Kalorinkulutuksesta

Jebou.

10

714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jebou.

      Lisäys:

      Tähän kun lisätään vielä se, että maantiepyörällä ajelen yleensä noin 3- tunnin lenkkejä. Niin kulutus on hieman yli 2000 Kcal, 3- tunnissa.

      Korjaus:

      Erittäin vauhdikkaalla lenkillä tarkoitetaan, että lenkki on ollut itsellesi raskas. Millään keskituntinopeuksilla ei ole, mitään merkitystä. Kaloreita palaa yhtä paljon 20km / h tai 30km /h. Mitä rasittavampi lenkki on ollut pyöräilijälle, sitä enemmän palaa tietystikkin kaloreita.

      Rapakuntoinen antaa kaikkensa tunnissa ja vastaavasti hyväkuntoinen, kaikkensa tunnissa. Molemmat ovat rehkineet yhtä paljon, joten kulutus on sama.

      • Väärin meni

        Hyväkuntoinen saa kropastaan enemmän tehoja irti, joten hän kuluttaa enemmän kuin rapakuntoinen. Liikuttaessa tietyllä suhteellisella (verrattuna maksimiin) teholla, kulutus aikayksikköää kohden on suoraan verrannollinen hapnottokykyyn (V02max).

        Juoksussa pätee suhteellisen hyvin se, että kulutus on 1 kCal/kg/km. Eli 80 kg ukko kuluttaa 80 kCal/km, 10 km lenkillä siis menee 800 kCal, 50 kg vaimolla taasen 500 kCal samalla lenkillä. Tämä kuntotasosta riippumatta.

        Itsellä juoksun mukaan suht. oikein kaliberoitu Polarin mittari antaa PK-alueen fillarilenkeillä kulutuksiksi luokkaa n. 1000 kCal/35 km lenkki.


    • Pedelecci

      Tässä on huomattava, että tuo laskuri on vain hyvin suuntaa antava. Ongelmana siinä on pyöräilyn kohdalle se karkea intensiteetin valinta. Kävelyn ja juoksun kohdalla se on helpompaa koska voi syöttää suoraan keskivauhdin. Pöräilyssä saattaisi toimia jokin keskikadenssin/nopeuden yhdistelmä?

      Oletko mitannut vastaavaa jollakin urheilinstrumentilla tyyliin Garminin Edge tai Forerunnerit? Nillä saa luotettavamman tuloksen koska ne mittaavat kulutuksen sydäntoiminnan mikrovaihteluiden perusteella. Käyttävät siis mittaukseen suomalaisfirma Firstbeat Oy:n algoritmeja.

      • Jebou.

        Tässä on yksi laskuri lisää, joka laskee kaloreiden kulutuksen pyöräillessä 15km/ h.

        Itse painan 65 kg ja laskuri antaa tulokseksi 340 Kcal / tunti.

        Jos tätä laskuria vertaa aikaisempaan niin tulokset, ovat hyvin samanlaisia.

        340 Kcal palaa vauhdilla 15km / tunnissa.

        ja voisi ajatella

        680 Kcal palaa vauhdilla 30km / tunnissa.

        Ensimmäinen laskuri antoi tulokseksi erittäin vauhdikkaalle tunnin lenkille 682 Kcal / tunti.


      • Jebou.
        Jebou. kirjoitti:

        Tässä on yksi laskuri lisää, joka laskee kaloreiden kulutuksen pyöräillessä 15km/ h.

        Itse painan 65 kg ja laskuri antaa tulokseksi 340 Kcal / tunti.

        Jos tätä laskuria vertaa aikaisempaan niin tulokset, ovat hyvin samanlaisia.

        340 Kcal palaa vauhdilla 15km / tunnissa.

        ja voisi ajatella

        680 Kcal palaa vauhdilla 30km / tunnissa.

        Ensimmäinen laskuri antoi tulokseksi erittäin vauhdikkaalle tunnin lenkille 682 Kcal / tunti.

        Linkki: sivun alalaidassa

        http://veijola.net/kalorit/


      • asioihin perehtynyt

        Garminin sykemittarit eivät pysty mittaamaan ns. RR-dataa jota Polarin ja Suunnon kalleimmat mallit tekevät. Siis jos haluaa todella tarkkaa tietoa treeneistään kannattaa Garminin mittarit unohtaa.

        Suunnon T6d malli on tämänhetken paras valinta jos haluaa tietää reaaliaikaisesti miten treenit sujuvat. Näyttää suoraan EPOC:in ja TE arvon treenin aikana. Myös Polarin RS800CX pystyy nuo näyttämään mutta vasta treenin jälkeen esim. Firstbetin Athlete softalla.

