Löytyisköhän täältä asiantuntemusta täysin tietämättömälle, kuinka pitäisi ääntä ranskalainen nimi Yohann Auvitu
Koitin ääntämisoppaita etsiskellä mutta en ihan tainnu päästä oikeaan, jotain "Joän Ovity", vai...!?
ranskalaisen nimen ääntäminen
3
149
Vastaukset
- Langage
No jaa, tuo nyt ei ole ihan tyypillinen ranskalainen nimi. Mutta itse ääntäisin
sen [joan ovityy], ja paino on siis loppu-y:llä. Onkohan kyseessä mies vai nainen? Ei ehkä ihan tyypillinen ranskalainen nimi, mutta kyseessä on ilmeisesti ihan ranskalainen jääkiekkoilija. Etunimi on jokin moderni viritelmä, sillä laajaa Johannes-nimiperhettä (John, Ivan, Jukka...) edustaa ranskassa lähinnä ”Jean”, mutta tässä tapauksessa on kai haluttu päästä lähemmäs alkuperäistä raamatullista, hepreankielistä nimeä (Yohanan) tai sen latinalaista vastinetta (Iohannes).
Ääntämyksen kirjoittaisin [joanovity], mutta tämä on vähän makuasia. Ranskan kielessä ei ole sanapainoa, vaan paino on yleensä useasta sanasta koostuvan jakson viimeisellä tavulla. Tästä toisaalta seuraa, että _erikseen lausutussa_ nimessä paino on lopputavulla. Jos se on avoin (loppuu vokaaliin), se ääntyy puolipitkänä, ja suomenkielisessä puheessa tätä jäljitellään yleensä niin, että paino on alkutavulla mutta vokaali on täyspitkä, ikään kuin painon korvikkeena.
Niinpä kun nimeä käytetään _suomenkielisessä puheessa_, [joan ovityy] (nimen osat eri sanoiksi ääntäen) on niin lähellä ranskaa kuin voi pitää kohtuullisena. Tästä muuten seuraa, että kirjoituksessa tulee mahdollinen taivutuspääte merkitä tavalla, joka voi vähän ihmetyttää, jos ei tunne ääntämystä: ihailla Auvitutä, verrata jotakuta Auvituhyn. Päätehän merkitään lukutavan mukaan.- jelppamei
Kiitokset avusta! Tosiaan, kyse on miehestä ja on ranskalainen jääkiekkoilija.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721157
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?39574Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55549Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296538- 50504
Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t217503Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45492