Koulun fysiikka jumiutui sadan vuoden taakse

Ubuntu linux

"Fysiikan osalta tarkastuksen tulos on ankea. Vaikka Enqvist yrittää ensin suhtautua oppikirjoihin sovinnollisen ymmärtävästi, lopulta niistä ei jää juuri kiveä kiven päälle. Professorin mielestä oppikirjat ovat kuin Microsoftin käyttöjärjestelmä: ne koostuvat kirjavista eri-ikäisistä palasista, jotka on liitetty yhteen teipillä ja laastarilla."
http://www.tiede.fi/artikkeli/1402/koulun_fysiikka_jumiutui_sadan_vuoden_taakse

3

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olihan tuossa aika paljon asiaakin, mutta jotenkin jäi sellainen kuva, että tutkimuskopeissaan oman maailmankuvansa rakentaneet arvon professorimme ovat hieman etääntyneet opetuksen todellisuudesta.Mielestäni opetuksen ei pidäkään olla tieteen uusien saavutusten mainosväylä.

      Oppikirjojen mollaaminen on tarpeetonta, koska oppikirjat rakentuvat sen varaan, mitä opetussuunnitelma sanoo. Kirjan tekijät toki lisäilevät kirjaan täytemateriaaliksi opetussuunnitelman ulkopuolisia asioita, mutta näitä tosiaan harvoin ehditään kursseilla läpi käymään. Mahdollisen muutoksen on alettava siis opetussuunnitelmasta.

      Pelkän kirjan tuijottaminen ei myöskään kerro juuri mitään siitä, millaista opetus todellisuudessa on. Fysiikan opetuksessa käytetään paljon kirjan ulkopuolista oppimateriaalia ja kirja nykyään opetuksessa pelkässä taustaroolissa tukemassa heikompia oppijoita ja auttamassa opitun asian kertauksessa. Kaikki riippuu toki opettajasta. Ei koulumaailma tarvitse parempia oppikirjoja. Koulumaailma tarvitsee intohimoisesti omaan aineeseensa suhtautuvia opettajia joilla on myös pedagogiset taidot hanskassa.

      Enqvist ei artikkelista päätellen ole myöskään lainkaan ymmärtänyt kokeellisuuden tarkoitusta fysiikan opetuksessa. Fysiikan hankaluus muodostuu käsitteistöstä. Käsitteet tyypillisesti vieläpä rakentuvat aiempien käsitteiden varaan. Pohtikaapa vaikkapa kuinka monta käsitettä on osattava, ennen kuin voidaan määrittää sellainen uusi käsite kuin pyörimismäärä..

      Demonstraatioilla ja oppilastöillä ei "tylsän arkipäiväisesti todenneta fysiikan lakeja" kuten Enqvist virheellisesti luulee vaan ne toimivat apuna käsitteen opetuksessa. Kun tunnin uutena aiheena on vaikkapa tuo pyörimismäärä, laitetaan perinteisesti oppilas istumaan toimistotuolille punnukset kädessä. Sitten tuoli pyörimään ja kun oppilas vetää punnukset lähelle pyörimisakselia, kasvaa kulmanopeus. Tämä siis tehdään opetuksessa ennen kuin oppilailla on mitään käsitystä pyörimismäärästä. Näin johdatellaan uuteen käsitteeseen, luodaan kognitiivinen konflikti: "Miten noin voi muka tapahtua?!" oppilas ihmettelee. Tunnilla ei todellakaan lätkäistä pyörimismäärän säilymislain laskukaava taululle ja todeta pyörivällä tuolilla, että kyllä se pitää paikkaansa. Laskennallinen käsittely tulee opetusprosessissa vasta aivan lopuksi kun käsitteen opetus on valmis.

      Jos kouluopetusta haluaisi modernisoida, niin mielestäni muutoksen pitäisi lähteä ihan toisesta päästä liikkeelle. Nimittäin korkeakouluista. Myöskin yliopisto-opetus rakentuu vahvasti tuon klassisen fysiikan varaan. Surkein tilanne on sivuaineopintoina fysiikan opettajan pätevyyden (60op) suorittavilla. Kvanttimekaniikasta ei ole puhuttukaan, aaltohiukkasdualismi on ihan outo juttu, kosmologiasta ei ole mainittu mitään eikä kukaan ole kertonut, ettei protoni olekaan alkeishiukkanen vaan koostuu vielä pienemmistä hiukkasista. Ei oppilailta voi vaatia sellaista, mitä ei vaadita edes opetushenkilökunnalta.

    • Rekisteröitymätön~

      Minulle jäi tuosta artikkelista päälimmäisenä mieleen se, ettei Enqvist oikein tykkää voimavektoreista koska se ei itse niitä oppinut. Ei ehkä mikään paras perustelu sille, että opsia ruvettaisiin muuttamaan niin, että aloitetaan alkeishiukkasista.

      Klassisen fysiikan mekaniikan laskut nyt vain sattuvat olemaan jotain, jolla fysiikan matemaattisen käsittelyn voi helposti aloittaa. Yrittäkää vain työntää Schrödingerin yhtälöä lukion ykkösille, tulee yhtä hyvää jälkeä kuin aikoinaan matematiikan aloittamisella joukko-opilla.

    • 100+100

      Voisi vielä sanoa, että koulun matematiikka on 200 vuoden takaa. Siis ajalta, jolloin derivointi, integrointi ja vektorit vasta keksittiin.

      Opeta siinä sitten fysiikkaa, kun matematiikka laahaa vielä sata vuotta perässä sitä fysiikkakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      259
      9708
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      176
      5472
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      156
      5089
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      65
      4757
    5. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      189
      2278
    6. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      11
      2185
    7. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      300
      1799
    8. Minkälainen auto

      Kaivatullasi on? Väri/Merkki? :)
      Ikävä
      88
      1508
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      21
      1371
    10. Kuinka rakastunut olet

      Ja kehen?
      Ikävä
      41
      1103
    Aihe