        Tuli itsekin ostettua väärä malli (RS800CX). Täytyy vaihtaa kohta tuohon T6d:hen. Sen siitä saa kun ei tutustu tarpeeksi etukäteen mittareiden spekseihin.


      • Jebou. kirjoitti:

        Tässä on yksi laskuri lisää, joka laskee kaloreiden kulutuksen pyöräillessä 15km/ h.

        Itse painan 65 kg ja laskuri antaa tulokseksi 340 Kcal / tunti.

        Jos tätä laskuria vertaa aikaisempaan niin tulokset, ovat hyvin samanlaisia.

        340 Kcal palaa vauhdilla 15km / tunnissa.

        ja voisi ajatella

        680 Kcal palaa vauhdilla 30km / tunnissa.

        Ensimmäinen laskuri antoi tulokseksi erittäin vauhdikkaalle tunnin lenkille 682 Kcal / tunti.

        Laskurit on hauskoja. Auttaako ne pyöräilyssä???

        Vähän tarkennuksia noihin rasittumisiin eli ilmanvastus kasvaa neliöllisesti tai kuutiollisesti (riippuu pyörteistä) ja ilmanvastus on merkittävin vastus 30km/h nopeudessa. Sen takia 340 -> 680 kcal ei pidä paikkaansa.

        Tämän mukaan http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
        15km/h ja 65kg tarvii 41W
        vastaavasti
        30km/h ja 65kg vaatii 228W
        (oletuksissa: hands on top. leveät renkaat).

        Tässä tilanteessa osutaan puoleen väliin neliöllistä ja kuutiollista vastuksen kasvua ( ln2(228/41) = 2,47 ).

        Energian kulutus kasvaa, mutta ei kuitenkaan 5,5x (kun 340kcal sisältänee peruskulutuksen).


      • Hankalaa on
        asioihin perehtynyt kirjoitti:

        Garminin sykemittarit eivät pysty mittaamaan ns. RR-dataa jota Polarin ja Suunnon kalleimmat mallit tekevät. Siis jos haluaa todella tarkkaa tietoa treeneistään kannattaa Garminin mittarit unohtaa.

        Suunnon T6d malli on tämänhetken paras valinta jos haluaa tietää reaaliaikaisesti miten treenit sujuvat. Näyttää suoraan EPOC:in ja TE arvon treenin aikana. Myös Polarin RS800CX pystyy nuo näyttämään mutta vasta treenin jälkeen esim. Firstbetin Athlete softalla.

        Tuli itsekin ostettua väärä malli (RS800CX). Täytyy vaihtaa kohta tuohon T6d:hen. Sen siitä saa kun ei tutustu tarpeeksi etukäteen mittareiden spekseihin.

        Todella hankalaa tuo mittarien vertailu. Olen yrittänyt tehdä jonkinlaista analyysia aiheesta.

        Pitää saada laite, josta voi suoraan downloadata Firsbeat'n yksinkeraisempaan softaan, mutta joka sopii myös pitkäaikaiseen, retkeilytyyppiseen liikuntaan. Ainakin parin, kolmen viikon data á 10h päivässä pitää saada mahtumaan muisiin. Hintakin ratkaisee ja pääliikuntamuotona on vielä pyöräily, mutta uintikin olisi kiva saada talteen samalla mittarilla.


    • Taitaa olla tavallisen sykemittarin lukemat vähän epätarkempia, mutta haitanneeko tavallista lenkkeilijää. Jos pääsee vaikka 10% tarkkuuteen, niin se on ihan hyvä mun mielestä.

      Liikkumalla laihtuminen ei ole mikään oikotie. Öljypullossa lukee 900kcal/100g. Onko sitten niin suoraviivaista, että 90kg lenkkeilijä kuluttaa helposti sen 900kcal/h. Ainakin sykemittarin mukaan siihen pääsee, mutta kevyemmät lenkit on parempia peruskunnon ylläpitämiseen. Kumminkin tuo 900kcal tekisi 100g painon pudotusta, jos muutoin syö täsmälleen sen ettei laihtuisi. Käytännössä liikunta lisää ruokahalua ja nälkää. Kaikkea ruokaa ei viitsi laittaa vaa'alle (ei ole tullut tehtyä), vasta sitten saisi paremmin arvioitua missä mennään.

      Siis 1kg ja 10h sopivan raskasta lenkkeilyä. Jos menee 5h/viikko niin se 1kg tulee kahdessa viikossa.

    • benkku.

      Mies painaa 65 kiloa? Aika kukkakeppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      244
      2044
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      90
      1067
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1045
    5. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      850
    6. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      101
      809
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      121
      771
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      716
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe