääristelet tutkimuksen painotusta nyt, kun vaadit niitä lääkärintodistuksiasi.
Miettisen tutkimuksessa siis seulottiin itsensä parantuneiksi kokeneita ja heitä tutkittiin psykologisesta näkökulmasta käsin. Se, että kukaan ei parantunut pysyvästi oli Mietisen oma arvio, jonka hän myös toi selkeästi ilmi.
Tutkimuksen tulos oli sen osalta mitä itse asiassa tutkittiin, että vain yhtä viidestä niistä, jotka testattiin psykologisesti MMPI-testillä (ns. palikkatesti), voitiin pitää persoonallisuudeltaan normaaleina. - PSARI
Diak. vapaaehtoinen,
olet oikeassa.
Ihmisten pitäisi oppia ymmärtämään se, että ei ihmisen tarvitse parantua täydellisesti mistään sairaudesta, vaan hoitaa sairauksien oireita ja pitää kurissa monia sairauksia lääkkeillä, joita saa halvemmalla apteekista kuin menemällä jonkun rahaa keräävän saarnaajan luo tönäistäväksi kumoon ja viemällä viimeiset eläkerahat tai vähät rahansa lahjoitettavaksi saarnaajan ison rahabisnekseen. Saarnapaikoilla tai netistä voi tilata huippukalliita tuotteita vielä saarnaajan bisneksen tukemiseksi. Kukaan saarnaaja ei tee mitään ilmaiseksi ja ihmisten hyväuskoisuutta käytetään härskisti hyväksi.
Pirkko Jalovaara sanoi aikoinaan, että alkoi kuulla ääniä päässään öisin, kun joutui käyttämään erittäin vahvoja särkylääkkeitä selkäänsä. Vuosien mittaan hermot selässä kasvoivat yhteen ja hänen miehensä Jussi Jalovaaran ajaman kolarin takia selän vaurioittaneet hermosäryt katosivat. "Jumala" ja "enkelit" puhuvat vieläkin Pirkolle. Hän kertoi saaneensa parantajankykynsä Helsingin Tuomiokirkossa rukoillessaan, mutta joissakin haastatteluissa hän puhuu saaneensa parantajanlahjat Englannissa ollessaan siellä eräässä herättäjäkokouksessa, jonka jälkeen oli puhunut saarnaajan kanssa ja tämä oli käskenyt Pirkkoa aloittamaan parantajan työt.
Kumpiko näistä Juntunen vai Jalovaara tekee tätä nykyä isompaa bisnestä hätää kärsivillä. Pirkko Jalovaara kerää myös kaikilta lahjoituksia antaneilta nimet ja osoitetiedot itselleen. Se lienee laiton rekisteri.
Televisiosta tuli dokumentti tässä noin kuukauden sisällä parannusihmeistä ja tässä ohjelmassa kyseenalaistettiin parantuneiden parannusihmeet, jotka kestivät vain saarnapaikan ovelle asti tai suurin osa ihmisistä ei kokenut minkäänlaista vaikutusta parantajan läsnäollessa. Saarnaajat suuttuvat niille ihmisille, jotka eivät suostu kaatumaan voimakkaasta tuuppauksesta.
Onko okein, että saarnapaikoilta viedään ihmisiä ambulanssilla sairaalaan saamaan oikeaa hoitoa vammoihin tai psyykkisiin sairauksiin, mitä saarnaajat ovat saaneet aikaiseksi. - Diak. vapaaehtoinen
luminarsku kirjoitti:
Diak. vapaaehtoinen,
Koomassa oleva tuskin uskottelee itselleen yhtään mitään, tuskin 'Eeva Salosta' yliväsyneenä edes jaksoi ruveta kuvittelemaan vaan rukoili uupuneena hädässään. On niin paljon paranemistodisteita, niitä vaan epäuskoisten on vaikea hyväksyä, ovatko ne sitten niitä 'ei aina niin miellyttävä tosiasia'.luminarsku
Kirjoituksessasi ei ollut mikään totta. Miettisen väitöskirja on parhaimpia Suomessa tehtyjä tutkimuksia kyseisestä ilmiöstä. Jos tutustuisit väitökseen, huomaisit sen tarkkuuden, huolellisuuden ja pitkäkestoisuuden. Väitöskirja on niin kattava kuin väitöskirja voi vain olla. Kaikki mahdollinen aineisto ja tutkimukset kyseisistä "paranemisilmiöistä" on otettu mukaan aikaisempinen ja myöhempine dokumentteineen. Myös Hirsilän tutkimukset ovat harvinaisen kokonaisvaltaisia ja hyviä, ja lääketieteellistä asiantuntemusta on myös käytetty laajasti.
Miettisen Sinä paranet nyt? -kirjasen lopussa minua ilahdutti myös hänen kristillis-eettinen vakaumuksensa.
Diak. vapaaehtoinen. Olet niin oikeassa. Eikä Jumalan parantamiset ole edes Raamatun mukaista, sillä ei Jumala siellä ketään paranna, enemmänkin tappaa. Mulla on omakohtaistakin kokemustietoa, sekä noita tutkittuja tapauksia, joissa ei ole koskaan todettu paranemista.
Mutta ymmärrän, että tietyt ihmiset haluavat itsepintaisesti ja itseään pettäen uskotella, että rukouksista on hyötyä ja paranemista tapahtuu. Mun ex vaimohan on juuri sellainen: rukoilee vimmassa parantumista mullekin, mutta en parantunut. Mutta ei muuta kuin uusi yritys toisena päivänä. Ja uus ja uusi. Kovakalloisia ihmisiä!- whiikari
Sinun "exäsi" on aika suppea tutkimusaineisto, jos aikoo tehdä väitöskirjaa Jumalasta :)
Niin whiikari, et taida ymmärtää. Mun ex vaimo uskoo kuin hullu, mutta mitään ei tapahdu. Aloinkin seurata tarkasti kaikkia mahdollisia parantajia, että tapahtuuko niissäkään mitään. Ja ei tapahtunut. Ja sitten on noita lääketieteellisiä tutkimuksia lisäksi, joissa sama lopputulos: paranemiset ovat puhdas nolla.
Niin että vaikka ei väitöskirjaa tekisikään, niin aika selkeää on, ettei Jumala paranna. Ei mua eikä ketään muutakaan. Tarinoita aina tulee, mutta konkreettinen näyttö puuttuu aina vaan.- goddeloos
Kysymys mihin oikeasti vastaus pertsalta ja kilulta kruunaisi tämän. He ei tule kysymykseen puuttumaan vaikka polvillaan pyytäisi. Mutta olisi oikeasti saada pertsa2010... 11.... 12...13.. (mikä lie numero tällähetkellä) ja kilu... balttiksen kommenttia aloittajan toteamukseen... He ei vastaa - tiedän sen etukäteen. Miksi? Raamattu ei anna todistetta :)
- se ainainen kysymys
Käsittääkseni se tässä juuri onkin ideana. Eikö tämä olisi vähän liian helppo homma todisteiden kanssa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432131Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151399Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141366Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3701243Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21938Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist161819Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19796- 75722
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57716Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101665