Taivaalla välähtelee

Pete_R

Etelä-Suomen pilvettömällä tähtitaivaalla välähtelee paraikaa ihan urakalla. Espoosta parvekkeeltani taivasta katselen. Oletteko huomanneet saman ilmiön tänä yönä? Mistäköhän moinen voisi johtua? Putoavat satelliitin palaset?

18

8115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • StarSeeker

Hei!

Ei varmasti se satelliitti sentään... :-D

Olen huomannut saman ilmiön nyt muutaman viikon aikana, todella omituista, enkä ole koskaan enne tällaista nähnyt - juuri äsken ihmettelin jälleen, kun ei ole pilvenhattaraa missään ja silti jossain aina välkähtää. Varmasti jotain syksyyn ja elosalamointiin liittyvää, yläilmakehässä tapahtuvaa lämpimän ja kylmän ilmamassan kohtaamista. Mutta todella outoahan tuo on, kun on tähtikirkas taivas!

Itsekin olin tulossa samaa tänne kirjoittamaan, mutta kuulunee tuonne luonnonilmiöihin tai vastaaviin :-)

• starseeker

Ja tämä siis Helsingissä.

• Talikonvarsi

Maalaispojat Helsingissä ekakertaa. Eivät tiedä, että liikennevalot vaihtelee ja jopa vilkkuu!

• stanjoe

Karkkilassa noin kuukausi sitten huomasin saman n. yhden jälkeen yöllä. Taivas täysin pilvetön tähtitaivas lämpöasteita oli noin 14 astetta. Näytti ihan kuin olisi salama välähtänyt. Välähdys peitti koko taivaankannen. Kyseessä oli siis vain yksi välähdys. Mitään näkyvää salamaa en nähnyt. Tuntui uskomattomalta.

• upsh

Samoin täällä Jyväskylän tienovilla katselin eräänä iltana outoa välähtelyä. Mitään salamaa ei ollut havaittavissa. Välähdykset kattoivat kuitenkin koko taivaan niinkuin salamavalon välähdys.
        Näitä tuli ehkä noin minuutin väliajoin niinkauan kuin mielenkiintoa ilmiöön riitti ja jaksoin seurata. Vastaavaa en muista nähneeni koko 70-vuotisen elämäni aikana aiemmin.

• Juupa juu

Ite ajelin yöllä hangosta Lahteen viime yönä, ja kyllä koko matkan välkkyi. Hangon seudulla kirkkaammin kuin Lahdessa... Itse ihmettelin myös kyseistä välkettä, kun en ole kyl aikaisemmin huomannut tähtitaivaalla moista.

• jepulikepulis

Jeps välähdyksiä näkyi viime yönä myös vantaalta käsin. Yksi oli aika pyöreän muotoinen vihreä välähdys(vuosaaren suunnalta). Loput olivat lähes arkisia välähdyksiä.
      Ääntä vaan ei kuulunut. Hassua sinänsä, koska välähdykset tulivat välillä myös päiväverhojen läpi, joten ei nyt niin kaukana osa voinut olla...

• täälä maalla

Niitä välädyksiä kutsutaan elosalamoiksi, pimeässä salaman välähdys näkyy kohtuulisen kauas, niin ettei ääntä tai jyrinöitä kuulu.

• aeraerara
        täälä maalla kirjoitti:

Niitä välädyksiä kutsutaan elosalamoiksi, pimeässä salaman välähdys näkyy kohtuulisen kauas, niin ettei ääntä tai jyrinöitä kuulu.

Ei ole elosalama. Elosalama on kyllä äänetön, mutta elosalamointi tapahtuu aina pilven sisällä.

• jepuliskepulis

Ja vihreä välähdys oli tullu salaman reagoidessa johonki ilmassa leijuneeseen kemikaaliin?
      Tosiaan asun korkealla ja näen hyvin horisonttiin. Vihreä välähdys näkyi puolipallona. Vihreä välähdys oli kyllä huikean näköinen :)
      Muitakin välähdyksiä sattui horisontissa eri paikoissa. Osa myös tuntui olevan aivan päällä eli silmien edessä välähti valo, mutta ei yhtä vahvasti kuin salaman osuessa viereen.
      Nuo äänettömät uskon itsekin elosalamoiksi.

• jhgjbjbljkb

Suomenlahdella oli ukkosta. Joka syksyinen ilmiö, kun ilma alkaa olla viileää ja meri vielä lämmin, niin lämmin vesi kehittää ukkosia meren päälle. Öiseen aikaan salamoiden valo näkyy helposti sadan kilmetrin päähän itse salamasta, jopa ylikin mutta ääni ei kanna yli 20 - 25 kilometrin päähän. Siksi mantereelta havaitut salaman välähdykset ovat äänettömiä. Salama valaisee myös laajalla alueella ilmakehän vesihöyryä ja epäouhtautta ja siksi lähes koko näkyvä taivas tässä tapauksessa etelän suunnalla näyttää vähähtävän. Vaikka miellämme taivaan tähtikirkkaaksi, niin kirkashan se ei silloinkaan ole, vaan höyryä ja pölyä ilmakehässä riittää silloinkin.

Näin itse myös välähdyksiä ja ukkostutka näytti salamointia Suomenlahden päällä.

• Levianthal

Tampereen seudulla näkyy nyt jo revontulia. Onko tämä ihan normaalia tähän vuodenaikaan?

• praah

HAARP:in vaikutus näkyy tuollaisena...

• LaD
        praah kirjoitti:

HAARP:in vaikutus näkyy tuollaisena...

vitut

• Maretio

Kirkkonummella normaali tähti taivas. Ei näy mitään uutta, tai sitten mulla on silmät ummessa.Eikös toi Nibiru tai elenin komeetta pitäis näkyä, jos se kerran menee vierestä maanantaina?

• Avaruuden suunnattomien etäisyyksien vuoksi astronomi epävirallisissa yhteyksissä keskusteltaessa 35 miljoonan kilometrin etäisyydestä saattaisi joskus sanoa, että se meni "vierestä", mutta tässä yhteydessä Eleninin ja Maan minimietäisyyttä voidaan pitää sekä turvallisena että kohtuullisen pitkänä. ; )

• viidakonykä,,,,

venä pilkoo putoavaa kohdeta

• Tutkistelija

Perjantaina 23.9 oli tutkijoiden yö, johon liittyen oli ilotulituksia ympäri suomea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe